Az újragondolt ötös

Megjelent a Landini új mindenese, az 5-ös széria, amely több ponton magán viseli a korábbi 5D és 5H gépcsaládok tulajdonságait.

A fejlesztési cél is azonos: olyan univerzális traktorok kialakítása, amelyek a szántóföldi vagy állattartó telepi használaton túl elvégzik a kiszolgáló, szállítási feladatokat, de a kommunális munkákban is helytállnak. Új erőforrás, modulárisan felépülő transzmisszió, fejlett hidraulika-rendszer, mind összhangban az emissziós előírásokkal és az ebben az évben érvénybe lépett új európai uniós szabályozással (Tractor Mother Regulation).

ÚJ ERŐMŰ

Az új 5-ös gépcsalád három típusból áll, melyek teljesítménye 99, 107 és 113 lóerő. Ezekért a teljesítményekért – a korábbiaktól eltérően – Deutz AG motoroka felelősek, melyek 3,6 literesek, common rail befecskendezéssel és elektronikus vezérléssel. Nagy előnyük, hogy csak EGR- és DOC- (katalizátor) rendszerrel vannak ellátva, nincs részecskeszűrő, így utánégető-rendszer nélkül teljesítik az emissziós normákat. Ez a konstrukció kiküszöböli a motor regenerálásából adódó nagyobb üzemanyagfogyasztást és hőterhelést. A kezelőelemek között találjuk az „Engine Memo” kapcsolót, mellyel egy állandó motorfordulatot tudunk beállítani. E funkció segítségével az ismétlődő motorfordulatszám elmenthető, és gombnyomásra aktiválható.

Jellemző ezekre az erőforrásokra a – kategóriájában – nagy teljesítmény és nyomaték, alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett.

A Landini arculatát tükröző felfelé nyíló motorháztető könnyű hozzáférést biztosít a motortérhez, a rendszeres szervizek és karbantartások elvégzéséhez.

MODULÁRIS SEBESSÉGVÁLTÓ

A gyártó Argo Tractors széles sebességváltó-kínálatot nyújt a felhasználóknak a szériához. Mechanikus vagy hidraulikus (PS) irányváltó, 4 szinkronizált sebességfokozat és 3 csoport az alap, amelyhez két opció adható: Hi-Lo (HL) vagy High-Medium-Low (HML) terhelés alatti kapcsolási lehetőség, ezenkívül mászócsoport is az igen lassú munkákhoz. A HML kivitel kedvező tulajdonsága, hogy a jellemzően 5 és 12 km/h sebesség közé eső munkatartományban 14 sebességfokozat áll a kezelő rendelkezésére. A maximálisan elérhető fokozatszám: 48 előre és 16 hátra.

Említést érdemel a traktor „ECO FORTY” funkciója (powershift opciónál), ami 1900 min-1 alatti motorfordulatot jelent a maximális 40 km/h végsebesség esetén. Ennek eredménye a hagyományos megoldásokhoz képest az alacsonyabb zajszint és üzemanyag-fogyasztás, valamint a hosszabb motorélettartam.

Az új 5-ös sorozat többféle TLT-változatot is kínál elektrohidraulikus verzióban, a sebességváltótól függően. A sorozat gépei kettő vagy négy fordulatszámmal (540, 540 Eco, 1000 és 1000 Eco) rendelhetők, illetve sebességarányos hajtást is lehet választani.

ERŐTELJES HIDRAULIKA

Az alapváltozatok mechanikus szabályozású hidraulika-rendszerrel kerülnek szállításra, melyek magukban foglalnak egy ergonomikus emelőrendszer-vezérlést (E.L.S.). Ennek segítségével még ennél az egyszerű kivitelnél is gyorsan és pontosan lehet a hidraulikakarokat emelni és süllyeszteni az előre beállított értékre. Emellett elektromosan szabályozható Landtronic opció is választható. Itt már a ’potmétereké’ a főszerep, amely rendszer részletesebb állítást tesz lehetővé.

A hidraulikus elemek működtetéséhez a 62 l/perc teljesítményű fogaskerékszivattyú maximálisan 190 bar nyomáson biztosítja az olajat, ami tandem révén még kiegészül egy 32 literes résszel is a kormányzáshoz vagy az egyéb hidraulikus traktorfunkciókhoz (differenciálzár, összkerékhajtás, powershift stb.).

Fontos megjegyezni, hogy a 3-pontfüggesztés elektromos erőszabályzása már az alsó függesztőkaron érzékeli a vonóerőt, amely megoldás így igen precíz munkát eredményez. A függesztőszerkezet emelőkapacitása 4500 kg tömeg emelésére képes a kapcsolódási pontoknál.

A munkaeszközök működtetéséhez három hátsó kihelyezett szelepet találunk, de rendelhető középre még kettő, ami a traktorra szerelt rakodógép működtetését végzi.

Igény szerint rendelhetünk fronthidraulikát is, amely kiegészíthető front TLT-vel, így az előre szerelhető munkagépek üzemeltetése sem jelent gondot.

KOMFORTOS KABIN

A traktorok megjelenését jelentős mértékben meghatározza a TOTAL VIEW SLIM fantázianévre keresztelt vezetőfülke, amelyben belül azt tapasztaljuk, hogy nincs a padozaton semmiféle akadály (sebességváltó alagút), az teljesen sík és akadálymentes. Az ergonómiát továbbra is szem előtt tartva a tervezők a kezelőszerveket logikusan és praktikusan, az egyes funkciókat csoportosítva (az összetartozókat azonos színnel ellátva) helyezték el – ez a sebességváltó és a hidraulika működtetőelemeire, illetve a világítás és az egyéb elektromos berendezések kapcsolóira is egyaránt vonatkozik. A váltókarok közelebb kerültek a vezetőhöz, aminek eredményeként nem lesz fárasztó a fokozatváltás. A stílusos és jól megvilágított műszerfal a kormányoszloppal együtt dönthető, így a kezelő minden pozícióban rálát a műszerekre, kontrollámpákra és a kijelzőre. Az alapfelszereltség része a légrugózású vezetőülés és a légkondicionáló berendezés. A kabin szellőzőrendszere, a légcsatornák elhelyezése egyenletes hőmérséklet-eloszlást, ezáltal kellemes munkavégzést eredményez. A levegőszűrők a tető helyett a hátsó oszlopokban kerültek elhelyezésre, egyszerűbbé téve a karbantartást és cserét.

A kilátás a négypilléres konstrukciónak köszönhetően tökéletes, és a rakodási munkákat a nagyméretű tetőablak is tovább segíti.

A kezelőtérben nemcsak a pilótára, hanem az alkalmanként ott helyet foglaló kísérőre is gondoltak a konstruktőrök. Az utasülést előre, a vezető bal oldalára helyezték, méretében és komfortjában megfelelve az elvárásoknak.

A korszerű kárpitok és burkolatok alkalmazása a belső térben alacsony zajszintet eredményezett.

Sebesi István,
AXIÁL Kft.
termékmenedzser

 

 

 

 

 

 

no