fbpx

Veterángépek és tractor-pulling az Agritechnicán

Írta: GÉPmax-2024/I. lapszám cikke - 2024 február 04.

Természetesen a kiállítás nem csak az újdonságokról és robottraktorkról szólt, mert akik figyelmesen jártak-keltek, bizony régi korok gépeit is megcsodálhatták, sőt testközelből szemügyre vehettek egy-két különlegességet.

FARMALL SUPER SC

Az eredeti, üzemképes állapotában lévő, sorközművelő traktor 1953-ból való, beazonosított: 01259-es sorszámmal; a franciaországi SaintDizier-ben gyártották. Hátul állítható nyomtávú tengellyel, elöl középső ikerkerékkel készült.

Farmall Super SC traktor
A Farmall Super SC traktortípust 1951-től 1954 végéig gyártották

Motorja International Harvester gyártmányú, 2016 cm³-es, 4 hengeres, benzines, 26 lóerővel. A sebességváltója 4 fokozatú aszinkron, egy hátrameneti fokozattal, a hátsó kihajtás is mechanikus kapcsolású, fordulatszáma 540/perc. A kormányzás közvetlen mechanikus, a szalagos fékrendszer a differenciálművön belül van, és a féltengelyeket fékezi. Ezt a traktortípust 1951-től 1954 végéig gyártották.

HANOMAG R 22

Egy vegyipari, szerelési termékeket forgalmazó cég standján volt látható, hiszen egy veterán traktor teljes renstaruáláshoz nélkülözhetetlen termékekről van szó. Szó szerint „hazai” traktor, mert a Hanomag márkanév az 1871-ben alapított és 1984-ig működő gyár nevéből származik: Hannovershce Maschinenbau AG. A cég 2002-ben új életet kezdett, amikor többségi tulajdont szerzett a Komatsu, és a mai napig gumikerekes rakodógépeket gyártanak, 2016 óta Komatsu Germany GmbH néven működik.

Hanomag R22 tractor
Az R 22-est 1951-1957 között gyártották, félalvázas kivitelben.

Az R 22-est 1951-1957 között gyártották, félalvázas kivitelben. Motorja 3 hengeres dízel, 2099 cm³-es, 20:1es sűrítési aránnyal, 22 lóerős teljesítményét 1500-as fordulaton adja le. Sebességváltója 5 előre és 1 hátra fokozatú, maximális sebessége közúton 18,3 km/óra. Önsúlya 1520 kg, hossza 2990 mm, szélessége 1580 mm, magassága 1760 mm, a tengelytávja: 2130 mm.

LANZ HL 12

Egy érdekes gépezet, valahol átmenet a kerti traktorok őse és a mobil mezőgazdasági erőforrások (aggregátok) között. A HL-szériát 1921-től 1927 végéig gyártották, sikerét a több mint 6 ezer darabos eladás is jól mutatta. Kiviteltől függően önsúlya 1850–2360 kg volt.

Lanz HL
A HL-szériát 1921-től 1927 végéig gyártották, sikerét a több mint 6 ezer daraboseladás is jól mutatta

Motorja fekvő, egyhengeres, 6,2 literes, izzófejes, vízhűtéses, kétütemű volt, és olcsó olajféleséggel elketyegett. A kis fűtőedénnyel történő kellő előmelegítést követően az egyik lendkerékbe kapaszkodva kellett beindítani. Teljesítménye 12 lóerő, percenkénti 450-as fordulaton, maximális sebessége 4,2 km/óra.

1923-ban jelentős korszerűsítésen ment keresztül, a fordulatszámot percenkénti 500-ra emelték, teljesítménye 15 lóerőre nőtt, sőt kapott egy kétfokozatú, irányváltós erőátvitelt, így már 12 km/órára volt képes előre és hátra egyaránt. A mechanikus ékfékek közvetlenül a hátsó kerekeket fékezték. Opcióban tömörgumi abronccsal is ellátták a küllős vaskerekeket.

A kisebb terhek vontatása mellett, a Hanomag HL fő feladata a cséplőgépek, terménydarálók vagy szivattyúk meghajtása volt transzmissziós szíjjal.

TRACTORPULLING

Mitas standján volt látható egy professzionális versenygép, mivel a gumigyártó kifejlesztette saját PowerPull 01 abroncsait, kimondottan a Tractor Pulling versenyekre, kétféle, 24.5L32 és 30.5L32 méretben és ezeket mutatták be a versenygépen.

Pulling Tractor
Két darab, V1710 típusjelű, V12-es, Allison repülőgépmotor hajtja

A kiállított pullingtraktort két darab, V1710 típusjelű, V12-es, Allison repülőgépmotor hatja, amelyek története bizony 1930-ig nyúlik vissza. Számtalan változatban készültek ezek az eredetileg 28,02 literes, 60 fokos elrendezésű, 139,7 x 152,4 mm (furat x löketméretű), benzines szívómotorok, 10001550 lóerővel, sűrítési aránytól függően (bár próbapadon mértek a gyárban 2800 lóerőt is). Egészen 1955-ig voltak gyártásban, közel 70 ezer darab készült belőlük. A mindössze 633 kg száraz önsúly mai szemmel is igen figyelemre méltó.

Az, hogy manapság, turbókkal vagy bordásszíjjal hajtott feltöltőkkel és tuning üzemanyagokkal valójában mekkora teljesítményt és nyomatékot adnak le, inkább csak becsülni lehet. A motorok egy közös hajtóművön át hajtják meg a hátsótengelyt, egy tengelykapcsoló közbeiktatásával.

Kiss Bertalan