fbpx

A 15 éves Valkon Kft. hagyományos rendezvénye

Írta: Gépmax-2022/VI. lapszám cikke - 2022 november 23.

Krone-show Cegléden

Három napon keresztül várta partnereit immár hagyományos gépbemutató show-jára a 15 éves Valkon Kft. A ceglédi rendezvény fókuszában leginkább a legfontosabb Krone gépek voltak, de röviden a cég forgalmazásában álló Valtra, Wielton, Kramer, Samson termékek bemutatására is kitértek a bemutató alatt. Cikkünkben a Krone termékeiről írunk, de érdemes lesz a Mezőhír novemberi számát is elolvasniuk, ahol az itt hiányzó gépeket vesszük górcső alá.

Bárth Gábor
Bárth Gábor, a Krone-show ceremóniamestere: Magyarországon a HDP bálázóból közel150 darab dolgozik

KASZÁK

A Krone kaszákat két családba sorolják, ezek az ActiveMow és az EasyCut. A bemutatót az egyik legkedveltebb Krone munkagép, az ActiveMow R280as bemutatásával kezdték.

A kaszák alapvető egysége a kaszagerendely – ez egyébként mindkét típusnál ugyanolyan –, ez alkotja a legnagyobb egységet. Élettartam és megbízhatóság szempontjából nagyon sok múlik rajta.

A Kronénál ennek érdekében egy teljesen körbehegesztett gerendelyt gyártanak, évente több mint 20 ezer darabot! A Safe Cut kaszabiztosítás szinte mindenki által ismert, ennek az a lényege, hogy meg tudjuk védeni a hajtásláncot és a kaszatárcsát. Ha idegen tárgynak ütközik, a tányér nem repül le, hanem egyszerűen csak felemelkedik, így nem kell a komplett tányért kicserélnünk.

A pengék cseréje nagyon egyszerű, mert a feszítő szerszám segítségével másodpercek alatt megoldható a feladat. Az ActiveMow kaszák oldalsó felfüggesztésűek, az EasyCut család súlyponti felfüggesztésével szemben. Ennek köszönhetően ez a könnyebb konstrukció, így akár egy MTZ-vel is nyugodtan használható. A meghajtás a Kronétól megszokott kardán és hajtómű robusztus megoldása.

EC Kaszák

A két évvel ezelőtti bemutatón már sokat foglalkoztak azzal, hogy mi a különbség a húzott és tolt kivitelű frontkaszák között. Ma már szinte mindenki csak a húzott kivitelt keresi, ebből két kivitelt is bemutattak a show során.

A kasza fontos egysége lehet a szársértő, amiből háromfélét is megismerhettünk: az első az acél verőujjas (CV). Ezt többnyire egyszikűek kaszálásánál szeretik, mert gyors, intenzív száradás érhető el vele. Alapfelszereltsége egy fordulatszám-csökkentő hajtómű, amivel a fordulatot le lehet csökkenteni 900 ford./percről 600 ford./percre, valamint állítható a dörzslemez, így akár más növényeknél is használhatjuk.

Sokan ismerik a gumihengeres verziót is, viszont a másik bemutatott frontkaszán egy acélhengert (M-ROLL) láthattunk. A fém hengerest eddig többnyire szárazabb, kövesebb helyen használták, hiszen kopásállóbb, mint a gumihengeres verzió. A száradási képe szinte teljesen megegyezik a gumihengeres verziójával. Mindkettő frontkasza mechanikus tehermentesítéssel szerelt, ami egyszerűbb és gyorsabb kivitelt jelent. Aki viszont igényli a hidraulikus rendszer kényelmét, annak kiegészítő opcióként elérhető egy csomag, amivel a kézi állítás hidraulikusra cserélhető. De ebben az esetben is csak az állítás módja változik, a tehermentesítés, előfeszítés mechanikus marad.

Pillangókaszák

Aki frontkaszát használ, az biztos, hogy fog a traktor hátuljára is egy kaszát akasztani, hiszen így csökkenthető a menetszám. A ceglédi show-n a traktorra egy pillangókombinációt akasztottak, egy ilyen összeállítással 7,5 métertől akár 10 méteres munkaszélességben is lehet gondolkodni.

Ezen a kaszán egy gumihengeres szársértőt (CR) láthattunk. Ennél gyárilag az alsó henger volt hajtatott, opcionálisan kérhető egyébként mindkét henger meghajtásával. A két henger egymásnak szembe forogva töri, sérti meg a lekaszált anyag szárát, például a pillangós növényeknél, így elősegítve az egyenletes, gyors száradást. A hátsó kaszán láthattunk egy gyűjtőszalagot is, aminek segítségével például egyből középre össze lehet hordatni a lekaszált anyagot. Mivel kaszatestenként külön-külön állítható a szalag, így a rákövetkező géptől függően beállíthatjuk úgy is, hogy csak az egyik szalag dolgozzon.

BiG M kasza

A Kronénak természetesen van a kínálatában önjáró kaszája is, ami a BIG M névre hallgat. Ennek a gépnek a teljesítménye 450 LE, munkaszélessége 9,9 méter – Magyarországon ebből is jó néhány darab dolgozik már.

RENDKÉPZŐK

A rendképzők is egészen a 20 méteres munkaszélességig elérhetőek, bár Magyarországon inkább a 6-8 méter közöttiekből dolgozik sok. A ceglédi rendezvényen egy 9,3 méteres munkaszélességű gépet láthattunk.

Fontos tisztázni, hogy közép- vagy oldalrendképzőről beszélünk. A középrendképzők kezelése egyszerűbb, valamint rendre rakáskor kevesebb rotor mozgatja meg a takarmányt. Az oldalrendképzőnek az az egyik nagy előnye, hogy ha a bálázó győzi az anyagmennyiséget, akkor kevesebb menetben tudunk felbálázni, univerzálisabban használható. A Krone rendsodrók lelke a Duramax vezérlőpálya. Ez egy speciális hőkezelésű anyag. Használatának az a nagy előnye, hogy ha a szántóföldön baj történik, akkor két csavart kitekerve villámgyorsan ki lehet cserélni a kart, hiszen nincsen olaj, amit le kell engedni és feltölteni. A másik nagy előnye, hogy magas és meredek emelkedésű a pálya, amiben egy nagy átmérőjű csapágy fér el. Ebből következik, hogy a nagy csapágy kevesebb utat fog megtenni, hosszabb az élettartama. A nagy meredekség garantálja, hogy szép trapéz formájú legyen a képzett rend. Erre az alkatrészre 3 év gyártói garanciát biztosítanak.

Nagyon masszív alumínium házas csapágyazást használnak a gépen, ez fogja meg a vastag falú csöveket, amiknek a végén találhatók a rugós fogak. Ezek meg vannak hajlítva, ennek köszönhetően egy ív mentén mozognak, tovább követik párhuzamosan a talajt, ami azt eredményezi, hogy jóval kevesebb a veszteség és a takarmány szennyezettsége.

bálázó
A Comprima bálázók ISOBUS-szal szereltek, és elérhetők a nedvességmérő és a TIM funkciók is

BÁLÁZÓK

Bellima F130

A Krone rendelkezik a világ legszélesebb körbálázó-palettájával. 2011-ben jelent meg a Bellima, amely egy hagyományos rúdláncos megoldás. A bemutatón fixkamrás verziót láthattunk, amelyben 1,2×1,25-ös bálákat tudunk elkészíteni. A rendfelszedő az F130-as gépnél 1,8 méter széles, kisebbik testvérénél, az F125-ösnél 1,4 méter. Ahol elég a már említett bálaátmérő, és évi pár ezer báláról van szó, ott tökéletes választás lehet, amit jól mutat, hogy az elmúlt két évben még mindig több mint 30 darabot adott el belőle a Valkon Kft.

A Bellimák csak szeletelő nélküli kivitelben érhetők el, így akinek a szeletelőre szüksége van, az már a Fortimában kell, hogy gondolkodjon.

Fortima F1600MC

A Fortima a jól ismert RoundPack családot váltotta le. Ez még rúdláncos kivitelű, ami a Krone bálázók egyik nagy előnye, hiszen nem dörzshajtással forgatja a bálát. Emiatt kisebb a teljesítményigény, üzemanyag-fogyasztás, valamint bármilyen anyagban lehet használni. A Fortima családban is létezik vario- vagy fixkamrás változat is. Az F1600 géppel 1,55 méter átmérőjű bálákat tudunk készíteni.

A bála képzése, ugyanúgy, mint a Bellimánál, rúdláncos elven működik, ezért nagy szárazságban is biztonsággal dolgozhatunk vele, mert kevésbé gyúlékony, nincs dörzsölődés.

Ennél már használják az EasyFlow nevű, vezérlés nélküli rendfelszedőt. Ez a bálázó a legmodernebb elektronikával és ISOBUS-os fedélzeti elektronikával van szerelve.

Comprima F155XC

2007 nemcsak a Valkon életében, hanem a Krone történetében is egy fontos mérföldkő, hiszen ebben az évben mutatták be az Agritechnicán Comprima bálázójukat, amivel rögtön aranyérmet nyertek. Ennek különlegessége a SemiVario bálakamra, ami tulajdonképpen fixkamrás elven működik, de több lépésben lehet állítani a bálkamra méretét. A fixkamrás működésnek számos előnye van, például az egyszerűbb felépítés mellett a bálaképzés során – főleg szénában – különösen elvárt a lágymag-funkció. Ebben a gépben nem lánc fogja össze a keresztrudakat, hanem az úgynevezett NovoGrip. Ez speciális gumiszövet, ami 21 tonna szakítószilárdsággal bír, és nem kell olajozni.

A Comprimák természetesen ISOBUS-szal szereltek, és elérhető a nedvességmérő, valamint a TIM funkció is. A TIM azt jelenti, hogy a bálázó a „főnök” a gépkapcsolatban. A kezelő elindítja a traktort, a bálázó szedi össze a rendet. Ha megvan a megfelelő nyomás, a bálázó megállítja a traktort, beköti a bálát, kidobja azt. Eddig 800 eladott darabnál tart a Valkon Kft. ennél a gépnél…

VariPack V165XC Plus 26

A Krone a VariPacknál elhagyta a keresztrudas megoldást. A hevederes bálázókról tudjuk, hogy elsősorban szárazanyag-bálázására valók, és a tapasztalatok, mérések is azt mutatják, hogy tömörebb bálát tudunk készíteni velük. Emellett a bálázó is sokkal gyorsabb, például a hátsó ajtó nyitása-zárása kb. 4 másodpercet vesz igénybe. Ezzel ez a világ leggyorsabb körbálázója!

Alapkivitelben 4 darab, a bemutatott Plus jelzésű gépnél 3 db nagysebességű hevedert 2 tisztítóhenger szabadítja meg a nedvesebb lerakódó anyagtól.

A Plus változat a nevében azt mutatja, hogy erősített kivitellel bír. Ezt a verziót azoknak ajánlják, akik már sok bála készítésére és nagy igénybevétel mellett szeretnék használni a gépet vagy bérben dolgoznak vele. Ebben a feszítőszerkezet, a tisztítóhengerek, és a csapágyazás is erősített, valamint a rendfelszedő rugós fogai máshogy állnak.

Big Pack

Magyarországon a HDP bálázóból közel 150 darab dolgozik. Egy sima kockabálázónál a bálák tömege 400-420 kg körül alakul, egy HDP esetében ez meghaladja az 500 kilogrammot is.

Generáció 5-ös névre hallgatott a bemutatott Big Pack, amiből az elmúlt 2 év alatt 10 darabot értékesített a Valkon Kft. Ennek a verziónak a fejlesztésekor már elsősorban nem a teljesítmény vagy a sebesség növelése volt a gyár célja, hanem az üzemeltetés ideje alatt felmerülő költségek csökkentése. Az előtömörítő kamra vezérlése ebben a gépben elektronikus, ami könnyebb és egyszerűbb beállítási lehetőségeket tesz lehetővé a változó körülményekhez. A hidraulikus meghajtású kötözőfej-tisztító ventilátorok pedig csökkentik a kötözőfejek kopását.

Balecollect

A bálázó mögött láthattuk a bálagyűjtő-rendezőt, amit Balecollect névre keresztelt a cég. Ez abszolút egybe van építve a bálázóval, így alkotnak egy egységet, ami nagyon fontos a közúti közlekedésnél is. Ennek a kocsinak külön szállítási és munkamódja van. Közúton való közlekedésnél kitolja magát a Balecollect, és fixálja a kerekeket, munka közben pedig a kerekek fixálását feloldják, és egymástól függetlenül mozognak. A bálák rendezése többféle képen történhet, amit egyszerűen az Isobusos CCI terminálról beállíthatunk. Így sokkal kevesebb a talajtaposásunk bálázási időszakban, és jóval gyorsabban össze tudjuk azokat szedni. Akár GPS vezérelve is történhet a bálák lerakása, így a logisztika szervezésekor tudjuk, hogy hány bálát kell összeszednünk, és azok hol lettek lerakva.

Szerző: Fodor Mihály