fbpx

JCB-bemutató Mezőkövesden

Írta: Gépmax-2022/VI. lapszám cikke - 2022 november 22.

2022. szeptember 16-án rendezték Mezőkövesden, a Matyó Agrártermelő Zrt.-ben a JCB és KITE Zrt. közös szervezésű vevőtalálkozójával egybekötött gépbemutatóját, ahol a JCB mezőgazdasági termékvonalának teljes kínálatát felvonultatta. Az új JCB Fastrac iCON traktorsorozat és a JCB Loadall teleszkópos rakodók új felszereltségi változata, az Agri Pro már korábban szerepelt lapunkban, így cikkünkben két további modellel foglalkozunk részletesebben.

ÚJ JCB TELESZKÓPOS, GUMIKEREKES RAKODÓK AZ ÁGAZATBAN EGYEDÜLÁLLÓ FUNKCIÓKKAL

A JCB új teleszkópos, gumikerekes rakodókat kínál, amelyek az ágazatban egyedülálló 50 km/h-s sebességet lehetővé tevő, nyolcsebességes, terhelés alatt kapcsolható hajtóművel. Emellett az ágazatban az ilyen típusú gépekben használt motorok közül a legerősebbel büszkélkedhetnek.

Mindkét fejlesztés megjelenik a JCB Stage V kibocsátási szabványnak megfelelő, teleszkópos, gumikerekes rakodócsaládjának új kiemelt modelljében, a 173 lóerős (129 kW) TM420S-ben, amelynek új fülkéje kivételes kilátást biztosít a kezelőjének.

JCB

JCB nyolcsebességes, „intelligens” sebességváltó

Az az új, nyolcsebességes JCB Powershift sebességváltó található meg minden TM teleszkópos, gumikerekes rakodóban, amely az eddig használt hatsebességes egység jól bevált alkatrészeire épít, de a különböző feladatokhoz szükséges optimális vonóerő és a fokozatok közötti sima, progresszív váltás érdekében további két előremeneti fokozattal rendelkezik.

A hajtómű kimagasló tulajdonságokkal rendelkező, 50 km/h-s sebességet lehetővé tevő verziója alapfelszereltség az új TM420S modellben, és opcionális a TM320S-ben. A termékcsalád két nagy teljesítményű modellje alkalmas a legkeményebb gazdálkodási és vállalkozói feladatok ellátására is.

A nagy sebességet biztosító hajtóműnek köszönhetően lerövidülhet a telephely és a szántóföld, illetve a gazdaságok közötti út megtételéhez szükséges idő, illetve alacsonyabb fordulatszámnál csendesebb, gazdaságosabb, 40 km/h-s utazási sebesség érhető el.

A JCB Torquelock hatékony nyomatékzár minden fokozatban elérhető – a négy hátrameneti fokozatban is. Így a kezelők számára optimális teljesítmény érhető el a kazalsiló töltésekor vagy a sáros trágyadombon való munka közben, illetve közúton való közlekedéshez is, különösen, amikor emelkedőkön kell vontatni.

A nyolcsebességes hajtómű 40km/h-s sebességet lehetővé tevő alapspecifikációja található a TM320 és a TM420 modellekben, amelyeket kevésbé erőigényes feladatokra terveztek. Ezekben nyomatékváltó-zár érhető el az 5-8. előremeneti fokozatban.

A JCB fejlesztette és gyártotta innovatív hajtómű mindkét verziója működtethető manuálisan. A sebességek közötti váltásra a joystick gombjai használhatók, illetve át lehet váltani „intelligens”, automatikus váltásra az 5-8. fokozatok között.

Automata üzemmódban a váltó a gázpedál enyhe lenyomására reagál, viszonylag egyenletes fordulatszámot tartva vált fel és le az optimális üzemanyag-használat érdekében. Az erőteljesebb pedálhasználatnál viszont késleltetett a felfelé váltás, hogy a magasabb fordulatszám erejét és nyomatékát ki lehessen használni a maximális gyorsulás és termelékenység érdekében.

Új JCB Command Plus fülke

Mind a négy JCB teleszkópos, gumikerekes rakodót a Command Plus fülkével szerelték fel, melynek egyelemű szélvédője a kezelő feje fölé nyúlik.

A fej feletti részen az üveg 52%-kal nagyobb, mint eddig, előrefelé a kilátás 13%-kal javult. A belső, borulás és leeső tárgyak elleni védelmet szolgáló biztonsági rács kialakítását optimalizálták, így javult a kilátás felfelé, hogy a bálák, burgonyaládák vagy más hasonló anyagok pontosan elhelyezhetők, illetve leemelhetőek legyenek. Az új kialakításnak köszönhetően a tetőablaktörlő az üveg nagyobb részét tudja tisztán tartani. Nagyobbak a hátsó oldalsó ablakok, és alapfelszereltség a tolatókamera.

A fülkén belül a „memóriafunkciós” kormányoszlopot el lehet tolni, hogy könnyebb legyen a ki- és beszállás, és a fülke lépcsőin világítás található. Sötétben parkoláskor a programozható, 360 fokos világítás égve marad, majd egy idő után automatikusan kikapcsol.

A jobb oldali oszlopon található az ismerős JCB kapcsolópanel, amely mobiltelefon-tartóval is felszerelhető, és amely leegyszerűsíti az egyes funkciók aktiválását. A hidraulikavezérlő joystickon található egy újdonság: egy „gyorsgomb”, amelyhez szabadon hozzá lehet rendelni a funkciók egyikét.

Ilyen lehet az automata és a kézi váltás közötti kapcsolás, a nyomatékváltó-reteszelés be- és kikapcsolása, a kiegészítő hidraulikus szelep vezérélése, a rádió némítása, Bluetooth-on kapcsolódó mobiltelefonnál a hívás fogadása és befejezése, illetve működhet a világítás főkapcsolójaként.

Az összes új TM teleszkópos rakodóban található kihelyezett hidraulikakör-nyomásmentesítő a fülkén kívül és belül, valamint a gém végén, ezáltal gyorsabb lehet az kiegészítők cseréje.

Új JCB DieselMAX motor

A 4,8 literes JCB 448 DieselMAX motor található meg mind a négy új, teleszkópos, gumikerekes rakodóban. A motor megfelel az EU Stage V kibocsátási szabványnak, és egybeépített DPF/SCR részecskeszűrő-katalizátor megoldást tartalmaz.

Az, hogy ilyen minimális kibocsátás-utókezelésre van szükség a részecske és NOx-kibocsátás tekintetében, nagyrészt annak köszönhető, hogy a motorban az égés hatékonysága kiváló. Ez sokat jelent az üzemanyag-felhasználás hatékonyságánál. Ehhez hozzájárul még a JCB Autostop funkció, amely bekapcsolása esetén bizonyos idejű üresjárat után automatikusan leállítja a motort, hogy csökkentse az üzemanyag-felhasználást.

A termékcsaládban 4 modell található új verziókkal és minden szempontból még nagyobb teljesítménnyel. Az emelési teljesítmény, illetve emelési magasság a TM320 és a TM320S modelleknél 3,2 tonna, illetve 5,20 m, a TM420 és az új TM420S modelleknél pedig 4,1 tonna, illetve 5,45 m.

TM320S és TM420SA JCB új teleszkópos, gumikerekes rakodócsaládjának két „S” modellje nagyszerű teljesítményt nyújt, mintegy 17 lóerő/tonna teljesítmény-tömeg arányával kiválóan alkalmas a silótolásra és tömörítésre.

Az új TM420S nagy átmérőjű, 26 colos abroncsaival, nagy teherbírású alvázzal és tengelyekkel a TM320S modell megbízható teljesítményét idézi. Az utóbbit a nagygazdaságok és a vállalkozók a legkeményebb és -erőigényesebb feladatokra alkalmazzák.

A TM320S teljesítménye nagyobb lett, 150 lóerő (112 kW), ehhez 600 Nm nyomaték tartozik, míg a termékcsalád legerősebb modellje, a TM420S 173 lóerős (129 kW), nyomatéka 690 Nm. Ez az első JCB-gép, amelyet a JCB DieselMAX motor új, nagyobb teljesítményű verziója hajt meg, ezáltal minden bizonnyal ez a legerősebb teleszkópos rakodó- és anyagmozgató gép a piacon.

TM320 és TM420A kevésbé erőigényes feladatoknál, például bálák vagy burgonyaládák, ömlesztett vetőmagok vagy big-bag zsákos műtrágyák mozgatásánál és állattartó telepeken rutin etetési feladatoknál a legújabb TM320 és TM420 modellek a különböző funkciók és a teljesítmény rendkívül előnyös kombinációját nyújtják. Ezt tovább erősíti a 40 km/h-s sebességet lehetővé tevő, nyolcsebességes, finomabb áttételi arányokkal rendelkező JCB Powershift sebességváltó.

A TM320 modell megnövekedett teljesítménye és nyomatéka 130 lóerő (97 kW) illetve 550 Nm, míg a TM420 modellben a legújabb, 150 lóerős (112 kW) DieselMAX motort találjuk, melynek forgatónyomatéka 600 Nm.

ÚJ, KIVÁLÓ TERMELÉKENYSÉGET BIZTOSÍTÓ 457S GUMIKERES RAKODÓ

A JCB bemutatta piacvezető, mezőgazdaságban használt gumikerekes rakodóinak legújabb, 20 tonnás, kiemelt modelljét is. A 457S rakodó 6 tonnát meghaladó terhelhetőségével kiemelkedő teljesítményt tesz lehetővé például a cukorrépa-rakodásnál, a nagy biogázüzemeknél, illetve nagy mennyiségű szilázs és trágya rakodásánál.

Az új modell a JCB felső kategóriás 419S és 435S, kifejezetten mezőgazdasági felhasználásra készült gumikerekes rakodóihoz csatlakozik, közben bizonyos részeiben egyezik a JCB jól bevált, 457es, ömlesztett áruk ki- és berakodására kifejlesztett modelljével. Az S verzióban megújult a hátsó váz és az ellensúly, új a hajtómű, a hidak, a kerekek és az abroncsok, így a modell kiválóan helytáll az erőigényes szabadtéri feladatoknál.

A rakodó szíve az új, terhelés alatt kapcsolható hajtómű 6 előremeneti és 3 hátrameneti fokozattal. Az alapfelszereltség része a nyomatékváltó-zár, amely mind a 6 előremeneti sebességnél lehetővé teszi a közvetlen, mechanikus hajtást.

A kezelő emellett a fülkén belüli, a beállításokat és kezelői információkat mutató kijelző új menüjét bármelyik hátrameneti fokozatban és a három legalacsonyabb előremeneti fokozatban is használhatja a nyomatékváltó reteszelés kiválasztására, a különböző feladatoknak, illetve preferenciáknak megfelelően.

A közvetlen mechanikai hajtás, a közeli áttételű sebességváltó, a kategóriájában legjobb, 14 lóerő/tonna teljesítmény-tömeg arány lenyűgöző tolóerőt és emelkedőn haladást tesz lehetővé. Tökéletesen kihasználja a 6,7 literes, hathengeres Cummins B6.7 motor 282 lóerejét (210 kW) és 1200 Nm maximális nyomatékát.

Kevésbé erőigényes anyagmozgatásnál a kezelő visszaállhat az alapbeállításra, a „normál” 224 lóerős (167 kW) teljesítményre. Ezzel üzemanyagot takarít meg, és az adott idejű üresjárat utáni automatikus motorleállítás is hozzájárul a gazdaságos üzemanyag-felhasználáshoz.

Mozgás közben a 40 km/h-s vagy 48 km/h-s végsebesség révén a rakodó lépést tarthat a trágyaszóró vagy szilázsbetakarító csapatokkal. Elérhető a modellhez egy 20 tonnás kapacitású Rockinger vonófej kamerával, illetve vagy kétkörös hidraulikus vagy pneumatikus fékrendszer a pótkocsi fékezéséhez.

A motor és az olajhűtő rendszerek hatékonyságának megőrzéséhez nagy hűtőventilátor található a modellben, amely a por és más szennyeződések eltávolítása érdekében programozható, automatikus visszaforgatást tesz lehetővé. A motorháztető egybe nyitható mely jó hozzáférést és gyors karbantartást biztosít.

A hátsó alváz újfajta kialakítása nagyobb, 400 literes üzemanyag-tárolást tesz lehetővé a szerkezeten belül. Így a rakodó hosszan tud nagy teherrel dolgozni, valamint az ellensúly új kialakítása révén a gép alkalmas kazalsiló feltöltésére is.

JCB
Az S verzióban megújult a hátsó váz és az ellensúly, új a hajtómű, a hidak, a kerekek és az abroncsok, így a modell kiválóan helytáll az erőigényes szabadtéri feladatoknál

Az új JCB 457S modellben nagyobb teherbírású, 20 csavaros kerékagyat találunk. Ezeket részlegesen önzáró vagy önzáró differenciálművel lehet felszerelni, ami optimális tapadást biztosít sáros talajon, míg a nagyobb nyomtáv szélesebb gumiabroncsok felszerelését teszi lehetővé.

A rakodási teljesítmény attól függ, hogy a két elérhető rakodókar kialakításból melyik lett kiválasztva. A sztenderd, nagy nyomatékú karok jelentős erőt tudnak kifejteni emeléskor, és 4,3 méteres magasságra emelnek, míg a magas emelésű karok a garatok vagy a biogázüzemek nyersanyagtartályai felett, a kiegészítő csapszegénél 4,8 méteres emelési magasságot biztosítanak.

Azok a vállalkozók és nagyüzemek, akik állattartó telepeken vagy biogázüzemekben nagymennyiségű silót tárolnak be a 457S rakodó teljesítményét az új 4,88 m széles 7,1 m3 kapacitású silóvillával tudják maximálisan kihasználni.

A kezelők élvezhetik a tágas Command Plus fülke kényelmét, amelyhez választható még a Contractor Pro csomag, amely 360 fokos LED-fényeket, két sárgavillógót, rozsdamentes acél kipufogócsövet, szőnyeget és hűtött-fűtött, félbőr luxusülést tartalmaz.

Szerző: Fodor Mihály