fbpx

JCB: világelső a hidrogénmeghajtásban

Írta: GÉPmax-2023/IV. lapszám cikke - 2023 július 18.

A JCB 100 millió fontos beruházása a szuperhatékony hidrogénmotorok gyártására irányuló projektben teljes gőzzel halad előre – a gyártás fontos mérföldkőhöz ért. Egy 150 mérnökből álló csapat közel két éve dolgozik az izgalmas fejlesztésen, és a fejlesztési folyamat részeként mostanra már az 50. JCB hidrogénes belsőégésű motor került le a gyártósorról. A projekt aktuális eredményét egy angliai sajtóeseményen mutatták be, ahol szerkesztőségünk is képviseltette magát.

AJCB elnöke, Lord Bamford személyesen vezette a nulla szén-dioxid-kibocsátású megoldás kifejlesztésére irányuló projektet. Így nyilatkozott: „Az elmúlt években a JCB mérnöki csapata fantasztikus munkát végzett egy vadonatúj hidrogénmotor kifejlesztésében. Visszanyúltak az alapokhoz, és teljesen újratervezték az égési folyamatot, hogy az hidrogénnel működhessen. Ezzel két fontos dolgot értek el: biztosították a JCB helyét a történelemben, mint az első olyan építőipari és mezőgazdasági gépeket gyártó vállalat, amely teljesen hidrogénnel működő belsőégésű motort fejlesztett ki, és eljuttatták a céget a mérföldkőnek számító 50 db hidrogén hajtóanyagot alkalmazó motor gyártása felé.”

JCB mobil feltöltő tartálykocsi
A JCB bemutatta saját tervezésű és építésű mobil feltöltő tartálykocsiját is, amely az üzemanyagot a gépekhez szállítja. A tartályban 16 hidrogénhajtású kotró-rakodó feltöltéséhez elegendő hidrogén üzemanyag van

Csaknem 25 évre nyúlik vissza a JCB károsanyag-kibocsátás csökkentés iránti elkötelezettsége. Az európai V. szintű előírásoknak megfelelő legújabb dízelmotorok 1999 óta már 97%-kal csökkentették az NOx-kibocsátást, illetve 98%-kal a koromrészecskék kibocsátását. Emellett a JCB üzemanyag-fogyasztás csökkentésére irányuló törekvése azt jelenti, hogy a mai JCB gépek átlagosan 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a bő egy évtizeddel ezelőtt gyártott gépek. Ez jelentős széndioxidkibocsájtás-csökkenést eredményez, az ügyfeleknek pedig komoly üzemanyag megtakarítást.

Fodor Mihály
A KITE Zrt. jóvoltából szerkesztőségünk is részt vehetett az izgalmas szakmai bemutatón

A JCB az elektromos technológia fejlesztésében is élen jár, hogy megfeleljen az ügyfelek nullemissziós termékek iránti igényeinek. Míg az akkumulátoros elektromos meghajtás alkalmas a kisebb gépekhez, amelyeket kevesebb munkaórában használnak, addig a nagyobb gépek energiaigénye magasabb. Ez nagyobb méretű akkumulátorokat eredményezne, amelyek töltése hosszabb időt venne igénybe, így kevésbé alkalmasak olyan gépekhez, amelyek napi több műszakban dolgoznak, és nem áll rendelkezésükre a feltöltéshez szükséges leállási idő.

Ennek eredményeképpen a JCB az elektromos gépek fejlesztését a kompakt gépcsaládra összpontosította, beleértve az 525-60E Loadall teleszkópos rakodógépet és a 19C-1E minikotrógépet – a világ első ilyen munkagépét.

A vállalat számos jövőbeli, nullemissziót biztosító üzemanyagot vizsgált meg. Ezek olyan mobil üzemanyagok, amelyek a munkát végző géphez egyszerűen kiszállíthatók, maximális üzemidőt és gyors tankolást biztosítanak, így a HVO, a biogáz, az E-fuels, az ammónia és a hidrogén is a mikroszkóp alá került.

Lord Bamford elmondta: „Ezen alternatív üzemanyagok többségének előállításához hidrogén előállítására is szükség van, ezért van inkább értelme elsősorban hidrogént használni, mivel ez egy tiszta, szén-dioxid-mentes üzemanyag, amely megújuló energiából előállítható. A hidrogén emellett potenciális megoldást kínál a nagyobb gépek akkumulátorai jelentette kihívásra is; lehetővé teszi a gyors feltöltést, és az egyszerű szállíthatóságot, mellyel biztosítható, hogy az üzemanyag gyorsan és biztonságosan a gépekbe kerüljön. A hidrogénhajtás fejlesztés részeként a JCB az üzemanyagcellákban való felhasználását is vizsgálta, és 2020 júliusában bemutatta az építőipar első hidrogénüzemű kotrógépét, a 20 tonnás 220X-et.

Lord Bamford
Lord Bamford személyesen vezette a nulla szén-dioxid-kibocsátású megoldás kifejlesztésére irányuló projektet

A JCB egyelőre arra a következtetésre jutott, hogy az üzemanyagcellák túl drágák, túl bonyolultak, és nem elég strapabíróak az építőipari és mezőgazdasági gépekhez. A JCB mérnökcsapatát ez új kihívás elé állította, és arra sarkalta őket, hogy másképp gondolkodjanak, úgy, hogy a rendelkezésre álló technológiát szén-dioxid-mentessé alakítsák, így született meg a JCB hidrogénmotorja.

Lord Bamford elmondta: „A hidrogén egyedülálló égési tulajdonságai lehetővé teszik, hogy a hidrogénmotor ugyanazt a teljesítményt, ugyanazt a nyomatékot és ugyanazt a hatékonyságot nyújtsa, mint ami a hagyományos meghajtású JCB gépekre is jellemző, de szén-dioxid-mentes módon. A hidrogén-égésű motorok más jelentős előnyöket is kínálnak. A dízelmotorok technológiájának és alkatrészeinek felhasználásával az akkumulátorgyártással ellentétben nem igényelnek ritkaföldfémeket, és ami kritikus pont, az égéstechnológia már jól bevált az építőipari és mezőgazdasági berendezésekben. Ez egy olyan technológia, amely költséghatékony, robusztus, megbízható és jól ismert nemcsak az építőiparban és a mezőgazdaságban, hanem az egész világon.”

A JCB hidrogénmotorjai már a kotró-rakodók és a Loadall teleszkópos rakodók prototípusait hajtják. Emellett a vállalat nemrég mutatta be saját tervezésű és építésű mobil feltöltő tartálykocsiját, amely az üzemanyagot a gépekhez szállítja. A tartályban 16 hidrogénhajtású kotró-rakodó feltöltéséhez elegendő hidrogén üzemanyag van, ami egy módosított Fastrac traktor hátulján vagy egy pótkocsin szállítható.

Összeállította: Fodor Mihály