fbpx

Cutaro SR1100 – Próbálkozás egy szűk piacon

Írta: GÉPmax-2024/II. lapszám cikke - 2024 április 11.

Az önjáró kaszák, rendrevágók piaca sosem volt széles kínálatú. Egy új gép fejlesztésének költségei miatt a gyártók az elmúlt 1-2 évtizedben nem nagyon igyekeztek betörni erre a piacra, vagy ha meg is próbálták, jelentős sikerrel akkor sem büszkélkedhettek. Korábban még az önjáró rendrevágók alternatívái voltak az önjáró szecskázókra szerelhető butterfly kaszák, de mára ezek is kikoptak a kínálatból. Így jelenleg lényegében egyetlen széria uralja ezt a szegmenst. Most itt egy újabb próbálkozás egy svájci cég műhelyből: a Cutaro SR1100.

A svájci Arb-Tec cég olyan egyedi rendeltetésű gépek fejlesztésére és kivitelezésére specializálódott, amelyeket senki más nem gyárt. A vállalat például kifejlesztette a Rucar önjáró mini bálabontó-kiosztó kocsit, amely kompakt méreteivel kisebb és alacsonyabb istállókban is elfér. Az Arb-Tec mérnökei hígtrágyaszórókat, mezőgazdasági szállítójárműveket, illetve infrastruktúra-fejlesztési területre, pályaépítéshez úgynevezett kétirányú gépeket is fejlesztettek. A cég több éve dolgozik önjáró, nagy munkaszélességű rendrevágón, melynek első három prototípusa még 2017-benszületett meg, de az akkori, kezdetleges megjelenésű gépen azóta jelentősen finomítottak.

TÖBB MINT HÉTÉVES FEJLESZTŐMUNKA EREDMÉNYE

A múlt évben végül elsőként saját hazájukban, a svájci Agrama agrárvásáron bemutatták a Cutaro SR1100 névre keresztelt, sorozatgyártásra kész önjáró kaszálógépüket. Ha valaki azt várja, hogy a svájciak valami forradalmi konstrukciós építési megoldással rukkoltak elő, azt ki kell ábrándítanunk; ők is a bevált, a piacot egyedüliként uraló gép felépítését követték. Saját termékük előnyeként azzal érvelnek, hogy a Cutaro könnyebb, mint német konkurense, és a szársértője óvja a rovarokat. Mielőtt ennek utánajárnánk, tekintsük át, milyen műszaki jellemzőkkel rendelkezik a Cutaro. A gép fejlesztése során lényegében más gyártónál bevált egységeket hangoltak össze, a megszokott építési elv szerint.

Cutaro SR1100 önjáró kaszálógép
Az Arb-Tec a Cutaróból idén nullszériás, néhány darabszámos gyártást tervez

KASZASZERKEZET

A kaszaszerkezeten első pillantásra nem látszik, de a kaszagerendely a vágótárcsákkal, illetve a szársértővel a CLAAS-tól származik. Az 1100-as típusjelzéséből már következtetni lehet a munkaszélességére, amely 11 méter. A kaszaegységek hidropneumatikus felfüggesztésűek, és munkahelyzetbe engedve mindössze 150–200 kg terhet jelentenek a talajra. A vágásmagasság állítása és a rendterelők szabályozása hidraulikusan történik, utóbbival másfél méteres tartományban szabályozhatjuk a rend méretét. Az elöl 9, kétoldalt pedig 8-8 tárcsával szerelt kaszaszerkezet vágótárcsáinak fordulatszáma szabályozható, de a rugós, acélujjas szársértő sebessége is ugyanígy változtatható. Mindkettő meghajtása külön-külön hidromotorokkal történik, a fordulatszám-szabályozás pedig a kabinból, elektronikus úton, potenciométer-gombok segítségével valósítható meg.

Cutaro SR1100 önjáró kaszálógép
A kaszaegységek hidropneumatikus felfüggesztésűek

ÁLLÍTHATÓ INTENZITÁSÚ SZÁRSÉRTŐK

A rugós, acélujjas szársértőknek két üzemmódja van. Bekapcsolt állapotban – ahogy már fentebb említettük –a sebesség és az intenzitás folyamatosan állítható. Ha a szársértőt inaktiváljuk, akkor a rendtől hajtva lassan forog hátrafelé, és levegősen rakja le a takarmányt. A fejlesztő szerint ez a beállítás különösen kíméletes a rovarokkal, méhekkel szemben. Ez mind szép és jó; valóban nagyon fontos a környezet-, illetve a természetvédelem, de így nehéz lesz a konkurenciával versenyre kelni. Hiszen annál csigás rendképzők is rendelkezésre állnak, amelyekkel a két szélső tag által levágott termény a középső rendhez terelhető, így spórolva meg egy külön menetben üzemeltetett rendképző munkáját. Erre a svájci gépnél nincs lehetőség, pedig a természetvédelemnél jelentősebb szempont a gazdák szemében a költséghatékony, munkamenet-takarékos termesztéstechnológia.

Cutaro SR1100 önjáró kaszálógép
11 méteres munkaszélesség

KÖNNYEBB, DE CSERÉBE NINCS ÖSSZKERÉKHAJTÁS

Az alpesi gép tényleg jóval könnyebb az eddigi egyeduralkodónál, hiszen a 8,5 tonnás tömegével a súlya kb. fele a német konkurensének. Ezt a terhelést alacsony nyomású abroncsokon viszi át a talajra. Súlyelosztása alapból 60 : 40 arányú, ami szintén megközelíti a versenytársét, de kaszáláskor a súly 85 százaléka az első tengelyt terheli.

JÁRÓSZERKEZET, MOTOR

Az alacsonyabb tömegnek viszont ára van, ami nem más, mint az összkerékmeghajtás hiánya. Ami, valljuk be őszintén, egy lejtős területeken is kaszáló önjáró gépnél jelentős negatívum. Ezt a hátrányát kompenzálva a mellső hajtott kerekeket alacsony, 0,8 bar nyomású, 710/50R 26.5 méretű, széles gumiabroncsokkal szerelik, hátul pedig 560/45R 22.5 méretű köpenyek állnak rendelkezésre. Mivel munkahelyzetben a súly nagy része a mellső tengelyt terheli, így a gyártó szerint a nagy abroncsmérettel kombinálva ez a megoldás elegendő a stabil haladású üzemeléshez. A Cutaro járószerkezet-hajtását az első kerekeken lévő hidraulikus motorok valósítják meg, fokozatmentes sebességváltoztatást és 40 km/h maximális sebességet nyújtva.

LEJTŐN IS STABILAN

A hátsó tengelyen van egy érzékelő, amely a kormányzási szöget méri. Ha ez a szög 20 fok fölé megy, a hidromotor meghajtja a külső kanyarodási körön haladó első kereket, hogy megkönnyítse a kanyarodást. A gépben lejtésérzékelő is található, ezt elsősorban dombos területekre, például Svájcba szánják. A lejtésérzékelő méri a gép dőlésszögét, és gondoskodik arról, hogy a lejtés alján haladó első kerék nagyobb hajtóerőt kapjon.

Cutaro SR1100 önjáró kaszálógép
A Cutaro szállítási helyzetben

MOTOR ÉS HIDRAULIKA

Erőben nincs hiány, a 350 lóerős, 7,7 literes, hathengeres Mercedes/MTU dízelmotor bőven elegendő a Cutaro meghajtásához. A nagy teljesítményű, de alacsony hengerűrtartalmú motor igazán takarékos, így a 380 literes üzemanyagtank egy műszaknapra bőven elég hajtóanyagot tud tárolni. Az alacsony üzemanyag-fogyasztáshoz a teljesítményfüggő sebességszabályozás is nagyban hozzájárul. A motor fordulatszáma megnő, ha a terhelés emelkedik, a nagyobb hozam vagy a magasabb menetsebesség miatt. A hidraulika olajtartály-kapacitása 45 liter, amely mennyiség nem kevesebb mint kilenc Bosch Rexroth olajszivattyú ellátását garantálja. A szűrőrendszer gondoskodik arról, hogy a légbuborékok kiszűrődjenek az olajáramból, mielőtt azok az olajtartályba kerülnének. Ez lehetővé teszi egy viszonylag kis méretű hidraulikatartály használatát. A motor mögött található nagy olajhűtő biztosítja a hatékony hűtést, hidraulikus hajtású átfordítható lapátozású ventilátorral, amely ezzel a funkcióval megtisztítja a hűtőradiátort és a rácsot is.

Cutaro vezetőfülke
A fülke a Claastól származik, a beltérben apró eltérések vannak csak

ERGONÓMIA

A 2017-ben bemutatott három prototípuson még régi New Holland kombájnfülke biztosított megfelelő kényelmet, de a Cutarón már ezt is a CLAAS-tól származó, csendes, tágas kombájnkabin garantálja. A beltérben apró eltérések vannak csak. A kartámasz annyiban különbözik, hogy más a monitor, és saját fejlesztésű joystick került beépítésre, de más téren a gép egy előző generációs LEXION kombájnhoz hasonló kényelmet nyújt, persze felszereltségtől függően. Annak érdekében, hogy a kezelőt minél kevesebb káros lengés érje, a kabin pneumatikus lengéscsillapítással kapcsolódik a vázhoz. Az Arb-Tec a Cutaróból idén nullszériás, néhány darabszámos gyártást tervez, mellyel piackutató demókörútra indulnak, a saját hazájukon kívül Németországban. Ezek után minden bizonnyal még további fejlesztések várnak majd az önjáró kaszálógépre.

Farkas Imre