fbpx

Fliegl tartálykocsik – megoldások a hígtrágya kezelésére

Írta: Szerkesztőség - 2011 július 06.

A magyar mezőgazdaságban is újra terjed az a szemlélet, amely szerint a szerves trágyát értékes talajerőpótló anyagnak, nem pedig az állattenyésztéssel együtt járó „szükséges rossznak” kell tekinteni.A mezőgazdasági szakemberek számára mindez természetesen közismert, de a korszerű kijuttatás módja, költsége, hatékonysága terén már nem ennyire egyértelműek az ismereteik.A Fliegl több mint 15 éves magyarországi tapasztalatai birtokában ezen igyekszik segíteni.

A hígtrágya kijuttatásának 2 módja van.1. öntözőberendezéssel:Előny: nagy teljesítmény és az alacsonyabb üzemeltetési költség.Hátrány: a berendezés magasabb bekerülési költsége, kötött, szűkebb felhasználási terület, a hígtrágyát szeparálni szükséges.2. tartálykocsis kijuttatás:Előny: szinte bármilyen szárazanyag-tartalom mellett használható, kijuttatási terület tetszőlegesen változtatható, csak a gazdaságosság szabhat neki határt, berendezés alacsonyabb bekerülési költsége (a cikk nem érinti az önjáró kijuttatókat)Hátrány: magasabb üzemeltetési költség.A hígtrágya kijuttatásánál fontos szempont a talaj nitrát terhelése, ami pedig a kötöttpályás öntözőberendezéseknél hamar „túlmehet” a határértéken. Nem véletlen, hogy az unió több országában a hígtrágya-kijuttatást támogatják, de csak terítőegységes tartálykocsi használata esetén.Ha mezőgazdasági tartálykocsiról hallunk, akkor mindenkinek a „szippantós” kocsi jut eszébe. Ez nem véletlen, ugyanis a vákuumos tartálykocsi terjedt el legjobban a gyakorlatban, mert ebben a szivattyú – normális esetben – nem találkozik a szállítandó trágyalével, hiszen a tartályból kiszivattyúzott levegő helyére a légköri nyomás juttatja be a folyadékot. Természetesen ennek a megoldásnak is vannak hátrányai.

A hatósági előírások miatt a gyártók ma már kénytelenek max. 0.5 bar értékre korlátozni a nyomáskülönbséget, aminek következtében mind a töltés, mind az ürítés meglehetősen lelassul. Ennek ellensúlyozására a Fliegl nagyobb szívótömlő-átmérőket (150-200 mm) alkalmaz. A vastagabb tömlő kézzel nehezen mozgatható, ezért ajánljuk a különböző hidraulikusan mozgatott szívóormány megoldásokat.20-25 m3-es tartálynál azonban már más eszköz is kell ahhoz, hogy a feltöltést akár 5-6 perc alatt elvégezhessük, mégpedig az ún. turbótöltő, ami tulajdonképpen egy hidromotor által hajtott centrifugálszivattyú. Ez az eszköz – a kialakításából következően – az idegen anyagra, a magasabb szárazanyag-tartalomra sem kényes, miközben használatával 4-8 m3/min töltési teljesítmény is elérhető. Ennek köszönhetően a napi teljesítmény jelentősen megnő! A legkorszerűbb – a szívóormány végére épített típusoknál – már a vákuumszivattyúra sincs szükség, és a rendszer a bekapcsolást követően azonnal szállítani kezd. A Flieglnél, a permetező gépek töltésénél a kisebb átmérőjű töltőcső szállítási kapacitását a kifolyó oldalra épített turbótöltővel növeljük meg, így az általában 50-80 mm átmérőjű tömlőn keresztül nem 0.5, hanem 2-3 bar nyomáson jut a víz a permetezőgépek tartályába. Az így nyert idővel a vegyszerező kapacitás nő!Más módon működő tartálykocsik is vannak.

A szivattyús tartálykocsi a tartály alatt elhelyezett excentercsigás szivattyúja segítségével tölt/ürít. Előnye: gyorsabb, nagyobb nyomással nagyobb teljesítményt ér el, ugyanakkor a tartálynak nem kell nyomásállónak lennie.Hátránya: kicsit drágább – és mivel a trágyalé keresztülmegy a szivattyún – idegen anyagra kényesebb.Kihordócsigás tartálykocsi működése: a kijuttatást a tartály alján végigfutó csigával egy tengelyen lévő centrifugálszivattyú végzi.Előnye: az egyszerű felépítés; a kedvező ár; a trágyalé keverése kijuttatás közben; a nagy teljesítmény, és – mivel a tartálynak nem kell nyomásállónak lennie – az eszköz vizsgáztatása is kevésbé komplikált.Hátránya: önmagát nem tudja tölteni, így csak beépített szivattyúval rendelkező tárolókból szállíthatunk vele.A Fliegl mindhárom tartálykocsifajtát gyártja 3-25, ill. 30 m3-ig, így a kisebb farmtól a mezőgazdasági nagyüzemig mindenki számára tudunk megfelelő eszközt kínálni. Számtalan műszaki megoldással rendelkezünk speciális igényekre is. Tartálykocsijaink – a legjobban elterjedt – tűzihorganyzott változatban készülnek, de néhány rozsdamentes változat is fut Magyarországon. Talajkímélő, széles abroncsokkal, légrugós futóművel szerelve az akár 25 m3-es kocsik is meglepően könnyen vontathatók szántóföldön.

A tartálykocsik mezőgazdasági alkalmazásának két fő területe a hígtrágya kijuttatás és a permetezőgépek vízzel való ellátása.Ezek az eltérő feladatok különböző tartálykocsit igényelnek. Mindkét esetnél nagyon fontos szempont az igények, követelmények minél jobb ismerete. Rossz döntés ugyanis például 3000 l-es tartállyal rendelkező vegyszerezőhöz 5000 l-es tartálykocsival vizet szállítani. Nem jó választás azonban a 25 m3-es tartálykocsi sem például gyümölcsösben való hígtrágya kijuttatásra. Egy ekkora tartálykocsi kamionkerékkel szerelve szántóföldön valószínűleg szintén kemény próbatétel elé állítja a vontatót és annak kezelőjét.Hígtrágya kijuttatásnál fontos szempont továbbá az egyenletes és szabályozható mennyiség. Ezt a Fliegl valamennyi terítőegysége biztosítani tudja.Közös és fontos alkatrészük ezeknek a gépeknek a „Garant” csigás elosztó. Ez gondoskodik a hígtrágya egyenletes elosztásáról a teljes munkaszélességben. Nagy előnye az aprítókéses elosztókkal szemben, hogy a kőre nem kényes, azt ugyanis az aprítócsiga végén lévő „kőfogóban” tárolja, és az idegen anyag onnan problémamentesen eltávolítható. Az időrelével vezérelt forgásirány-váltogatás pedig a szálas anyagok feltekeredését akadályozza meg.A Fliegl Garant csigás elosztója több ezer terítőegységben bizonyítja alkalmasságát Európa-szerte. Az elosztóból a trágyalevet vagy „csőfüggönyön” keresztül a felszínre juttatjuk és utána bedolgozzuk, vagy valamilyen injektáló megoldást választunk, és azonnal a talaj alá juttatjuk, illetve, legegyszerűbb esetben, ütközőlapos fúvókával locsoljuk ki. A Flieglnél minden feladatra létezik optimális megoldás. Fontos tehát, hogy mindig a célnak legmegfelelőbb eszközt válasszuk. Ütközőlappal vagy csőfüggönnyel nem dolgozhatunk gyümölcsösben, de a grubber sem jelent megfelelő megoldást például gabonavetésre való kijuttatásnál.(Fliegl-Abda Gépgyártó Kft.)[m3 id="megjelent-gm" ev="2009" ho="10" honev="októberi"]>