A mezőgazdaság egyik legjellegzetesebb gépe a traktor. A traktorok fejlesztésére a mezőgazdasági igények teljesítése mellett nagy hatást gyakorol a környezet védelme (levegő és talaj), a hajtóanyag-ellátás, a precíziós mezőgazdasági gazdálkodás megvalósítása, a digitális információ alkalmazása, a robotizálás.
A jelenlegi traktortechnika számos kialakítást képvisel, és a fejlődésre több tényező is befolyással bír. A bevezetőben említetteken túl az üzemeltető a vásárlás (gyártás) előtt összeállíthatja saját gépét. Nemcsak a kiegészítéseket, hanem az alapgép néhány meghatározó főegységét is megválaszthatja. A várható irányzatokat a megjelent új gépek rövid bemutatásával kívánjuk a teljesség igény nélkül színesíteni.
GLOBÁLIS TRAKTORPIAC VÁLTOZÁSA 2032-IG
Általános tendenciának tekinthető, hogy a Covid-19 világjárvány utóhatásai, valamint az orosz-ukrán háború által keltett nyersanyag, energia, élelmiszer stb. árának és ellátásának zavarai folyamatosan enyhülni fognak. A traktorok gyártói, forgalmazói bizakodással tekinthetnek a jövő elé. A mezőgazdasági traktorok globális értékesítését 2022-ben 3 millió db-ra becsülték, és az előrejelzések alapján ez elérheti 2032-re az 5,5 milliót. A traktorpiac értékének növekedését kétszeresére várják, ami 6 százalékos összetett éves növekedési (CAGR) rátának felel meg.
HOGY FOG KINÉZNI A JÖVŐ TRAKTORJA?
Az elmúlt néhány évben tervezett és piacra kerülő új traktortípusok kinézete nem sokat változott. A formatervezés alkalmazása új dizájnt adott a traktoroknak.
A jövőben egy típus összeállítása három főmodulból: a hajtást szolgáló energiaegységből (motor), az erőátviteli részből (sebességváltó, futómű), és vezérlő egységből (vezetőfülke, irányító karok) fog megvalósulni (1. kép). A főmodulok az igényeknek megfelelően összeválogathatók lesznek a részegységekből.

(forrás: www.cgtrader.com)
Az új dizájnt bemutató koncepciós traktorokból ritkán lesz nagy darabszámban gyártott termék, de sok esetben hatást gyakorolnak a széria kialakítására. A New Holland néhány éve nagy hasmagasságú (hidas) traktorkoncepciós tervét (Straddle Tractor Concept) készítette el a szűk szőlőültetvényekkel rendelkezők számára (2. kép). A felhasználók legspeciálisabb igényeihez igazodva a tervező mérnökök együtt működve a legendás Pininfarina stúdióval készítették el az új megoldásokat bemutató gép formatervét.

(forrás: https://pininfarina.it/en/work/straddle-tractor-concept/)

(forrás: www.powertraininternationalweb.com)
A Straddle Tractor Concept elképzelésekből megszületett az új New Holland TE6 sorozat nagy hasmagasságú traktorcsalád első két tagja. A TE6.120N és a TE6.150N rendkívül multifunkcionálisak, három független szerszámzónában több lehetséges munkaeszköz-kombinációval üzemeltethetők. Ezek az új traktorok FPT Industrial F36 sorozat jelzésű 86 kW, illetve 105 kW teljesítményű dízelmotorokkal rendelkeznek. A jövő többcélú traktora lehet, hogy eszközhordozóhoz fog hasonlítani. Az amerikai Raven Industries, Inc. (a CNH Ind. leányvállalata) új autonóm (vezető nélküli) többcélra alkalmas OMNiPOWER™3200 típus jelzésű gépet tervezett, amely eszközcserével alkalmas többek között vető-, szóró-, permetezőgép, talajművelő eszköz stb. működtetésére is (4. kép).

(forrás: https://mms.businesswire.com/media/)
Ezt a géptípust a feltalálója DOT-Seed Masternek nevezte el. Munkaeszközigényének megfelelően a gép hosszirányban és keresztirányban is képes előre/hátra haladni, a 4,5 literes, 6 hengeres, 128 kW-os (175 LE-s) Cummins dízelmotorral és a négy kormányozható kerekeket hajtó hidrosztatikus hidraulika hajtással.
VÁRHATÓ INNOVATÍV ÚJDONSÁGOK
A közeljövőben a traktoroktól elvárható lesz a villamosenergia-szolgáltatás biztosítása a munkagépek egyes szerkezeti elemeinek hajtásához és vezérléséhez. A dízel-villamos hibridhajtású és a teljesen villamos hajtású traktorok esetében a munkagéphez szükséges villamos energia természetesen rendelkezésre áll.
Az univerzális mezőgazdasági traktor és a munkagép automatikus gépkapcsolatának lehetősége a közeljövőben elvárás lesz. Az erőgép hátulján/elején a munkaeszköz erős mechanikai összekapcsolásán túl valamennyi szokásos szerelvény automatikus kapcsolata is létrehozható kell, hogy legyen (5. kép).

(forrás: www.syn-trac.at)
A leglényegesebb információk digitális kijelzése a szélvédőüvegen megvalósítható lesz (6. kép).

(forrás: www.valtra.com)
A Valtra SmartGlass átlátszó kijelző technológián alapuló heads up display (HUD) kijelzést továbbfejlesztve, a traktor szélvédőjének egy részét érintő képernyő funkcióval fogják ellátni az információközlés és a vezérlési feladatok lebonyolítása érdekében.
A joystick kormányrendszert a traktortechnika is alkalmazni fogja a jövőben, mert a kormányoszlop, valamint a kormánykerék elhagyása növeli a fülkéből való kilátást és a vezetési kényelmet. A mezőgazdaságban az első joystick kormányzást a Fendt kombájnoknál alkalmazzák Fendt® IDEALDrive™ márkajelzéssel (7. kép).

(forrás: https://news.agcocorp.com)
A kormányzás érzékenysége a haladási sebességéhez igazodik, hogy optimalizálni lehessen a kezelő személy kezének mozgását és a gép irányváltoztatását.
HAJTÁSRENDSZEREK JÖVŐJE
A mezőgazdasági traktorok hajtásrendszere az elkövetkező években igen vegyes lesz. A belső égésű motorok mellett, a hibrid-villamos, a teljesen villamos, valamint a hidrogén üzemanyagcellás rendszerekből lehet választani.
A nagy teljesítményű traktorokat dízelmotor fogja hajtani, mint az új Syn Trac osztrák tervezésű erőgépet (8. kép).

(forrás: https://www.grainews.ca)
Ennek a gépnek az alapkivitelben 4×4-es hajtása bővíthető, 4×4+2 és 6×6 változatra. A többcélú innovatív erőgépet az új Caterpillar 9,3 literes, 6 hengeres, 310 kW (420 LE) teljesítményű, turbós dízelmotor hajtja. A meghatározó hajtóanyag több évtizedig a gázolaj lesz, de mellette a földgáz, a biogáz, a szintetikus hajtóanyagok és a hidrogén is növekvő mértékben alkalmazásra kerülnek.
Átmeneti megoldásként a belső égésű motor és a villamos hajtás kombinálásaként a hibridhajtások elterjedése várható a 100 kW-nál alacsonyabb teljesítményigényű traktoroknál. Az olasz Antonio Carraro SRX Hybrid típusjelzésű traktort a hajtóanyag és a levegőszennyezés mérséklése, valamint zárt épületben villanymotoros működés céljából készítették (9. kép).

(forrás: https://lectura.press/en)
Ez a traktor 55 kW-os (75 LE-s) 3 hengeres, 1861 köbcentiméteres, folyadékhűtéses, turbós dízelmotorral és 20 kW-os (27 LE-s) villanymotorral rendelkezik.
A 100 kW-nál alacsonyabb teljesítményű traktorok rövidesen tisztán elektromos működtetésűek lesznek. A közepes és nehéz traktorok hagyományos hajtásrendszerének teljesen villamosra cserélése ma még az energia tárolásának problémája miatt nehézkes. A jövőben ígéretes megoldás lehet a hidrogén-üzemanyagcella által szolgáltatott villamos energia alkalmazása.
DIGITALIZÁLÁS, INFORMÁCIÓ ÁRAMLÁS
A hatékonyabb mezőgazdasági működés, valamint a fejlesztés optimális jövője digitalizáció és informatikai alkalmazások nélkül nem valósítható meg. A traktorok digitalizálása beláthatatlan lehetőségeket biztosít a gépek használata és a termelés gazdaságossága területén. A precíziós mezőgazdaság megvalósításához megfelelő „okos traktorokra” van szükség. Ez olyan mezőgazdasági erőgép, amely a jövőben képes a mesterséges intelligencia fogadására és ennek alapján önálló feladatok ellátására. Az intelligens traktor kommunikálni képes a munkagépével (ISOBUS), a helymeghatározó (GPS) rendszerekkel, a mezőgazdasági táblán együtt dolgozó többi traktorral, önjáró munkagépekkel, repülő drónokkal, a gazdaság irodájában levő emberekkel, a felhőben lévő adatokkal és számítógépes programokkal stb. Az új igényekre jellemző például, hogy a John Deere korábban hagyományos mezőgazdasági gépgyártó volt, manapság továbbfejlesztette tevékenységét és mesterséges intelligenciát (AI), szenzortechnológiát, automatizált és robot gépek új generációját kínálja a mezőgazdaság számára.
AUTOMATIZÁLÁS, ROBOTIZÁLÁS
A kis teljesítményű (19 kW alatti) traktorok megmaradnak manuális irányítás mellett. A nagyobb teljesítményű erőgépek a precíziós gazdálkodáshoz igazodva egyszerű autonóm technológiai rendszerekkel fognak rendelkezni (például automata kormányzás, sorvezetés stb.), de még minden művelet egymástól függetlenül fog működni.
A közepes (100 kW) teljesítmény körüli traktorok már képesek lesznek egymással és a munkagépekkel valós idejű kommunikációra, ezzel a feladatok koordinálása és szinkronizálása (pl. egy traktoros több gépet irányíthat) megoldható. Ugyanakkor a technológiai utasítások vezérlik a gépet (pl. a talajviszonynak megfelelő sebesség megválasztása, útvonaltervezés a központtól kapott logisztikai utasítás alapján stb.).
A közepes és nehéz traktorok túlnyomó többségükben felügyelt autonómiával fognak üzemelni. Ezek az okos traktorok, okos gépek a művelési vagy küldetési feladatot önállóan végrehajtják (pl. kombájn vezérli a pótkocsit húzó traktort a termény átrakásakor), de a gépek még mindig látható távolságra vannak az irányító személytől, aki viszont kapcsolatban áll a távoli logisztikai központtal. A jövő mezőgazdaságában a traktorok, a gépek fokozatosan teljes autonómiával, robotizálással fognak rendelkezni, a programvezérlésük szerint önállóan (traktoros nélkül) végzik feladatukat, a távoli irányítóközpont felügyelete mellett. Az egy évvel ezelőtt bemutatott John Deere 8R 410 autonóm traktor kedvező megoldást kínál a robotizálás folyamatos megvalósítására (10. kép). Az amerikai Bear Flag Robotics agrár technológiai vállalkozás (a John Deere leányvállalata) olyan szabadalmaztatott eljárást dolgozott ki, amellyel a meglévő traktortípusok utólag is robotizálhatók.

(forrás: www.ces.tech/innovation-awards/)
A John Deere 8R 410 autonóm traktor 6 pár sztereó kamerával rendelkezik, amelyek 360 fokos akadályérzékeléshez és távolságszámításhoz szükséges adatokat szolgáltatnak. A kamerák által szolgáltatott információkat öntanuló mesterséges intelligencia alkalmazásával számítógép értékeli, és a GPS helymeghatározással összevetve utasítást küld a traktor járószerkezetéhez a haladás vezérlésére, vagy az akadály kikerülésére. A gazdálkodónak csak a szántóföldre kell kivinni a gépét, és a robotvezérlés beállítása után el is hagyhatja a vezetőfülkét, vagy bent ülve bármikor visszaveheti a gép vezetését.
A John Deere több koncepciós robottraktort épített az elmúlt években, például a Joker becenevet kapott típust (11. kép). Ez az érdekes prototípus traktor fülke nélküli, egy tengelyes, gumihevederrel rendelkező, elektromos meghajtású erőgép, amelynek névleges teljesítménye 500 kW (680 LE).

(forrás: https://www.deere.com/en/)
Dr. Varga Vilmos, ny. okl. gépész- és villamosmérnök