fbpx

Újabb lépés az elektromos üzemmód felé a mezőgazdaságban

Írta: Kiss Bertalan - 2023 október 27.

Hollandia egyik legnagyobb mezőgazdasági vállalkozása, a Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder (KMWP) megkezdte egy 200 lóerős, elektromos hajtásúra átépített Fendt 700 Vario traktor gyakorlati tesztjét.

Az első benyomások a teljesen elektromos meghajtású traktorról nagyon ígéretesek, különösen a vonóerő tekintetében. Igazi áttörést az hozhatna, ha sikerülne megvalósítani jóval nagyobb, akár 200-350 LE teljesítményt, egész napos műszakokat és akár szántóföldi töltést is, reális időigénnyel és persze nem dízelgenerátorról.

Elektromos traktor
Munkában az első, még prototípus Fendt 700 Vario, tisztán elektromos változata

Egyszer valakinek el kell kezdeni…

A burgonya idei őszi betakarítása során munkába állított, nagy teljesítményű elektromos traktor határozott változást hozott a holland szántóföldi gazdaságok megszokott képébe. A dízelmotor megszokott hangja helyett, az elektromos motor lágy zúgása hallatszott.

A szabványos töltőállomások és csere főakkus töltési megoldások biztosítják a folyamatos működést, a zökkenőmentesen betakarítást. Igaz, ez még Hollandiában sem egyszerű jelenleg, ezért is esett a választás, a termény-betakarításra, amikor közúton is halad a traktor és érint valamilyen telephelyet is. Sokan érvelnek, hogy a korlátozott hatótávolság, pontosabban üzemórák miatt ez a mezőgazdaságban megvalósíthatatlan, de a cég szeretne úttörő szerepet vállalni ebben a kihívásban és együttműködni a gyártókkal. Valahol és valakinek el kell kezdeni.

Már bizonyított az alvállalkozói üzletágban

A holland Fendt-importőr, az Agromec már 10 hasonló traktort szállított le, amelyek mindegyike tereprendezésben és útépítésben vesz részt és közel 7000 üzemórát gyűjtöttek össze. A mezőgazdaságban azonban ezek az elektromos traktorok még nem érvényesültek eddig, ezért a KMWP kísérlete az iparágban elsőként jelent meg egy 205 LE-s elektromos traktorral.

Az Agromec anyavállalatának, az Abemec vezetője megjegyezte, hogy a mezőgazdasági ágazat pénzügyi megfontolások miatt lemaradásban van a villamosítás terén, mert ez egy igen költséges beruházás, amit nem lehet ellensúlyozni. Más a helyzet az infrastruktúra-beruházások és az útépítés területén, ahol a nulla károsanyag-kibocsátású munkavégzés egyre gyakrabban kötelező, de a nagy értékű gépeket is könnyebb érvényesíteni a költségekben

Egy szabványos Fendt 720 Vario traktor átépítése

Ez az elektromos traktor átépítésében és kifejlesztésében a holland Fendt-importőr Agromec és az Electric Construction Equipment (ECE) együttműködésében született. Alapként egy normál, dízel üzemű, Fendt 720 Vario-t használtak fel, amelyből a dízelmotort és egyéb tartozékait – üzemanyag- és AdBlue tartály, SCR – eltávolították, miközben a Vario sebességváltót megtartották.

A Vario sebességváltó, amely a traktor magja, ez kommunikál a TMS sebességváltó-vezérléssel, és közvetlenül a különböző részegységekkel is. Amennyiben minden funkciót külön-külön villanymotorokkal kívántak volna kiváltani – a mellékhajtástól kezdve, a hidraulika-szivattyún át a további működtetésekig – akkor bizony egy komplett, új traktort kellett volna építeni, beleértve a vázszerkezetet is. Kivételt csak a féklevegő-kompresszor képez, önálló villanymotoros meghajtással. Ezért a Vario, a dízelmotor kivételével változatlanul megmaradt.


Elektromos motor potenciálisan 420 LE teljesítménnyel

A sebességváltót mostantól villanymotor hajtja, mégpedig egy állandó mágneses, kefe nélküli Danfoss szinkronmotor. Bár a motor névlegesen több mint 420 LE teljesítmény leadására képes, de úgy van hangolva, hogy a traktorban eredetileg használt Deutz dízelmotor paramétereit közelítse. Maximális forgatónyomatéka 911 Nm, percenkénti 1500-as fordulaton.

Fendt
Az átépített traktor motortere – fotó: www.fendtfarming.nl

Az akkumulátorok precíz hűtése

A motorháztető alatt, a villanymotor tetején egy 70 kWh kapacitású akkumulátorcsomag található, amely a rövidebb idejű használatra, például kisebb közúti távolságok megtételéhez terveztek, és az első függesztő szerkezetre szerelt, 140 kilowattórása fő üzemi akkucsomag cseréjének áthidalására. Ez a cserélhető akkucsomag megegyezik az ECE által az elektromos építőipari gépeknél használt akkumulátorral.

Az elektromos alkatrészek hűtése kulcsfontosságú, a hőmérséklet nem haladhatja meg a 45 Celsius-fokot. Ezen túlmenően 60 Celsius-fokig automatikusan csökken a teljesítmény-leadás. A 24 voltos tápfeszültségű tetőklíma-berendezést a tetőperemben lévő külön kijelzőn keresztül vezérlik.

A töltési idő minimum 1 óra, CCS típusú csatlakozóval, és egyenáramú töltővel. A folyamatos üzemidő a munkavégzés jellegétől függően 1-5 óra, de az eddigi tapasztalatok alapján átlagosan 3,5 üzemóra lehetséges egy töltéssel. A megszokott dízel üzemmódnál egy ilyen paraméterű traktor, betakarítás és terményszállítás üzemmódban 7-8 litert fogyaszt üzemóránként a tesztelő gazdaság tapasztalatai szerint.

Fendt Vario elektromos
Egyelőre még egyedi gyártásról, átépítésről van szó – fotó: www.fendtfarming.nl

Akkumulátorcsere a szabványos töltőállomáson

A lemerült akkumulátor önálló egységként elhelyezhető egy töltőállomáson, és gyorstöltés esetén egy órán belül teljesen feltölthető, míg a le- és felcsatolás körülbelül 1-2 percet vesz igénybe. A fő akku tömege 2000 kilogramm, magassága 1,3 méter, hossza 1,08 méter, szélessége pedig 1,3 méter, beleértve a tetején lévő hűtő- és fűtőegységet is, így biztosítva az akkumulátor optimális körülményeit.

Fendt
Az akkucsomag és segédberendezései – fotó: www.fendtfarming.nl

Gyakorlati hátrányok

Bár nagyon praktikus és logikus az első függesztő-szerkezethez csatolt akkuegység, de emiatt használhatatlanná válik az első- és a hátsó függesztő-szerkezetek kombinált használatához. A másik negatívum a vételár, amely nagyjából 615 000 euró körül van jelenleg, amely tartalmazza az első akkucsomagot is. Azonban ne felejtsük el, hogy még egyedi építésű gépekről van szó és nem sorozatgyártásúakról. Ugyanakkor egy robusztus, károsanyag-kibocsátásmentes traktort kapunk, amely szinte folyamatos üzemet tesz lehetővé.

Forrás: www.futurefarming.com; www.fendtfarming.nl