fbpx

Első ránézésre is látszik, hogy orosz traktor

Írta: Farkas Imre - 2021 december 09.

Be sem kell mutatkozzon, már  első pillantásra látszik a megjelenésén, hogy orosz technikáról van szó. Pláne ha meghallja az ember a nevét. A Sztanyiszlav K-704 Classic a szentpétervári PMZ gépgyár kínálatának „büszkesége”.

Egy ilyen egyszerű, nyers megjelenésű orosz törzscsuklós traktorban mi más szolgáltatná a nyomatékot, mint a Jaroszlávi motorgyár régi dízel erőforrásai. Három féle különböző teljesítményű motor közül is választhatnak az orosz felhasználók. Mindegyik motor 14,86 literes, 8 hengeres V elrendezésű, ami talán nem is meglepő. A 240, illetve 330 LE teljesítményű változat régi ismerős, hiszen a Jamz-238 motor két különböző nyomatékú (883 és 1225 Nm) típusa, míg a csúcsmotor egy jóval korszerűbb, alacsonyabb fordulatszámú, 400 lóerős Jamz-7511 turbódízelmotor.

 

PMZ-704 traktor
Ránézésre is látszik a származása, de a neve is elárulja – fotó: https://www.zao-pmz.ru/

 

Az erőátvitelért a gyártó saját fejlesztésű terhelés alatt kapcsolható sebességváltója felel. A hajtómű 3+1 tartományból, egyenként 4-4 sebességfokozatot biztosít, így összesen 12/4 fokozat áll rendelkezésre. A fokozatok és a tartományok között a váltás, terhelés alatt hidraulikusan történik. A gyártó szerint az új váltókkal sikerült megszüntetni, az ilyen váltókra jellemző „rándulással” történő fokozatváltást. A K-704 traktor tengelyei automatikus differenciálzárral (No-Spin) vannak felszerelve. A futóműveket alacsony zajszint jellemzi. A négy fogaskerekes bolygóvéglehajtóművek duplacsapágyazással rendelkeznek, amelyek biztosítják a tengelyek nagy megbízhatóságát.

 

PMZ-704 traktor
hátul nagyon régről ismert hárompont függesztő rendszer köszön vissza – fotó: https://www.zao-pmz.ru/

 

A vezetőfülke amolyan „oroszos” ergonómiát nyújt. Biztonság tekintetében kielégíti a ROPS és FOPS szabványokat. Bár a kabin tágas, és a színes kijelzővel szerelt kormányoszlop állítható, de a fülke alapfelszereltsége mindössze a fűtésből, az autórádióból és egy mechanikus rugózású MTZ-ből ismerős ülésből áll. Az elektronika, – amennyire lehet – mellőzve van, mindenhol karok ágaskodnak a padlóból. Opcióban kérhető klimatizált, hűtőtárolóval is ellátott fülkével.

A gyártó szerint a költséges és műszakilag összetett megoldások hiánya hozzájárul a technika megbízhatóságához, igénytelenségéhez, kezelhetőségéhez és hosszú élettartamához. A traktor alapkivitelének ára 7,8 millió rubel, ami átszámítva kb. 34 millió forint körül mozog.