A jól csengő márkanevű Boris Bond traktorszériát, 2016-ban kezdte fejleszteni a TDS Pomichna a sorozatgyártásra kész változatát pedig, tavaly ősszel mutatták be először a nagyközönség előtt.
A fejlesztés kapcsán a régi Kirovec K701 traktor alkatrészeit, illetve több ukrán gyártású erőgépkomponenst hangoltak össze nyugat európai járműgyártók főegységeivel. Az új fejlesztésű erőgépbe kétféle gyártótól, 5 féle motor kerül beépítésre – megrendeléstől függően – 430, 480 és 580 LE teljesítményben. A 430 lóerős változatokat alacsony, Euro 2 és Euro 3-as emissziós besorolású, 12,58 literes, DAF dízelmotorral szerelik. A 480 lóerős modellben már csak Euro 3-as emissziós normájú, szintén 12,58 literes DAF, illetve 12,1 literes hengerűrtartalmú, VOLVO dízelmotor szolgál erőforrásul.
A Boris Bond traktorszéria legnagyobb tagja, az Euro V-ös, 16 literes, 580 lóerős VOLVO motorral szerelt 580-as – fotó: borisbond.com.ua
A széria zászlóshajójának számító, legnagyobb, 580 LE teljesítményű típussal valószínűleg az EU piacát célozzák meg, mert ezt a szigorú, Euro V-ös környezetvédelmi normát kielégítő, 16 literes, VOLVO D16E motorral kínálják.
Erőátvitelben, alapkivitelben hidromechanikus működésű, K700 típusú, 16 fokozatú sebességváltó áll rendelkezésre, opcióban pedig teljesen automatikus kapcsolású, 12 fokozatú, VOLVO I-Shift váltómű, amelynél intelligens elektronikus vezérlőegység kezeli a tengelykapcsoló és a sebességváltó működését. A maximális sebesség, mindkét váltó esetén 38 km/h.
Kétféle VOLVO motorral és VOLVO I-Shift automatikus kapcsolású, 12 fokozatú váltóművel is rendelhető az erőgép – fotó: borisbond.com.ua
A fejlesztésben az alváz és a csuklópontok felhasználásán kívül számos ponton alkalmazták még a Kirovec K 701 traktor főegységeit, többek között azonos, de erősített futóművet építettek az erőgép alá, és alapkivitelben a vonóegységek, illetve a hárompontos függesztőszerkezet is a régi szentpétervári traktor elemeiből áll. Opcióban, új erősített hárompontos felfüggesztést kapott, gyorskapcsoló kerettel, külső vezérlőgombokkal.
Az erőgép maximális sebessége mindkét váltó esetén 38 km/h – fotó: borisbond.com.ua
A megfelelően zajszigetelt vezetőfülkében rusztikus egyszerűség fogadja a kezelőt. Olcsó műbőr, illetve szövetkárpit és silány minőségű, sorjás szélű műanyag borítások, MTZ-ből megszokott orosz billenő kapcsolók jellemzik a fülke belsőt. Nagy kontrasztot mutat ebben a környezetben a VOLVO kamionokból származó bőr kormánykerék és pneumatikus lengéscsillapítású, kényelmes bőr ülés. A műszerfal óracsoportja is szintén ezekből VOLVO járművekből származik.
A műszerfal panel – mint az erőgép megannyi más alkatrésze – szintén VOLVO járművekből származik – fotó: borisbond.com.ua
Az alapkivitelű fülkében, 2 csatornás (CD és mp3), USB csatlakozóval ellátott multimédia rendszer teszi elviselhetőbbé az egyhangú munkanapokat, továbbá pótülés fogadja a vendégeket, a vendéglátáshoz pedig italtartó is rendelkezésre. A mindig megfelelő kabinlégkört automata klímaberendezés garantálja. Éjszakai munkánál a munkaterületet olyan LED-sor világítja meg elöl, a fülketető széléről, illetve a mellső sárvédőből, amelyhez foghatót más hasonló méretű erőgépeknél még nem nagyon láttunk. Ezzel a fényhíddal nappali világosságot lehet varázsolni a kietlen sötét éjszakába. A fejlesztők arról is gondoskodtak, hogy az úton is felhívja magára a figyelmet az esztétikus formavilággal nem nagyon büszkélkedhető erőgép. Aki már a puszta megjelenése kapcsán nem kapja fel a fejét, miközben az úton találkozik vele, annak a fülketetőre szerelt hatalmas légkürttel vonhatja magára, és az erőgépére a figyelmét a traktorvezető.