2017-ben a SIMA és az Agritechnica kiállításon a gyártó két nagyobb frissítést mutatott be. Ezek elsősorban a gép kezelését és a felszereltséget (különös tekintettel a traktorokra vonatkozó új uniós irányelvre /Mother Regulation/), de emellett az optikát is érintették. A talajművelés során egy első gyorstesztben próbáltuk felmérni, hogy mi minden változott.
A MOTOR JÓL TELJESÍT
A 8,4 literes hathengeres soros motor turbófeltöltővel dolgozik. A 8737 S modellel szemben leginkább az EPM nélküli maximális teljesítmény magasabb
A 8,4 literes, Finnországban gyártott AGCO Power motor a 8740 S traktorban több mint 272 kW/370 LE teljesítményt nyújt 2100 min-1 névleges fordulatszámon (ISO TR14396). Csökkentett, 1900 min-1 motorfordulatszámon a hathengeres motor teljesítménye maximum 294 kW/400 LE – ez tisztességes többletteljesítmény, és pontosan 22 kW-tal több, mint a Massey Ferguson 8737 S esetében. Az érem másik oldala: míg a kisebb modellek aktív motorteljesítmény-szabályzó rendszer esetén erre az értékre még akár 30 lóerőt is rátesznek, a 8740 S traktor esetében ez már csak további öt lóerő a maximális teljesítmény EPM motorteljesítmény-szabályzó rendszerrel (TLT és hidraulikus munkáknál 0,1 km/h sebességtől, valamint szállítási munkáknál lépcsőzetesen 15 km/h sebességtől) tehát 298 kW/405 LE, és ez pontosan 5 lóerővel több, mint a 8737 S teljesítménye. Mi áll a háttérben? A sebességváltónak nagyobb teljesítményhez nincsen engedélye. A teljesítményelőny a 8737 S traktorral szemben tehát mindenekelőtt ott jelentkezik, ahol tisztán vontatási munkát kell végezni – vagyis az eke vagy a szántóföldi kultivátor előtt (hacsak nem vonóerő-növelővel, olajkeringetéssel történik a munkavégzés, ami a motorteljesítmény-szabályzó rendszert aktiválná). A 15-22 km/h alatti sebességű szállítási munkáknál és dombos területeken hegymenetben haladva a 8740 S több lóerőt szabadít fel. Ehhez a 8740 S álló helyzetben végzett TLT-munkákhoz (pl. favágásnál) maximum 355 lóerőt juttat a hátsó csonkra – a Massey Ferguson 8737 S esetében ez csak 320 LE. A korábbi sorozathoz hasonlóan a motor soros turbófeltöltővel dolgozik (köztes töltőlevegős hűtéssel az 8737 S és 8740 S esetében), ebben az esetben a „kis” turbót a magasnyomású tartományban wastegate szelep irányítja. A hathengeres traktor maximális emelési kapacitása így 1540 Nm, viszonylag magas, 1500 min-1 fordulatszámon a főtengelyen, ez EPM használatával 1600 Nm. Ezek az értékek azonosak a 8737 S traktoréval, és így inkább átlag alattiak ebben a teljesítménykategóriában. Viszont a Massey Ferguson adatai szerint a forgatónyomaték csak lassan csökken, és névleges fordulatszámon is áll még rendelkezésre erő (kb. 1200 Nm; a nyomatékemelkedés 35%). Ami jó: lejtőn lefelé haladva a mechanikus meghajtású, elektronikus vezérlésű ventilátor automatikusan bekapcsol, a motorfékhatás növelése érdekében. Ez kíméli a sebességváltót és a fékeket.
Műszaki adatok:
sebességváltó & TLT: AGCO ML 260, két manuális menettartomány; max. 50 km/h (kb. 1500 min-1 fordulatszámon); hátramenet teljesen hidrosztatikus; hátsó TLT 1000/540E (opcionálisan 1000/1000E); front TLT 1000 min-1 fordulatszám
tömegek és méretek: üres tömeg kb. 10,8 t; max. megengedett össztömeg 18 t (15 t 50 km/h sebességnél); tengelytáv 310 cm; minimális fordulókör sugara 5,01 m
Az üzemanyagtartály mérete maradt 630 l, ugyanígy a 60 literes AdBlue tartály térfogata és az olajcsere 500 üzemórás ciklusideje sem változott – ezért a szervizköltségen a hidrotőkéknek köszönhetően a Massey Ferguson szerint üzemóránként akár 80 centet is megtakarítanak. Amit sajnáltunk: a hűtőpanelek a tisztításhoz a korábbi modellekhez hasonlóan továbbra sem hajthatók fel. A hűtési teljesítmény egyébként megfelel a korábbi modellek teljesítményének – azoknál viszont a 8600 Dyna-VT sorozathoz képest növelték a hűtési teljesítményt.
VÁLTOZATLAN SEBESSÉGVÁLTÓ
A „darázsderék” a 8740 S Dyna VT traktort szinte egyedülállóan fordulékonnyá teszi
- Hátul sajnos csak két TLT-sebesség áll rendelkezésre
- A frontfüggesztés jól integrált, és egyszerű pozíciószabályozással rendelkezik
- A négyoszlopos vezetőfülke sok helyet kínál és világos, a fellépés biztonságos
- Új a beállítható csillapítású, mechanikus vezetőfülke-rugózás és megbízhatóbban dolgozik, mint a korábbi változat
Újdonság, hogy az irányváltó hajtómű menetirányító karral történő kapcsolásakor a hátoldalán még egy aktiváló gombot is meg kell nyomni – ez a Mother Regulation uniós irányelv követelménye. Alternatív megoldásként a menetirányváltás a korábbiakhoz hasonlóan a kormány mellett balra található irányítókarral is elvégezhető. Az agresszivitás a terminálon előre beállítható.
HIDRAULIKA – EXTRÁKKAL
A vezetőfülkében: sok helyet és barátságos környezetet találunk
A kartámlába épített vezérlőpult sötét színű műanyagból készült – ezért a szennyeződések már nem látszanak olyan feltűnően
MOST MECHANIKUS RUGÓZÁSÚ
Vezetés közben alig éreztünk különbséget a korábbi megoldáshoz képest, kivéve azt, hogy a vezetőfülke fekvése valamivel stabilabbnak tűnt, mint a régebbi hidropneumatikus változatnál.
TOVÁBBI TUDNIVALÓK
A táblavégi fordulást segítő automatika lépésről lépésre vagy felvétel (Record) üzemmódban programozható, és az egyes funkciók idő- vagy útarányosan „játszhatók le”.
A 8700 S Dyna-CVT az elődjeihez hasonlóan Efficient és (ahogy a mi teszttraktorunk is) Exklusive kivitelben kapható.
Összegzés
- kedvező teljesítmény/tömeg arány
- stabil fordulatszámú motor
- opcionális frontfüggesztés pozícióvezérléssel
- a Dual Control funkció alapkivitelben kapható
- egyedi hidraulikus funkciók
- nagyon jó vezetési komfort
- nagyon könnyen fordul
- a menettartományok manuális váltása
- TLT-választék
Matthias Mumme