Oroszország felzárkózik

A Rostselmash RSM F 2650 nemcsak vonzó árat, hanem számos német műszaki egységet is kínál. Közelebbről is megnéztünk, hogy mire képes az orosz önjáró silózó zöldterületen és kukoricában.

ZÁSZLÓSHAJÓ: 626 lóerővel az RSM F 2650 jelenleg a legerősebb önjáró gép a Rostselmash-programban – és a csúcsmodell a három darabból álló sorozatban

A Rostselmash évek óta sokat fektetett be új termékek fejlesztésébe. Az RSM 161 hat szalmarázóládás kombájnt követte az átalakított Torum 770 rotoros kombájn és végül a Nova 330 négy szalmarázóládás kombájn, valamint az RSM F 2550, RSM F 2550 és RSM F 2650 járvaszecskázó. Ez utóbbi a közel 250 000 eurós vételárával hívja fel magára a figyelmet – de mit kap ezért az ügyfél? Röviden összefoglalva: 650 lóerőt és számos német műszaki megoldást. Fű és kukorica szecskázása során vizsgáltuk, hogy mindez elegendő-e a bérvállalkozók és a gazdák meggyőzéséhez.

Felhajtható burkolatok és tárolórekeszek teszik könnyebbé a napi üzemeltetést és a karbantartást

A 15,6 l-es MTU hathengeres motor az önjáró szecskázó hátsó részében, keresztirányban helyezkedik el


Az erőátvitel 7 bordás ékszíjjal, közvetlenül a dobra történik

Technikai adatok

behordószerkezet: négy előtömörítő henger, hidraulikus hajtású és hidraulikusan megfordítható, jobbra oldalirányba elfordítható

dob: 705 mm széles, 630 mm átmérő, 4 soros késelrendezés; standard dob 48 kés 4–22 mm vágási hosszhoz, opcionálisan rövid és hosszú darabolási hosszúságot biztosító 64 vagy 32 késes dob is rendelkezésre áll; közvetlen hajtású 7 bordás szíjjal; az ellenkések szenzorral és lineáris motorral a vezetőülésből állíthatóak

szemroppantó: fűrészfog profil 100/100 fog; 190 mm átmérő, fordulatszám-különbség 20, 30 vagy 40%adapter: 3,0 m-es Rostselmash vagy Kemper adapter, 6, 8 vagy 10 soros kukoricaadapter a Kempertől; független hidraulikus hajtás irányváltással

motor és hajtómű: MTU OM 473LA; 15,6 hengerűrtartalom; 480 kW/653 LE; üzemanyagtartály 1500 liter; 2 fokozatú hidrosztatikus hajtás, 40 km/h

méretek és tömegek: szállítás szélesség 3,0 m, tömeg 14,6 tonnától

listaár: kb. 20-30%-kal kisebb, mint a versenytársaké


Az előrehaladásról 32 coll méretű hajtókerekek gondoskodnak – ez viszonylag kis méret

Felár ellenében a Rostselmash egy bekapcsolható összkerékhajtást kínál központi hidraulikus motorral

A behordószerkezetben négy előtömörítő henger található, amelyek működési iránya hidraulikusan megfordítható. Jól felismerhető a lengőkeret az adapter számára

Kinyitva jól megközelíthetők a dob és az ellenkések


Pillantás az előtömörítést biztosító spirálrugókra...


...és a hengerhajtást biztosító hidraulikus motorra. Az adapter független hidraulikus hajtású


A szenzornak és a lineáris motornak köszönhetően az ellenkés a vezetőülésből elfordítható

KÖZVETLEN MEGHAJTÁS MTU MOTORRAL

Kezdjük az új csőfaló motorjánál, melynek szériagyártása a tervek szerint 2020ban kezdődik. A kombájnoktól eltérően az RSMF 2650 motorházteteje alatt nem Cummins motor dolgozik, hanem egy R6os Mercedes-Benz/MTU. A 2013-ban bemutatott OM 473LA többek között a Claas Jaguarból ismert, több mint 15,6 l hengerűrtartalommal rendelkezik, és a szecskázási fordulatszámon 460 kW/626 LE a teljesítménye (maximális teljesítmény 480 kW/653 LE). Az alacsonyabb hozamok esetén a teljesítmény megfelelő módosítását végző intelligens motorvezérlés nem áll rendelkezésre, és nincsen egyszerű váltás a két teljesítménygörbe vagy a fordulatszámok között. Hasonlóképpen nincsen lehetőség a fordulatszám csökkentésére kiemelt adapterrel a táblavégi fordulónál – ami egyébként ebben az árkategóriában túl nagy elvárás is lenne. Az SCR-befecskendezésnek köszönhetően a motor megfelel a Stage V károsanyag-kibocsátási szabvány követelményeinek, az AdBlue tartály térfogata 95 l, és az üzemanyagtartály több mint 1500 literes. A karbantartásnál felhajtható nagy burkolatoknak köszönhetően jól megközelíthető a motor, a hajtómű és a kipufogógázt tisztító rendszer. Az önjáró szecskázó hátsó részében a hathengeres motor keresztirányban helyezkedik el, és a teljesítményét egy 7 bordás szíjnak adja át. A közvetlen hajtás növeli a hatásfokot, és kevesebb elemből áll, vagyis nincsen szöghajtómű.

Igaz, nem Németországból, de ugyancsak Nyugatról származik a Danfoss hidrosztatikus hajtás. Elé kapcsolódik egy kétfokozatú sebességváltó elektrohidraulikus fokozatváltással. A maximális sebesség alapkivitelben 25 km/h, igény szerint választható gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszerrel (még nem áll rendelkezésre) ellátott csomag 40 km/h sebességgel. A motorfordulatszám eközben 1900 min-1, ugyanannyi, mint szecskázás közben.


Fellépő a karbantartó részbe, ahol az AdBlue-tartály is elhelyezkedik


A szemroppantó hidraulikusan kifordul, és a helyére azonnal a fűféléket szállító csatornarész kerül


Eközben a hajtószíj meglazul. Aki több mint 20 százalékos fordulatszám-különbséget szeretne, az ehhez kicseréli a szíjtárcsát


A Rostselmash jelenleg egy szenzorvezérelt áttöltőautomatikát fejleszt

A 6–10 soros kukoricaadapterek a Kempertől származnak

Az adapterek saját gyártmányúak vagy a Kempertől jönnek

Kérésre a Rostselmash az RSM F 2650 változatot hidrosztatikus összkerékhajtással is tudja szállítani – biztos, hogy gyakran jó befektetés, főleg mivel a kerékméret viszonylag kicsi, 32 coll elöl és 24 coll hátul (28 coll felár ellenében). A hátsó tengely gyártója a HS, Csehországban.

NÉGY HENGER, SOK KÉS

A terményáram szempontjából a Rostselmash nagyon sok részletet ellesett a konkurenciától. Az előtömörítő egység négy, 680 mm szélességű hengerrel, mechanikus előtömörítéssel működik, és fokozatmentes, hidraulikus hajtású. Mivel az adapter független hidrosztatikus hajtású, a kukoricacső-törő adapter rotorjainak fordulatszáma önállóan állítható, a betakarítás körülményeitől függően. Az irányváltás a vezetőülésből lehetséges. Az adapter egy keresztirányú szállítókereten helyezkedik el, amelyhez gyorscsatlakozó tartozik a hidraulikus és az elektromos rendszer számára. Kövek elleni biztosítással és fémdetektorral természetesen szintén rendelkezik az RSM F 2650.

Ahhoz, hogy a dobhoz hozzá tudjunk férni, a teljes előtömörítő rendszer jobbra elfordítható. Ezzel szabaddá válik a négy sor kés. A Rostselmash ugyanis sokkéses dobot alkalmaz, alapkivitelben 48 késsel. Ez lehetővé teszi 1200 min-1 fordulatszámon a 4 és 22 mm közötti darabolási hosszúságot. A jövőben két további dobbal bővül a rendszer – egy a biogázüzemek számára történő szecskázáshoz nagyon rövid vágási hosszal (64 kés, 3,0-16,5 mm) és egy másik a hosszú vágáshoz (32 kés, 6-33 mm). A dob átmérője 630 mm 705 mm szélességnél, a 48 késes standard dob súlya kb. 453 kg.

Meglepődtünk, hogy automatikus ellenkés-beállítást találtunk kopogásérzékelőkkel és lineáris motorral. A járművezetőnek tehát nem kell leszállnia a kések élezéséhez és az ellenkések ezt követő elindításához – ez nagyszerű! A Rostselmash a késeket és az ellenkéseket, valamint a beállításra szolgáló teljes automatikát és a kopogásérzékelőket Németországból vásárolja, az MWS vállalattól, Schmalkaldenből (a Mendritzki csoport egyik részlege). És ez más alkatrészekre is vonatkozik...


A kombájnokban is használt vezetőfülke viszonylag rövid, a hátsó ablak nem ívelt


A helykínálat és zajszint a mai elvárásoknak megfelelő


A jól áttekinthető kartámasz is ismert már a Rostselmash kombájnokból

Az Advisor III működtetése nyomógombokkal történik a kartámaszban, és számos előzetes, ill. egyedi beállítási lehetőséget kínál

Az erjedést segítő adalékanyag hozzáadását egy külön vezérlődoboz irányítja, két színből álló kijelzővel

HENGERES SZEMROPPANTÓ HÁROM FORDULATSZÁMMAL

Ilyen például a speciális szemroppantó eszköz, a magprocesszor: a Rostselmash ezt is Németországból szerzi be; jelenleg kizárólag hengeres szemroppantó kapható fűrészfog profillal. 190 mm-es hengerátmérővel ez viszonylag kicsi, és jobban megfelel az alacsonyabb teljesítményosztályok méretének, ráadásul csak 100/100 fogazású. Emiatt a feltárás és a tartósság nagyobb darabolási hossz esetén egyszer csak eléri a működőképesség határát. A hengerek közötti távolság a szokásos módon a terminálról állítható. Alapesetben a hengerek 20% fordulatszám-különbségre vannak beállítva. Opcionálisan más szíjtárcsák segítségével 30 vagy akár 40 százalékos fordulatszám-különbség is elérhető. És még valami: a kukoricáról fűfélékre, ill. a visszafelé történő váltás teljes egészében megoldható a vezetőülésből. Néhány másodpercen belül a szemroppantó hidraulikusan kifordul a csatornából, és a helyére azonnal a fűféléket szállító csatornarész kerül. Álljunk meg egy pillanatra a csatornánál: a Rostselmash programjában jelenleg még nem találhatók meg a keményfém bevonattal rendelkező összetevők, sem a kifúvó torony számára, sem pedig az ellenkésekhez. A szemroppantó mögött helyezkedik el az 540 mm átmérőjű dobóventilátor, ami 2400-as fordulatszámon működik. Ami érdekes: gyárilag rendelkezésre áll egy nagyon egyszerű áttöltő automatika. Ez egy előre meghatározott időtartamra menetirányba fordítja a kifúvócsövet, hogy a szállítójárművet hosszában egyenletesen lehessen megtölteni. Ez természetesen csak akkor működik, ha a szállítójármű nincs tele. A Rostselmash azonban már egy szenzorok által vezérelt automatikus áttöltésen dolgozik – ennél azonban még idő kell a szériagyártásig. A kifúvótorony hátsó fala igény szerint a vezetőfülkéből is állítható. A Rostselmash szintén felár ellenében hosszabb kifúvócsövet is tud szállítani.


SZÁLLÍTÁS: 650-es kerekekkel az RSM F 2650 3,0 m széles, 900-as kerekekkel a szállítási szélessége 3,50 m

Ami jó: az opcionális tartálynak köszönhetően 0,3–6 l/h mennyiségben koncentrált tartósítószerek és 10-300 l/h mennyiségben hígított tartósítószerek adagolhatók a terményhez. A beállítás és az ellenőrzés a vezetőfülkében történik, egy kis vezérlődoboz segítségével, melynek kijelzője két színből áll. A tartály a jobb oldalon helyezkedik el az első és a hátsó kerekek között, térfogata 390 liter, és kémlelőablak, valamint töltöttségi szintet érzékelő szenzor egyaránt tartozik hozzá, kijelzővel a vezetőfülkében.

ISMERT VEZÉRLŐELEMEK

Nézzünk körül a parancsnoki központban: a vezetőfülke azonos a Rostselmash RSM és Torum kombájnokéval, még a nagy (de sajnos egyenes, és nem ívelt) hátsó ablak is ugyanúgy megtalálható a kombájnokban is. A szilentblokkokon nyugvó vezetőfülke helykínálata elegendő a vezető és az utas számára, a belső zajszint ennek az árkategóriának megfelelő, és szubjektíven megítélve csak kicsit magasabb, mint a versenytársak esetében. A légkondicionáló alapkivitelben megtalálható a vezetőfülkében, automatikus klímavezérlés azonban felár ellenében sem kapható. Fűtéssel viszont rendelkezik az orosz szecskázó – ami a származásával és a fő munkaterületével magyarázható. A mi éghajlati viszonyaink között valószínűleg ritkán lesz erre szükségünk. A belső további jellemzői a kartámasszal és a multifunkciós karral szintén ismertek – de természetesen nagyrészt más funkciókkal vannak ellátva. A multifunkciós karon találhatók a kifúvótorony és az adapter vezérlésének gombjai. Hiányoltuk azonban a tükröt a kifúvótorony esetében. Az 1, 2 és F gombok beprogramozhatók az adapter magasságának és talajnyomásának szabályozásához. A kartámaszban található a terminál kezelőpanelje, valamint az előre kiválasztható fordulatszámokhoz (650, 900 és 1900 min-1), a szemroppantó hengerek közötti rés beállításához, a szemroppantó egység be- és kifordításához, a kifúvótorony parkoló helyzetének állításához, a kő- és fémdetektorhoz, az adapter (és a behordó rész) csukásához/nyitásához, valamint megfordításához, az összkerékhajtás be- és kikapcsolásához stb. tartozó nyomógombok.

Színekkel jelzett területeket nem találunk, kivéve a motor és a hajtómű gombjait körülvevő piros keretet – ettől függetlenül meglepően gyorsan és jól el lehet igazodni a gombok között. A motorfordulatszám menüjében választani lehet a manuális és az automatikus összehangolás között. Ha a munkavégzés vagy szállítás üzemmódban manuálisan szeretnénk a fordulatszámot megváltoztatni, akkor válasszuk ki a megfelelő módot! Automatikus üzemmódban mindig a megadott fordulatszámot hívja be a rendszer. A jobb oldali A-oszlopon található színes Advisor III terminál mutatja a gép összes paraméterét, a leolvasást a jó színkontraszt segíti, a képernyő azonban részben nagyon kis részekre osztott. A kijelzett paraméterek közé tartozik pl. a motor fordulatszáma és a motor kihasználtsága mellett természetesen a behordószerkezet és a késes dob fordulatszáma, de az adaptervezetés aktivitását mutató oszlopok, az aktuális üzemanyag-fogyasztás, a szemroppantó hengerek közötti rés, a kívánt darabolási hossz kijelzése és még néhány további adat. Ami jó: 20 előre programozott beállítás hívható be a különböző növényekhez és betakarítási feltételekhez, például „hosszú, közepesen nedves kukorica” vagy „rövid, száraz kukorica”, de lehet „nedves fű” vagy akár „cirok” is. Az itt kiválasztott lehetőség behívja az adapter és a behordószerkezet előre meghatározott fordulatszámát ugyanúgy, mint a darabolási hossz, a szemroppantó hengerek közötti rés és a kifúvó ventilátor fordulatszámának értékét.

Az első munkavégzés június végén történt, fűfélék betakarítására került sor. Jól látható a tíz darab munkavégzéshez használt fényszóró a tető vonalában

A nedves fűben a vágási minőség magáért beszél

A kukorica betakarítása szeptember közepén történt, 16 mm-es vágási hosszal

A szemroppantó hengerek 2 mm-re és 20% fordulatszám-különbségre volt beállítva. Ennek megfelelően a feltárás eredménye még javítható, a gazda azonban nem akart intenzívebb szemfeltárást

A járművezetőnek lehetősége van arra is, hogy bármelyik paramétert felülírja, vagy saját beállításokat készítsen, és ezeket elmentse.

További menük választhatók a kő- és fémdetektorhoz (az érzékenység külön beállításával): a darabolási hosszhoz, a dokumentációhoz (több feladat mentési lehetősége) és még további területekhez. Amit kiválónak tartunk: a behordószerkezet, az adapter és a kifúvótorony legfontosabb hidraulikus funkciókhoz egyedileg beállíthatók az átfolyási mennyiségek és ezzel az érzékenység.

Az adatokat megjelenítő menük nem állíthatók össze külön-külön, ahogy ez már más gyártók gépeinél lehetséges. De ezt figyelmen kívül hagyhatjuk. Négy funkcióterületen viszont használhatunk gyors hozzáférést.

MUNKAVÉGZÉS ZÖLDTERÜLETEN ÉS KUKORICÁBAN

Az RSM F 2650 önjáró silózót két időpontban is elkísérhettük, és megfigyelhettük a munkavégzését. Az első június közepén a fűfélék betakarítása volt, a második betakarítás szeptember kukoricában zajlott. Az első időpontban enyhén fonnyadt, alacsony szárazanyagtartalmú füvet szecskázott. A 22 mm-re állított vágási hosszal a vágási minősége nagyon jó benyomást keltett.

A későbbi időpontban 16 mm-es vágási hosszúsággal történő kukoricasilózáskor sem volt sok okunk a munka kritizálására – túl hosszú darabokat és széles leveleket alig lehetett találni. A munkavégzési körülmények azonban nem voltak túl nehezek: a kukorica szépen állt, és nem volt kiszáradva – nem úgy, mint nagy területeken Németország keleti és északi részén.

A szemroppantó hengerek közötti rés 2 mm-re volt beállítva, és a hengerek 30 százalékos fordulatszám-különbséggel dolgoztak. Itt-ott találtunk épen maradt szemeket – a gazda azonban nem szeretett volna intenzívebb feltárást. Kisebbre állított réssel vagy nagyobb fordulatszám-különbséggel minden bizonnyal elérhető lett volna a magok még jobb feltárása.

Ami mindkét munkavégzés során megmutatkozott: az összekötő rész a terménycsatorna „bevezető része” előtt, a szemroppantó és a kifúvóventilátor közötti területen nagyon szűk, ami természetesen a hátsó fal, ill. a kifúvóventilátor fordulatszámának beállításától is függ. Ennek ellenére nagyon jó lenne a jövőben egy áteresztőképességet szabályzó rendszer – az RSM F 2650 modellbe sok más területen is építettek be szenzorokat automatikus beállításokhoz, tehát itt is lehetségesnek kell lennie. Meg kell azonban jegyezni, hogy a Németországban bemutatott gép nullszériás termék, és a 2020-ban tervezett piacra dobásáig még sok gyakorlati tapasztalatot figyelembe fognak venni a szériagyártásra kerülő változat végleges kialakításakor.

AMIT MÉG ÉSZREVETTÜNK:

A Rostselmash szállíthat saját adaptert vagy Kemper adaptert, mindkettőt 3,0 m munkaszélességben. Jelenleg 6, 8 és 10 soros kukoricaadapterek állnak rendelkezésre – Németországba ezek kizárólag a Kemper vállalattól érkeznek.

  • Itt-ott a rozsdásodás jeleit fedeztük fel a gép körül – a lakkozás minőségén a Rostselmash cégnek még javítania kell, például az egyes elemek festésén az összeszerelés előtt.
  • Alapkivitelben 390 l a gépen található víztartály – ez jó.
  • Ugyancsak az alapkivitelhez tartozik az SKF-től származó központi kenés.
  • Az üzemtömeg adapter nélkül körülbelül 14 560 kg.
  • Az első tengelyhez tartozó differenciálzár gombnyomásra aktiválható.

VERSENY: az RSM F 2650 nemcsak a piacot meghatározó márkák új gépeivel versenyez, hanem a fiatal használt gépekkel is

Összegzés

Az RSM F 2650 modellel a Rostselmash egy korszerű, sok kényelmi funkcióval ren­delkező önjáró silózót alkotott, ami egy­aránt számíthat a saját gépekkel dolgoz­ni kívánó mezőgazdasági szövetkezetek és a kisebb bérvállalkozók érdeklődésére is. Az RSM F 2650 modellnek először azonban még bizonyítania kell a kemény hétköznapi munkában – amint tudjuk, a Rostselmash viszonylag könnyű gépeket gyárt, aminek megvannak az előnyei és a hátrányai is. Mivel az önjáró silózó kulcsfontosságú gép, a belé vetett bizalom mellett gyors alkatrészellátásra és egy készenléti cse­regépre is szükség van a kereskedőnél. Az ár szempontjából az RSM F 2650 ugyan­is versenyképes a nagyobb gyártók fiatal használt gépeivel.

fő alkatrészek Németországból

nagy üzemanyagtartály

ellenkések kopogásérzékelőkkel

könnyű átállás fű vs. kukorica

hidraulikus adaptermeghajtás irányáváltással

a feltárási teljesítmény korlátozott

keskeny határ az eltömődésnél>nincs áteresztőképesség szabályozás

nem áll rendelkezésre HD-változat

Matthias Mumme

 

 

 

no