A Birodalom visszavág

Az idei Agritechnica kiállításon a világ legnagyobb mezőgazdasági gépgyártója sok új koncepcióval és technológiával lepte meg a nagyközönséget. A John Deere nagytraktorokat előállító gyárában, Waterlooban izgalmas részletekbe nyerhettünk bepillantást.


MÉG ELŐBBRE: a John Deere növeli a nyomást a versenytársakon – új nagytraktorokkal, négy gumihevederes járószerkezetű modellekkel és hajtómű-újításokkal

John Deere – ez a név az Egyesült Államokban többet jelent, mint a világ legnagyobb mezőgazdasági gépgyártó vállalatát. Az amerikai álmot testesíti meg az egyszerű farmertől a multimilliárdos konszernig. És mellékesen szólva abban is segít, hogy gyorsan átjussunk a határellenőrzésen (esetünkben Chicago repülőterén). A vámügyi alkalmazott a Németországból érkező újságírókkal semmit sem tud kezdeni, amíg csak el nem hangzik a John Deere név a beutazás okaként – ettől kezdve hirtelen gyorsan és egyszerűen zajlik minden, és már nyomják is a bélyegzőt az útlevélre. Ráadásul a John Deere a hetedik legrégebbi részvénytársaság az Egyesült Államokban. A gyártó különféle hollywoodi kasszasikerekben is megjelent (többek között George Clooney „fején” a Viharzóna című filmben) és legalább egy epizódban a Simpson családban. Természetesen kizárt, hogy Németországban egy helyi mezőgazdasági gépipari márka ilyen karriert fusson be és ilyen visszhangot keltsen.

De térjünk vissza a konkrét tényekhez! A globálisan aktív, teljes kínálattal rendelkező cég az Egyesült Államok traktorpiacát versenytársával, a Case IH vállalattal osztja meg, a többi gyártó messze lemaradva az alsóbb szinteken található. Konkrét számokkal azonban különféle okokból nem tudunk szolgálni, többek között azért is, mert ebben az országban, a német gyakorlattól eltérően, nem kell bejelenteni a forgalomba hozott új gépeket. A nagytraktorok piacán a két gyártó törzscsuklós kormányzású és gumihevederes traktorai dominálnak, ugyanúgy, mint az MFWD traktorok szegmensében (Mechanical Front Wheel Drive), vagyis az összkerék-meghajtású standard traktoroknál. És miután a Case IH a legendás, de közben kicsit háttérbe vonult Magnumot félig gumihevederes Rowtrac változatban, önvezető tanulmányként és végül új vezetőfülkével és AFS Connect rendszerrel is bemutatta, a John Deere az új 8R és 7R sorozatokat küldi a ringbe. Ide tartozik a 8RX változat is, ami első alkalommal foglal magában gyárilag négy gumihevederrel rendelkező nagytraktort. Már augusztusban Waterlooba utazhattunk, hogy kipróbáljuk az új traktort.

A KÉT VILÁG LEGJOBBJA?

Mielőtt megismernénk a legújabb 8R generáció általános újdonságait, szeretnénk részletesen bemutatni az új 8RX traktorkoncepciót. A John Deere szerint egyre intenzívebb igény mutatkozott a gyakorlatból egy ilyen traktor iránt, mert a 2 gumihevederes változatok nedves, kötött talajokon és lejtős területeken elérték a teljesítőképességük határát. Másrészt az utólagos felszerelési megoldásoknak számos hátránya van (az engedély megszűnése, nagy üzemtömeg, emiatt gyakorlatilag nincsen hasznos terhelhetőség, csökkentett maximális sebesség, a tengelyek és a kormányzás túlterhelése stb.). A megoldás: egy olyan gyári traktorváltozat, amely kiküszöböli az összes hátrányt, és közben felhasználja a kerekes traktorok néhány előnyét a koncepcióban.

Az alakzáró kényszerhajtású háromszög alakú gumihevederes járószerkezeteket a John Deere a Camso vállalattal közösen fejlesztette (a hátsó járószerkezeteket már a 9RX Rowcrop változathoz), melyeket felhasználtak a 8RX modellekhez. Az új gumihevederek poliuretán hevedervezető görgőkkel kombinált, átalakított keveréke hosszabb élettartamot eredményez. A két első görgő nem rugózott, míg a három hátsó pár a gumibakokon történő elhelyezkedésnek köszönhetően egységként rugózik, és kismértékben oldalirányban is elmozdulhat. Az elülső járószerkezetek szándékosan alacsonyabb kialakításúak, hogy nagyobb aláfordulási szöget tegyenek lehetővé. A fordulási kör sugara több mint egy méterrel kisebb, mint a 8R esetében, ráadásul a gumihevederes járószerkezetek a 8RT modellel ellentétben nem hoznak létre barázdákat és mélyedéseket! Ugyanakkor a 3,235 m tengelytáv 20 cm-rel nagyobb, mint a 8R modellnél.

Hátul mindig hét, elöl pedig öt borda biztosítja az erőátvitelt a hevederekre. A hevederek 18 és 24 coll, azaz 45–76 cm (elöl 61 cm) közötti szélességben állnak rendelkezésre. Ez lehetővé teszi, hogy az ún. Row Crops, azaz sorba vetett kultúrákban, például kukorica vagy szója esetében is alkalmazhatók legyenek. A 8RT gumihevederes modellekhez képest a felfekvőfelület több mint 21 százalékkal nagyobb, a John Deere adatai szerint a 8RX modelleknél a talajnyomás átlagosan mindig 0,5 bar alatt marad, ballasztsúlyokkal ellátva is. Ami jó: a traktorok a legszélesebb hevederváltozattal felszerelve is 3,0 m szállítási szélesség alatt maradnak.

Az általunk vezetett 8RX traktort tengelybővítéssel 3,0 m nyomtávra szélesítették – ez ideális a CTF, azaz a csökkentett talajtaposásos gazdálkodáshoz. A fordulékonyság ráadásul még jobb, mint a kerekes gépnél! Az erősebb forgatónyomatékok és kormányzási erők felvétele érdekében nagyobb tengely került az alváz alá – ha másról nem, a masszív kormányrúdról ez mindenképpen felismerhető. Mindkét tengely zárható differenciálművel rendelkezik, mint a 8R kerekes traktorok. A maximális sebesség 40 km/h értékre van lefojtva – az utólag felszerelt járószerkezetek általában csak 25 km/h sebességgel haladnak. Ezenkívül EU-típusengedély is létezik, ami problémamentes forgalomba helyezést biztosít.

KEREKES TRAKTOR: a 8R esetében továbbra is csak legfeljebb 2,15 m nagyságú gumiabroncsok férnek a hátsó tengelyre. 2,20 m esetén 44 coll méreten dolgozik

2 GUMIHEVEDERES VÁLTOZAT: a 8RT a hátsó tengely területén került átalakításra. A közismert AirCushion rugózás megmaradt

4 GUMIHEVEDERES VÁLTOZAT: a 8RX egyesíti a kerekes és a gumihevederes traktorok előnyeit, anélkül, hogy átvenné az egyes koncepciók hátrányait

SZÖGLETES BMW-FORMATERVEZÉS

A 8. sorozat tehát három traktorkoncepciót foglal magában – amelyek azonos műszaki alapokkal és sok közös vonással rendelkeznek. Feltűnő az új megjelenési forma, amiért a BMW Designworks kaliforniai irodája felelős. Minden szögletesebb, mint az elődöknél (még a kipufogócső is hatszögletű, és már nem kerek) – ügyelve a részletekre, például a két színből álló tükörtartók esetében. Az első fényszórók közé egy széles látó szögű kamerát szereltek fel, és a motorháztető oldalán futó sárga csík dominánsabbnak tűnik.

A típusjelölés most egyébként kétrészes: elöl, a motorháztetőn a 8R, 8RT vagy 8RX jelzés díszeleg, míg a pontos típusjelölés a névleges teljesítmény LE-értékével ettől elválasztva, az oldalsó szellőzőnyílások mögött helyezkedik el. 8RX és 8RT változatban a 310–410 modellek állnak rendelkezésre, 8R változatként ehhez jön még a kisebb 280-as modell.

458 LE MAXIMÁLIS TELJESÍTMÉNYIG

Az erőforrás tekintetében a waterlooi mérnökök továbbra is a saját gyártmányú, 9,0 literes hathengeres motorban bíznak, hagyományos fordulatszámkoncepcióval. A számos átalakított részletnek köszönhetően az elmúlt években fokozatosan csökkenteni tudták az üzemanyag-fogyasztást – a 8-as sorozatba tartozó traktorok már régóta nem vedelnek olyan sokat.

Négy gumihevederes járószerkezet gyárilag – ebben a traktorkategóriában ilyen még soha sem volt

A vezetési kényelem és a fordulékonyság a szántóföldön meglepett minket

A fordulási sugár több mint 1 méterrel kisebb, mint a 8R esetében, és forduláskor nem keletkeznek barázdák, nem torlódik össze a föld, és a heveder csúszása nem tömöríti a talajt

Az erőátvitel hátul alakzáró bordák segítségével történik, a hevederek hidraulikusan feszítettek

A terelő- és a futógörgők nem rugózottak, és nem tudnak elmozdulni

Az elülső gumihevederes járószerkezetek számára erősebb első tengelyekre, megerősített kormányzásra volt szükség


Hátul mindig 7 borda illeszkedik bele a hajtókerékbe, elöl pedig 5


A hevederszélesség hátul 45-76 cm és 45-61 cm elöl

A Stage V károsanyag-kibocsátási szint eléréséhez egyébként már nem kellett semmit felszerelni a traktorra, mivel a dízel-részecskeszűrő mellett az SCR-tisztítás már a Tier 4 final szint óta megtalálható a traktoron.

Mostantól kezdve mindhárom sorozatot egy új csúcsmodell, a 410 vezeti, amely 2100 min-1 névleges fordulatszámon pontosan 301 kW/410 LE, 1900-as fordulatszámon maximum 326 kW, illetve 443 LE teljesítményt biztosít. Ha szállítási munka közben 23 km/h sebesség felett és TLT-vel végzett munkák során bekapcsol az intelligens teljesítményszabályzó rendszer (IPM), akkor akár 337 kW/458 LE teljesítmény is elérhető. A bőséges, 1851 Nm maximális forgatónyomatékot a traktor pontosan 1600 min-1 fordulatszámon éri el. A két legerősebb 8-as modell az eddigiekhez hasonlóan soros elrendezésű, kétlépcsős, állandó és változó geometriájú turbófeltöltővel rendelkezik, míg a kisebb típusok esetében egy VTG turbó található a motorháztető alatt.

Újdonság a rásegítőberendezések elhelyezése a motor előtt, és nem pedig mögötte; ennek eredményeként kikerülnek a feltorlódó hőt tartalmazó motortérből. A motor mögött található viszont a kipufogógáz tisztítására szolgáló rendszer nagy része, amely magas hőmérsékletet igényel a hatékony munkavégzéshez. Az üzemanyagtartály mérete 721 literre nőtt az 8R modellben és 764 literre a 8RT esetében, a 8RX 851 l gázolajat tud magával vinni.

A 9,0 literes PSS motor megfelel az Stage V. károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak


A rásegítő berendezések a motor mögül előre vándoroltak – ott hűvösebb van


Ezért nem kellett további alkatrészeket a motorházba helyezni

A nagy modellek soros turbófeltöltővel dolgoznak, a kisebbek VTG turbót használnak

HÁROM, KETTŐ ÉS EGY SEBESSÉGVÁLTÓ

Mint általában a John Deere programjában, a legnagyobb standard traktorokhoz itt is három sebességváltó-változat található. A 42 km/h maximális sebességet biztosító, egyszerű 16/5 Powershift sebességváltó a 280, 310 és most már a 340 modellekhez is kapható (korábban csak a 8320R modellig volt elérhető). Több fokozatot, beállítási lehetőséget (vezetési módok kézi, felhasználó által definiált és automatikus) és nagyobb vezetési kényelmet, valamint 42 vagy 50 km/h sebességet kínál az e23, amely minden típushoz rendelkezésre áll. Aki fokozatmentes-teljesítményelágazásos rendszert szeretne használni a vezetéshez, az továbbra is támaszkodhat az AutoPowr rendszerre, 42 vagy 50 km/h sebességváltozatban – de nem a 410-es zászlóshajóban.

A jövőben (előreláthatóan 2021/2022től kezdődően korlátozott mennyiségben) egy negyedik opció is elérhetővé válik: az eAutoPowr. A következő dupla oldalon található információs részben összefoglaltuk, hogy ez pontosan mit is jelent.

A hátsó tengelyen lévő tárcsafékeket a John Deere egyébként megerősítette, ill. megnövelte, tehát most az 50 km/h végsebességű változatoknál sincsen feltétlenül szükség fékekre az első tengelyen (opcionálisan azonban a korábbiakhoz hasonlóan most is rendelhetők).

Röviden néhány szó a TLT-ről: itt sajnos minden változatlan maradt, vagyis hátul az 1000-es csonk az alapfelszereltséghez tartozik; opcionálisan elektromos kapcsolással rendelkezésre áll az 1000/1000E vagy az 1000/540 változat (a 8R 340-ig). Elöl pedig egy 1000-es tengely rendelhető (2000 motorfordulatszámon) és sajnos nincs 1000E.

ISMERT HIDRAULIKA

A munkahidraulikát is átvették az előző sorozatból. Nem csoda: az alapfelszereltséghez tartozó 227 l/min és az opcionális 321 l/min szállított mennyiség továbbra is kiváló érték. De figyelem: alapkivitelben a kivehető olajmennyiség csak 40 l. Csak kiegészítő tartállyal lehet a kivehető mennyiséget a tekintélyes 90 literre növelni.

Technikai adatok

motor: John Deere PVS & PSS, 9,0 l hengerűrtartalom, 280-410 LE, 2100 min-1 fordulatszámon; max. 326-458 LE, 1900 min-1 fordulatszámon (IPM rendszerrel); 1851 Nm max. forgatónyomaték; 721-851 l üzemanyagtartály; AdBlue tartály 37 l; olajcsere 600 üzemóránként

sebességváltó és teljesítményleadó-tengely: 16/5 Powershift (8R 2808R 340); e23 Powershift (8R 280-8R 410) vagy AutoPowr (8R 280-8R 370); 50 km/h; hátsó TLT 1000 fordulat/min (opcionálisan 1000/1000E vagy 8R 340-ig 1000/540); opcionálisan front TLT 1000 fordulat/minfutómű: 8R MFWD traktorok bekapcsolható összkerékhajtással (kerékátmérő hátul max. 2,15 m); 8RT TwoTrack gumiheveder differenciálkormányzással és erőzáró hajtással (hevederszélesség 45-76 cm); 8RX teljes gumihevederes változat tengelycsonk-kormányzással és állandó összkerékhajtással, valamint alakzáró hajtással (hevederszélesség 45-76 hátul, 45 vagy 61 cm elöl)

hidraulikus emelőberendezés és hidraulika: hátsó függesztés 3/3N vagy 4N/3 kat. 9,5-12,15 t maximális emelőerővel; frontfüggesztés max. 5,2 t pozíciószabályozással; szivattyúteljesítmény 227 l/min (opcionális 321 l/min); kivehető olajmennyiség 35-56 l (90 l kiegészítő tartállyal)

méretek és tömegek: tengelytáv 8R 3,05 m, 8RX 3,235 m; min. fordulási sugár 8R kb. 6,3 m, 8RX kb. 5,4 m; üres tömeg 8R 14 tonnától, 8RX 18,7 tonnától, 8RT 16,2 tonnától; max. megengedett össztömeg 8R 18 t; 8RX 24 t; 8RT 18,2 t

németországi listaárak (áfa nélkül):8R 410: 303 000 euró; 8RT 410: 376 000 euró; 8RX 410: 385 000 euró (valamennyi prémium kiadás)


MEGJELENÉS: a BMW Designworks a 8-as sorozatot sok éllel látta el – ez megosztja a rajongókat. Mi sikeresnek találjuk a tervezést, a kritizálók pedig majd megszokják

A szállítási teljesítményt tekintve maximum 132 l/min folyik át egy hidraulikakörön (az opcionális, nagy áteresztőképességű High Flow szeleppel és a 3/4 coll méretű csatlakozókkal akár 159 l/min is lehetséges), melyből a 8-as sorozat hátul akár hatot is kínál (alapkivitelben négyet).

eAutoPowr alternatív hajtáskoncepció

HAMAROSAN AZ ELEKTROMECHANIKUS TELJESÍTMÉNYMEGOSZTÁS IS VÁLASZTHATÓ

Az Agritechnica további fő érdekességeként a John Deere első alkalommal mutatott be elektromos teljesítménymegosztó váltót traktorokhoz: az eAutoPowr váltót. Ez 2021/2022-ben fog rendelkezésre állni a 8R sorozathoz, 2011 óta fejlesztették, és a John Deere 644K és a 944K hibrid kerekes rakodókkal szerzett tapasztalatain alapszik. A hidraulikus szivattyúval és a hidraulikus motorokkal működő CVT váltókkal ellentétben az eAutoPowr váltóban két szénkefe nélküli villanymotor dolgozik. Az egyik közvetlenül a motorhoz csatlakozik, és továbbítja az elektromos áramot, a második áramszedőként a bolygókerekes hajtóműhöz kapcsolódik – és a változó összetevőt jelenti a hajtóműben. Így a traktor 0-tól 50 km/h sebességig fokozatmentesen dolgozik, méghozzá valamivel jobb hatásfok mellett, mint CVT sebességváltóval (részterhelésnél a John Deere szerint lényegesen magasabb a hatásfok), ugyanakkor pontosabb a sebesség- és távolság-ellenőrzés. A hűtés a sebességváltó olajon keresztül történik. A bolygókerekes egység koncepciója az e23 Powershift sebességváltóra épül, öt előre és egy hátra üzemmóddal. Az 1. üzemmódban teljes mértékben dízelelektromosan halad a traktor, felette elektromechanikus teljesítményelágazással dolgozik.

Az eAutoPowr azonban nemcsak a traktor hajtását tudja biztosítani, hanem akár 100 kW villamos energiát is le tud adni külső fogyasztók számára. Ezért működik együtt a John Deere a Joskin céggel. A belgák először egy tridem hígtrágyatartályt alakítottak ki, két elektromos hajtott tengellyel, melyek a tartályt vontató traktort tehermentesítik, és a hajtóerőt egyenletesebben osztják el az öttengelyes járműszerelvényen. A négy hajtott tengely, ill. nyolc hajtott kerék alapján nevezte a John Deere és a Joskin a koncepciót e8WD rendszernek. Elsősorban lejtős területeken, nehéz talajviszonyok között és olyan munkagépek esetén javítja a gépkombináció teljes hatékonysági fokát, mint pl. a hígtrágya-injektáló kultivátor vagy a sávos talajművelő kultivátor, ahol kevesebb lesz a keréknyom és a csúszás okozta káros tömörödés, csökken az üzemanyag-fogyasztás, és kisebb lesz a sodródás a domboldalakon. A külső fogyasztók számára leadott teljesítmény természetesen magának a traktorhajtásnak már nem fog rendelkezésére állni – tehát a max. 100 kW nem adódik hozzá. Ezért az Agritechnica újdonságait bíráló bizottság odaítélte az aranyérmet – az egyetlen aranyérmet 2019-ben. Jelenleg még nem lehet pontosan tudni, hogy a rendszer menynyibe fog kerülni.

A John Deere és a Joskin koncepciójának alapját az eAutoPowr képezi

A frontfüggesztéshez alapkivitelben egy kétkörös hidraulikacsatlakozás tartozik, opcionálisan egy második is. A Power Beyond továbbra is feláras – ami megfelelő, mivel nem minden vásárlónak van rá szüksége, például nehéz talajművelő gépek egyszerű húzásakor. A keresztirányú kapcsológom bokkal (vagy alternatív lehetőségként a táblavégi fordulást segítő automatikán keresztül) működő elektrohidraulikus vezérlés már ismert, ugyanúgy, mint az időarányos és mennyiségi vezérlés beállítása a terminálon keresztül. A hidraulikus emelőberendezés jó teljesítményértékei is megmaradtak: 9,5-12,15 t maximális emelőerő hátul (6,8-9,0 t folyamatos; 3/3N vagy 4N/3 kat.) és 5,2 t maximális emelési kapacitású az opcionális frontfüggesztés (amely az elődökhöz hasonlóan pozíciószabályozással rendelkezik).


A vezetőfülke hosszabb lett, szélesebb fellépőkkel, és az ajtókilincsek lejjebb helyezkednek el. Emellett nagyobb a fej körüli szabad légtér, mivel a légkondicionálót a vezetőfülke tetejéről a kabin padlója alá helyezték át


Az összes 8RX modell alapkivitelben mechanikus négypontos vezetőfülke-rugózást kapott


Nagyszerű a körpanoráma, rengeteg a hely, és 40 fokkal jobbra (valamint most 25 fokkal balra) forgatható a vezetőülés – így ismerjük a 8-as sorozatot

Az opcionális multimédia rádió most érintőképernyővel rendelkezik, és Apple CarPlay-kompatibilis

A váltókar az elődökénél szögletesebb, és végre van tisztességes irányjelző-visszaállítás

Legfeljebb három lábtartó növeli a kényelmet a hosszú munkanapokon

Az AutoPowr modellek mostantól CommandPRO multifunkciós karral kaphatók


A két Powershift sebességváltó megtartotta a jól ismert botváltót…

…a jellegzetes kapcsolószerkezettel. Ezzel is jól lehet dolgozni. Összetett ISOBUS-eszközök számára azonban a CommandPRO magasabb felhasználói kényelmet kínál

KOMFORTEVOLÚCIÓ

A generációváltáshoz a waterlooi fejlesztési osztály (a konszernhez tartozó Urbandale székhelyű ISG Intelligent Solutions Group központhoz hasonlóan Iowa államban) a vezetőfülkén is változtatott. Már a korábbi traktorok „parancsnoki központja” is a legmodernebbnek számított, amit a piac ma kínálni tud. Ami jó: a fellépő szélesebb lett, és a kilincsek végre lefelé vándoroltak. A helykínálat a korábbiakhoz hasonlóan első osztályú, ami a kicsi kormányoszlopnak is köszönhető. A körpanoráma nagyszerű, és a megfelelő szélességnek, valamint a keskeny kerékborításnak köszönhetően a vezetőülés akár 40 fokkal is elfordítható jobbra – sőt, most már 25 fokkal balra is!


Az emelőerők és a hidraulikus teljesítmények az előző sorozathoz képest változatlanok maradtak

A 8RX modellek új mechanikus négypontos vezetőfülke-rugózást kapnak – a futóművek végül is nem rugózottak. Legalább a terepen kellemesen puha a vontatók haladása, közúton sajnos nem tudtuk tesztelni a vezetési kényelmet.

A szükséges plusz ráfordítással még tovább optimalizálható a vezető helye – egészen a perforált bőrrel borított, szellőzéssel és kétfokozatú masszázsfunkcióval ellátott ülésig vagy az ActiveSeat II. ülésváltozatig, amely a függőleges ütődéseket még jobban csillapítja, mint a korábbi modellek. Ehhez jön egy új rádió érintőképernyővel (6,5 coll méretű kijelző) az Apple Car-Play kompatibilitással, egy új, 60%-kal több fényerőt biztosító lámpacsomag, 11 literes hűtőrekesz és még sok minden. Ami kiváló: a CommandPRO multifunkciós kar megjelenik a 8-as sorozatban is, még akkor is, ha csak az AutoPowr sebességváltó-típusnál. A 16/5- és az e23 Powershift-vevőknek továbbra is meg kell elégedniük a botváltóval és a CommandARM III kartámlába épített

vezérlőpulttal, ami szintén kiválóan működik, amíg nem kell vele komplex ISOBUS-eszközöket működtetni. Új az AutoSetup: az ISOBUS funkció lehetővé teszi, hogy a gépparamétereket a traktor, valamint a munkagép számára (beleértve az AutoTrac rendszert, a dokumentációt és az alkalmazási térképeket is) az irodában előre konfiguráljuk, és a traktorra töltsük – vagy akár a beállításokat az egyik traktorról a másikra átvigyék.

Egyébként az elektronika terén nem nagyon maradt olyan kívánság, ami ne teljesülne, kezdve a puffer funkcióval rendelkező RTK-pontosságú kormányzási rendszer felszereltségétől és az automatikus fordulástól a flottakezelésen és dokumentáción, valamint a JDLink segítségével végzett távdiagnosztikán keresztül egészen az új, gyártótól független DataConnect adatcseréig.

7R ÚJ CSÚCSMODELLEL

Az új 7R 330 zászlóshajóval rendelkező 7R sorozat most 5 modellt foglal magában

AKÁR 373 LÓERŐ ÉS NAGYOBB VEZETŐFÜLKE

Az Agritechnica kiállításra a 7R sorozat is nagyobb frissítésen esett át. A 8-as sorozathoz hasonlóan mind az öt modell azonos kialakítású, nagyobb vezetőfülkét kapott (vezetőülés, multimédia csomag, lámpacsomag stb.). Hasonlóképpen az AutoPowr változatok itt is a CommandPRO multifunkciós karral készülnek. A külső megjelenés kevésbé változott, mint a nagyobb 8R testvérek esetében: az első és a hátsó sárvédők itt is új formát kaptak, mint ahogy a vezetőfülke teteje és a visszapillantó tükrök is, ugyanakkor a motorháztető csak kis mértékben változott.

A legfontosabb újdonság azonban a 7R 330 zászlóshajó. 330 LE névleges és aktív IPM segítségével elért maximum 373 lóerő teljesítménnyel (363 LE IPM nélkül) a traktor különösen szállítási munkákra alkalmas, mert körülbelül 11,4 t üres tömeg mellett kedvező a számított teljesítmény/tömeg aránya; 30 kg/LE. Ez a modell így természetesen a zöldterületeken, TLT-vel végzett munkához és megfelelő ballasztsúlyokkal ellátva nehéz vontatási munkákra is jól használható.

Elöl egy széles látószögű kamera helyezkedik el a fényszórók között


Alapkivitelben a CommandCenter 4200 vagy 4600 van beépítve a kartámaszba, 1275 euró felár ellenében további…

…Gen4 második monitor is kapható


A kétszínű visszapillantótükör-tartó minden 8-as modellen megtalálható


Az új lámpacsomag akár 60 százalékkal is növelheti a fényerőt


Javult a jobb oldalon a karbantartáshoz használt fellépő – és most alapfelszereltségnek számít

Matthias Mumme

CASE IH powershift

Összes rovatunk