fbpx

Magasabb szinten?

Írta: Szerkesztőség - 2018 július 23.

GAZDASÁGI UDVAR: az állattartó telepek mindennapi feladataihoz az e-gazdasági rakodók sok esetben elegendő felszereltséggel rendelkeznek


TÖLTÉS: ha a rakodókat csak az istállóban végzett feladatokhoz használják, akkor elég idő marad a töltésre

De kezdjük az elején: Milyen különféle hajtáskoncepciók különböztethetők meg? Először is vannak tiszta elektromos járművek, ahol a teljes hajtást elektromotorok segítségével oldják meg. Ezek a járművek akkumulátorral vannak felszerelve, és a csatlakozó aljzatban történik a tankolás, azaz a „feltöltés”. Az akkumulátor méretétől és a jármű felszereltségétől függ a maximális menetidő. Az akkumulátorok élettartama azonban még meglehetősen alacsony.

KILÁTÁSOK A JÖVŐBEN

Az elektrotechnikára történő teljes átállás eddig elsősorban a külső gazdasági területeken tűnik még nagyon távolinak. Túl nagyok (és túl nehezek) lennének az akkumulátorok, és túl nagy lenne a ráfordítás. Másképp néz ez ki a gazdasági udvarban, ill. a kommunális feladatok végzése során. Sok város megpróbálja a járműparkját átalakítani, hogy a finom por, a CO2 és nitrogén-oxidok okozta terhelést a belvárosokban csökkentsék. De mennyire környezetbarát az elektrotechnika? Az akkumulátorok gyártása óriási energiafelhasználással jár. Emiatt az energiamérleg kezdetben negatív. Ha azonban figyelembe vesszük a teljes élettartamot, akkor kevesebb üvegházhatású gáz kerül kibocsátásra, és az energiahatékonyság jobb, mint a hagyományos hajtások esetén. Fontos pont az áram származási forrása is. A napenergia, vagy a biogáz felhasználásával termelt áram pozitívan befolyásolja az energiamérleget. Ezt az áramot különösen akkor érdemes használni, ha minél alacsonyabb a bekötési díj. Saját elektromos tároló esetében egy elektromos jármű megvásárlása biztosan több mezőgazdász és „energiagazdálkodó” számára bölcs döntés. Ráadásul már vannak olyan megoldások, amelyek arról gondoskodnak, hogy a járművek csak a saját áramot használják fel – ezek azonban még mind nagyon drágák. Egy másik érv: a teljesen elektromos hajtású járművek az első használatba vételtől számítva Németországban 10 évig adómentesek (a mezőgazdasági és erdőgazdálkodási közúti engedélyezéstől függetlenül).

  1. A gazdasági rakodók teljesítménye lépést tud tartani a dízelüzemű változatokkal, a működési idő még nem
  2. A Fendt az egyetlen gyártó, amely a gazdasági udvarban végzett és a kommunális munkákhoz szériagyártásra alkalmas kistraktort kínál

FÓKUSZBAN A GAZDASÁGI UDVAR

Mik az előnyei? A teljesen elektromos hajtás eredményeként a járművek teljesen károsanyag-kibocsátásmentesen közlekednek, ami kedvező az állatok és természetesen az emberek egészsége számára. Ez különösen akkor érzékelhető, amikor egy dízelmotoros gép alacsony régebbi épületek istállóiban közlekedik. Az állattartó gazdaságokban egy másik előny az elektromos járművek zajszintje. A zajkibocsátás az elektromos hajtás segítségével minimálisra csökkenthető. Ez alacsonyabb stresszhatást biztosít az összes mezőgazdaságban tenyésztett állat, elsősorban a lovak, sertések és pulykák számára. A rakodók standard függesztőszerkezettel rendelkeznek, így a meglévő függesztett gépek továbbra is használhatók.

 


A skandinávok a kis Avant e5 rakodót beltéri használatra szánták

KIFIZETŐDŐ EGY ELEKTROMOS GAZDASÁGI RAKODÓ?

A karbantartási és szervizköltségek szintén alacsonyabbak. Ha javításra van szükség, akkor azt a szokásos módon, a szerződéses javítóműhelyek elvégzik. Speciális szakemberekre nincsen szükség.

AVANT

FENDT

  1. A szokásos függesztési módnak köszönhetően a kategóriájába tartozó összes függesztett eszköz felvételére alkalmas
  2. A Fendt szerint a kommunális feladatok, mint pl. az útszélek mulcsozása, beletartozik az e100 feladatai közé
  3. Az univerzális függesztésnek köszönhetően az e-rakodókhoz bármilyen eszköz csatlakoztatható
  4. A Kramer esetében5 óra munkát követően 8 óra a töltési idő
  5. A Schäffer lítiumionos akkumulátort használ
  6. A Weidemann 2014 óta foglalkozik elektromos gazdasági rakodókkal. A teljesítmény folyamatosan javul
  7. A beépített töltővel rendelkező akkumulátorok minden kereskedelmi forgalomban kapható 230 V-os csatlakozóaljzatba csatlakoztathatók
  8. Az e-gazdasági rakodók üzemeltetése károsanyag-kibocsátástól mentes. Ez előnyös az alacsony és kis méretű istállókban

Az elektromos Fendt traktor hagyományos és villamosított függesztett munkagépekkel egyaránt használható. Ehhez két nagyteljesítményű AEF-konform csatlakozóhellyel rendelkezik. Emellett van egy standard TLT csatlakozás és egy hidraulikus táplálás. A meglévő eszközök korlátozás nélkül használhatók. A szabályozás az elektromos hajtásnak köszönhetően különösen pontos és dinamikus.

KRAMER

SCHÄFFER

WEIDEMANN

Összegzés

A Fendt az egyetlen traktorgyártó, amely a gazdasági udvarban végzett könnyebb tevékenységekhez és a kommunális munkákhoz szériagyártásra alkalmas kistraktort kínál.

Alexander Brockmann és Lena Kampschulte