Az orosz T-360 traktor sem a formatervezéséről lesz híres

Az orosz PK Agromaster T-360 típusú erőgép második generációja valamit finomodott az első szériához képest, de még ráférne egy facelift.

Az Oroszország szívében található, tatarstani székhelyű mezőgazdasági gépgyártó zömmel talajművelő, vetőgépeket, mezőgazdasági szállítóeszközöket gyárt. A T-360 erőgépfejlesztésük első példánya még 4 éve jelent meg. A jelenlegi második generáció már a korábbi finomított változata, ha szabad egyáltalán ebben az esetben ezt a jelzőt használni. Az első hallásra valamilyen orosz harcijárműre emlékeztető típusjelzésű erőgép, elrendezése ellenére nem törzscsuklós, hanem merev vázas, mellsőtengely-kormányzású. A T-360 lényegében vásárolt komponensekből és saját gyártású, robusztus építésű vázszerkezetből áll.

 

Saját gyártású alvázba építette vásárolt komponensekből tevődik össze a T-360 – fotó: http://www.old.pk-agromaster.ru/

 

Az erőforrása Euro 2-3 emissziós besorolású, 8,9 literes, hat hengeres Cummins QSL 6TAA 9004 típusú, 275 vagy 335 LE teljesítményű dízelmotor. Többek között ezzel az erőforrással szerelték a 2005-2011 között gyártott Case IH Magnum család felső három tagját, vagy a New Holland T8000 széria azonos időszakban gyártott legnagyobb modelljét. A gyártó nem titkoltan azért épít ilyen alacsony emissziós besorolású motort az erőgépbe, mert az orosz dízelüzemanyag minősége nem teszi lehetővé alacsonyabb károsanyag kibocsátású, korszerű füstgázkezelő rendszerrel szerelt erőforrás alkalmazását. Olcsóbb alternatívaként rendelhető hasonló környezetvédelmi besorolású, Kamaz dízelmotorral is.

 

Szántóföldi kultivátorral munkában – fotó: http://www.old.pk-agromaster.ru/

 

Az erőátvitelről egy terhelés alatt kapcsolható, mechanikus működtetésű 18/4, illetve 20/4 fokozatú ZF sebességváltó gondoskodik. Az összkerékmeghajtású erőgép parabola laprugós lengéscsillapítású, kormányzott mellső tengelyét és a merev felfüggesztésű hátsó futóművét a Kamaz gyártja, illetve szállítja, melyek elöl 520/85R38”, hátul pedig 30.5R32” abroncsméretű kerekekkel vannak szerelve. A 11,5 tonnás orosz erőgép méretei és elrendezése ellenére egész jó menetképességekkel rendelkezik, 50 km/h maximális sebességre képes, és 25 tonnát is vontathat ezzel a tempóval. A gyártó a hidraulikus rendszert és a hátsó függesztést a Bosch-tól vásárolja, továbbá rendelkezik a traktor minden olyan munkagépcsatlakoztatási lehetőséggel, amit ma egy nehézuniverzális erőgéptől elvárhatunk.

 

Balra a régi, jobbra az új generáció jellegrajza és méretei – fotó: http://www.old.pk-agromaster.ru/

 

Az eszközök hidraulikus, pneumatikus és elektromos rendszereinek kiszolgálására sem lehet panasz, hiszen 5 pár, kettős áramlású hidraulikus kivezetés, két elektromos csatlakozási lehetőség, illetve három pneumatikus csatlakozó szelep áll rendelkezésre hátul. Üzemanyagtankja nehéz talajmunkában 12-14 órás műszakra szükséges gázolajmennyiséget tud tárolni. Az érdekes megjelenésű T-360 furcsaságát leginkább a vezetőfülkeként funkcionáló, MTZ traktorokról jól ismert panorámafülke adja, amely bár itt légkondicionált, de a felszereltsége körülbelül azon a színvonalon van, mint egy Belarus 820.4-es traktornak.

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy egy ilyen alacsony felszereltségű, egyszerű erőgép vajon mennyibe kerülhet. Átszámítva – a jelenlegi rubel-forint árfolyamtól és felszereltségtől függően – 23-27 millió Ft értékű orosz rubelt kérnek érte az ottani kereskedők.

belarus cummins erőgép gyártó kamaz mtz traktor