fbpx

Gyakoroljon megfelelő nyomást!

Írta: GÉPmax-2020/III. lapszám cikke - 2020 június 20.

Nagyobb vonóerő, kisebb talajnyomás, kevesebb gumiabroncskopás – a gumiabroncsok megfelelő nyomása a megfelelő pillanatban számos előnnyel jár. A guminyomás-szabályozó berendezések segítenek ezt elérni. Bemutatjuk Önöknek a legfontosabb gyártókat.

Agumiabroncsok megfelelő nyomását nem nehéz beállítani, de időigényes – alig akad olyan traktorvezető, aki a szántóföldi munkák előtt vagy után lemászik a traktorról, és gondoskodik a gumiabroncsok megfelelő nyomásáról. Gyakran inkább a kompromisszum mellett dönt, aminek következményei vannak: növekszik a gumiabroncsok kopása, a közúti közlekedés túl alacsony nyomás esetén nehézkes, az üzemanyag-fogyasztás közúton és terepen egyaránt növekszik, és a kerekek szükségtelenül tömörítik a talajt. A legtöbb gumiabroncsgyártó a klasszikus táblázatok mellett programokat is kínál, amelyek az adott munka, tengelyterhelés és sebesség esetén meghatározzák az optimális gumiabroncsnyomást. A felhasználói profilba történő mentéssel a megfelelő értékeket gyorsan meg lehet jeleníteni. Kisegítő járművezetők is könnyen tudják ezt használni, és a gumiabroncsokban a megfelelő nyomással tudnak a traktorral indulni.


SZABÁLYOZHATÓ: A gumiabroncs belső nyomásával a traktor vezetési tulajdonságai is gyorsan és egyszerűen megváltoznak

Egyszerű segítséget nyújtanak a kerékpánt szelepeit helyettesítő pneumatikus csatlakozók, megkönnyítik és gyorsabbá teszik a munkát. Ennek ellenére a traktornak itt is álló helyzetben kell lennie, és a traktorvezetőnek várnia kell. A guminyomás-szabályozó berendezések megoldják ezt a problémát. Ezeknek a rendszereknek különösen akkor használhatók ki az előnyei, ha gyakori a váltás a szántóföldi munka és a közúti haladás között.

Szállításkor a magas légnyomás alacsony gumiabroncskopást és üzemanyag-fogyasztást biztosít. Ezenfelül növekszik a menetstabilitás, és a kerekek csendesebben gördülnek.

A gumiabroncsnyomás a terepi munkákhoz menet közben leengedhető egy alacsonyabb értékre, ami a szántóföldön a nagyobb felfekvő felületnek köszönhetően nagyobb vontatási teljesítményt, valamint kevésbé mély keréknyomokat eredményez, és megakadályozza a talaj károsodását.

A levegőmennyiség a döntő tényező

Az üzemnek és a felhasználási területnek megfelelően alakíthatók a gumiabroncsok nyomását szabályozó berendezések. Kulcsfontosságú szerepet játszik ebben a traktor tengelyeinek száma, a kompresszorok szállítási kapacitása, a vezetékrendszerek és a vezérlés. Standard traktorok esetében 1000–1500 l levegőre van szükség a négy gumiabroncs felpumpálásához. A légfék berendezés kompresszorai általában 200 és 250 l levegőt szállítanak percenként. Így több mint öt percig tarthat, míg a gumiabroncsok nyomása eléri a megfelelő értéket. Egy szántóföldi traktor esetén, amelynél nem túl gyakori a váltás a gyors közúti közlekedés és a lassabb szántóföldi vontatás között, ez általában megfelelő.

Ha például egy hígtrágyatartályt függesztenek a traktorra, amihez a nagyobb nyomáskülönbségek miatt nagyobb mennyiségű levegő szükséges, akkor ez a folyamat még hosszabb ideig tart. A szántóföld és a közút közötti különösen gyakori váltások esetében ez időben nem kivitelezhető.

Segítséget nyújthatnak olyan kiegészítő kompresszorok a traktoron vagy a munkagépen, amelyek csak a gumiabroncsok nyomásáért felelősek. A dugattyús kompresszorok egyszerű felépítésűek, és alacsony a karbantartási igényük. A csavarkompresszorok kisebb helyen elférnek, de nagyobb teljesítmény és több karbantartást igényelnek. Nyomástárolók és többcellás kompresszorok is rendelkezésre állnak. Mindenesetre fontos: a rendszer teljesítményét mindig össze kell hangolni a járműszerelvénnyel. Ellenkező esetben vagy a felpumpálás ideje lesz túl hosszú, vagy a rendszerben rejlő potenciált pazaroljuk el.


A gumiabroncsnyomás-szabályozó berendezések használata nemcsak a traktorokon célszerű, hanem a nagy üzemtömegű önjáró járműveken is


És még a növényvédelmi permetezőgépek esetében is biztosítják a művelőutakon a talajkímélést


A levegő nyomásának csökkentésével a felfekvőfelület növekszik – itt az új Michelin EvoBib látható


Gyakran láthatunk hígtrágyaszállító kocsikat, amelyek guminyomás-szabályzó berendezéssel rendelkeznek. Közös hígtrágya-kijuttató rendszert használó közösségek számára kedvező lehet a tartályon közvetlenül elhelyezett kompresszorok használata

Mechanikus vagy elektronikus?

A vezérléshez és a felügyelethez a spektrum a tisztán mechanikus megoldásoktól a különálló terminálokon keresztül egészen az ISOBUS-, az okostelefon- vagy a táblagép-alkalmazásokig terjed. Az alapelv azonban mindig ugyanaz marad: a járművezető meghatároz egy nyomásértéket a közútra és a szántóföldre, a rendszer pedig ezt automatikusan megvalósítja.

A berendezés felszereltségétől függően különféle profilok menthetők, például hígtrágyaszállításhoz vagy szántáshoz.

Eközben megadható a traktor első és hátsó tengelyére és a pótkocsira vonatkozó nyomásérték. Ez a legtöbb alkalmazási területhez elegendő. Egyes gyártók a jármű mindkét oldalához külön vezérlést kínálnak, amely a lejtős területeken biztosítja a korrekciót. Független egyedi kerékvezérlők is kapható.

A levegő egy- vagy kétvezetékes rendszeren keresztül jut el a kerekekhez. Az egyvezetékes rendszerek nagyobb átmérőjűek, és kevesebb összetevőből állnak, de mindig nyomás alatt vannak. A kétvezetékes rendszerekhez egy kiegészítő vezérlő vezeték is tartozik, ami csak a nyomás megváltozásakor nyitja és zárja szelepeket. Ha nem működik, akkor a rendszerben nincsen nyomás. A kétvezetékes rendszer hátrányai: több alkatrész és kisebb kábelátmérő szűk helyeken.

AGRARPRO

Az AgrarPro több mint tíz éve minden mezőgazdasági járművet egyvezetékes rendszerrel lát el. Az alapvető tevékenység a hígtrágyatartályok és a pótkocsik felszerelése. A vontató jármű esetében lehetőség van arra, hogy szükség esetén kiegészítő kompresszorral támogassa a féket ellátó kompresszort, a vezérléshez egy kis kezelőpanelt használnak.

Igény szerint két, 3000 vagy 6000 l/min légkapacitású csavarkompresszor szerelhető fel a hígtrágyatartályba. A működéshez 80 vagy 160 l/min olajmennyiségre van szükségük. Vezérlésük külön, nagy terminállal van ellátva, hogy a járműtől függetlenül is működtethetők legyenek.

Ez akkor előnyös, ha a hígtrágyatartályt közös kijuttató rendszerben több különböző gazdaság közösen használja. Ha a traktornak saját, kicsi házon belüli terminálja van, akkor a funkcióját a tartályhoz tartozó nagy terminál veszi át.

A meglévő ISOBUS-terminálokba való becsatlakozás is lehetséges. Vontatott járművek esetén alapvetően a belső kábelvezetést részesítik előnyben, akár egy fúrt tengelyen keresztül egy forgó érintkezővel vagy egy forgóátvezető segítségével. Ezt akkor használják, ha a tengely fúrása nem lehetséges vagy túl bonyolult. Így például a 110 mm átmérőig terjedő peremes tengelyek belülről levegővel elláthatók.

CLAAS INDUSTRIETECHNIK

Az R+M Landtechniksysteme vállalat átvétele óta a Claas Industrietechnik egy- és kétvezetékes rendszereket kínál. A vontatást végző járművekhez használt kétvezetékes rendszert alapkivitelben a traktor kompresszora táplálja. A vontatott járművekhez csak egyvezetékes technológiát használnak. A vezérlés külön történik a bal és a jobb oldalon.

Terminálként egy iPad szolgál, amit tartozékként szállítanak. Minden járműprofil menthető a cég saját alkalmazásába. A program a háttérben működik. Ez azt jelenti, hogy a táblagép más feladatokhoz, például táblatörzskönyvi nyilvántartáshoz is felhasználható a nyomásszabályozás közben. A beállított gumiabroncsnyomást 15 percenként ellenőrzi a rendszer, és szükség esetén korrekciót végez.

Alacsony levegőigényű vontatott járművek esetén, mint például permetezőgépek vagy a bálázók, a drága vezérlőtechnika egy szelepdobozban helyezkedik el. Több géphez is felhasználhatók.


A traktorra fi xen beépített kompresszorok a járművön a guminyomás gyors megváltoztatását teszik lehetővé. A fronthidraulika szabadon marad


A nyomásvezérlés például megvalósítható App-vezérléssel. Különböző alkalmazásokhoz is megadhatók profi lok


VONÓERŐ-NÖVEKEDÉS: A nagyobb felfekvőfelületnek köszönhetően növekszik a vonóerő. Ez különösen a nehéz talajművelési munkáknál kívánatos

PTG

A PTG Reifendruckregelsysteme GmbH 1991 óta fejleszt, gyárt és forgalmaz gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszereket az összes mezőgazdasági géphez. A PTG 2018 óta a Michelin leányvállalata. A kétvezetékes technológia megkülönbözteti a PTG berendezéseket a többi rendszertől. A központi eleme egy kétvezetékes, kerékpántba szerelt kerékszelep, amellyel minden vezeték nyomásmentesíthető, még a forgóátvezető és a kerékpánt között is. Ha a vezeték megsérül, az abroncs nem veszít levegőt.

A traktor hátsó tengelyei belülről vagy kívülről tölthetők, az első tengelyek mindig kívülről. A rendszer levegőellátását alapkivitelben a traktor sűrített levegő kompresszora biztosítja, és egy csavarkompresszorral is támogatható, amelyet kifejezetten a traktorra szereléshez terveztek.

Az egy- és kétvezetékes technológián kívül vontatott eszközökhöz különféle dugattyúk és többcellás kompresszorok is kaphatók, 500–4000 l/min szállítási teljesítménnyel. A berendezések vezérlése pneumatikusan (egyvezetékes) vagy elektronikusan (kétvezetékes) történik. Az elektronikus vezérlés történhet egy saját PTG terminálról vagy egy ISOBUS-terminálon keresztül.

A PTG az egyetlen gyártó, amely engedélyezett megoldást kínál forgóátvezetővel rendelkező BPW tengelyekhez, amely során ez közvetlenül csavaros összeköttetésben áll a zsírzógombbal, a korrózióvédelem javítása érdekében.

ROTTMANN AUTOMATION

A Rottmann Automation az összes elektronikus érzékelőt és szelepet központilag, egy magasnyomású mosóval is tisztítható, rozsdamentes acélból készült szekrénybe telepíti, ideértve a pótkocsik szelepeit is. Ez a vontatójárműre szerelt elrendezés kiküszöböli a szeleptechnika szükségességét a függesztett járműveken. A traktorról csak a levegőellátás biztosítása szükséges a pótkocsi kerekei számára.

A használathoz csak a levegőellátást és egy érzékelő kábelt kell a traktorhoz csatlakoztatni. Elsősorban a féket ellátó kompresszor biztosítja a levegőellátást. A 2200 vagy 5500 l/min teljesítményű csavarkompresszorok támogató hatást fejtenek ki. A pótkocsin vagy a fronthidraulikán helyezkednek el.

Ha a traktort értékesítik, akkor a berendezés könnyen leszerelhető, és felhasználható a következő traktorhoz, mivel csak a vezetékeket kell eltávolítani. A levegő nyomását külön terminálon keresztül lehet szabályozni: a tervezett nyomás megváltoztatásához két nyomógomb áll rendelkezésre az első és a hátsó tengelyhez, valamint a pótkocsihoz. Egy billenőkapcsoló biztosítja a váltást a közúti és a szántóföldi üzem között. 0,04 bar eltérés esetén a rendszer automatikusan utólagos szabályozást végez. Az egyvezetékes berendezésnél a levegő vezetése kívülről vagy a már fúrt tengelyeken keresztül történik. Magasnyomású tömlők szolgálnak vezetékként, és az összes vezetőcső rozsdamentes acélból készül.


Itt láthatjuk a PTG kétvezetékes technológiáját


A berendezés felszerelésével a jármű szélessége növekszik. A kerékpánt belsejében található rendszerek segíthetnek ezen


A Michelin gumiabroncsgyártó és leányvállalata teljes koncepciót kínál az EvoBib rendszerrel


A járművezető munka közben aktiválhatja a PTG Zen@Terra rendszer gumiabroncsnyomás-profi ljait

STG

Körülbelül 15 évvel ezelőtti alapítása óta a Steuerungstechnik STG vállalat egyvezetékes technológiát alkalmaz a gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszereihez. A cég saját online üzletében az ügyfelek szabadon összeállíthatják a saját rendszerüket, beépíthetik saját maguknak vagy kérhetik a telepítést az STG szakembereitől. A vezérlés történhet az ISOBUS vagy egy kiegészítő terminálon keresztül.

Elektromos vezérlésű golyóscsapok szabályozzák a töltési és ürítési folyamatokat. Átmérőjük megegyezik a vezetékek méretével, a gyártó szerint a lehető legnagyobb mértékben érzéketlenek a szennyeződésre, és lehetővé teszik a nagyobb töltési teljesítményt.

A legegyszerűbb konfigurációban a fékek ellátására szolgáló kompresszort használják, a levegőigénytől függően alkalmazhatók 3200–5800 l/min töltési kapacitású csavarkompresszorok, melyeknek percenként 80–125 liter olajra van szükségük. Elhelyezhetők a jobb oldali fellépőnél, a pótkocsira vagy a fronthidraulikában függesztő háromszög segítségével.

Frontfüggesztéshez 1000 min-1 fordulatszámon rendelkezésre áll egy TLT-vel hajtott kompresszor 5200 liter levegőmennyiséggel. A rendszer így nem foglal el hidraulikacsatlakozót. Az STG az összes nem hajtott tengelyt ki tudja fúrni a levegő elvezetéséhez. A jótállást és a közúti engedélyeket ez nem érinti, így megmaradnak.


A fronthidraulikára rögzítve a drága kompresszor szükség esetén más traktorokra is felszerelhető és használható


A traktor és a pótkocsi gumiabroncsa 30 másodpercen belül felpumpálható az első tároló segítségével. A rendszer a Terra Care cégtől származik

TERRA CARE

A Terra Care cég megalapításának oka egy fronttartály kifejlesztése volt a járművek gyorsabb feltöltésére a saját bérvállalkozásban. A tartály, amely egyben frontsúlyként is szolgál, opcionálisan 840 vagy 1060 l/min teljesítményű, hidraulikusan hajtott csavar- vagy dugattyús kompresszort tartalmaz, amely feltölti a 80 vagy 260 literes légkamrát a gyors nyomásváltoztatások biztosítása érdekében. A cég ma minden szabályozórendszer-változatot kínál.

A forgó érintkezők kerámia csúszóalátétekkel vannak felszerelve, és kérésre lapos kivitelben is szállíthatók az oldalsó kiálló részek csökkentése érdekében. A tervezett nyomás egy saját terminálon keresztül szabályozható, amelyen három különböző menettartomány is beállítható. Adott sebességek túllépése esetén a rendszer a sérülések elkerülése érdekében automatikusan kitölti a gumiabroncsokat levegővel. A GeoCare rendszerrel korábban beállított GPS koordináták feletti áthaladásakor a rendszer a gumiabroncsnyomást automatikusan a kívánt értékre szabályozza. Ezenkívül a töltési folyamat sorrendjét szabadon megválaszthatjuk. Lejtőkompenzáció is használható a gépkombináció stabilizálása érdekében.

Ha az első tartályt nem kéri az ügyfél, akkor helyette a traktor kompresszora használatos alapkivitelben. A pótkocsin fixen rögzített kompresszor is kapható.

A Thünen Intézet, a Grasdorf és a Steyr közösen készítette az „intelligens” kerék projektet. A kerékpánt és a talaj közötti távolságot ultrahangos érzékelő méri. Ez alapján a rendszer optimalizálja a gumiabroncs maximálisan megengedett eltérését, az ehhez szükséges gumiabroncsnyomást és a talajjal érintkező felületet, ami így a lehető legjobban kíméli a talajt. Ezzel elkerülhető a gumiabroncsok károsodása a túlzott alakváltozás és a hozzá kapcsolódó túlmelegedés miatt; ez a gumiabroncsok élettartamát is javítja.


A Fendt az egyetlen traktorgyártó, amely teljesen integrált gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszert kínál


A Trelleborg és a Dana CTIS+rendszere az Agritechnica kiállításon mutatkozik be

Új versenytársak

A bemutatott és az utólagos felszerelésre szakosodott egyéb vállalatok mellett egyre gyakrabban kínálnak a nagyvállalatok is megoldásokat. A VarioGrip használatával a Fendt kérésre a nagytraktorjait már gyárilag is felszereli gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszerrel. Ez a rendszer hardver és szoftver oldalról egyaránt teljes mértékben a traktorba integrált rendszer.

A gumiabroncsgyártók szintén bővítik termékkínálatunkat. 2017-ben a Michelin bemutatta az EvoBib új gumiabroncsot, amelynél a futófelület mintázata és az érintkezési felület a töltési nyomástól függően változik. A gumiabroncs vállrészén lévő bordák megemelhetők és leengedhetők: 1,2 bar alatti alacsony gumiabroncsnyomás esetén az abroncs talajjal érintkező felülete megnövekszik. 2 bar nyomás felett a felfekvő felület úgy változik, hogy a futófelületnek csak a középső része érinti a talajt. A PTG leányvállalattal közösen kifejlesztették a Zen@Terra rendszert. Az üzem összes alkalmazásához és munkaeszközéhez egyedi gumiabroncsnyomások határozhatók meg. A traktorvezető ezután ezeket az egyedi értékeket a traktor terminálján aktiválhatja, és így vezetés közben beállíthatja a gumiabroncs nyomását.

A Trelleborg a Dana tengelygyártó céggel közösen fejlesztette ki az Agritechnica kiállításon bemutatkozó CTIS+ gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszert. Ez az egyvezetékes rendszer az első és a hátsó tengelyen belső forgó érintkezőket használ. Így a jármű külső szélessége nem növekszik. A megfelelő gumiabroncsnyomáshoz a traktorvezető a TLC+szoftverben kiválasztja az aktuális munkafolyamatot, ezután a monitoron megjelenik a tényleges és az ajánlott nyomásérték. A megerősítés után a rendszer beállítja a kívánt értéket. A Continental is különféle alkalmazásokkal és érzékelőkkel dolgozik az optimális gumiabroncsnyomás elérése érdekében, felhasználva a terhelés, a hőmérséklet és a meglévő talajviszonyok értékeit.

Maximilian Ruhl