fbpx

Krone BiG M II. önjáró nagyteljesítményű kasza gumihengeres szársértővel – Gépmax Teszt

Írta: Szerkesztőség - 2012 március 09.

A Krone név hallatán 10 éve már Magyarországon is a szálastakarmány-betakarítás egyik specialistája jut eszébe mindenkinek. Sokan azonnal a szögletes és körbálázókat, valamint a különböző méretű fűkaszákat említik, de kevesen tudják, hogy ez a cég volt az, amelyik elsőnek készített sorozatban 9,0 m munkaszélességet meghaladó önjáró fűkaszát.

Szegeden, a Karotin Kft.-nél tettünk látogatást, ahol az országban a legnagyobb mennyiségben állítanak elő lucernapelletet. A fő profilnak számító termék alapanyagát, a lucernát 1.100 ha-on termesztik, és az időjárástól függően 4-5 alkalommal kaszálják. A termény kellő időben és jó minőségben történő betakarítása miatt döntöttek úgy 6 évvel ezelőtt, hogy – Magyarországon elsőként – Krone BiG M önjáró fűkaszát vásárolnak, mivel úgy gondolták, hogy a régi Forschrit E 302-es gépeket és az utána Olaszországból beszerzett traktorra függesztett fűkaszákat egy ilyen 9,1 m munkaszélességű, nagy teljesítményű gépre érdemes cserélniük.Az elmúlt években még 4 db ilyen gép került az ország különböző gazdaságaiba, a gyártósoron pedig elkészült az 1.000. BiG M is – erről előző számunkból is értesülhettek. A GépMax most a legkorábban hazánkba érkezett, és valószínűleg Európában is a legtöbb üzemórát teljesített gépről közöl tesztet.

A beszerzés óta eltelt 6 év tapasztalatairól Kiss Károly műszaki igazgatót és Matuszka Sándor gépkezelőt kérdeztük.– Miért választották a Krone BiG M-et, és melyek voltak a legjellemzőbb észrevételeik az üzemelésével kapcsolatban?– Fontos volt számunkra a napi 50-60 ha-os teljesítmény, amely elengedhetetlen a szárítóink ellátásához – kezdte a választ a műszaki igazgató.– Ez azt jelentette, hogy a gépkezelő 5-6 óra alatt be tudja fejezni a munkát, ami különösen fontos, ha figyelembe vesszük, hogy a kaszálás bizonyos napszakhoz és feltételekhez kötött. A szolnoki GITR, amely cégtől a BiG M-et vettük, a gyári teljesítményadatokról biztosított részletes tájékoztatásával és még pótalkatrészcsomaggal is oldotta kételyeinket, mivel egy számunkra ismeretlen gépről volt szó. Tudtuk, hogy a motorral különösebb gond nem lehet, mert az Mercedes gyártmányú, 6 hengeres, soros, 12 l-es lökettérfogatú, 265 KW/360 LE teljesítménnyel rendelkezik.

A gép az új rendszerű hűtőventilátor-lapát kialakításának (Cleanfix) köszönhetően – menet közben fordítható a lapát szöge, így a szennyeződést lefújja a hűtőről – poros és kánikulai körülmények között is kiválóan teljesít.A munkavégzése a legutóbbi időszakig valóban kifogástalan volt, bár nemrég egy szenzor elromlott, ami miatt a motorteljesítmény lecsökkent.A Mercedes szakszerviz a hibát gyorsan orvosolta, az ún. szögszenzort kitisztította, és attól kezdve a motor ismét leadta a tőle elvárt teljesítményt.Egyébként az alkatrészeket kezdetben a GITR-től szereztük be, újabban már a Valkon Kft.-től – az új Krone kereskedőtől –, de vásárolunk Németországból is. Így 24 órán belül mindig minden szükséges alkatrészt be tudtunk szerezni, ezért hosszabb kiesés nem volt. Igaz, vészhelyzetre ott vannak a traktorra függeszthető kaszák, de azokat még nem kellett elővenni. 2-3 napnál többet a gép nem állt szezonban, így a szárítókat mindig ki tudta szolgálni.

5.803 üzemórát teljesített eddig a BiG M, és ebből 3.975 üzemóra volt az effektív kaszálási időszak. Ez azt is jelenti, hogy 68% volt a kifejezetten munkával töltött idő, a többi a vonulásra kellett. A gépnek nagyon sokat kell közlekednie a különböző munkaterületek között, kezdetben ez 40 km-es távolságokat is jelentett, mára valamelyest csökkent, de így is több mint 30 km a jellemző távolság a két legmesszebb fekvő tábla között.Sajnos nincsenek nagy lucernatábláink, a legnagyobbak is csak 50-60 ha-t tesznek ki, és igen sok a 10-20 ha-os, de számításaink szerint azokért is megéri elmenni, akár 20 km-t is. Az összes levágott terület, amit eddig a Big teljesített 30.700 ha. Csak a tavalyi lucernavágás 4.805 ha volt. Ez is mutatja, hogy az 1.100 ha-t 4-5-ször tudja levágni, és ez évente ismétlődik. A gép mellé szárzúzó adaptereket is vásároltunk, amiket a kaszák helyére lehet felszerelni, így napraforgó és kukorica szárzúzására is tökéletesen alkalmas. Ekkor nagyobb a fogyasztása, de kiválóan tud így is dolgozni, ami a tavalyi évben 530-600 ha-t jelentett, amely nincs benne az előbbiekben említett hektár mennyiségben.Az összteljesítménye tehát 5.405 ha volt 2008-ban.– Hogyan változtak a műveleti technológiák, miután megismerték a gép jellemzőit?– A kaszálást a BiG M el tudja végezni szőnyegrendre, de úgy is, hogy a 3 kasza által levágott anyagból középen egy rendet képez, miközben szársértést is végez – a lucernában gumihengeres szársértővel.Az elmúlt évben megpróbáltuk a szőnyegrendképzést – ami jól sikerült, a gép még kevesebbet is fogyasztott –, mivel a szárítási technológia már nem követeli meg a nagy nedvességtartalmat, elég a 35-40% is. Így az energiával lehet spórolni, ugyanis a gáz ára teszi ki lassan a pellet-előállítás költségének a felét. A 30%-os nedvességtartalmat nem sikerült teljesíteni, de a 40%-ot igen. A szőnyegrendet utána kezelni kellett, amihez csillagkerekes rendsodrót vásároltunk. Így a lucerna földdel való szennyezettsége lett magas, ami viszont a technológiában utána következő gépeknél okozott jelentős kopásokat.

A gázfogyasztásnál ugyan megtakarítottunk mintegy 40%-ot, de a kopásból eredő többletköltség nagyon nagy lett, így inkább visszatértünk a rendre kaszáláshoz.Mivel nyári időszak következett, így már vékonyabb rendekkel dolgoztunk, és az aszály is segített a lucerna rendek száradásában. Egy ekkora üzem kiszolgálásához elengedhetetlen egy ilyen munkagép, összességében meg vagyunk vele elégedve, de tény, hogy a nálunk teljesített üzemóraszám után már cserére szorulna.

– Mennyire bizonyult a Krone gazdaságosnak? Milyenek a használat során a műszaki jellemzői?− A fogyasztása 7,7 l/ha szárzúzásnál és 5,8 l/ha a kaszálásnál, de ez a fogyasztás tartalmazza a táblák közti vonulásokat is, így a ha-ra vetített tényleges üzemanyagköltség ennél kisebb.− Közlekedés szempontjából is igen előnyös a BiG M, mivel közúton használva a szélessége nem haladja meg a 3 m-t. Munka közben 8-10 km/h sebességgel lehet számolni, ami alatta marad a prospektus adatainak, de a kezelő nem visel el nagyobb sebességet. (Ez nagyban függhet a talaj felszínétől, illetve a termény mennyiségétől is, mert itt most lucernáról beszélünk, és nem a Németországban jellemzőbb fűről. A szerk.)

– Milyen műszaki problémák adódtak eddig az üzemeltetés során?– Kezdetben voltak problémáink a tárcsás kaszák forgásának irányával, mert a füvesebb részt nem vágták tökéletesen, és nedves időben a gerendely alja hajlamos volt a sárral való beragadásra, de időközben a gyár ezt újfajta csúszótalp kialakítással orvosolta. Az eltelt időszakban több kaszát (Easy Cut rendszerű) használtunk el. Ez abból is adódott, hogy az eszköz óhatatlanul elkap néha egy-egy beton- vagy kődarabot. Igaz, vannak biztosítások (nyírócsapok, nyírócsavarok) a hajtásláncban, de törések így is előfordulhatnak. Ezért javasolható legalább egy tartalék kasza raktáron tartása. A hajtóművekkel nem volt különösebb probléma, de a nagy központi hajtómű cserére szorult, miközben már most a régit felújítottuk a műhelyünkben.Az üzemelésről a kezelő munkanaplót vezet, így az elvégzett munka mennyisége és a felmerülő javítások dokumentálva vannak.El kell mondanunk, hogy ennyi üzemóra után az összes ékszíjat és ékszíjtárcsát már cserélni kellett, mert annyira elkoptak. Az ékszíjak egyébként nagyon jó minőségűek, de csak a gyárit szabad használni.Cseréltünk már hidraulikaszivattyút és szenzorokat is. A menetelő rész a Poclain gyártmánya, kiforrott, jó konstrukció, de ennyi működés után nem csoda, hogy újat kellett beszerelni.– Ki végzi a szervizelést a garancia lejárta után?– Különösebb szervizt a BiG M. nem igényel, csak olajcseréket, kisebb karbantartásokat kell elvégezni rajta. Központi zsírzóberendezés gondoskodik a főbb csapok, perselyek kenőanyag ellátásáról. A fülkében elhelyezett monitoron különböző tesztek futtathatók le, amelyek ellenőrzési funkciót is ellátnak, és itt látható, ha rendellenesség jelentkezik, azaz sok esetben diagnosztizálni lehet a hiba okát, amihez viszont már külső segítséget kell igénybe vennünk; ilyen volt a már említett motorprobléma is.Garanciaidő alatt cserélték a hajtást biztosító automatikát is, de ezt a gyár rendezte, és az egység azóta is tökéletesen működik.Elmondható, hogy az összes elvégzett munka mennyiségét figyelembe véve az eddigi alkatrész-felhasználás és javítás arányban áll az üzemórák számával. Számunkra egyértelmű, hogy a tapasztalatok folyamatos fejlesztést eredményeznek, a gyári szerelők nálunk is többször megjelentekaz újításokkal, vagy javító programokkal, mint pl. amilyen az alváz erősítése. A hidraulikus munkahenger anyaghibájából is fordult elő meghibásodás, amikor is az egyik oldalsó szárny nyitás közben leszakadt. Ezt beszállítói problémának gondoljuk. Az úgynevezett „banán” hajtóműveket is cseréltük, amelyek a hajtást adják át a szársértőnek. A rendterelő csigánál, a csiga és a ház közötti éleknél is nagyon fontos figyelembe venni a kopás mértékét, mert különben problémák lehetnek az anyagkihordással.

Ha a szársértő hengereknél gumidarabok válnak le, a kiegyensúlyozást feltétlenül el kell végezni, mivel ez az egység igen nagy tömegű alkatrészekből áll. Olajakból a gyári olajat célszerű használni. A gép üzemanyagtartálya másfél napi üzemanyag befogadására képes (560 l). Üzemanyagszenzor hibája miatt viszont többször megtréfált bennünket a tankban levő mennyiség.A fő kuplung, ami a motorhajtást adja át a hajtóműnek – és egy vulkanizált gumiból készült – már többször szétszakadt, igaz, olajcseppeket találtunk rajta, ami igazából nem kerülhetett volna oda, de emiatt a tengelykapcsoló szerkezetet kb. 2 évente cserélni kell. Ennek a szerkezetnek a meghibásodása eredményezte a már említett motorszenzor hibát is.A ventilátorlapát fúvási iránya fordítható, és a nagy portól a csapágyazása elromolhat. A fordítást levegő működteti, a kompresszor teljesítménye eleinte kevésnek bizonyult, így a gyári szerviz ezt nagyobbra cserélte.Az újabb gépeknél a levegőszűrő szívó része már a motortéren kívülre került, míg nálunk még belül található, de keressük a megoldást az áthelyezésre. A fülke nagyon kényelmes, a kapcsolók kézre esnek, a klímaberendezés nagyon jól szolgálja a kezelő kényelmét, a monitor pedig más márkákhoz képest is több információt ad.Az ismeretlen márka iránti kezdeti félelmünk szerencsére teljesen alaptalannak bizonyult.– Gondolkodnak-e újabb beruházáson, ilyen vagy hasonló, esetleg nagyobb gép beszerzésénSok tapasztalatunk van már a BiG M-mel kapcsolatban. Keresett bennünket más kereskedő is, hasonló kaszálógépet, de más gyűjtőrendszert ajánlva. Mi ezt a rendszert, amit használunk, tartjuk előnyösebbnek, bár nagy tömegű lucerna vágása esetén nagyon meg kell gondolni, milyen rendeket alakítunk ki, mert a cél az, hogy minél szárazabban kerüljön be a lucerna a feldolgozó telepre.A BiG M-mel azonban, ettől függetlenül, összességében nagyon meg vagyunk elégedve, annál is jobban teljesített, mint amit előzőleg vártunk tőle!

Matuszka Sándor gépkezelő elmondása szerint a gép nagyon kényelmes; hidraulikus munkahenger biztosítja az alváz és mellső tengely közötti kapcsolatot, amely nagyban csökkenti rázkódást. Az ülés légrugós, ráadásul a BiG M könnyen kormányozható. A gép különböző funkcióinak működtetése egy karon van elhelyezve, amely a jobb kézzel működtethető. Szintén nagyon jó a klímaberendezés.A BiG M-mel optimálisan lehet közlekedni, dolgozni: egy óra alatt 10 ha-t lehet vele levágni, egy műszakban 50-60-at. Az előző gépekhez képest ez a gazdaság számára is nagyságrendnyi előrelépés, hiszen még egy esetleges javítás esetén is ki lehet szolgálni a szárítót egy 8 órás munkaidőben.

A monitorról nagyon sok információ olvasható le:– Pl.: milyen helyzetben van a gép (munkahelyzet vagy országúti);– a kaszák helyzete (felemelt vagyműködési helyzetben);– hogyan működik a ventilátor, mennyi idő van a következő hűtőlefújásig(ez 11 percenként történik);– a szenzorok, érzékelők állapota, esetleges hibák, hibakódok kijelzése;– gázolaj mennyisége, víz hőmérséklete, olajnyomás a motorban és a hidraulikarendszerben, valamint olajhőmérsékletek;– percenkénti kaszafordulatszám;– mágnesszelepek működése;– hidraulika olajrendszer meghibásodása, pl. dugulása.– üzemórák, hektárszámláló.A kezelő szívesen dolgozik a géppel, és nagyon örülne, ha egy új BiG M-re ülhetne.Hatala LászlóA gyártót képviselve:„Örülünk annak, hogy a magyarországi referenciának is tekinthető BiG M II önjáró kasza megfelelt az elvárásoknak, s mint minden korszerű KRONE-gép, megelőzte korát. Természetesen a gyár folyamatosan fejleszt, s az új műszaki megoldások nagy részét utólag is érvényesítette a Karotin Kft. gépén, a garanciaidőn túli időszakban is. A felvetett problémák – mint pl. a Cleanfix motor hűtőtisztítórendszer nagyobb kompresszora, a kasza gerendely elülső részének berakódása sáros talajon, a légszűrő kihelyezése a motortérből, stb. – a jelenleg gyártott gépeken már alapkivitelben módosításra kerültek.A kaszák idegen test elleni védelme már két éve kétféle módon is, de együttesen biztosított. Egyrészt a kaszagerendely erősített (ún. heavy duty) kivitelben készül, ahol a ház 2mm-rel vastagabb acéllemezből van összehegesztve. A kasza tárcsáinak – s ezzel egyben az egész kaszatest belső egységeinek – idegen test elleni védelmére szolgál a SafeCut rendszer (Agritechnika 2007. innovációs ezüstérem), amely úgy biztosítja az egyedi tárcsákat, hogy törés esetén sem sérülnek meg a szomszédos tárcsák és kések. Az itt ismertetett védelemmel lényegesen kevesebbszer lesz szükséga kaszaegységek cseréjére. Mivel az utóbbi időben nagy hangsúlyt helyeztünk az értékesítési hálózat optimalizálására (új kereskedő), ezzel együtt az alkatrészellátás biztonsága, minősége is javult. Mind árban, mind rendelkezésre állásban jobb kondíciókat élvezhetnek partnereink Magyarországon.”Beck András A KRONE magyarországi képviselője[m3 id="megjelent-gm" ev="2009" ho="02" honev="februári"]>