A John Deere nagyágyúi bemutatkoztak

CÍMLAPSZTORI John Deere 9-es traktorsorozat

Bár a 9-es traktorszériáról már márciusban is sok információ napvilágot látott, az azóta elvégzett finomítások után a vállalat elérkezettnek látta az időt a nagy bemutatkozásra. Erre exkluzív sajtótájékoztató, prezentációk és tesztvezetés keretében került sor augusztus végén a németországi Boltenhagenben. Bár a rendezvényt megelőző napokban volt, hogy rövid időn belül 50 mm eső zúdult a területre, szerencsére a bemutató napjára már olyan állapotban volt a talaj, hogy nyugodtan lehetett az erőgépeket és a hozzájuk kapcsolt eszközöket használni.

 

 

A legújabb 9R, 9RT és 9RX gépek nemcsak erősebbek és hatékonyabbak, hanem intelligensebbek is lettek. A traktorcsalád élén a 691 lóerős 9R 640 és 9RX 640 zászlóshajó-modellek állnak. A bemutatón egy 9R 590 lóerős, egy 9R 540-es ikerkerekes és egy 9RX 640 lóerős, 4 gumihevederes járószerkezetű kivitelt lehetett a gyakorlatban kipróbálni.

A 9R a páratlan sokoldalúságot biztosítja. Ez a nagy teljesítményű mindenes akár 691 lóerő maximális teljesítménnyel is kapható. A teljesen új, 13,6 literes John Deere Power Tech motor nagyobb megbízhatóságot és jobb üzemanyag-hatékonyságot kínál. Az erő talajra juttatása sem okoz gondot. Ha egyenes vonalú húzóerőre van szüksége, a 9RT az egyik legjobb választás. Az AirCushion felfüggesztési rendszer megóvja a teljes első futóművet az egyenetlen talaj hatásaitól. A gép a saját tengelye körül is képes elfordulni, így rendkívül manőverezhetővé válik, szűk helyeken is. A 9RX nagyobb teljesítményt nyújt, és az új pótsúlyozási lehetőségeknek köszönhetően nagyobb vontatási teljesítményre képes. A teljes felfekvő felülete akár 119%-kal nagyobb, mint a kerekes konstrukcióé, és 42%-kal nagyobb, mint a 2-hevederesé. A vonóerő még terhelés alatti kanyarodáskor is teljes mértékben megmarad. A keskeny szállítási szélesség, a 40 km/h maximális haladási sebesség és a 4 ponton támaszkodó fülkefelfüggesztés megkönnyíti a szántóföldek közötti mozgást.

 

 

JOHN DEERE ÉS CUMMINS MOTOROK

Valamennyi traktor ugyanazt az új és rendkívül üzemanyag-takarékos, 13,6 literes John Deere motort használja, mint az X9 kombájnok, kivéve a 640 lóerős csúcsmodelleket, amelyeket továbbra is a jól bevált 15 literes Cummins motor hajt. A magasnyomású Common Rail üzemanyag-befecskendező rendszerrel ellátott hathengeres motort úgy fejlesztették ki, hogy hatékonyabban működjön, és a zajszintje akár 50 százalékkal csökkenjen. Annak érdekében, hogy a hatalmas motorteljesítményt a talajra lehessen vinni, minden modell további súlyozási lehetőségeket kínál, amelyek lehetővé teszik a 30,4 tonnás össztömeg elérését.

A hatalmas teljesítmény mellett az új traktorok okosabbak lettek. A StarFire 6000 műholdvevő egység a fülke tetejébe van beépítve, és a nagyméretű 4600 Command Center kijelzővel, a teljes AEF ISOBUS-kompatibilitással és az AutoTrac aktiválásával együtt az alapfelszereltség része. A John Deere a maximális automatizáláshoz teljes aktiválási csomagot is kínál, mindössze 1 500 eurós felárért. Ez magában foglalja a fordulók automatizálását, a szakaszvezérlést, a változó sebességű vezérlést, a passzív munkagép-vezérlést, a szántóföldi adatmegosztást, a MachineSync-et és most már az AutoPath-et is. A próbakör során személyesen is tapasztaltuk a hihetetlen egyszerű programozási és használati jellemzőket.

A John Deere új, AutoSetup funkciója lehetővé teszi a gazdálkodók és a bérvállalkozók számára, hogy előre ütemezzék a munkákat az ügyfél személyre szabott műveleti központjában. A munkák automatikusan megjelennek a vezetőfülke kijelzőjén, amikor a gép a szántóföldre lép, és a kezelőnek csak egyetlen gombnyomással kell megerősítenie. A rendszer támogatja az olyan beállításokat, mint az ügyfél, a gazdaság, a szántóföld, a szántóföld határai, a nyomvonalak, a munkagépek szélessége, a termékek, a kijuttatási mennyiségek, a helyspecifikus alkalmazások, a dokumentációs beállítások és a kezelő neve.

A munka befejezése után minden adat vezeték nélkül továbbítható a műveleti központba. Az AutoSetup nemcsak megtakarítja a szántóföldi beállítási idő akár 90 százalékát is, hanem egyértelmű dokumentációt is biztosít, és elkerüli a hibákat, az adatvesztést.

 

 

SZEMÉLYAUTÓNAK IS BECSÜLETÉRE VÁLÓ KÉNYELEM

Az új fülkében nagyszerűen indul egy hosszú nap a földeken. Tágas, csendes, jól felszerelt. Olyan érzés, mintha egy prémiumkategóriás luxusautóba szálltunk volna be.

Az audiorendszer új szintre emeli a hangminőséget a 6 hangszóróval és a mély basszusokat biztosító, erőteljes mélysugárzóval. Az ActiveSeat II a rendkívül érzékeny elektromos felfüggesztéssel a függőleges mozgások 90%-át elszigeteli a hihetetlenül sima utazás érdekében. Az ülés teljesen szellőztethető, és beépített masszázsfunkcióval is rendelkezik a stresszmentes munkavégzés tökéletes élménye érdekében. A kezelő csatlakoztathatja az összes mobileszközét Bluetooth-on keresztül, hallgathatja rádiót, streamelheti kedvenc zenéit vagy podcastjait, és biztonságosan telefonálhat kihangosítva anélkül, hogy szemét levenné a fő kezelőszervekről. A fülke nagyon csendes volt, munka közben minden gond nélkül tudtunk beszélgetni a John Deere szakemberével, a gépek legnagyobb terhelése során is.

A terepen a kezelők értékelni fogják a rendkívül kényelmes vezetést. Ez nemcsak a 9R, 9RT és 9RX egyedileg kifejlesztett felfüggesztési rendszereinek, hanem az új fülkének is köszönhető. A John Deere exkluzív HydraCushion első tengelyfelfüggesztése mostantól minden 9R modellhez elérhető, míg az új fülke jellemzői megegyeznek az AGRITECHNICA 2019-en bemutatott új 7-es és 8-as sorozatban bevezetettekkel. A John Deere a fülkében található hűtőszekrény kapacitását is masszívan megnövelte. Bőséges hely áll rendelkezésre, hogy egész nap hideg italokkal és rágcsálnivalókkal lássa el magát a gépkezelő.

A LED-világítás kiváló láthatóságot biztosít, a kipufogó-utókezelő rendszer csökkentett méretének és az opcionális kameráknak köszönhetően a kilátás minden oldalról tovább javult.

 

 

SZAKÉRTŐI FIGYELMEZTETÉSEK

Az új 9-es sorozatot az extra teljesítmény, automatizálás és kényelem mellett a megbízhatóság maximalizálása és az üzemeltetési költségek további csökkentése érdekében fejlesztették ki. Számos más fejlesztés mellett az e18 sebességváltó, a tengelyek, a lánchajtások és az alváz jelentősen megerősödtek a nagyobb kapacitás és termelékenységérdekében.

A karbantartási ráfordítások és költségek csökkentése érdekében számos szervizintervallumot meghosszabbítottak – például az új ventilátort mostantól 5 000 óránként kell szervizelni, akárcsak a torziós lengéscsillapítót. A traktorok megbízhatóságát tükrözve a John Deere megduplázta a szabványos gyári garanciát két évre vagy 2 000 órára.

 

A John Deere legkorszerűbb kereskedői Connected Support megoldásai szintén biztosítják a maximális üzemidőt. A szakértői figyelmeztetésekkel a gép esetleges károsodása előre jelezhető és csökkenthető, vagy teljesen elkerülhető a drága javítások valószínűsége, valamint a nem tervezett állásidő. Erről egyébként több érdekes gyakorlati tapasztalatot is megosztottak a vendéglátók – látszik, hogy érdemes figyelembe venni a felhasználóknak a szervizes jelzéseket, még mielőtt komolyabb javításra lenne szükség.

Összegezve a látottakat, a csúcsminőségű nagytraktorcsalád sikerrel debütált a szakújságírók előtt is, nemcsak teljesítményben, komfortban maximalisták ezek az erőgépek, hanem a mindennapi használat praktikumában, egyszerűségében is.

 

 

ActiveSeat II agrár AutoPath Connected Support gumihevederes HydraCushion ikerkerekes John Deere 9 MachineSync mezőgazdaság power-tech traktor