fbpx

Nem ez fogja kiváltani a nyugati traktorokat

Írta: Farkas Imre - 2024 augusztus 16.

A Jaroszlavl traktorgyár az új Yaroslavets Y-180 és Y-250 erőgépeinek felszereltséget és műszaki színvonalat hatalmas marketing szöveggel megspékelve adta közre weboldalán.

Idézzük a gyártó bevezető ismertető szövegét: „Rendkívül megbízható, a traktor fő alkatrészeit minden szerelő ismeri, és kiváló javíthatósággal rendelkezik. A traktor modern, kétüléses fülkéje középen elhelyezett vezetőüléssel és oldalra lehajtható utasüléssel rendelkezik. A légkondicionálás az alapkonfiguráció része, míg a kör alakú panorámaüvegezés javítja a láthatóságot a kezelő számára. Ez a traktorkonfiguráció a jaroszlavli motorgyár YAMZ motorjaival van felszerelve.
A traktor összes alkatrésze porzománccal van festve, előzetes szemcseszórásos kezeléssel és festőkamrában történő szárítással.”

Y-250 traktor
Olyan mint egy lemezekből újra öltöztetett T-150K traktor – fotó:  https://tractor-yaroslavets.ru/

Annyi biztos, hogy nem ez a széria fogja kiváltani a nyugati importot, inkább az egykori ukrán HTZ T-150K, kategória színvonalát követve került fejlesztésre. Ugyan ezt a szegmenst célozta meg a Kirovec K-524, illetve K-525, bár azok sokkal korszerűbb színvonalat nyújtanak, mint az egykori ukrán versenytársak. Mindenesetre, ha valaki szemügyre veszi a Yaroslavets Y-180 és Y-250 traktort, akkor azonnal észreveszi, hogy finoman szólva is erős túlzásba esett a gyár, az ismertetés során.

Térjünk rá azonnal az ergonómiája. A jellemzésből a légkondicionálás és a szélvédő alakja fedi a valóságot, a modern jelző már jóindulattal se. A lehajtható utasülés, egy műbőrrel és vékony szivaccsal bevont lehajtható pad, ülésnek legkevésbé sem hívható. Az olcsóbb vezetőülés leginkább olyan, mint egy újra bőrözött T-150K ülés, a 70-es évekből. Viszont kínálnak hozzá elektromos állítható, kényelmes, légrugós SIBECO vezetőülést is, szóval ennek csak a pénztárca szab határt. Amúgy az egész fülke belső be van világos műbőrrel vonva, ami egész kellemes belső hangulatot ad. A légkondi manuális két szabályozógombjának paneljét négy lemezcsavar fogja a fülkeplafonra.

Y250 traktor
A vezetőfülke beltér a magasabb kényelmű vezetőüléssel – fotó:  https://tractor-yaroslavets.ru/

A padlón MTZ pedálok fogadják a kezelőt, szintén Belarus traktorokban megszokott kormány, a műszerfalon pedig a hazai KMGY Zrt. órái köszönnek vissza. A kabin amúgy rendkívül tágas, nagy belső térrel, jó kilátással, a kormányoszlop állítható. Hátul kettő, elől négy LED munkalámpával van szerelve, nagy felületű fűthető tükrökkel, két oldalon. A traktort típustól függően a lassan már fél évszázados fejlesztésű, többször módosított 14,86 literes, nyolchengeres, V-elrendezésű, YAMZ-236M2 és 238M2 típusú, 180, illetve 250 lóerős dízelmotorok hajtják meg.

A vázszerkezet, az erőátvitel és a hátsó függesztőmű is teljesen a T-150K traktornál alkalmazott elemekből épül fel, de a fék, a hidraulika rendszer, illetve a keréktengelyek, továbbá azok felfüggesztése is egy az egyben onnan lehet ismerős, hogy a különböző fellépőkről már ne is beszéljünk. Viszont azt pozitívumként kell felróni, hogy rendelhető frontfüggesztéssel is az erőgép. Számos kerékméret konfigurációt, sőt flotációs abroncsokat is kínálnak hozzá, de tolólapok, silótömörítők, erdészeti eszközök is rendelhetők az erőgéphez a gyártótól. Kicsit olyan érzetet ad az egész traktor mintha egy fél évszázados technikát, egy erőltetett új ruhába öltöztettek azok számára, akik ragaszkodnak a rég múlt megszokott, valamilyen szinten bevált, olcsó megoldásaihoz. Annyi biztos, hogy ez importkiváltásban esélytelen szerepe lesz, a kategóriáján belül pedig saját hazájában komoly versenytársakra számíthat.