fbpx

DTS – A jövő kényszerkormányzása

Írta: Farkas Imre - 2024 február 09.

A Mobil Elektronik Gmbh. innovatív, úttörő technológiájú EHLA® termékcsaládja, átfogó rendszermegoldásokat kínál a közúti használatra engedélyezett haszongépjárművek és mezőgazdasági pótkocsik kormányzott tengelyeinek vezérléséhez. Az önkormányzó tengelytől a többtengelyes, segédkormányzásig minden elképzelhető alkalmazás egy moduláris rendszerből prezentálható, amely gyakorlatilag korlátlanul kombinálható.

A mezőgazdasági szektorban kombinálható az EHLA®, a speciálisan kifejlesztett DTS rendszerrel. A DTS lehetővé teszi a mezőgazdasági pótkocsi tengelykormányzásának precíz és intelligens vezérlését. Kulcsfontosságú jellemzője a tengelykormányzási rendszer mechanikus kötésének elhagyása az artikulációs szög észleléséhez. A rendszer nemcsak a biztonsághoz járul hozzá, hanem optimalizálja a jármű stabilitását és csökkenti a pótkocsi gumiabroncsának kopását. Nincs szükség hagyományos kényszerkormányzási alkatrészekre és nagyobb csuklószög lehetséges a mezőgazdasági vontató, illetve a pótkocsi között. Elhagyható a kalibrálás a vontató erőgép és a pótkocsi közötti szög érzékeléséhez, így a vontató traktor váltása egyszerű, mivel nem szükségesek a kényszerkormányzási rendszeren végzett beállítási feladatok.

DTS kormányrendszer felépítése
Több különböző mérési technológiából származó érzékelőt használnak, egyszerre – fotó: https://www.mobil-elektronik.com/

A Dynamic Trailer Steering System elektronikus-hidraulikus segédkormányrendszernél a pótkocsi vezetési helyzetét a pótkocsira szerelt érzékelőrendszer határozza meg, a vezetési viselkedés optimalizálása érdekében. Erre a célra több különböző mérési technológiából származó érzékelőt használnak, egyszerre. Két impulzusgenerátor közül az egyik, a tengelyen méri a sebességet, illetve a forgásirányt, a pótkocsi mozgásáról pedig egy másik érzékelő gyűjt adatokat és ezek az információk továbbításra kerülnek egy központi számítógép felé. A számítógép egy algoritmus segítségével határozza meg azokat a hiányzó értékeket, amelyek a traktor és a pótkocsi közötti csuklószög és a pótkocsi ebből adódó kormánymozgásának meghatározásához szükségesek.

DTS kormányrendszer felépítése
Két impulzusgenerátor közül az egyik, a tengelyen méri a sebességet, illetve a forgásirányt, a pótkocsi mozgásáról pedig egy másik érzékelő gyűjt adatokat – fotó: https://www.mobil-elektronik.com/

A DTS pótkocsi kormányrendszer önellátó, így csak elektronikus, illetve hidraulikus tápellátást igényel a vontató traktortól. A járműkombinációtól elvárt biztonság (DIN EN ISO 25119-1:2018) és a lehető legjobb pontosság – még lassú haladás esetén is – megvalósul. Az érzékelők a pótkocsi védett területein találhatók.