fbpx

VDMA: „Egyértelmű iránymutatásra van szükségünk az alternatív üzemanyagok használatával kapcsolatban”

Írta: Fodor Mihály - 2023 február 10.

A bioüzemanyagok jövőjéről szóló jelenlegi vitát kommentálva, Dr. Tobias Ehrhard, a VDMA Mezőgazdasági Gépipari Szövetség ügyvezető igazgatója az alábbiakat ismertette:

„A bioüzemanyag-kvóta 2030-ig történő nullára csökkentésének sürgetése figyelmen kívül hagyja a realitást. A bioüzemanyagok a jövő energiamixének kulcsfontosságú elemei, mert a fenntarthatóság, az éghajlatvédelem, a regionális termelés és nem utolsósorban a körforgásos gazdaság eszméjét képviselik. Ez ökológiai és gazdasági szempontból egyaránt nélkülözhetetlen tényezővé teszi őket – a mezőgazdaság, de a mobilitási ágazat egésze számára is. Végül is az ambiciózus kibocsátás-csökkentési célok egyáltalán nem érhetők el bioüzemanyagok bekeverése nélkül.

Dr. Tobias Ehrhard
Dr. Tobias Ehrhard, a VDMA ügyvezető igazgatója

Az úgynevezett tányér-tartály vitában is differenciálást és arányérzéket kell alkalmazni: Mint ismeretes, itt is jelentős szinergiahatások vannak, például az állati takarmányozáshoz használt „fehérjetartalmú préspogácsa” melléktermék tekintetében, amely feleslegessé teszi a harmadik országokból származó energiaigényes szójaimportot. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy a belsőégésű motorok a jövőben is feltétlenül szükségesek lesznek a mezőgazdasági technológiában, akkor összegezhetjük: Nincs tartály, nincs tányér!

A jövőben azonban még ennél is többre lesz szükségünk: világos tervre az alternatív üzemanyagok mezőgazdasági használatával kapcsolatban és azon túl. Fontos, hogy minden rendelkezésre álló lehetőséget nyitottan mérlegeljünk, és ne zárjunk ki idő előtt egyes energiaforrásokat.

A hidrogénezett növényi olajok (HVO) különösen ígéretes megoldásnak bizonyulnak a jövőre nézve, és hamarosan tiszta formában, HVO 100 néven, a fosszilis gázolaj helyettesítésére alkalmas üzemanyagként a töltőállomásoknál is kaphatók lesznek.

A személygépkocsikat, teherautókat és mobil gépeket gyakorlatilag CO2-semlegesen lehetne üzemeltetni, ami kettős előny a környezet számára, mivel a meglévő flották továbbra is környezetbarát módon használhatók, és az erőforrások megóvhatók.

Az alternatív üzemanyagok terén a fejlődés jelenleg nagyon dinamikus, a lehetőségek óriásiak, és már régóta kihasználják őket, különösen európai és globális összefüggésben. Ezért a szövetségi politikának is biztosítania kell, hogy a HVO 100 a lehető leggyorsabban piacképes opcióvá váljon. Annyi bizonyos: A jövő energiamixének megbízható, jogilag biztonságos kerete nélkül a környezetvédelmet és a gazdasági ütőképességet egyaránt blokkoljuk.”