fbpx

Tribine – Kombájn törzscsuklós vázszerkezettel

Írta: Farkas Imre - 2024 augusztus 19.

A közvetlenül mögöttünk hagyott évtized legnagyobb kombájnszenzációja a Tribine T1000 betakarítógép volt.

Az indianai (USA) farmer és üzletember, Ben Dillon 23 éve úgy döntött, ideje szakítani azzal a kombájnépítési trenddel, amely a második világháború óta nagyjából változatlan. Először egy hagyományos gabonabetakarító gép hátsó tengelyének eltávolításával, illetve az alváz módosításával és egy átrakókocsi hozzákapcsolásával alakított ki törzscsuklós vázszerkezetű kombájnt. 2013-ban már egy Gleaner S77 kombájnból építette meg ugyanezt a koncepciót, de végül arra az elhatározásra jutott, hogy teljesen saját kombájnt fejleszt egy 22 fős, gazdálkodókból, tervezőkből és mérnökökből álló csapattal. Így született meg 18 hónap alatt a mai Tribine első példánya, amelyet 2016-ban, a Farm Progress Show-n mutattak be.

Tribine T1000
18 hónap alatt született a mai Tribine első példánya – fotó: https://tribine.com/

A Tribine T1000 törzscsuklós vázszerkezetű kombájn mellső része egy axiálrotoros kombájn, amelyet kettő darab, 9 literes Cummins dízelmotor hajt meg, összesen 650 lóerőt biztosítva. Ekkora dupla motornál azért nagy az étvágy, így a közel ezer literes üzemanyagtankkal szerelik közel ezer literes üzemanyagtanknak hála, akár 18 órát tud dolgozni egy tankolással. A kombájn hátsó része lényegében egy 35 m3 kapacitású átrakókocsi, egy másodpercenként 300 liter terményt szállító ürítőcsigával, így hosszú időt képes megállás nélkül végig dolgozni.

Tribine T1000
A kombájn hátsó része lényegében egy 35 m3 kapacitású átrakókocsi – fotó: https://tribine.com/

A méretét és kapacitását meglátva természetesen sokan azonnal a súlyáról érdeklődnének, ami üresen sem kevés, kb. 24 tonna. Viszont a mellső és hátsó hajtott tengelyek 1100/45R46 Goodyear LSW alacsony nyomású abroncsokkal szerelt kereken gurulnak, így a talajnyomás minimális. Arról nem is beszélve, hogy a hátsó tengely kormányzott is, így a törzscsuklós váznak köszönhetően akár eltolt nyomvonalú haladásra is képes, de fordulási sugárban is páratlan értéket kölcsönöz a betakarítógépnek. Az új Tribine T1000 kombájn iránt a saját hazájában egyre nagyobb az érdeklődés, de az amerikai piaci elvárások és igények, illetve az ottani termesztési körülmények messze mások, mint az európai kontinensen.