fbpx

Gleaner S9 Super – egy különleges kombájnkarakter Kansas-ből

Írta: GÉPmax-2020/V. lapszám cikke - 2020 december 10.

Az axiálrotoros cséplőrendszerű betakarítógépek őshazája egyértelműen Amerika. A 70-es években innen indultak hódító útjukra a szalmarázóládákat már mellőző, nagyobb betakarítási teljesítményű, rotoros leválasztású arató-cséplőgépek. Kuriózum rovatunkban egy európai szemmel igazán különlegesnek számító kombájnszériát, a Gleaner családot, illetve cséplési technikáját mutatjuk be.

 

A 2011-ben bevezetett Super S széria, jelenleg futó S9 generációja 4 éve mutatkozott be
A 2011-ben bevezetett Super S széria, jelenleg futó S9 generációja 4 éve mutatkozott be

Az ultramodern Vision™ vezetőfülke, 15%-kal nagyobb térfogatú a korábbi Comfortech™ fülkétől
Az ultramodern Vision™ vezetőfülke, 15%-kal nagyobb térfogatú a korábbi Comfortech™ fülkétől

 

Maga a márka már 1923 óta létezik, ekkor készítették el Kansas-i Nickersonban a Baldwin testvérek az első önjáró gabonakombájn-konstrukciójukat, amelyet egy francia festő, Jean-François Millet „The Gleaners” című, 1857-ben készült festménye után neveztek el Gleanernek. A cég több tulajdonosváltáson is átesett, majd 1979ben mutatott be először a hagyományostól eltérő, rotoros cséplőrendszerű betakarítógépet, az N6-ot. Hamarosan az N5 és az N7 modellekkel kombájncsaláddá bővült a széria, amely akkor a kontinens legnagyobb teljesítményű betakarítógépének számított 9,1 méteres munkaszélességével. Jelenleg is ugyanazt az axiálrotoros cséplési magleválasztási módszert alkalmazzák a napjainkban futó S8 és S9 kombájngenerációkban is, amelyet akkoriban vezettek be.

 

A Gleaner kombájnok megjelenése és felépítése messziről megkülönbözteti őket a konkurensektől
A Gleaner kombájnok megjelenése és felépítése messziről megkülönbözteti őket a konkurensektől

Brutális méretű, több mint13000 literes magtartály kapacitás és másodpercenként 141 literes ürítési teljesítmény
Brutális méretű, több mint13000 literes magtartály kapacitás és másodpercenként 141 literes ürítési teljesítmény

 

 

Lássuk, miben különbözik az Európában ismert axiálrotoros cséplési rendszertől, a Gleaner kombájn konstrukciós megoldása! A Gleaner S szériáknál a terményt a vágószerkezet középrehordó csigájától egy hagyományos, láncos kaparóléces ferdefelhordó szállítja a cséplőmű felé, amelytől egy menetirány szerint jobb oldalra helyezett, meredekebb szállítási szögű, szintén láncos kaparóléces felhordó szállítja a menetirányra merőlegesen elhelyezett axiálrotort körülvevő, átfejtő köpeny jobb oldali befogadó nyílásához. A verőléces rotor palástján spirális vonalban halad végig, és az azt körülvevő átfejtőköpeny segítségével megtörténik a magleválasztás. A visszamaradó szalma-, illetve szármaradvány a rotor bal oldali végén szintén a köpenyen kialakított nyíláson távozik, itt veszi át a 12 késpárral dolgozó szalmaaprító rotor, amely végül a kombájn végén található terítőtányérokra aprítja a szalmát vagy szármaradványt. A leválasztott szem–törek–pelyva keveréket terményterítő csigapár oszlatja szét, majd egy terménygyorsító hengerpár gyorsítja fel a szelelőventilátor felső légáramával szemben. Ekkor megtörténik a termény előtisztítása, és a tisztítószerkezetre már így kerül, ahol a szelelő alsó nyomóágának légárama még egyszer átfújja a terményt. A 2016-ban bevezetett, jelenleg futó, három modellből álló S9 generáció már a kilencedik a sorban, ebben a konstrukcióban, az elmúlt 40 évben. Több tulajdonosváltást követően közel három évtizede az AGCO Corp fennhatósága alá tartozik a márka és a széria, így sok komponens érkezik a betakarítógépbe az AGCO-tól, mint például a meghajtásért felelős motorok (322, 375, 430 LE).

 

A keresztben elhelyezett axiálrotoros cséplőrendszer működése
A keresztben elhelyezett axiálrotoros cséplőrendszer működése

A terményvonal áramlásának illusztrációja a rotorban
A terményvonal áramlásának illusztrációja a rotorban

 

A jelenlegi S9 sorozat vezetőfülkéje is közös az AGCO hasonló teljesítménykategóriás tengerentúlon gyártott kombájnszériáin alkalmazottal. Költséghatékonysági szempontokat mérlegelve, már a gyártást is átköltöztették a „születési helyüktől” 56 km-re keletre, Hesstonban található egységükbe, ahol más AGCO „brandek” kínálatát képező, tengerentúli piacra szánt hagyományos, illetve hosszrotoros magleválasztású kombájnjaik is készülnek. A Gleaner nem csak a keresztben elhelyezett axiálrotoros technológia alkalmazásában volt úttörő a tengerentúlon. 1972-ben a Gleaner volt az első gyártó, amely elektrohidraulikus vezérlőket használt, míg más cégek ezt az újítást két évtizeddel később alkalmazták. Az iparágban elsőként kínáltak 12 soros kukoricacső-törő adaptert 1979-ben. A jelenlegi Gleaner S9 kombájnsorozatot Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Ausztráliában forgalmazzák. Még egy érdekes adalék zárásként. Kevesen feltételeznék, de 1996-ban hazánkban Mezőhegyes kukoricatábláin is kipróbálták az akkor futó, négy tagú R sorozat tagjai közül az R62 típust, méghozzá magyar gyártású, Oros 6038-as kukoricacső-törő adapterrel. Azóta sem járt újabb Gleaner kombájn az országban, még kiállítási célból sem.

Fotó: https://www.gleanercombines.com/

 

Szerző: Farkas Imre