fbpx

Korlátlan behajtási engedély

Írta: Szerkesztőség - 2020 június 01.

Új tulajdonságaival, például a sortávolságok nagyobb spektrumával és a magtárcsák nagyobb választékával a Tempo L modell sokféle növény vetésére különösen alkalmas. A vetőgép sokoldalúságáról cukorrépa- és kukoricavetés közben győződhettünk meg.

A Väderstad Tempo a nagysebességű szemenkénti vetőgépek szegmensében az élen áll. A széles választék és a 2011 óta szerzett tapasztalatok továbbra is nagy keresletet biztosítanak a svéd precíziós technikának.

Valamivel több mint egy éve jelent meg a vontatott Tempo L a piacon. Míg az előző sorozat szűkebb alkalmazási területen tündökölt, a keret és a vetőmagtartály bővített változatai most jóval több lehetőséget biztosítanak. Ez pozitívan hat a kihasználtságra. A következő oldalakon bemutatjuk, hogy a Tempo L 12 milyen eredményt ért el a cukorrépa- és a kukoricavetési teszt során.


SOKOLDALÚ: Különböző magtárcsákkal és sortávolságokkal a Tempo L 12 sok sorba vetett kultúrához használható

Technikai adatok

felépítés: keret szélessége 6,10 m, két szárnyszegmens; a sortávolság változtatható (45–80 cm); központi műtrágyakocsi 3000 l tartállyal, teleszkópos nyomtávállítás; vezérlés iPad segítségével (E-Control)
vetőegység: paralelogramma vezetés-felfüggesztés, kétkörös munkahenger, max. 350 kg csoroszlyanyomás; mélységhatároló kerekekkel ellátott csoroszlya; csillag alakú magkiütő kerekek; 90 l vetőmagtartály; állítható V-alakban álló tömörítőkerék
adagolás: PowerShoot túlnyomásos
rendszer, elektromos meghajtással; adagolóegység 3 maglesodróval, perforált tárcsákkal kukorica, repce, répa stb. vetéséhez, elektromos meghajtású műtrágyaegység: 6 adagolóegység, elektromos meghajtással; 350 kg/ha kijuttatási teljesítmény 15 km/h sebesség mellett, egytárcsás csoroszlya mélységhatároló kerékkel
súly: vetőegységenként 150 kg, összsúly 6,20–8,50 t; 150 LE teljesítménytől
németországi nettó listaár: Tempo L 12 tesztkivitelben 138845 euró


A Tempo L 12 vetőgép kukorica és cukorrépa esetében egyaránt jól kihasználható volt


Az osztott keretnek és a paralelogramma vezetésnek köszönhetően a vetősorok jól tudják követni a talajkontúrt


A cukorrépavetés követelményeinek megfelelően a vetősorok 50 cm-re helyezkednek el egymástól

AZ ALAPGÉP

A műtrágyatartály mögött, a hatalmas függesztőszerkezeten minden Tempo L vetőgépen két szárnyszegmens található, melyek külön tartókeretből állnak. A nagy, központi munkahengerrel ellátott függesztőszerkezet emeli ki a gépet a táblavégi fordulókban, és szállítási helyzetben is hasznos. Az egyes vetőegységek szorító pántokkal vannak a nagyméretű tartókeretre rögzítve, tehát nincsenek fixen ráhegesztve. A különböző kultúráknál a sorok változtatásához a vetőegységeknek mozgathatóknak kell lenniük. A vetőegységek számától függően történik a Tempo modellek elnevezése; a mi esetünkben a cukorrépavetéshez használt tesztgép 12 egységből állt, tehát a modell neve Tempo L 12. A cukorrépa vetés során a vetőegységek a 6,1 m széles tartókereten egymástól 45 cm sortávolságra helyezkedtek el. Kukorica vetéskor az egyes sorok eltolhatók, illetve az egyes vetőegységek levehetők, így 75 cm-es sortávolságot tudtunk beállítani. A kukoricavetés tehát 8 sorral történt. A Tempo L 12 modell általában 6,1-7,2 m keretszélességgel rendelhető, ami 45–80 cm közötti sortávolságot tesz lehetővé – ez tehát rendkívül nagy sávszélességet jelent.

A közúti szállításhoz először mindkét szárnyszegmens 90 fokban felemelkedik. Aztán középen szétválnak, és felfekszenek a műtrágyatartály jobb és bal oldalára. Nemcsak a mi tesztgépünk tartja be a közúti szállításhoz megengedett méreteket, hanem a 12,0 m fesztávolságú, nagy Tempo L 16, illetve L 24 is.

A 3,0 m széles szárnyak hidraulikusan előfeszítettek. Az egyes keretváltozatok ezenfelül egy külső támasztókerékkel rendelkeznek, ami biztosítja a talajkövetést. Ez kedvező hatással van a maglehelyezés pontosságára, és egyenletes kelést biztosít. A szántóföldön, munkavégzés közben a kiemelőhenger úszó állásban van.


A cukorrépavetéshez használt, furatokkal ellátott magtárcsa 41 darab 2,5 mm átmérőjű furatot tartalmaz


Az adagolóegység belsejében három maglesodró látható


A vetőmagot hagyományos módon soronként a 90 literes tartályokba töltjük


A cukorrépa-állomány magáért beszél. Kimaradt rész csak a GPS-jel hiánya miatt fordult elő (erdős terület miatti árnyékolás) a fordulóknál

A VETŐEGYSÉGEK

Egy paralelogramma rendszeren keresztül minden sor külön-külön kapcsolódik az erős kerethez. A paralelogramma magja egy kétkörös hidraulikus henger, amely saját súlyával együtt akár 350 kg-os csoroszlyanyomást is létre tud hozni, de megmentheti a vetőegységeket a laza termőhelyeken a talajba süllyedésből. A mélységtartást a csoroszlya mellett elhelyezkedő két mélységhatároló kerék biztosítja. A vetési mélység állítása egyszerűen, egy emelőmechanizmus révén, egy furatsablon segítségével működik. Közvetlenül a csoroszlya előtt úgynevezett sortisztító kerekek működnek (opció), ezek különösen mulcsvetéskor biztosítanak szabad utat a nyitótárcsák számára. A magasságuk és a munkaintenzitásuk szerszám nélkül is beállítható. V-alakú állásban lévő tömörítőkerekek – a tesztgépünk profilos zárókerekekkel volt ellátva – zárják le a magbarázdát, és biztosítják a szükséges visszatömörítést. A szögük és a tömörítőnyomás manuálisan állítható. A vetőegység tetején ott ragyog a sárga, 90 literes vetőmagtartály.


Kukoricavetéskor a sortávolságot 75 cm-re állítottuk be


A vetőmagtartályok térfogata egyenként 90 l


Furatokkal rendelkező vetőtárcsa kukoricavetéshez

Gyakorlati szakemberek véleménye

VÄDERSTAD TEMPO TPL 24 A TRANTOWER AGRAR GAZDASÁGBAN

A Trantower Agrar cukorrépa, kukorica és repce vetésére egy Väderstad Tempo TPL 24 vetőgépet használ. A nagysebességű szemenkénti vetőgép éves területteljesítménye meghaladja a 2000 hektárt (600 ha kukorica, 700 ha cukorrépa és 800–1000 ha repce). A 24 vetőegység 45 cm-es sortávolságban dolgozik. A nagy, 90 l (100 l) térfogatú vetőmagtartály helyett a TPL 24 25 literes tartályokkal rendelkezik, amely repce és cukorrépa vetéséhez elegendő – mondta Jens Müller, a Trantower Agrar gazdaság munkatársa. Tavasszal saját megoldással nagyobb tartályok kerülnek a vetőgépre. Jens Müller nagyra értékeli a gép maglehelyezési pontosságát és a csoroszlya nyomásának beállítását. A lapos műtrágyakocsinak köszönhetően a rálátás a gép hátsó részére jó. Az is meggyőzte őt, hogy a gép mindhárom növényhez használható. „Ahhoz, hogy a gépet más növény vetésére alakítsuk át, csak 20 percre van szükség, ha ketten végezzük – ez nagyszerű. A maradékmennyiségek kiürítése is egyszerűen és gyorsan elvégezhető kézzel” – mondja Müller. „Az iPad segítségével történő üzemeltetés nagyon praktikus. Különösen akkor, ha kalibrálunk, illetve, ha esetleg hibaüzenetek érkeznek az egyes érzékelőkről.” A Tempo TPL 24 előtt egy ikerkerekes Claas Axion 950 traktort kell a gazdaságban használni. A Tempo vetőgépen is ikerkerekek vannak a teleszkópos tengelyen, amelyet Jens Müller dicsér. A cukorrépa vetése 10–12 km/h sebességgel történik, a kukorica és a repce esetében 15–17 km/h a sebesség. „Az Axion jól megbirkózik ezzel, de a Tempo hidraulikaigénye nagy. A gyengébb teljesítményű traktorok nem tudnak ezzel megbirkózni” – meséli befejezésül Jens Müller.


A három maglesodró kívülről állítható, egy megfelelő skála segítségével


Minden magvezető csövön egy optikai szenzor figyeli a hibákat


A magtárcsák egyedi elektromos meghajtásúak

SORTŰZ alatt

De térjünk rá a Tempo „szívét” jelentő központi elemre – a vetőegység adagoló részére. A magok adagolása túlnyomás alatt, megfelelően perforált tárcsa segítségével történik: kukoricához 32 db 5,5 mm átmérőjű furat tartozik, répa esetében 41 db 2,5 mm átmérőjű furat van a tárcsán. A tárcsák szerszám nélkül cserélhetők. A tárcsa mögött helyezkedik el a kifinomult túlnyomásos rendszer. A ház alsó részében a magok a lyukakhoz préselődnek. Az óramutató járásával megegyezően haladnak el három maglesodró előtt, melyek feladata abból áll, hogy a duplán tapadó magokat eltávolítsa. Az agresszivitás kívülről finoman beállítható. A következő lépésben a magok a perforált tárcsáról a maglevezető csőbe kerülnek. Ebben egy gumigörgő segít, amely az adagolóegység tetején helyezkedik el, és megszakítja a légáramot. A magot a rendszer ezután nyomás alatt a maglevezető csövön keresztül kilövi a magbarázdába. Ott egy gumiból készült nyomókerék várja, ami lefékezi, és biztosítja a szükséges mag-talaj kapcsolat kialakítását. A túlnyomást a ventilátor biztosítja, amely a vetősorok fölött, középen helyezkedik el, és hidraulikus ellátású. Az adagolóegység tetején még egy kis magkiütő csillagkerék dolgozik, ez a furatokat tisztítja a csávázószer maradványaitól, a beszorult magdaraboktól, valamint a lerakódó portól és szennyeződésektől.

A problémamentes adagolás biztosítása érdekében minden maglevezető csövön található egy optikai érzékelő, ami a magok közötti távolságot méri. Ha eltérést érzékel, legyen az hiányzó vagy duplán adagolt mag, akkor a hibát valós időben jelzi.

A magadagoló elektromosan hajtott, így minden sor külön-külön kapcsolható – manuálisan vagy automatikusan, GPS segítségével (Section Control). Így lehetőség van arra is, hogy bizonyos sorokat lekapcsoljunk, elkerülve a rávetést, és beállítsuk a kijuttatott mennyiséget. Ez lehetséges az opcionális mikrogranulátum-készlethez is, a mi tesztgépünk azonban ezzel nem rendelkezett.


Nagyon kevés hiányos vagy kettős vetés volt, és a sorok GPS által irányított egyedi lekapcsolása is jól működött


A nyomókerék megállítja magot a magárokban, és gondoskodik a megfelelő mag-talaj kapcsolat kialakításáról


A sortisztítók az alkalmazási céltól függően akár teljes egészében fel is emelhetők


A szükséges visszatömörítést V-alakban álló tömörítőkerekek biztosítják. A szögük és a tömörítőnyomás manuálisan állítható

Tápanyag-utánpótlás

A cukorrépa vetéséhez nem volt szükség a 12 műtrágyacsoroszlyára (a tesztgépet 12 soros cukorrépa vetésre tervezték, 50 cm-es sortávolsággal), így ezek a magasban ki voltak emelve. A párhuzamos mélységhatároló kerékkel és ék alakú csoroszlyával ellátott egytárcsás csoroszlyák a tartógerenda elé bilinccsel vannak rögzítve, így gyorsan mozgathatók, eltolhatók. Rugóterhelésűek, és akár 150 kg nyomást is képesek kifejteni. A mélységbeállítás szerszámok nélkül, kézzel elvégezhető.

A tartály térfogata 3000 l, de a keret szélességétől függően 5000 literes változat is rendelhető. A tartály homlokfalán egy külön ventilátor kapott helyet a műtrágya szállításához. A tartály alatt helyezkednek el az elektromos meghajtású adagolóelemek, melyek két-két trágyázott sort szolgálnak ki, ezek 350 kg/ha mennyiségig tudnak műtrágyát kijuttatni. A műtrágyakocsi járószerkezetén feltűnőek a nagy, 600/65 R34 méretű gumiabroncsok. A járószerkezet különlegessége, hogy teleszkópossá tehető. Ez eltolhatóvá teszi a gumiabroncsokat úgy, hogy azok két sor között futhatnak.


A műtrágya az egytárcsás csoroszlyák segítségével kerül a megfelelő helyre


A fedél a csúszdával együtt biztosítja a maradék gabona kiürítését a vetőmagtartályból


Egy-egy adagolóegység mindig két műtrágyacsoroszlyát táplál. Ezek elektromos meghajtásúak


A szállítójármű tengelye teleszkóposan állítható, így a gumiabroncsok mindig a sorok között futnak, függetlenül a sortávolságtól

VEZÉRLÉS IPAD SEGÍTSÉGÉVEL

A skandinávoknál újdonság az iPad alapú Väderstad E-Control vezérlőrendszer. A Tempo így minden szükséges adatot megad a gazda számára a táblagépen – egy további ISOBUS-terminálra csak a Section Control és a Variable Rate (területspecifikus mennyiségszabályozás) használatához van szükség. A vezető teljes mértékben wifi kapcsolaton keresztűl elvégezheti a gép összes beállítását. Például az iPad egyszerűen kivehető a vezetőfülkéből a leforgatási próbához, és a súly közvetlenül a gép mellett beírható – ez nagyszerű. A vonórúdon található sárga doboz hozza létre a WiFi-kapcsolatot az iPad készülékkel.


A Tempo vezérlése a Väderstad E-Control vezérlőegységgel kiválóan működik


A beállítási lehetőségek megfelelően nagy méretben és strukturáltan jelennek meg egy normál kereskedelmi forgalomban kapható iPad készüléken


A két szárnyból álló keretszerkezet a műtrágyakocsira hajtható szállításkor


A Tempo betartja a közúti forgalomban szükséges méreteket

Összegzés

A Väderstad Tempo szemenkénti vetőgép igazi telitalálat. Nagyon jól végzi azt, amit tennie kell, és mindezt lenyűgöző, körülbelül 15 km/h sebesség mellett. A lehelyezés pontossága és a kelés megfelelő volt – alig volt hiányos vagy kettős vetés. A változatok, az opciók és a beállítások sokféleségének köszönhetően a Tempo számos sorba vetett növényhez használható. Ez magasabb kihasználtságot biztosít. A Väderstad új utakon jár a vezeték nélküli iPad vezérléssel is, így általánosságban felhasználóbarátabbá vált. Egy központi vetőmagtartály különösen a nagy munkaszélességek esetén lenne kívánatos.
+ nagy munkasebesség
+ sok sorba vetett kultúrára alkalmas
+ kétkörös csoroszlyanyomás-beállítás
+ felhasználóbarát vezérlés
+ változtatható sortávolság
– magas hidraulikaigény

Alexander Brockmann