Több mint két évtizede vannak jelen a hazai gazdaságokban a Fliegl-Abda Kft. termékei. Itthon a legismertebb és az egyik legnagyobb darabszámban értékesített gyártmányuk a kéttengelyes, három oldalra billenthető DK pótkocsicsalád, így aktuális interjúnk kapcsán olyan gazdálkodót kerestünk fel, aki már jelentős tapasztalattal rendelkezik ezeknek a típusoknak az alkalmazásával kapcsolatban. Borsos Zsigmond szentesi gazdálkodó már 13 éve alkalmazza a Fliegl DK-termékeket, így hiteles információkkal tudott szolgálni a pótkocsik használata során szerzett benyomásairól.
– Beszélgetésünk elején kérem, mutassa be gazdaságukat!
– Családi gazdaságunkban 320 hektáron gazdálkodunk, ahol a főbb haszonnövények mellett – a termőterület 10%-án – étkezési borsót is termesztünk. A saját terület mellett gépeinkkel kb. 800 hektáron bérmunkát is végzünk a környékbeli gazdálkodóknak.
– Milyen három oldalra billenthető, kéttengelyes Fliegl pótkocsikat használnak a gazdaságukban?
– Régebben egy másik hazai gyártó 9 tonna teherbírású kéttengelyes pótkocsiját alkalmaztam, ám mivel annál sorozatos problémák voltak a gumiabroncsokkal, így a cseréjük mellett döntöttem. A kiváltásukra – az AGROmashEXPO keretében meghirdetett akcióban – 13 éve vásároltam egy DK-110-es típust, de a növekvő mértékű szállítási feladatok megkívánták, hogy két nagyobb, DK-180-as pótkocsival is bővüljön a géppark, amelyek hat éve álltak munkába nálunk.
– Milyen szállítási feladatoknál használják a DK-180-as pótkocsit, és milyen erőgép üzemelteti?
– A pótkocsik az éves munkájuk kb. 80%-át közúton teszik meg. Ezeket a 115 lóerős John Deere 6230 traktorral – útviszonyoktól függően – közúton üresen 35-40 km/h sebességgel, terhelve pedig 20-30 km/h haladási sebességgel vontatjuk. Az előírások miatt csak szólóban alkalmazzuk a kocsikat, bár felszereltségük a járműszerelvényben való összeállításukat is biztosítaná.
Általában betakarításkor, kombájnok kiszolgálásánál terményszállításban alkalmazzuk őket, de tavaszi szezonban a vetőmagos, illetve műtrágyás big-bag zsákok szállítását is ezek végzik. Általában az éves időszakban mindössze kb. két hónapot vannak „munka nélkül”. Ebben az állásidőben a kocsikat fedett helyen tároljuk, de év közben is ott töltik a kisebb-nagyobb munkaszüneteket.
– Fentebb már említette, hogy a korábbi konkurens pótkocsinál a gumiabroncsokkal volt a leggyakrabban gond, ennél a típusnál milyenek az eddigi tapasztalatai?
– Már az a tény is önmagában sok mindent elárul, hogy a hatéves pótkocsik még az eredeti gumikkal üzemelnek, és semmiféle repedést vagy profilsérülést nem lehet találni rajtuk, futófelületük pedig még mindig megfelel a biztonságos közlekedés követelményeinek. Jól viselik a fellépő terheléseket, és megfelelő stabilitást nyújtanak menet közben a megrakott kocsinak.
– Mennyire elégedett a futóművekkel, illetve azok fékrendszerének hatásfokával?
– A futóművek rugózása megfelelő, a kocsik jól viselik a rájuk nehezedő súlyt. A laprugók sosem sérültek, repedtek meg, törtek el az évek során, egy rugó sem fáradt el a rendszeres teher alatt. A JD traktorhoz képest egy kicsit szélesebb nyomon járnak a kerekek, de ezt az erőgép nyomtávolságának korrekciójával össze lehet hangolni. A fékrendszer annyira jó hatásfokú, hogy terhelten, egy erőteljesebb lassításnál szinte még a traktort is a pótkocsi fékhatása fékezi le.
– Milyen a rakfelület oldalfalának és magasítójának oldaltartása, merevsége és illeszkedése?
– Örömmel elmondhatom, hogy az oldalfalak, illetve a magasítók is masszív tartásúak, nagy terhelés esetén sem deformálódnak, nem hajlanak meg kifelé. A nagyon erős merevítő profilokkal rendelkező oldalfalak nagy szilárdágú acélszerkezetből készültek. Ennek és a pontos hegesztéseknek köszönhetően megbízhatóan illeszkednek, és csak nagyon apró magvak (repce) szállítása esetén van szükség minimális tömítésre az oldalfalak csatlakozásánál. Az erős szerkezetű felépítménynek mindössze csak annyi hátránya van, hogy az oldalfal magasítók biztonságos leszereléséhez két személyre van szükség.
– Ürítéskor elég nagy a kiömlési keresztmetszet és a billentési szög?
– Mindegyik irányban megfelelő az oldalfalak nyitásakor az ürítési keresztmetszet, még gyors billentéskor sem keletkezik az oldalfalat terhelő anyagfeltorlódás. Mivel nagy a billentési szög és magas a billentő munkahenger emelési teljesítménye, ezért a felépítményt ellátták egy határolóval, ami a gyors billentési mechanizmus okozta súlypontváltozáskor megakadályozza a felépítmény alvázról való túlzott lebillenését.
Meg kell jegyeznem, hogy a pótkocsi hátfala kézi működtetésű „leeresztő súberrel” van ellátva, amelyet igazán könnyen lehet kezelni, és számos speciális betárolási feladatnál sokszor vettük hasznát ürítéskor. A felépítmény letekerhető takaróponyvával is fel van szerelve, amelyen még hat év után sincs semmilyen szakadás vagy repedés, napjainkban is ugyanolyan jó szolgálatot tesz a termény időjárástól való megóvása érdekében, mint a kezdetekkor.
– Mennyire jó az alvázszerkezet csavarodó képessége nehéz terepen, hogy viseli a vontatási terhelést a vonórúd vonószeme?
– Nehéz terepen is megfelelő az alváz rugalmassága, de ehhez hozzá kell tennem, hogy mi nagyon nehéz, felázott területen nem alkalmaztuk a járművet, és igen nehezen járható dűlőutakon is ritkán kellett közlekednie. A vonószem csatlakozó furata az elmúlt évek során semmilyen elváltozást nem mutatott, nem nyúlt meg, nem deformálódott el, sőt a kopása is minimális mértékű.
– Történt-e a hat év alatt valamilyen meghibásodás, szükség volt valamilyen javításra?
– A végigdolgozott évek alatt mindössze a magasítót az alap oldalfalakkal összekapcsoló csapok közül tört el egy, ennek a cseréjére volt szükség. Ezen az apróságon kívül semmilyen más jellegű meghibásodásunk nem volt. Hozzáteszem, hogy a pótkocsikon rendszeresen és az előírásoknak megfelelően mindig végrehajtottuk a karbantartási munkákat, odafigyeltünk a gumiabroncsok megfelelő levegőnyomására, rendszeresen ellenőriztük a hidraulika-rendszert, ami a hat év alatt eddig soha sehol nem szivárgott. Az előírt ciklusonként végrehajtottuk a forgózsámoly kenését, de a könnyű kezelhetőség érdekében időközönként az oldalfalak felcsukott állapotban való rögzítésére szolgáló kapcsoló karokat is kentük. Minden elfogultság nélkül elmondhatom, hogy az eltelt évek alatt Fliegl DK-180 pótkocsi a gazdaság egyik legmegbízhatóbb eszköze lett, amely bármilyen szállítási feladatnál kiválóan megállja a helyét az év minden szakában.
Farkas Imre