fbpx

PÖMA útkarbantartó gépek

Írta: Szerkesztőség - 2010 október 10.

A PÖMA gépgyárat Wolfgang Pötzsch alapította 1970-ben, Németországban, miután gépészmérnök diplomája és kétéves a CASE cégnél eltöltött munkája után hazatért az Egyesült Államokból.

Tevékenységét mint mérnöki iroda kezdte meg, majd útkarbantartó gépeket kezdett tervezni mezőgazdasági és erdészeti üzemek számára. Az első általa tervezett gép egy egyszerű, mechanikus módon kezelhető függesztett gréder volt. A felismerés már ekkor megszületett benne, hogy mezőgazdasági üzemekben, erdészetekben már rendelkezésre áll a traktor, így ha ezeket a gépeket munkagép-adapterként alkalmazzuk, az komoly előnyt jelent az önjáró út-javító gépekkel szemben! A függesztett gréderek előnyei nem csak jobb kezelhetőségükben, könnyebb használhatóságukban, hanem a jelentősen kedvezőbb árukban is megmutatkozik, szemben az önjáró gréderekkel, amelyeket a felhasználó “csak” talaj-egyengetésre használhat. Hatékonyságuk keskeny erdei, mezőgazdasági utakon messze elmarad egy PÖMA függesztett gréder hatékonyságától! A gréderek mellett a gyár bővíteni kezdte termékpalettáját, és kőtörőt, padkamarót, lapzömítőket, vibrációs hengereket kezdtek el gyártani. Az alapelv ugyanaz maradt: mindegyik gép függesztett vagy vontatott, tehát a már meglévő vontatóhoz (traktor, Unimog) csatlakoztatva üzemeltethetők, ezzel jelentős költséget megtakarítva! A mai napig a PÖMA azon kevesek közé tartozik, aki komplett programot kínál földutak, sóderutak megmunkálására!

A gyár a több lábon állás előnyeit kihasználva 1975 óta saját útkarbantartó vállalkozást is üzemeltet; talán ennek köszönhető, hogy a gépeket saját tesztüzemben a gyakorlatból fejlesztették, a hibákat, hiányosságokat a “saját bőrükön” tapasztalva javították ki, aminek eredményeképpen kijelenthetjük, hogy a PÖMA gépek műszakilag kiforrott, hosszú élettartamú munkagépek! Ez idáig mintegy 3000 db függesztett grédert gyártottak és értékesítettek. Elégedett vásárlóik közé tartozik számos német, ukrán, román, magyar mezőgazdász és erdész, illetve a német hadsereg és a Mercedes gyár is!

A gépek műszaki jellemzői:

Függesztett gréderek: 3 típusát gyártják (H225 ESP, SK 225, AG 225/270), egy részben hidraulikus szerkezettől (900 kg) a teljesen hidraulikus, robosztus AG gréderrel bezárólag (2000 kg). Mindegyik gréder kiváló, nagy kopásállóságú anyagból készült. A gépek egy elektrohidraulikus vezérlőszerkezet segítségével kényelmesen, a vontató üléséből, joystickkai irányíthatók. A tolólap szélessége 225/270 cm, ennek a hátsó részén felszakító karmok helyezkednek el, amelyek

könnyen cserélhetőek. A gépet aszfaltmarásra is nagy sikerrel használják.

Padkamaró: A PÖMA a BF 112-es padkamarót a kétoldalt felnövekedett, a vízlefolyást megakadályozó padkák eltávolítására fejlesztette ki. Ez a hidromotoros szerkezet 2800 kg tömegű, és min. 180 LE vonóerőt igényel. Sajátossága, hogy a lemart padkaanyagot teljesen apróra összedarálja, és oldalirányba szétteríti úgy, hogy az a frissen kikelt gabonát sem károsítja. A kivetési távolság 1 és 25 m között állítható be, így több méter széles árkokat könnyedén átdob.

Vibrációs lapzömítők: Ezek két fajtáját különböztetjük meg: a kétrészes vagy háromrészes vibrációs lapzömítőt, amely az elegyengetett felületek zömítését szolgálja. Teljesítményigényük min. 90 LE, előre vagy hátra csatlakoztathatók, 2500 fordulat/perccel zömítik a felületet.

Vibrációs hengerek: A legkedveltebb közülük az RW 150-es függesztett vibrációs henger, amely kb. 2 t tömegű, oldalirányban balra kitolható, ezáltal padkaterületen is könnyedén alkalmazható. A hengernek vontatott változatát is gyártják, ez az AH 150 és az ARW 200-as. Az utóbbi egy közös keretben lévő dupla henger, amely 6 t súlyú, és külön rendelkezik egy a vibrációt biztosító Deutz-motorral.

A PÖMA gépekről bátran kijelenthetjük, hogy minőségi gyártmányok, és elégedett vevők sokasága, valamint sok ezer km javított út bizonyítja a fent említetteket!

Az útjavító üzletág most Magyarországon is megkezdi tevékenységét egy itteni technológiai sorral; ezzel költséghatékonyan vállalják földutak, vizes makadám, itatott makadám, rossz állapotú aszfalt utak gazdasági utak javítását, 40 évnyi, ezen a területen megszerzett tapasztalatra támaszkodva!

Jócsák Attila
Valkon 2007 Kft.