VISSZATÉRÉS feketében

Az Ideal sorozatával az AGCO visszatér Európába a rotoros kombájnok szegmensébe — és globálisan is új piaci részesedést szeretne kiharcolni. Lehetőségünk nyílt arra, hogy az első szántóföldi munkája során megismerkedjünk a Fendt Ideal 9T kombájnnal, a cég jelenlegi legnagyobb modelljével.

HADÜZENET: A rotoros szegmensben az AGCO Európában eddig nem tudta igazán megvetni a lábát. Az új Ideal kombájnnak nemcsak az a feladata, hogy a termékprogramban fennálló hiányt megszüntesse, hanem az is célja, hogy a 8 és 9/10 kategória hibrid kombájnjaival megütközzön. És ahogy látható, az idei bemutató túrán nagyon kelendőek voltak a helyek a vezetőfülkében

Nagyon rég volt, amikor valamelyik kombájngyártó utoljára teljesen új sorozatot fejlesztett és ezt piacra dobta. Ennek megfelelően a rotoros Ideal kombájnokat nagy izgalommal várták – a potenciális ügyfelek és a versenytársak. Most végre itt vannak, titkolózás nélkül, ugyanúgy a Fendt és a Massey Ferguson forgalmazói számára is. A 2018‑ban használt modellek még null‑szériás gépek voltak, a bemutatók mellett az is feladatuk volt, hogy az utolsó simításokhoz tapasztalatokat, ill. az érzékelőkkel vezérelt, iPad segítségével irányított – a 2018‑as gépekre még nem installált (de 2019‑ben szállítható) – Ideal Harvest automata gépbeállításhoz adatokat gyűjtsenek. Az Ideal kombájn már az árlistában is megtalálható – vagyis a következő idényre kapható.

3 TÍPUS, 3 OSZTÁLY

Az Ideal-sorozat jelenleg három modellt tartalmaz, amelyek elnevezése a teljesítményosztályon alapul: az Ideal 7 egy rotorral van ellátva, a 7. osztályba tartozik, az Ideal 8 és az Ideal 9 egyaránt kétrotoros, miközben a 8., ill. a 9/10. kombájnosztályban található. Mellesleg már 2011 óta fejlesztik őket, és ez eddig az AGCO legnagyobb fejlesztési projekt‑je, amelyben a három – Hesstonban (USA), a Santa Rosa‑ban (Brazília) és Breganze‑ben (Olaszország) található – kombájngyár, valamint az AGCO gumi‑hevederes üzeme Jacksonban (USA) és más európai, valamint észak- és délamerikai helyszínek egyaránt részt vettek.

KEVÉS KARBANTARTÁST IGÉNYEL

Mielőtt eljutnánk a cséplő‑ és leválasz‑tótechnológiához: az AGCO‑konstruktőrök az Ideal tervezésekor különös fontosságot tulajdonítottak a karbantartás megkönnyítésének. A teljes gép csak 13 ékszíjhajtást (el‑lenőrző mérőeszközzel) és egy hajtóláncot tartalmaz. A legfontosabb kenési pontoknál a vezetőfülke alatt, elöl, balra van egy kivezetett kenési pont, de a zsírzógépet csak 50 üzemóránként kell használni. A hűtőventilátor egysége gyakorlatilag karbantartásmentes: egy 95 cm átmérőjű reverzibilis ventilátorból és egy izolált hűtőegységből áll, amelynek hűtőfelülete 2,7 m2. Az izolált kifejezés azt jelenti, hogy a hűtőt és ventilátorokat burkolat veszi körül, és a Fendt szerint nem kell kifúvatni – elegendő, ha a reverzibilis ventilátor időnként automatikusan megváltoztatja a „szélirányt”. Továbbá minden olyan terület, amely erősen felmelegszik (motor, kipufogó‑gáz‑tisztítás, kipufogórendszer, stb.), jól fedett – a szennyeződés és a por csak nehezen tud lerakódni.

HOSSZÚ ROTOROK

Aki az Ideal kombájnt oldalról szemléli, az a hosszát figyelembe véve először azt gondolja, hogy egy hibrid cséplő‑/leválasztó rendszer rejlik a mattfekete burkolat alatt. Ugyanakkor a jó magminőség és szalmaminősége érdekében az AGCO‑mérnökök a rotoros koncepció mellett döntöttek. A kombájn szokatlan hosszúságáért a nagyon hosszú (jelenleg a piacon a leghosszabb) rotorok felelősek. Hosszúságuk 4,84 m, és 600 mm az átmérőjük – ezek a méretek egyaránt vonatkoznak az egyrotoros Ideal 7, valamint a nagyobb Ideal 8 és 9 traktorokra.

Műszaki adatok

cséplés és elválasztás: dupla rotor adagolódobbal; 600 mm átmérő, hossza 4,84 m; elöl a cséplőterület 2×4 verőléccel, hátul magleválasztó szakasz 4 Helix ujjsorral; teljes magleválasztási felület 4,06 m2

tisztítás: 2 visszavezető lemez osztott adagolóval; 3 dupla turbina-ventilátor; felső és alsó rosta, valamint köztes lemez; teljes rostafelület 5,40 m2; a kicsépeletlen kalászok a hátsó visszavezető lemezen kerülnek vissza magtartály: 17 100 l; ürítési ráta 210 l/sec (Streamer 210-kivitel)

szalmakezelés: opcionális 8-soros szecskázó/112 kés; opcionálisan radiális szalmaterítők kívül és pelyvaterítő

motor és meghajtás: MAN D3876; 15,2 l hengerűrtartalom; 483 kW/647 LE maximális teljesítmény; 2 fokozatú hidrosztatikus hajtás fordulatszám-szabályozással és CVT üzemmód, 40 km/h

méretek és tömegek: min. szállítási szélesség 660 mm-es gumihevederekkel 3,30 m; üzemtömeg teljes felszereltségű kivitelben, adapter nélkül kb. 26 t

németországi listaár: 576 560 euró (adapter nélkül)

  1. Karbantartás szempontjából az Ideal összességében kedvező kialakítású, a hűtőrész teljesen burkolt, és a reverzibilis ventilátornak köszönhetően messzemenően karbantartásmentes
  2. A nagy üzemanyagtartály egészen hátul helyezkedik el
  3. Pillantás a hajtásláncra, a ferdefelhordóra (fent) és a csépeletlen kalászokat rövid úton visszavezető részre (lent jobbra)
  4. A felhordóban hozam- és nedvességmérő található, balra felette a zárt hűtőrendszer látható

Nemcsak a hosszuk szokatlan, hanem a „Helix” rotorok kialakítása is, amelyek a terményt egy 600 mm átmérőjű adagolódobon keresztül (ami mindig a rotorfordulatszám 70 százalékával forog) kapják a ferde felhordóról. A rotorok alsó végén találhatók az 530 mm hosszúságú, propeller formájú csigás behúzóegységek, mögöttük következik 2×4 tengelyirányú verőléces cséplőegység. Ezek az 1228 mm hosszú cséplőszegmens közepén 45 fokos eltolással helyezkednek el, és a cséplés mellett 70‑80 százalékban a maradék magok leválasztását is elvégzik. A fennmaradó 20‑30 százalékért az utána következő 2460 mm-es, spirál alakú (tehát mint a Helix esetében) szakasz felelős, ahol négy sor‑ban elrendezett és 20°‑kal hátra döntött rotorujjak végzik a leválasztást, mielőtt az utolsó 618 mm rotorhosszúságú szakaszon a további rotorujjak kidobják a szalmát.

A rotorok hosszúságának és a Helix ujjak kialakításának köszönhetően a cséplés nagyon kíméletesen történik – tehát kevés a törött szem, rotoros kombájnhoz képest jó vagy nagyon jó a szalma minősége és alacsony az üzem‑anyag-fogyasztás.

A cséplőrészen a termény egyébként kb. 2,5 fordulattal fut keresztül, az ezt követő leválasztó részben ehhez jön még 6,5 fordulat.

A dobkosarak a verőléces cséplőegység és a rotorujjakkal ellátott szegmens alatt, hagyományos módon, mindkét oldalra (cséplődobok), ill. hátra húzva (le‑választó dobok) cserélhetők ki. Az eltérő cséplési körülményeket figyelembe véve különböző dobkosarak kaphatók: gabona dobkosár, kukorica dobkosár, valamint egy köracél dobkosár, ezenkívül rendelkezésre áll egy speciális ujjas dobkosár és egy kukorica dobkosár a leválasztórészhez.

A dobkosártávolság csak a cséplő szegmens alatt állítható – természetesen elektromosan, a vezetőülésből. Állítható vagy zárható rotor takarólemezek nincsenek az Ideál kombájnon. A gabona dobkosár egy része azonban lényegében zárt – ezeknek a területeknek kell helyettesíteniük a toklászoló lemezeket, amelyek az Ideal kombájnnál nem találhatók. A rotorok hajtása finoman kapcsolva lamellás tengelykapcsolón keresztül történik, az irányváltás hidraulikusan, a vezetőülésből kapcsolható. Szükség szerint a rotorok szét is kapcsolhatók, hogy szabadon foroghassanak, és a nyomatékot teljes egészében egy oldalra lehessen irányítani.

  1. Pillantás a hajtószíjra, ami a ferdefelhordó hajtásának tengelyére vezet
  2. Az elülső dobkosarak elektromosan állíthatók, a gabona dobkosár helyenként zárt (a toklászoló lemezek helyett)
  3. A leválasztó kosarak nem állíthatóak, a csere hátulról történik (cséplőkosár: a csere oldalról történik)
  4. Pillantás az elülső visszavezető lemezre, kúpos összevezetéssel a középső négy felsőrostaszegmensre

A munkánk során a szalma minősége jó volt, a szalma lazán feküdt a renden, kis törekaránnyal

OSZTOTT TISZTÍTÁS

Az AGCO a tisztítást végző területet is újragondolta. A szokatlan kialakítású, könnyű kompozit anyagból készült visszavezető lemezek azonnal feltűnnek a gép külső kialakításán. Az elöl lévő le‑mez az anyagot kizárólag az előkészítő lemez középső részére vezeti, a hátsó pedig a négy külső szegmensre – az AGCO ezt irányított anyagáramnak nevezi.

Alatta, ill. mögötte egy felső és egy alsó rostával dolgozik az Ideal kombájn, szellőztetéssel, két lépcsőben (110 és 86 mm). A 2,21 m hosszúságú felső rosta a leghosszabb a piacon, a teljes rostafelület 5,40 m2, ez szintén élen jár a 9/10 kategóriában. A magtisztító be‑rendezés kb. 15°‑os keresztirányú lejtésig tud megfelelően dolgozni – akinek ez nem elegendő, az ParaLevel dőlés‑szög-kompenzációval is megvásárolhatja az Ideal kombájnt. Erről azonban a későbbiekben még lesz szó. A légáramot egyébként három hidraulikus hajtású turbina biztosítja, az újracséplésre szánt anyag rövid úton a felső rostára kerül vissza, és ott a gép bal oldala felől lapátok terítik szét. A vezetőfülkében a terminálon található egy kijelző, ami az újracséplésre kerülő anyag mennyiségét mutatja.

REKORDOK A MAGTARTÁLYBA GYŰJTÉSKOR ÉS A KIÜRÍTÉSKOR

A jobb oldali felhordón keresztül (hozam- és nedvességméréssel) a kicsépelt mag lendületesen a gabonatartályba jut – ami 17 100 literes térfogatával szintén új távlatokat nyit. Ugyanakkor az Ideal „belsejében” csak a térfogat legkisebb része található, a nagyobb részt az Ideal a hidraulikusan felhajtható burkolati lemezek között tárolja. Kisebb, de 12 500 l méret‑tel még mindig elegendő kapacitást biztosítanak a ParaLevel modellek – és ennek megvannak az érthető okai.

A térfogat azonban csak az egyik része a rendszernek, hiszen amit begyűjtenek, azt a lehető leggyorsabban ki is kell üríteni. Ám itt is találunk rekordot: szinte hihetetlen, de 210 l/sec sebességgel kevesebb mint 90 másodperc alatt kiüríti a kombájn a 17 100 l magot; a ParaLevel esetében a kisebb tartálytérfogat miatt 140 l/sec sebességgel hasonló idő alatt ürül ki a kombájn tartálya. Ürítéskor menet közben tényleg nagyon figyelni kellett – mert a magas ürítési ráta miatt a pótkocsin gyorsan túlfolyhat a széleken a gabona, ha egyes részeket a végén akarunk feltölteni, vagy nem reagálunk elég gyorsan. Ugyanakkor az ürítési rátát is lehet a terminálban lefelé korrigálni, ami a magtartályban a csigák védőburkolatán keresztül vezérelhető. Ami nagyon jó: a be‑ és kifordítás, valamint az ürítés indítása és megállítása külön kézmozdulat nélkül, a multifunkciós karon elhelyezkedő egyetlen görgő‑vel irányítható. Ráadásul egy hidraulikus magpergést gátló csappantyúnak köszönhetően csak rövid ideig pereg pár szem a leállítás után. Az Ideal 9T eseté‑ben standard a 9,15 m hosszú tartályürítő cső, opcionálisan ugyanez összecsuk‑ható változatban is kapható – hosszabb csövek is várhatók még a kínálatban.

És még valami: a magtartályban el‑helyezkedő csigákat hidraulikusan mozgatható lemezek védik – ezek ürítéskor automatikusan lassan felemelkednek, hogy csökkentsék a csigák hajtásához az indítónyomatékot, és az ürítési folyamat végén újra lezárják ezt a területet.

  1. A Streamer 210 változat 210 l/sec, óriási ürítési teljesítménnyel rendelkezik!
  2. A magtartály mérete is rekordgyanús: 17 100 l. A Streamer140 változatban (pl. a ParaLevel gépekhez) 140 l/sec és 12 500 l értékek tartoznak
  3. Az elektromosan állítható terelőlemezek és a radiális szalmaterítő felár ellenében kapható
  4. A 8-soros, 112 késsel rendelkező szecskázó is csak opcionálisan rendelhető – a standard változat 56 késes
  5. Pillantás a lineáris motorra, amelynek segítségével a szecskázó elektromosan előre vagy hátra fordítható, és a radiális szalmaterítő hidraulikamotorjára
  6. Természetesen pelyvaterítők is ugyanúgy rendelhetők. A kifolyás iránya manuálisan (opcionálisan elektromosan) állítható

A szántóföldi munkák során 12,20 m vágásszélességnél jól csatlakoztunk a következő sorhoz

8-SOROS SZECSKÁZÓ

Lépjünk tovább a szalmához: a rendre rakás és a szecskázás között hátul, a bal oldalon gombnyomásra váltani lehet, miközben a szecskázó egy lineáris motor segítségével elektromosan előre vagy hátra fordul. Az ékszíjakkal meghajtott szalmaszecskázó a feláras ShortCut kivitelben 8 késsorban 112 késsel rendelkezik, ezért az AGCO itt lemond a dörzs‑lemezről, és csak állítható, 55 pengés ellenkéssel dolgozik. A szecskázót sajnos a gyakorlatban nem tudtuk kipróbálni, mivel a szalmát (ahogy a 2018‑as száraz időszakban sok más helyen is) bálázáshoz rendre rakták. Az alapkivitel egyébként egy 56 késes szecskázó (Ba‑seCut).

A terelőlemezek sajnos csak felár el‑lenében állíthatók elektromosan, a beállítási kinematikát egy műanyag burkolat védi a szennyeződéstől és a nedvességtől. Oldalt emellett igény esetén hidraulikus hajtású, radiális szalmaterítő helyezhető el, ami az apróra vágott szalmát biztosan elteríti 12,20 m vágási szélességben. Ehhez természetesen vannak az árlistában hidraulikusan hajtott szalmaterítők is, amelyeknél a kifolyó‑nyílás és a fordulatszám a vezetőfülkéből állítható.

NAGY GUMIHEVEDEREK

Aki a hatalmas magtartály térfogatát látva megkérdezi, hogy mi az, ami ezt elbírja, annak a következőt válaszolhatjuk: a Fendt Ideal kombájnhoz Jacksonban a mérnökök új, megfelelő méretű, gumihevederes futóművet fejlesztettek ki – a modellek a kategória megnevezése mögött „T” jelzést kapnak. A gumihevederről kerékre történő váltás (például használt gép értékesítésekor, bizonyos területeken, ahol a gumihevederes változatot nem szívesen használják), vagy a kerékről gumihevederre váltás, sajnos nem lehetséges. A futóművek teljes magassága és a hajtókerék, valamint a terelőgörgők szokatlan átmérője azonnal feltűnik. És a látszat nem csal: 2,55 m2 felfekvő felület 660 mm széles gumihevedereken – ez csúcs –, miközben az Ideal 9T 3,30 m külső szélesség alatt marad! 760 mm‑es hevederszélességhez 2,94 m2 felfekvő‑felület tartozik, a 3,49 m külső szélesség betartása mellett.

A talajkövetést és a rugózást hárompontos lengő kinematika biztosítja. Az elülső terelőgörgő és a gumiheveder nagy feszítőhengere egy hosszú himbán található, ami a hátsó végén egy csillapító hidraulikus hengerrel össze van kötve a hátsó himbával – amin a hátsó terelőgörgő, valamint a középső és a legkisebb himba található a két köztes görgő‑párral. Tehát egy Bogie‑in‑Bogie (forgóváz a forgóvázban) típusú kinematikáról van szó – ahogy ezt hasonló formában a 900 Vario MT gumihevederes traktorról már ismerjük. A többletnyomást összenyomódáskor akkumulátorok veszik fel. És még valami: a rugózásnak köszönhetően opcionális 40 km/h engedély is kérhető – alapkivitelben 30 km/h engedélyezett. És ha már itt tartunk: alapkivitelben az AGCO az Ideal kombájnt elektromosan (még menet közben is) kapcsolható 2 fokozatú, saját gyártmányú sebességváltóval szereli fel, ami 1‑es fokozatban 15 km/h sebességig, 2‑es fokozatban 40 km/h sebességig gyorsít. Egy korszerű megoldás: a közúti haladáshoz a motorsebességváltó-szoftver az úgynevezett CVT módba kapcsol át. Azaz a motorfordulatszám ilyenkor automatikusan alkalmazkodik az igényekhez, az elektronikus kézi gázt tehát vissza lehet állítani a leghátsó helyzetbe. Opcionálisan rendelkezésre áll egy összkerékhajtású tengely, de záróhatás nélkül.

KESKENY:  760 mm-es gumihevederekkel az Ideal 9T 3,49 m alatt marad, 660 mm-es hevederekkel: 3,30 m. És még valami: opcionálisan 40 km/h a sebesség (alapkivitelben 30 km/h)

  1. A vezetőfülke helykihasználtsága nagyon jó, és ráadásul a kabin nagyon csendes. A keskeny A-oszlopnak köszönhetően kiváló a rálátás az adapterre
  2. A Fendt standard kartámasza nagyon jól áttekinthető
  3. Ehhez jön egy kis teljesítménymonitor veszteségkijelzéssel és a magtartályra vonatkozó súlykijelzéssel (ami kiegészítésképpen két töltöttségi szintet érzékelő szenzorral is rendelkezik)
  4. A 10,4 coll méretű érintőképernyős terminál menüpontjai szinte teljesen egyértelműek, és a képernyő egyedi módon összeállítható. Opcionálisan természetesen telemetria is rendelhető

A háttérvilágítással ellátott két keresztirányú kapcsolófelülettel rendelkező ergonomikus Joystick jól érthetően tagolt

Néhány szó a motorról: míg az Ideal 7 a jól ismert 9,8 literes, héthengeres motort használja az AGCOPower cégtől, az Ideal 8 egy 12,4 literes, MAN hathengeres motorral rendelkezik, illetve az Ideal 9 kombájnban egy 15,2 literes, hathengeres motor található – szintén az MAN cégtől. Ez aktív ürítési boost mellett akár 483 kW/647 LE maximális teljesítmény‑re is képes az ECE‑R120 szerint. A Tier 4 final károsanyag‑kibocsátási szabványt EGR és SCR katalizátor segítségével tartja be a gép; a burkolattal ellátott AirSense hűtőrendszerről már a cikk elején is volt szó. A levegőszűrő könnyen hozzáférhető, közvetlenül fent, a fellépőnél helyezkedik el. Kiváló a nagy üzemanyagtartály: alapkivitelben ez 1250 l‑es és opcionálisan 1500 l tér‑fogattal – amit most hátratolva helyez‑tek el, hogy ellensúlyként megfelelő egyensúlyt biztosítson.

SUPERFLOW 12,20 MÉTERIG

Az AGCO speciálisan az Ideal számára dolgozta át a PowerFlow behordószalagos vágóasztalát – ami itt SuperFlow néven szerepel. A csiga átmérőjét 76 cm‑re növelték, és a szalagok most láncmeghajtásúak. A legnagyobb szélesség most 12,22 m – ez elegendő a közepes és a nagy hozamok esetén; az alacsony hozamú régiókban lehetne még 1‑2 méterrel több.

  1. A vágóasztal-kínálat jelenleg 12,22 m szélességnél végződik, a vágóasztal felismerése RFID chip segítségével történik. De: szerintünk jó lenne, ha hamarosan Draper és flexibilis vágóasztalok is lennének saját gyártmányú változatban. Az emelőszerkezet hengerei 6,5 t kiemelésére képese
  2. A SuperFlow mechanikus hajtású, megnövelt méretű csigával rendelkezik
  3. A ferde felhajtóban három egymáshoz képest eltolt láncos keresztléces sor és elöl egy zárt dob dolgozik
  4. Az opcionális vágószögállítást biztosító hidraulikahengerek lent találhatók. Kijelző csak digitális formában áll rendelkezésre a terminálon

A 15,4 literes, hathengeres MAN motor teljesítménye maximum 483 kW/647 LE. Közúti közlekedésre egy „CVT” mód fordulatszám áll rendelkezésre, fordulatszám-szabályozással

Közismert módon a behordószalagos vágóasztal nagyon rugalmasan alkalmazható, és (csekély átalakítással) a gabonától, a repcén keresztül a szójáig sok kultúra aratásához használható – és különösen megdőlt gabona esetében nagy segítség. Ugyanakkor hiányoltuk a szélesebb vágóasztal‑kínálatot, elsősorban a Draper-, ill. a rugalmas késtartóval rendelkező vágóasztalokat. Ezek még mélyebb vágást tesznek lehetővé az egye‑netlen felületeken, és – a Draperre vonatkozóan – még egyenletesebb terményadagolást és ezzel együtt nagyobb áteresztőképességet biztosítanak. Ezen a téren más gyártók már előbbre tartanak. És még valami: az asztal a 12,20 m széles PowerFlow esetén mindössze három szalagszegmensre oszlik. Aki ezeket a tisztításhoz és a karbantartáshoz meg szeretné emelni, annak szüksége lesz egy másik személy segítségére.

A ferdefelhordó háromláncos keresztléces berendezéssel és hidraulikus keresztirányú kompenzációval dolgozik. Emellett vágószögállítás is rendelkezésre áll, igény szerint hidraulikusan is. Sajnos ehhez nincsen kijelző a felvevő le‑mezen, hanem csak a terminálon – adott esetben először át kell kapcsolni a meg‑felelő menübe.

NAGY ÉS CSENDES VEZETŐFÜLKE

Sok dicséretet érdemel azonban a vezetőfülke: nagyon széles, sok helyet kínál a lábtérben, és mellette kitűnő kilátást az adapterre – mindez a nagyon keskeny A‑oszlopnak köszönhető. A zajszint nagyon alacsony, az irányítófelület kezelése szinte magától értetődő, és az érintő‑képernyős terminállal, a kartámlába épített vezérlőpulttal, a két keresztirányú kapcsolófelülettel rendelkező, ergonomikus joystick segítségével (ebből az egyik átkapcsolható), valamint a kis kartámaszba épített teljesítménymonitorral remekül működik.

MUNKAVÉGZÉS A GYAKORLATBAN

Az Ideal 9T kombájnnal 6,5 tonnás búza‑termést arattunk, 10 százalékos nedvességtartalom mellett, 85‑90 százalékos motorterheléssel, 6,5‑6,8 km/h sebességgel – nagy hozamú termőhelyeken még bőven van tartalék a kombájnban. A kicsépelt gabonában kevés törött szem és szennyeződés volt. Mivel a vezetőfülke nagyon csendes, és a motor nem hallható, elsősorban a terminálon látható motorfordulatszám-csökkentés vagy a motorfordulatszám kijelzése alapján lehet haladni. Csak a határértékek közelében vehető észre akusztikusan az adagoló dob működése. A vezetési komfort főleg teli magtartály mellett kiváló. A SuperFlow a tesztterületünk egyenes felületén mély vágás mellett nagyon egyenletesen dolgozott.

KESKENY: 760 mm-es gumihevederekkel az Ideal 9T 3,49 m alatt marad, 660 mm-es hevederekkel: 3,30 m. És még valami: opcionálisan 40 km/h a sebesség (alapkivitelben 30 km/h)

  1. A T-változatok nagy járószerkezetei egy nagy hajtókerékkel és két nagy terelőgörgővel rendelkeznek, puha (de az AGCO szerint mégis nagyon tartós) dörzsbetéttel
  2. Három olyan forgáspont van, amelyeken keresztül az elülső terelőgörgő az elülső/felső himbán keresztül...
  3. ...valamint a két középső terelőgörgő egy saját kis himbával...
  4. ... és a hátsó terelőgörgő egy Bogie-in-Bogie (forgóváz a forgóvázban) típusú himbakinematikával és hidraulikus lengéscsillapítóval alkalmazkodik a talajegyenetlenségekhez

Felár ellenében az AGCO egy állítható összkerékhajtású tengelyt kínál automatikus összkerékhajtással. Az első tengely kerekes és gumihevederes gépeknél is szériakivitelben zárható

Összegzés

Az AGCO az Ideal kombájnnal abszolút komoly vetélytársa a piacon a rotoros és hibrid szegmensben élenjáró gyártóknak. Különleges jellemzői a hosszú rotorok, a nagy és rugózott gumihevederes futómű, a hatalmas magtartály és az óriási ürítési teljesítmény. A szenzorokon alapuló Ideal Harvest automatikus kalibráció és a Harvest Plus prioritásszabályzó rendszerek a mi gépünkre még nem voltak telepítve, de 2019-re már rendelkezésre állnak. Fő kritikánk jelenleg a gyárból rendelhető vágóasztalok kis választéka.

+nagy felfekvőfelület gumihevederekkel
+nagyon nagy magtartály
+rendkívül magas és szabályozható ürítési ráta
+nagyon nagy üzemanyagtartály
+nagy, csendes vezetőfülke +nagyon egyszerű kezelés
+3,49 m külső szélesség, 760 mm-es hevederekkel
+alacsony karbantartási igény

–gyárilag kis vágóasztal-választék
–a gumihevederek és a kerekek nem cserélhetők ki egymással, nagy tömeg

Matthias Mumme

no