Väderstad Spirit – pneumatikus, magágykészítő gabonavetőgép

Írta: GÉPmax-2020/IV. lapszám cikke - 2020 augusztus 21.

Ha a különbséget zongorázni tudnám…

AKTÍV CSOROSZLYANYOMÁS, AUTOMATIKUS FÉLGÉP-LEZÁRÁS

A Spirit 600-900S vetőgépek vezérlése ISOBUS csatlakozáson vagy a Väderstad E-Control alkalmazáson keresztül történik. Ez utóbbi része az iPad-kezelőfelület, amely könnyen érthető módon, tetszetős grafikus ábrázolással jeleníti meg a vetőgép és a vetés paramétereit. Innen vezérelhető az aktív csoroszlyanyomás, a félgép-lezárás, a magmennyiség változtatása, valamint az opcionálisan rendelhető hidraulikus követőborona nyomása. A vetőgép automatikusan felismeri a táblavégi fordulókat, és ennek megfelelően állítja le, illetve indítja el a magadagolást.

TÖBB CSOROSZLYA, KISEBB SORTÁVOLSÁG

A legtöbb magyar termelő a klasszikus gabona-sortávolságot preferálja, ami 12,5 cm. A fenti tényt az is alátámasztja, hogy a Väderstad kínálatában kapható Spirit gabonavetőgép 12,5 és 16,9 cm sortávolsággal is választható, mégis az utóbbi típusból szinte senki sem rendel. Kísérletek igazolják, hogy a sortávolság minden 1 cm-rel történő növelése 1% körüli terméscsökkenést eredményezhet, míg a rosszabb gyomelnyomó-képesség miatt egy 2,5 cm-rel nagyobb sortávolság közel 20%-kal nagyobb gyomfertőzöttséggel járhat.

EGY APRÓSÁGON MÚLIK A VETÉSPONTOSSÁG

A Spirit 38 cm átmérőjű duplatárcsás csoroszlyája a tárcsák középpontja előtt ejti le a magokat, így azok stabilan a helyükön maradnak, nem gurulnak el a magárokban. Nincs szükség semmilyen kiegészítő megoldásra ahhoz, hogy az állandó vetésmélység és a szabályos mageloszlás biztosított legyen. A két egymáshoz illeszkedő vetőtárcsa közötti nagyobb hely miatt a levegő szabadon távozik, nem hoz létre a vetéspontosságot veszélyeztető turbulenciát. A két tárcsa offset illesztése jobb talajba hatolást, kisebb vonóerőigényt eredményez, és nem teszi szükségessé a kopás miatti utánállítást. A tárcsák nem rakódnak tele szármaradvánnyal.

24 DARABBAL TÖBB TÁRCSATARTÓKAR EGY 6 MÉTERES VETŐGÉPEN

A magágykészítő egységként kedvelt tárcsás rendszer (System Disc Aggressive) a Spirit esetében egy teljes értékű Carrier tárcsasor, ami 12,5 cm osztásban és X-elrendezésben lévő, 450 mm átmérőjű kúpos tárcsákból áll. Az egy kar – egy tárcsa elv jobb talajba hatolást, jobb szármaradvány-kezelő képességet, pontosabb talajmunkát, és nem utolsó sorban hosszabb élettartamot jelent, mivel a talajáram nem éri közvetlenül a tárcsaagyat. Az X-formátumú elrendezésnek köszönhetően a vetőgép traktor mögötti egyenesfutása is biztosabb, ami nagy előny, amikor GPS-vezérléssel vetünk.

NAGYOBB ÉS SZÉLESEBB KEREKEKBŐL ÁLLÓ, OFFSET ELRENDEZÉSŰ TÖMÖRÍTŐ KERÉKSOR

A vetőgép központi keréksorának szerepe kettős. Egyrészt biztosítja a maglehelyezés előtti tömörítést, ami különösen aprómagvú növények és/vagy laza szerkezetű talajok vetésekor előny, másrészt pedig a közúti szállítás is ezen történik. A nagyobb kerékátmérő kisebb vibrációt, az offset elrendezés pedig kisebb vonóerőigényt jelent. A Spirit keréksorának kerekei nincsenek egy közös tengelyre fűzve, aminek a szervizelés során is óriási jelentősége van. Ráadásul a traktor hasa alatt futó, középső kettő felszínre eső nyomása hidraulikus úton szabályozható, így biztosított a teljes munkaszélesség mentén azonos tömörítés, ami az egyöntetű kelés alapja.

FENIX II. MAGADAGOLÓ – A KÜLÖNBSÉG ÉG ÉS FÖLD

A Spirit-vetőgépeken alkalmazott Fenix II magadagolójának összsúlya 64%kal nagyobb, ami sokat elárul arról, hogy milyen mérnöki munkát végeztek a svéd tervezők. Az adagoló 1200 wattos villanymotorja 43%-kal nagyobb nyomatékra képes, ami óriási előny az 1-330 kg közötti magmennyiség akár 18 km/h sebességnél történő kiadagolásakor. A Fenix mindössze 3 különböző rotorjának (nagymagvú növények, repce, fűfélék) cseréje pillanatok alatt elvégezhető, nem kell hozzá speciális szerszám, és nem kell különböző betéteket beszerelni az adagolóba pl. repce vetésekor.

TÖBB ANYAG A VETŐTÁRCSÁKBAN

A 28%-kal keményebb, V55 minőségű svédacélból készült vetőtárcsák átmérője 4 cm-rel nagyobb. A nagyobb átmérő nagyobb vetési sebességet tesz lehetővé, de ami talán még fontosabb, az a tárcsánként 905 g-mal több anyag, nagyobb súly, és az ebből eredő hosszabb élettartam. Egy 6 méteres vetőgép esetében ez közel 100 kg többlet súlyt jelent, csak a vetőtárcsák miatt!


1 A Fenix II magadagoló 1200 wattos villanymotorja 43%-kal nagyobb nyomatékra képes



2-3 A tárcsás rendszer és a csoroszlyák munkahengereinek csatlakozásánál, valamint a váz csuklópontjainál hosszú élettartamú megoldásokat alkalmaznak

KÖNNYEBB KARBANTARTÁS

A vetőtárcsáink rögzítése egyetlen csavarral történik. Apróság, de amikor 96 darabot kell belőle kicserélni egy 6 méteres vetőgépen, nem mindegy, hogy 1 vagy 5 csavarral van rögzítve – a különbség csupán plusz 300 csavar meglazítása, majd ugyanennyi meghúzása. Mielőtt a Väderstad Rapidon elkezdtünk gondozásmentes csapágyakat használni, sok kritika ért bennünket amiatt, hogy a művelő- és vetőtárcsák egyedi zsírzása sok időt vesz el.

LONG-LIFE MEGOLDÁSOK, 2 ÉV GARANCIA

A tárcsás rendszer és a csoroszlyák munkahengereinek csatlakozásánál, valamint a váz csuklópontjainál hosszú élettartamú megoldásokat alkalmazunk. A Väderstad saját gyártású vető- és művelőtárcsáira 2018-ban bevezetett élettartam-garancia, valamint a minden Väderstad termékre járó 2 év teljes körű garancia kellő biztonságot jelent a felhasználók számára arra vonatkozóan, hogy a Spirit vetőgép messze kiemelkedik a versenytársak közül megbízhatóság és élettartam tekintetében.


4 A nagyobb kerékátmérő kisebb vibrációt, az offset elrendezés pedig kisebb vonóerőigényt jelent


5 Az aktív csoroszlyanyomás lehetővé teszi, hogy a Spirit egyenetlen terepviszonyok esetén is pontosan tartsa a beállított vetési mélységet


6 A legtöbb vetőgép sekélyebbre vet az emelkedőkön, míg mélyebbre teszi a magot a lejtős részeken