A 90-es évek első felében a legolcsóbb 65 lóerős traktor volt a magyar piacon, az ukrán JUMZ 65 AKM típus. Több mint 25 év elteltével még mindig létezik a traktorgyár, amely tavaly 75 éves jubileumát ünnepelte, de már csak egyetlen egy modellt gyártanak.
A 101 lóerős JUMZ-10264N traktorban egy 4 hengeres Deutz dízelmotor szolgáltatja a nyomatékot, mely egy LUK gyártású, száraz rendszerű mechanikus működtetésű, kéttárcsás tengelykapcsolón keresztül jut el a török gyártótól származó sebességváltóhoz. A nyomaték továbbításért egy 3 sebességcsoportos, 16/8 fokozatot biztosító, szinkronizált, mechanikus kapcsolású váltó a felelős, ami 41,5 km/h maximális sebességet biztosít a traktornak, előre menetben.
A JUMZ-10264N a jelenlegi egyetlen modellje a nagy múltú, ukrán traktorgyárnak – fotó: yuzhmash.com
A traktor csak összkerékmeghajtású kivitelben érhető el, a hajtott mellső tengely merev, öntött házas kivitelű. A traktor fékrendszere hidraulikus működtetés, olajfürdős tárcsás fék. A kormányrendszer is teljesen hidrosztatikus működtetésű. A Hátsó hárompont függesztő szerkezet elemei a 70-es évek korszakát idézi, mindenki ráismerhet a régi MTZ traktorokról származó függesztő karokra, állító orsókra. Alapkivitelben CAT II. szabványú, de rendelésre felszerelik II/III kategóriás függesztő rendszerrel is.
4 hengeres, Deutz motor szolgáltatja a nyomatékot a traktorban – fotó: yuzhmash.com
Mivel a hidraulikus vezértömb a fülke hátsó falára van szerelve így annak működtetéséhez a jobb kezünkkel igen hátra kell nyúlni. Kicsit olyan érzése van az embernek, amikor kezeli a hidraulika karokat, mintha olyan mérnök tervezte volna meg a helyét, aki életében nem kezelt traktort, de még hírből sem látta, hogyan kell. A TLT kivezetés két fordulatszámot (540/1000 f/min) biztosít, a hidraulikus működtetésű munkagépek kiszolgálásához 3 pár kivezetést használhatunk.
A hátsó hárompont függesztés elemei a 70-es évek korszakát idézik – fotó: yuzhmash.com
Az egész vezetőfülke a régi JUMZ 6AKM traktorról származik, még arra sem vették a gyárban a fáradtságot, hogy a régi szögletes, lemezes sárvédőket lecseréljék. A műanyag sárvédő – amit a képeken láthatunk – csak egy szélesítés. Régen sem volt az ergonómia csúcsa a JUMZ kabin és ez azóta se sokat változott. Dönthető kormányoszlop fogadja a fülkében, a mechanikus rugózású vezetőülésben helyet foglalót. A kezelőszerveket MTZ pedálok, kapcsolók és hosszú kapcsolókarok (sebváltó, TLT) jellemzik.
A vezetőfülkében a JUMZ traktorokra korábban is jellemző „fapados” ergonómia fogadja a traktorvezetőt – fotó: yuzhmash.com
A specifikáció szerint, opcióban klímával is felszerelik a vezetőfülkét. Annyi változott az évek alatt a fülkén, hogy az ajtók és az ablakok most már keretnélküliek. A gyártó JuzhMash Plant, a JUMZ-10264N traktorral leginkább az ukrán piacot célozza meg, így nem kell meglepődni az oroszosan „fapados” színvonalán. Az ukrán belföldi kínálatban 990 000.- hrivnyáért kínálja a kereskedői hálózat, ami magyar forintban átszámítva kb. 12,5 millió körül mozog.