Amikor a turbóból kifogy a szusz

A modern motorok elképzelhetetlenek turbófeltöltő nélkül. Elsősorban a lendületesség és a nagy teljesítmény köszönhető a turbónak, de a motorok évek óta favorizált hengertérfogat csökkentése sem valósulhatott volna meg feltöltés nélkül. Mivel a turbófeltöltő a motor egyik legintenzívebben igénybe vett része, az élettartama sem végtelen. A motoroknak a károsanyag-kibocsátási előírásokhoz való alkalmazkodása különösen igénybe veszi a turbófeltöltőt – ez lehet a nyomásváltozás miatti erősebb lüktetés, magasabb feltöltő nyomás, vagy eltömődött részecskeszűrő.


TÜNETEK:a kék füst a turbófeltöltő már bekövetkezett meghibásodásának a jele – de más okai is lehetnek

Sokféle felépítés

Kipufogógáz-turbófeltöltő: működési és felépítési módok

  1. A forró kipufogógázok távoznak a motor égésteréből, és a kipufogó csonkon keresztül a turbófeltöltőbe jutnak.
  2. A gázok a turbinaházba lépve egy nagyon szűk csatornába érkeznek (csiga alakú csatorna). A kipufogó gázok a csiga alakú csatornában a keresztmetszet szűkülése miatt felgyorsulnak, a turbinalapátok külső szélének ütköznek (a gáz belépési oldala), és a kipufogógáz áram energiáját átadják a turbinakeréknek.
  3. A turbina kerekét kizárólag a kipufogógáz energiája forgatja. A fordulatszáma tehát a kipufogógáz mennyiségétől és áramlási sebességétől függ. A turbinakerék és a turbinatengely összehegesztése gyakran dörzshegesztéssel történik. A turbinakereket és a turbinatengelyt együtt forgórésznek nevezik.
  4. A kipufogógázok egy szűkülő, spirál alakú házban kívülről radiális irányból préselődnek keresztül a turbinalapátok között, miközben ezt erősen megpörgetik, majd axiális irányban kilépnek a turbinaházból, és a kipufogórendszerbe távoznak (részecskeszűrő, katalizátor, kipufogócső).
  5. A sűrítőkerék erőzáróan kapcsolódik a forgórész tengelyéhez, így fordulatszáma megegyezik a turbinakerék fordulatszámával. A sűrítőkereket egy csavaranya biztosítja a tengelyen.
  6. A friss levegő a kompresszorházba való belépéskor a levegőszűrőn keresztül axiálisan lép be a kompresszorházba. A kompresszor kereke (5) friss levegőt szív be a forgás következtében keletkező nyomáshiány miatt, és ezt a kompresszorház csiga alakú csatornájába nyomja, amelynek keresztmetszete egyre nagyobb lesz.
  7. A kompresszorból a levegő – nyomóoldalnak is nevezik – összesűrítve, és a sűrítési folyamat következtében erősen felmelegedve távozik a turbófeltöltőből.
  8. A töltőlevegős hűtő a felmelegedett levegőt 200 °C-ig hűti le. ez a légsűrűség jelentős növekedése miatt megnöveli a levegő oxigéntartalmát. A levegő 50 °C-kal való lehűtése mintegy 15%kal növeli a motor teljesítményét.
  9. A lehűtött és összesűrített levegő az égéstérbe áramlik, és nagyobb oxigénmennyiséget biztosít az égési folyamat során.

VTG-turbó: A töltési nyomás szabályozása érdekében itt a turbinakerék előtt a kipufogógázban lévő vezetőlapátok állíthatók, ezáltal a teljesítményleadás és az érzékenység a különböző üzemi feltételekkel, vagyis a magas vagy alacsony nyomással összehangolható. ez a lapátkoszorú a turbinaházban közvetlenül a turbinába való belépés előtt található. A lapátok állásszöge úgy szabályozható, hogy kevesebb áthaladó gáz és nagyobb teljesítményigény esetén a kipufogógázt a csökkentett áramlási keresztmetszet felgyorsítja, és a turbinalapátokra vezeti, ami a turbina fordulatszámát és így a kompresszor teljesítményét növeli. ellenkező esetben, nagy mennyiségű kipufogógáz esetén a nagyobb keresztmetszettel az áramlási sebesség csökkenthető, ami a turbófeltöltő teljesítményét csökkenti.

Főleg a felsőbb teljesítménykategóriába tartozó motorokban alkalmaznak több turbófeltöltőt. A V-motorok két hengerfejük miatt általában blokkonként legalább egy turbóval, de gyakran blokkonként két turbófeltöltővel (kétlépcsős feltöltés) vannak ellátva. A 150 LE feletti soros motorok is gyakran rendelkeznek kétlépcsős turbófeltöltővel soros elrendezésben, miközben az egyik turbó a magasnyomású tartományban az alacsonyabb fordulatszám tartományban, míg a másik az alacsony nyomású tartományban a magasabb fordulatszám tartományban dolgozik (ezért nevezik kétlépcsős feltöltésnek). A magasnyomású turbó általában wastegate vagy VTG rendszerű. A soros elrendezésű kétlépcsős turbófeltöltő előnye a nagyobb érzékenység terhelés alatti váltásnál az alacsonyabb fordulatszám tartományban (ahol csak a magasnyomású turbó dolgozik megfelelően alacsony tömegtehetetlenséggel, és az alacsony nyomású turbó a kipufogógáz elvezetése miatt gyakorlatilag inaktív), és egy magasabb teljesítmény a két turbófeltöltő nagyobb szállítási teljesítménye által a felső fordulatszám tartományban. Kétlépcsős turbófeltöltőket alkalmaznak a nagyteljesítményű járvaszecskázók mellett például a Fendt 900 Vario MT/Challenger MT700E gumihevederes traktorokban, a Fendt 1100 MT/Challenger MT800E gumihevederes traktorokba (két kétlépcsős turbófeltöltő), valamint a 800 Vario és a 900 Vario, a JCB Fastrac 8000, a John Deere 8R, a Deutz-Fahr 9-es sorozatában, a Massey Ferguson 8700 S/a Valtra S nagytraktorokban, valamint néhány egyéb traktorban.

Hibamátrix: ok és okozat (forrás: BTS Turbo)

Nagyobb igény a felvilágosításra

 

Miért mennek tönkre a turbófeltöltők?

 

  Ha a turbófeltöltő háza még ép, akkor gyakran érdemes felújíttatni, és új garanciával beépíttetni.

 
Jellegzetes turbófeltöltő károsodás a szárnyas lapátokon, a kipufogógázban lévő idegentestek miatt.


 Kisebb károsodások is jelentős teljesítménycsökkenéshez vezethetnek


Balra egy használt turbófeltöltő látható, jobbra ugyanaz a modell a professzionális felújítás után, amit egy tanúsítvánnyal rendelkező speciális szakember, ill. a turbófeltöltőket gyártó cég végez

Felújítás vagy új turbó vásárlása?

Ami fontos: a felújításra jogosult akkreditált cégek, mint pl. Németországban a BTS Turbo, vagy a Motair, új típustáblát helyeznek el a turbófeltöltőn. Olcsó felújítást kínáló cégek, akik ennek megfelelően rosszabb minőséget nyújtanak (belső részek nem simák, hanem durván homokfúvottak; az alkotóelemek között nagy tolerancia a túl intenzív és helytelen megmunkálás miatt, mint pl. a köszörülés, homokfúvás, stb.), az eredeti jelölést egyszerűen felülírják, vagy olyan félrevezető jelöléseket alkalmaznak, ami eredeti termék látszatát kelti. Ilyen esetekben érdemes a turbófeltöltővel foglalkozó speciális szakemberek tanácsát kérni.

A turbófeltöltők beépítéséhez a gyártók speciális beépítési és bejáratási útmutatókat adnak, pl. az első feltöltéshez – ezeket a műhelyeknek tényleg komolyan kellene venniük, és szigorúan követniük kellene.

Segítség a specialistákhoz: Kérdései vannak a turbófeltöltő meghibásodásával, a károk megelőzésével vagy elhárításával, a tisztítással és a cserével kapcsolatosan? Akkor az interneten a következő oldalakon további információkat és elérhetőségeket találhat:


INFORMÁCIÓ: a weboldalak mellett információs füzetek is kínálnak értékes információkat a turbófeltöltőt érő károsodások elkerülésének lehetőségeiről és arról, hogy mit érdemes tenni meghibásodás esetén

Összegzés

Matthias Mumme

gumihevederes traktor traktor

Összes rovatunk