Bérvállalkozás | Cramm
Magukról telt hanggal jelt adó, nagy teljesítményű gépek találhatók a Hohne-i székhelyű Cramm bérvállalkozásnál. Ügyfeleikhez a hígtrágya-kijuttatási szezonban két különleges géppel vonulnak ki, és a bevált technikára támaszkodnak. Tettünk náluk egy látogatást.
RITKASÁGOK: a Challenger Terra Gator 3244 NMS pótkocsival Németországban szinte egyáltalán nem látható
A tavaszi első meleg napsugarak már rég elűzték a reggeli ködöt. A csúcsforgalom eltűnt. Az 1800 fős Hohne falu nyugdíjasai kicsoszognak a kertkapuba. A madarak vidám csiripelése és a szorgos méhek halk zümmögése mellett behozzák a napilapot. Mi tehetné még harmonikusabbá ezt a külvárosi idillt? A válasz egyértelmű: Cramm bérvállalkozótól két Terra Gator 3244 gépének brutális hangja. A hihetetlen hangzás főként a lóerők szerelmeseit teszi libabőrössé: a 395 lóerő teljesítmény tisztességes egy 11,1 literes Caterpillar, soros, hathengeres motorból!
A nagy gépek puszta számadatai mellett az a tény is figyelemre méltó, hogy az NMS pótkocsival rendelkező Challenger Terra Gator 3244 rendkívül ritka gép – és Cramm gazdaságában egyszerre kettő is található belőle!
- A szállítójármű és a Terra Gator egymásra vannak hangolva, így csak egyszer kell elindulni
- A törzscsuklós és a hátsókerék-kormányzásnak, valamint a nyeregrésznek köszönhetően a közel 18 m hosszú járműszerelvény rendkívül fordulékony
- A kukorica sortrágyázását egy Kuhn Striger segítségével végzik, amit Cramm kissé optimalizált
- A jármű közúton 40 km/h sebességgel halad
Ma mindkét különlegesség Hohne külső területein dolgozik. Egy szántóterület kell előkészíteniük kukoricavetésre, és közben megfelelő mennyiségű szerves trágyát kell kijuttatniuk a talajba, ezek a műveletek vannak napirenden. A gépek évente 750 üzemórát teljesítenek: ötszázat a hígtrágya-kijuttatási szezonban, február és április vége között, 250 órát a betakarítás után a tarlón. Az ügyfelek igényeitől függően 6 méteres tárcsás boronával, 7,5 méteres hígtrágya-bedolgozó kultivátorral vagy 6 méteres sávos talajművelővel.
Közelebbről nézve különlegességeket fedezhetünk fel, amelyeket Christian Cramm, a bérvállalkozás vezetője alkalmaz. Hamarosan többet megtudhatnak arról, hogy mik ezek az optimalizálások, de először is: hogyan juthatunk hozzá ilyen ritkaságokhoz?
ÖTLETTŐL A MEGVALÓSÍTÁSIG
A hígtrágya-logisztika mindig kihívás – szinte próbatétel – a kiszállítótartályokkal és a kiszállító járműszerelvényekkel: a kiszállító és a kiszóró eszközök hosszú várakozási ideje, a különböző kapacitások vagy a táblaszéli konténer, ami mindig rossz helyen áll. Ennek optimalizálásához be kell szerezni egy önjáró gépet (a kihasználás adott), amelynek legalább annyi hígtrágyát kell tudni magával vinni, mint egy kiszállítótartály űrmérete – ami több mint 26 m3. Ez azt jelenti, hogy csak egyszer kell fordulni a kiszállítójárművel, ami vissza tud térni a trágyadepóhoz. Ezek miatt az elvárások miatt több önjáró jelölt egyből kiesett a listáról. Emellett a szerelvénynek fordulékonynak kell lennie. Cramm ügyfelei szeretnek lemondani a széles fordulókról, mert a területek meglehetősen kicsik. Ez nem volt egyszerű feladat a vállalkozó számára, de végül a dán szomszédoknál rátalált egy Challenger Terra Gator 3244 trágyakijuttató gépre NMS pótkocsival.
„Csak maradjon minden átlátható!”, talán ez a mottója a Kuhn Strigerrel felszerelt Terra Gator kormányánál ülő Thorsten Bergmann járművezetőnek. A vezetőfülkében a jármű kezelőelemei mellett megtalálható a hígtrágyázási rendszerek technikája, a dokkolókar, a kormányzási rendszer, a tolatókamera, a megbízási adatokat kezelő számítógép, az alkalmazási térképek stb. Különösen fontos a sávos talajművelő eszközzel kijuttatott hígtrágyasávok dokumentációja, hiszen néhány nap múlva ugyanebben a sávban kell majd a kukoricamagokat pontosan lehelyezni. A kukoricát – ezek teljesen újak a gazdaságban – két FH 2200 fronttartállyal felszerelt Väderstad Tempo V lövi a talajba.
Thomas, a parancsnok pneumatikus kürt segítségével igazgatja a szállítójárművét, retesz fel, gyerünk. Egy mély lélegzetvétel, és a Caterpillar nekikészül, felpörög, elindítja a hígtrágya-kijuttató technikát. Egy kis, utólag felszerelt Börger forgódugattyús szivattyú addig kezd szívni, amíg a szívókaron lévő töltőszivattyú nem találkozik a hígtrágyával. Ez 12 m3/min teljesítménnyel dolgozni kezd – 2 és fél percen belül a tartály tele van. A szállítójármű kiürül, a Challenger megtelik, és indulhat a következő sávban. A hígtrágyaszórást egy második – alapkivitelben a géphez tartozó – 9000 l/min teljesítményű forgódugattyús szivattyú veszi át, ami a Terra Gator félpótkocsi része alatt található. A töltési folyamat és a kijuttatás optimális szétválasztása a gazdaság lakatosának érdeme. Ő gondoskodott egy új, több mint 6 méter hosszú szívókarról is. A régi kar egy búvárszivattyús tömlő volt, árkok és tartályok szippantására – ez Cramm számára használhatatlan volt.
Egy másik előny, ami a Terra Gator 3244 gépnél azonnal felkeltette a figyelmünket, és a főnök is hangsúlyozta: a gép minden területe és minden alkatrésze kiválóan elérhető. A javítások kézzel elvégezhetők, így az állásidők minimálisak.
A gazdaság áttekintése
ügyvezető & tulajdonos: Christian Cramm
alapítás éve: 1911munkatársak:9 fő állandó alkalmazott, 20 fő kisegítőszékhely: 29362 Hohne
a vállalat profilja: bérvállalkozás, kommunális feladatokjárműpark:1 db cukorrépakombájn, 3 db szecskázó, 4 db kombájn, 2 db önjáró hígtrágya-kijuttató gép, 16 db traktor, 2 db tehergépkocsi, 5 db szállítótartály, 6 db szemenkénti vetőgép, 1 db rendképző, 12 db szállítójármű, 5 db kotrógép, 3 db kerekes rakodó
- A hígtrágya-kijuttató gépek közé tartozik egy háromtengelyes, 22 m3-es hígtrágyatartály
- A hígtrágya bedolgozásához Cramm többek között két Amazone Catros tárcsás boronát használ
- A hígtrágya-kijuttató tartály mögött egy 9 m széles Vredo lazítókéses eszköz dolgozik. A Terra Gator túl nehéz ezzel az eszközzel
- Röviddel a szecskázás előtt Christian Cramm a lekaszált terményt egy Krone négyrotoros rendképzővel rendre rakja
Krone, Fendt és Bergman gépek takarítják be a füvet és szállítják a silóhoz
MINDEN KEZDET NEHÉZ…
…ezt Christian Cramm bérvállalkozónak is meg kellett tapasztalnia 2013-ban. Mert a Terra Gator engedélyezése nem igazán akart sikerülni. A probléma a következő volt: a nyerges vontatót félpótkocsival nem lehetett mezőgazdasági munkára engedélyezni, de a műszaki engedélyeket kiadó igazgatósággal (TÜV) közösen találtak megoldást. A Terra Gator gépet önjáró munkagépként engedélyezték. Ennek előfeltétele a vontató és az NMS pótkocsi közötti állandó összeköttetés volt. Ezért a vontató nyeregrészét és a félpótkocsit fixen egymáshoz rögzítették. Így Cramm rá tudta beszélni az ügyfeleit a szokatlan járművel végzett munkára.
A biogázipar robbanásszerű fellendülése már egy évvel később arra ösztönözte Cramm bérvállalkozót, hogy egy második nagy gépet is beszerezzen. Természetes volt, hogy ez újra egy Terra Gator legyen félpótkocsival, ami nem sokkal később el is foglalta helyét a gazdaságban. Ebben az esetben Thomas Bühring diktálta a feltételeket. Látogatásunk során a gép kompakt tárcsás boronával dolgozott, hígtrágyát juttatott ki, és ugyanabban a lépésben bedolgozta a köztes növényt. Különösen kicsi területeken van nagy haszna a Challenger fordulékonyságának. Teljesen befordulva a félpótkocsi belső kereke álló helyzetben marad, és a gép körülötte fordul meg. Így problémamentesen el tudja kezdeni a következő sávot. Ez a törzscsuklós és a hátsókerék-kormányzásnak, valamint a nyeregrésznek köszönhetően lehetséges. „A Terra Gator számára elegendő 18 m a forduláshoz. Ebben a méretben nincs még egy önjáró gép, ami ezzel lépést tudna tartani” – erősítette meg Bühring. Ha a hígtrágyát zöldterületre kell kijuttatni, akkor egy régebbi Rekordia tartállyal felszerelt 9 m széles Vredo lazítókéses gép veszi át a feladatot. A 1050/50 R32 méretű gumiabroncsok és a kutya, ill. kíméletes haladási mód ellenére a Terra Gator a lazítókéses géppel együtt a láptalajokon túl nehéz.
Jól bevált technika
Az egyéb szolgáltatások közé tartozik szinten minden olyan feladat, ami Hohne környékén felmerül. A környéken számos biogázüzem található, burgonyát, cukorrépát termesztenek, és itt és ott felbukkan néhány nagyobb tejtermelő is.
A cukorrépa vetéséhez és ápolásához Cramm a jól bevált Mercedes-technikát alkalmazza. A két keskeny (iker-) gumiabronccsal és megfelelő méretre állított nyomtávval dolgozó MB Trac traktor végzi ezt a munkát. Egy répavetőgép közvetlenül a Köckerling Master sávos talajművelő mögött függ. A műtrágyát egy fronttartállyal felszerelt Väderstad kijuttató fújja a csoroszlyákhoz. A vontatást egy Fendt 828Vario traktor végzi. Bár a cukorpiac Németországban gyengélkedik, néhány ügyfelet mégis rá lehetett beszélni a cukorrépa termesztésre, így a Ropa Tiger 5 cukorrépakombájn bőven ki van használva. Tavasszal, az első kaszáláskor a Krone gépek gyűlnek össze a területeken – néhány rendképző és három szecskázó. A BiG X a biogázdobbal a lehető legjobban felszerelt a kukorica betakarításához. A fű vágásához azonban elegendő a dobban elhelyezkedő kések fele. A nyári aratást négy New Holland kombájn végzi. A traktorok esetében – néhány kivételtől eltekintve – Cramm biztos a dolgában: Fendt traktorral kell dolgozni! Hohne térségében ezzel a márkával több mint elégedettek a gazdálkodók. A Favorit 818-as traktor számlálója már több mint 18 000 üzemórát mutat, és ezt az első motorral és sebességváltóval teljesítette. Cramm titkos receptje így hangzik: „gondos ápolás” – és minden 250. üzemóra után olajcsere. Nyugdíjas időszakában a 818-as „könnyű” szállítási munkákat végezhet majd – teknős billenőkocsival vagy silószállítóval. Két MAN motorral felszerelt 930 Vario TMS is több mint 13 000, ill. 15 000 üzemórát teljesített, és még mindig óramű pontossággal dolgoznak. A bérvállalkozás általában inkább a jó minőségű használt gépek mellett dönt. A „bevásárlólistán” jelenleg is alig több mint két éves traktorok találhatók…
- A Ropa Tiger 5 cukorrépakombájn a cukorrépa-betakarítás idején néha éjjel-nappal dolgozik a kb. 800 hektáros területen
- A cukorrépavetés és a növényápolás idején egy MB Trac 900-as és egy 1000-es traktor veszi át a munkát a területen
- A „nagypapa” a gépparkban: ez a Fendt Favorit 818 már több mint 18 000 üzemórát dolgozott
- Kommunális használatra egy Fendt Xylon és JCB gépek állnak a csarnokban
Alexander Brockmann