Ha mostoha körülményekre kell teherautót tervezni, abban az oroszok mindig élen jártak. Mondjuk, a legmostohább időjárási és útviszonyok mind náluk vannak, így ez nem meglepő.
A törzscsuklós vázszerkezetű terepjáró méretei a képen is lenyűgözőek – fotó: Kamaz stc
Az „Arctic” 8×8 nem az első kísérlete a Kamaz-nak egy szuperterepjáró létrehozására. Az első kísérlet a 6×6-os KAMAZ 6345 volt. Ahogy Szergej Nazarenko, az STC KAMAZ különleges projektjeinek fő tervezője kijelentette: az Arctic 8×8-ban szó szerint minden új. A terepviszonyok érdekében a KAMAZ maximális sebességét 55 km/h-ra csökkentették, flotációs abroncsai 86 cm szélesek. Az ilyen abroncsú kerekek stabilabbá tették a terepjárót, és csökkentették a talajra nehezedő nyomást. A törzscsuklós vázszerkezetű terepjáró méretei nemcsak a képen, hanem számokban is lenyűgözőek: hossza 12 méter, szélessége 2,53 méter, magassága 4 méter, és a hasmagassága majdnem 0,7 méter. Ami a 3 tonna teherbírású daru felszerelést illeti, nemcsak a felépítmény rakodására, hanem a kerék cseréjére is szükség van rá. S ha már itt tartunk, rendelkezésre áll egy teljes méretű pótkerék is. Hátul a terepjárót 2,5 tonna húzóerővel rendelkező csörlővel szerelték fel. A fülke alatt egy 450 lóerős, 12 literes, soros KAMAZ P6 turbódízel-motor dübörög, amely teljesíti az Euro 6 emissziós normákat.
Farkas Imre