fbpx

Garázsból globális erővé – A JCB 75 éve

Írta: GÉPmax-2020/VI. lapszám cikke - 2021 január 10.

A JCB céget 1945. október 23-án a néhai Joseph Cyril Bamford alapította egy apró tárológarázsban, a Staffordshire-i Uttoxeter vásárvárosban. Az indulás alapja a háborús hulladékfémből készített billenős utánfutó gyártása volt, amely ma is büszkén áll a JCB globális központjának bemutatótermében. Ez az ő garázsában készült, és 45 fontért kelt el a városka piacán. Bamford beszámította a vevő régi kocsiját is, amit felújított, majd újabb 45 fontért eladva elérte az utánfutó eredeti, megbeszélt árát. A cég 1947- re terjeszkedett, és mivel Bamford főbérlőnőjének nem tetszett a vasárnapi munkavégzés, így arrébb költözött egy Crakemarsh Hall-i istállóblokkba.

 

 

ELKÉSZÜLT AZ ELSŐ KOTRÓRAKODÓGÉP

A JCB 1950-re ismét telephelyváltás jött, ezúttal egy Rocester-beli egykori sajtüzem telephelyére. 1953 kulcsfontosságú évnek bizonyult az új termékek vonatkozásában, a MK 1 kotró-rakodógép piacra dobásával. Elsőként kombinálták egy gépben a hidraulikus hátsó árokásót és a mellső homlokrakodót. Ugyanebben az évben használták először az egész világon ismert, híres JCB-logót egy gépen, öt évvel később pedig védjegyként jegyezték be.

Az új kotrógépcsalád indításával az 1960-as évekre világossá vált, hogy ez a gép forradalmasítja az építőipart. A cég az új évtized beköszöntével új eszközök gyártásával bővítette a profittermelést. 1962-ben megnyitották a JCB legelső tengerentúli leányvállalatát Hollandiában. Egy évvel később elindították a JCB 3C kotrógép gyártását. A siker olyan kirobbanó volt, hogy 1964-ben az értékesítés 60%-kal, 8 millió fontra nőtt, az alkalmazottak 250 000 font jutalomban részesültek.

 

rakodó
1977-ben bemutatták a Loadall teleszkópos rakodót

 

GENERÁCIÓVÁLTÁS ÉS PIACI NYITÁS

A 1970-es évek elején a JCB nyitottá vált az USA piaca felé, hogy kihasználja az Észak-Amerika által kínált növekedési potenciált. 1975-ben a JCB alapító atyja visszavonult, átadta a stafétát fiának, Sir Anthony Bamfordnak. A generációváltással új korszak kezdődött a cég életében, ami mind a gyártókapacitások, mind a termékcsaládok óriási bővülésével járt. 1977-ben bemutatták a Loadall teleszkópos rakodót, amely forradalmasította a rakodási technológiát az építőiparban, és a mezőgazdaságban. A Loadall lett a JCB történetének egyik legsikeresebb terméke. Egy évre rá adták át az Egyesült Királyság-beli második gyárat, a JCB Transmissions Wrexhamben. 1979-ben az indiai gyártás beindításával Anthony Bamford a globális terjeszkedésben találta meg a piaci bővülés lehetőségét. Napjainkban India a JCB a legnagyobb piaca, az Egyesült Királyság után.

1985-ben a 3CX Sitemaster kotró-rakodógépet dobták piacra, ez lett a JCB legkeresettebb ilyen gépe. A JCB szintén ebben az évben ünnepelte a 100 ezredik kotrógépének gyártását.

 

Loadall
A Loadall lett a JCB történetének egyik legsikeresebb terméke

 

JCB
A cég központja 1987-ben

 

GLOBÁLIS TERJESZKEDÉS

A JCB 1990-re új területekre merészkedett a Fastrac traktorral – amely a világ első igazi nagysebességű traktora. A 2CX kotró-rakodógép 1990-es piacra dobásával folytatódott a termékfejlesztés, s ezt 3 évvel később a még kisebb 1 CX követte. 1997-ben indult a Teletruk teleszkópos targonca gyártása. A következő évben megnyitották a walesi Wrexhamben a második gyárat, majd egy évvel később a Staffordshire-beli Cheadle lett a JCB Earthmovers helyszíne. 2000-ben kezdet termelni a JCB észak-amerikai központja, a Georgia állambeli Savannah-ban.

 

Fastrac
1991-ben indult a JCB Fastrac gyorstraktor gyártása

 

  1. március 1-én a világ valamennyi JCB-gyárában félárbocra eresztették a zászlókat a cégalapító, Joseph Cyril Bamford haláláról szóló hír után. 2004-ben legördült a szerelőszalagról az 500 ezredik JCB gép. Ugyanebben az évben belevágtak a motorgyártásba a JCB Power Systems gyártóbázis beindításával (Derbyshire). Egy évvel később Kínában adtak át gyáregységet, és bejelentették a cég történetének legnagyobb, 140 milliós megrendelését, amelyben nagysebességű kotró-rakodógépeket szállítottak az amerikai hadseregnek. 2006-ban Sir Anthony Bamford fia, Jo lett a JCB igazgatója, a Bamford-család harmadik generációja.

Eközben 2008-ban lánctalpas és kerekes önjáró kotrók gyártása, JCB Heavy Products, vadonatúj üzembe, Uttoxeterbe költözött. A következő évben átadták a világ legnagyobb kotrórakodógép-gyárát az indiai Ballabgarh-ban.

 

MÉRFÖLDKÖVEK ÉVE

A globális gyártás terjeszkedésének következő állomása Brazília volt, 2012-ben. A következő évben a globális központban az egymilliomodik JCB-gép gyártását ünnepelték. 2015-ben a cég 70. évfordulóján leleplezték a vadonatúj 3CX Compact kotró-rakodógépet.

2016 év ismét a mérföldkövek éve volt: a legördült a szerelőszalagról a 200 ezredik Loadall teleszkópos rakodó. A JCB mintegy 30 évébe került, mire az első 100 ezer Loadall-gépet értékesítette, de a következő 100 ezer darabot 10 évig tartott értékesíteni. A JCB abban az évben jegyezte 100 ezredik mini kotrógép gyártását is, a forradalmi Fastrac-traktor pedig gyártásának negyedszázados jubileumát ünnepelte. Egy évvel később a JCB 500 ezredik motorját is legyártotta.

 

jubileum
Négy éve ünnepelték a Fastrac negyedszázados jubileumát

 

ELSŐ ELEKTROMOS HAJTÁSÚ KOTRÓ

A JCB 2018-ban rántotta le a leplet a legelső, elektromos kotrójáról, a 19C1E típusról. Feltöltött állapotban egy teljes szokványos munkanapot képes végigdolgozni. Szintén abban az évben a sikeres X-Series lánctalpaskotró-családot vezették be a piacra, továbbá egy újabb beruházást jelentett be a fülkegyártásra szolgáló új gyárba Uttoxeterben.

2019-ben megindult az új elektromos mini kotrógép sorozatgyártása a JCB Compact Products részlegnél, és az első 50 megrendelés az ügyfelekhez került. Még abban az évben, júniusban a JCB a leggyorsabb traktor Guinness világrekordját állította fel. A Fastrac One elnevezésű traktor 103,6 mérföld/h sebességgel száguldott, majd októberben a könnyebb és áramvonalasabb Fastrac Two elérte a 153,771 mérföld/h-t.

 

 

MEGVÁLTOZOTT KÖRNYEZET

Idén márciusban gördült ki a gyártósorról a 750 ezredik kotró-rakodógép, mielőtt a világ a feje tetejére nem állt a Covid-19 világjárvány miatt. Amikor a cég gyártósorai elcsendesedtek márciusban,a JCB a rászorulók felé fordította figyelmét e rendkívüli időszak alatt. A koronavírus-válság miatt lezárt Staffordshire-i gyártósor újranyitott, új típusú lélegeztetőgépek, speciális házak prototípusának gyártására. A JCB továbbá a rocesteri globális központjában az alkalmazottak önkéntes munkában az NHS-személyzetnek orvosi célú arcvédő pajzsot készítettek.

Gyártósorok júniusi újra nyitását követően a JCB egy izgalmas új projektet vett tervbe, miután kifejlesztette az építőipar legelső hidrogénmeghajtású kotrógépét. A hidrogén-üzemanyagcellás meghajtású 20 tonnás 220X kotró szigorú próbának vetették alá a JCB kőbányájában, amelyet több mint 12 hónapon át sikerrel vett.

 

Forrás: JCB sajtóközlemény