A 2019‑es idényre a New Holland a BigBaler sorozatával kapcsolatosan ismét rejteget a tarso‑lyában néhány átalakítást. Az újdonságok mellett a gyakorlatban, a szántóföldön is meggyő‑ződhettünk az IntelliCruise technológia, vagyis a New Holland automata terhelésszabályzó rendszerének, az ún. TIM rendszernek (Traktor Implement Management) a hatékonyságáról.
A New Holland szögletes bálázóinak története az 1980‑as évekig nyúlik vissza – akkoriban lehetett kapni a Fiatagri Hesston bálázóit, másrészt a New Holland 1987‑ben mutatta be a D1000 és a D2000 modelleket, állítható előtömörítő kamrával. 2000‑ben következett végül az utolsó nagy generációváltás a BigBaler sorozat bevezetésével, új színekben. Frissítések azóta gyakorlatilag minden évben voltak, ezek közül elsősorban a Plus modellek 2017‑ben történő bevezetését érdemes kiemelni. Számunkra is eljött tehát az idő, hogy szakértő szemmel megnézzük a legújabb változásokat és fejlesztéseket, ezért a legnagyobb szeletelőrotoros bálázóval – a BigBaler 1290 Plus CropCutter modellel – búzaszalma bálázását végeztük. Az IntelliCruise automata menetsebesség‑szabályzó rendszer feladata volt, hogy munkánkhoz hathatós segítséget nyújtson, és kihozza a maximumot a traktorból, valamint a bálázóból.+
ÁTALAKÍTOTT RENDFELSZEDŐ
Az anyagáramlásnak megfelelően kezdjük a rendfelszedővel! A rotor nélküli bálázók számára egy 2,23 m széles változat áll rendelkezésre. A CropCutter rendszerű modell ellenben a 2,35 m széles változatot használja. A MaxiSweep Pickup – ez a rendfelszedő pontos elnevezése – 5,5 mm vastagságú erős rugós ujjakkal van ellátva, 5 sorban elosztva a 4 helyett. Újak a 2019‑es modellévtől javított változatban kapható polietilén terelőlemezek. A fém terelőlemezekhez képest a terményáram így tovább optimalizálható, és kevesebb súrlódás keletkezik. A túlterhelés elleni védelmet a MaxiSweep rendfelszedő esetében egy csúszó tengelykapcsoló biztosítja. Annak érdekében, hogy a rotorra egyenletesen adagolva jusson, ill. a rotor teljes szélességében összetömöríthető legyen a termény, két ellentétes irányban mozgó beadagoló csigát és egy kiegészítő beadagoló hengert szereltek fel. Ezenkívül egy rendleszorító is az alapkivitelhez tartozik.
Műszaki adatok
rendfelszedő: MaxiSweep, 2,23 vagy 2,35 m széles, 5,5 mm-es ujjak, 136 ujj, 4 sor, rendleszorító, beadagoló csigák & beadagoló henger
vágószerkezet: CropCutter, W-alakú ujjelrendezés, 29 kés, a kések kapcsolása hidraulikus: 15-29, elméleti darabolási hossz 78 vagy 39 mm, egyedi késbiztosítás
bálakamra: 3,34 m bálacsatorna, dugattyú 48 löket/perc, lökethossz 710 mm, SmartFill rendszer, 6 kötözőfej, 32 tekercs kötözőzsineg
méretek és tömegek: csatornaszélesség és magasság: 1,2×0,9 m, bálahossz 0,5-2,5 m, üres tömeg 11 300 kg, minimum 160 LE teljesítmény
listaár (plusz ÁFA): a tesztkivitel ára 187 260 euró (Németországi ár)
- Az ISOBUS III szabvány aktiválása a traktorterminálon keresztül történik
- Az IntelliCruise rendszerben először a vezérlési módot kell meghatározni
- A vezérlési módtól függően definiálható a sebesség és a kések száma
- Az IntelliView monitor minden információt rendelkezésre bocsát a BigBaler 1290 Plus bálázóról
- A tandem járószerkezeten a gumiabroncsok 620/40 R22.5 méretűek.
- A burkolat felhajtása után a BigBaler sok szabad helyet biztosít a karbantartási munkákhoz
- A CropCutter modelleken a rendfelszedő 2,35 m széles
- A kiegészítő beadagoló henger feladata, hogy a terményáramlást biztosítsa
- A csillagrotor mintázata W-alakú
- A karbantartáshoz és egyéb célból a késtartó oldalra kihúzható
JÓL BEVÁLT VÁGÓSZERKEZET
A CropCutter rendszerű bálázó ismertetőjegye az 1200 mm széles rotorujjainak W-alakú elrendezése. A tavalyi idényben módosított tartókat és tisztítókat kapott, így a sarkokban kevesebb anyag halmozódik fel, és a New Holland ezáltal hosszabb élettartamot vár a rotortól. Ellentétben a csúszó tengelykapcsolóval működő standard verzióval a BigBaler CropCutter változatában egy bütykös tengelykapcsoló működik.
A késtartó oldalra könnyen kihúzható. 15 behelyezett késsel az elméleti darabolási hossz 78 mm. A teljes késkészlettel, vagyis 29 késsel a vágási hossz 39 mm. A kések be- és kifelé fordítása hidraulikus. Az egyedi késbiztosítást a New Holland rugók segítségével oldotta meg.
- Az előtömörítő kamrában a terményt a bálázó egyenletesen előtömöríti, mielőtt továbbviszi a bálakamrába
- Pillantás a kafferre, a hatujjas továbbítórendszerre
- Három tisztítóventilátor tartja távol a port és a szennyeződéseket a kötözőfejektől
- A BigBaler 1290 Plus összesen hat kettős kötözőfejet használ5A hat lengőkar várja, hogy a zsineget a kötözőfejhez vezethesse
- A rotor nélküli standard változat azonban három beadagoló villával rendelkezik, a villákon három ujj adagolja kíméletesen a terményt az előtömörítő kamrába.
FEL A CSATORNÁBA
A bálakamra előtt egy hat ujjal rendelkező feltöltő villa tömöríti a terményt a 0,3 m2‑es előtömörítő kamrában. Az előtömörítés beállítására (a kitöltési fok beállítására) a New Hollandtól már ismert mechanikus állítórudazat szolgál. Oldalt a rotor magasságában történik az állítás. Az egyenletes és állandó tömörségű bálák készítéséhez nagy segítséget nyújt a SmartFill rendszer, ami alapkivitelben is megtalálható a gépen. Az előtömörítő kamra bejáratánál érzékelők mérik az anyagáramlást. Ha túlságosan egyoldalú, akkor a gépkezelő a terminálon jelzést kap arról, hogy haladáskor a rendet jobban középre kell vennie. Ha elegendő anyag található az előtömörítő kamrában, ami a kioldó szenzort aktiválja, akkor a hatujjas feltöltővilla az anyagot a bálakamrába juttatja, ahol már várja a dugattyú. A dugattyú sebessége és lökethossza minden BigBaler modellben azonos. Percenként 48 lökettel nyomja a terményt a bálakamrába, és 710 mm-es utat tesz meg. A dugattyú megerősítésével az új modellévben nagyobb tartósságot sikerült elérni. Már a Plus bevezetésekor, 2017-ben 80 cm-rel, 3,34 m-re hosszabbították mindkét csúcsmodell bálakamráját, hogy bálázáskor nagyobb bálatömörséget és stabilabb bálaformákat tudjanak elérni. A bálázó New Holland által megadott minimum traktor-teljesítményigénye 160 LE – de ez nagyon határeset a CropCutter modell esetén. Jobb, ha egy 200 lóerős vagy nagyobb traktor halad a bálázó előtt.
DUPLÁN JOBBAN TART
A kötözésnél a New Holland a kettős kötözési technológiában bízik, hat kettős kötözőfejjel, ill. a kis modellekben néggyel. A kettős kötözőfejnek köszönhetően a zsineg és a kötözőtű nem feszül. A por és a növényi részek elleni védelmet három tisztítóventilátor biztosítja. Aki szélsőséges körülmények között tiszta kötözőfejeket szeretne, az választhat automatikus kifúvórendszert, amely folyamatosan sűrített levegőt juttat a kötözőfejekhez. És ha ezek után még mindig előfordul hibás kötözés, akkor a terminál a traktorvezetőt erre hangjelzéssel figyelmezteti. A bálacsatorna végén egy kezelőkar szolgál az utolsó, kész bála kidobására. Ilyenkor a bálát hidraulikus fogókarok húzzák ki a csatornából. A következő szintet a csatorna terménymaradványoktól történő teljes tisztítása jelenti. A New Holland ezt a rendszert Full Bale‑Eject rendszernek nevezi.
Összegzés
A BigBaler szögletes bálázó újdonságainak célja elsősorban a gép és a gépet alkotó részek szilárdságának növelése. A terménybeadagoló részen alkalmazott új alkatrészek a sima, súrlódásmentes terményáramlást segítik. A nagyobb falvastagságok a tartósságot fokozzák. Ezenkívül még olyan változtatások is történtek, amelyek megkönnyítik a gépkezelő számára a karbantartást. Az IntelliCruise rendszer meggyőzően működött, megfelelően és kíméletesen szabályozta a traktor sebességét. A beállítási menü magától értetődő, és a használat is kézzel könnyen megoldható. A bálák tömörsége és a bálák méretei folyamatosan jó és egyenletes értékeket mutattak. Ez később, a bálák szállításakor és értékesítésekor alapvető jelentőségű. Összességében a BigBaler egy jól sikerült bálázó, amely a jó vágási minőség mellett nagy bálatömörséget is biztosít; ezenkívül a vételára is tükrözi ezt a jó minőséget.
+tágas építés
+karbantartáskor jól megközelíthető elemek
+az IntelliCruise technológiának köszönhetően a traktorvezető tehermentesítése és nagyobb áteresztőképesség
- A lendkerék átmérője 950 mm, és közvetlenül hajtja meg a dugattyút
- A bálamérleg a bálacsúszdán helyezkedik el, és a bálák súlyát a lehelyezés előtt méri
- A területre a bálázó maximum 32 köteg zsineget tud magával vinni. A zsineg behelyezésekor LED csíkok gondoskodnak a karbantartó fedelek alatt a megfelelő megvilágításról
OKOS HALADÁS
A szögletes bálázó vezérlése teljes mértékben ISOBUS‑kompatibilis. A teszt során a traktor beépített monitorjával dolgoztunk. Az ISOBUS III szabványnak és az ugyancsak ISOBUS‑kompatibilis traktornak köszönhetően lehetőség volt arra, hogy a rendszer hozzáférjen a traktor vezérléséhez. Az IntelliCruise rendszer esetében ez konkrétan azt jelenti, hogy a BigBaler bálázó szabályozza a traktor haladási sebességét, a mindenkori terepviszonyoktól és a felszedett rend tulajdonságaitól függően. A rendszer nagyobb teljesítményt és a járművezető tehermentesítését ígéri. Két különböző vezérlési mód áll a gépkezelő rendelkezésére:
A kapacitást ellenőrző szabályozási mód, amelynél a rendszer a sebességet az optimális betakarítási kapacitáshoz igazítja.
A rétegvastagságot ellenőrző szabályozási mód, amelynél a rendszer a sebességet a bálarétegek vastagságához igazítja.
Az első üzemmódban a szenzorlapátok mérik az anyagáramot a terménycsatornában és a csatorna megtöltésének idejét. Ezt követően a rendszer kiszámítja az optimális traktorsebességet és ezt beállítja a traktoron. Előtte néhány határparamétert be kell állítani, például a maximális sebességet, mivel elméletileg 50 km/h lenne lehetséges.
A rétegvastagságot ellenőrző vezérlési módban az IntelliCruise rendszer igyekszik betartani a bálarétegek számát, amit a vezető a terminálban előre megadott. Ehhez kiegészítésképpen telepíteni kell az elektronikus bálahosszváltoztató rendszert. Ebben az üzemmódban végeztük mi is a gyakorlati tesztünket. A menetirányító kar rövid aktiválásával a bálázó nagyon finoman irányítja a traktort. A rend változásait pontosan követi. A bálázó ezenkívül felismeri a táblavégi fordulót, így nem növeli a sebességet – ez nagyszerű. A bálák közel azonos hosszúságúak és hasonló súlyúak voltak – és ennek így is kell lennie. További irányítási rendszer a BigBaler bálázóban az integrált hozam- és nedvességellenőrzés. A bálák mérésekor a bálacsúszdába épített szenzorok végzik a mérést. 2019-re egy új nedvességszenzor kerül a gépbe két mérési ponttal a kamra falán. Az aktuális nedvesség értéke közvetlenül a monitoron jelenik meg. A mérési tartomány ±2 százalék pontossággal 8 és 40% közötti páratartalom-érték lehet.
AMI MÉG MEGVÁLTOZOTT:
Az átalakítás során megnövelték a szervizplatform felületét és a keretet, ezáltal minden szükséges és karbantartást igénylő elem kiválóan hozzáférhető. Kisebb a lehetősége a termény és a por felhalmozódásának – a mi munkavégzésünk során is kimagaslóan tiszta maradt a BigBaler.
A Vredestein 620/40 R22.5 a tandem tengelyhez kínál új, nagyobb gumiabroncs opciót, amivel a szögletes bálázó megkaphatja a 60 km/h sebességre a közlekedési engedélyt. Az egyedi tengelyen 710-es méretű gumiabroncsok használhatók, de csak 40 km/h sebességig. Csatlakozási lehetőségként a forgatható gömbfejes vonószerkezet és a forgatható vonószem áll rendelkezésre.
A korábbiakhoz hasonlóan a bálázó felszerelhető mellső szárzúzóval is (TwinCutter), ami Müthingből származik, és a ’18-as modellév óta hivatalosan is megfelelőségi tanúsítvánnyal rendelkezik.
Alexander Brockmann