Hazánkban ma már minden negyedik pótkocsi Fliegl

Írta: GÉPmax-2020/V. lapszám cikke - 2020 október 24.

A pótkocsigyártás területén Magyarországon évek óta piacvezető FLIEGL ABDA Kft. cégvezetőjét, Ackermann Tamást arról kérdeztük, milyen mértékű hatást gyakorolt működésükre a koronavírus-járvány. Szó esett továbbá fejlesztésekről és a mezőgépész-munkaerőhiányról is.

 

A NAGY KAPACITÁSÚ RAKTÁRNAK KÖSZÖNHETŐEN NEM VOLT GYÁRTÁSI FENNAKADÁS

A koronavírus-járvány számos iparágat megbénított, vagy nagymértékben csökkentette a termelését. Hogyan változott a piaci helyzet a hazai mezőgépgyártás területén, s okozott-e zavart a FLIEGL ABDA Kft. működésében? – kérdeztük Ackermann Tamás cégvezetőt.

– A veszélyhelyzet nem változtatta meg a mezőgazdasági géppiacot, maradt a korábbi lendülete. Belföldi és külföldi rendeléslemondást sem tapasztaltunk. A járványhelyzet inkább a gyártók alkatrészellátását érintette érzékenyen, főként a távolról, leginkább Ázsiából érkező áruk akadozása miatt. A hozzánk érkező, felniket szállító konténert például karanténba helyezték a kikötőben.
Szerencsére a bizonytalan beszállítás nálunk nem okozott komolyabb fennakadást. Ez köszönhető annak is, hogy tavaly olyan automata magasraktárt helyeztünk üzembe, ahová 3-4 havi gyártáshoz szükséges alapanyagot tárolhatunk be. Mire a készleteink kifogytak volna, megoldódott a beszállítói oldal fennakadási problémája.

 

Ackermann Tamás cégvezető
Ackermann Tamás cégvezető

 

– A veszélyhelyzet kezdete óta hazánkban is jelentősen emelkedett a home office munka alkalmazása. Önök is bevezették?

– Az otthoni munkavégzés bizonyos szektorokban könnyen alkalmazható, mi viszont csak az irodai dolgozók körében vezethettük volna be, de nemtettük. Hiszem, hogy a home office nem olyan intenzív és hatékony, mint a munkahelyi körülmények között végzett munka. Hazánkban még nincs kiforrott múltja a munkahelytől távoli munkavégzésnek, ráadásul abban hiszek, hogy a munkahely és az otthon fizikailag is legyen elkülönítve.

A FLIEGL TOVÁBB ERŐSÍTETTE VEZETŐ POZÍCIÓJÁT

– Vállalatuk képes volt a járvány ellenére is megtartani piacvezető pozícióját?

– Mivel a koronavírus-járvány miatt sem csökkent a hazai igény – amit fennakadás nélkül ki is szolgáltunk –, nem mutatkozott a piaci helyzetünkben negatív változás. Sőt, a piacon tovább erősödtünk, ezáltal még stabilabbá vált a vezető pozíciónk: ma már nem minden ötödik, hanem minden negyedik hazánkban eladott pótkocsi Fliegl. A gyár összes termékkibocsátása augusztusig több mint 10 százalékkal nőtt a bázishoz (2019) képest.

Ehhez bizonyára a „Válaszd a hazait!” kampány is hozzájárult. Amit a médiából az utóbbi hónapokban hallhatunk, az a gazdálkodók oldaláról is visszaköszönt. Többen választják a biztosabb hazai forrást, amihez a jelenlegi vagy ehhez hasonló helyzetben az alkatrészellátás is jobban biztosított.

Hazai gyártóként forintban képezhetjük értékesítési árainkat, ami szintén elősegíti piaci sikereinket, hiszen ebben a hektikus, árfolyam-ingadozásos világban kiszámíthatóbban tervezhet a vásárló.

Míg kezdetekben kizárólag alkatrészt és félkészterméket, addig mára az abdai gyár zömében készterméket gyárt. 2020-ra a gyár kibocsátása fele-fele arányban oszlott meg a hazai és az export között. A járványhelyzet kezdete után a bolgár export teljesen megállt, a román piac viszont még bővült is. A szlovák, horvát, ukrán és szerb kivitel pedig hozta a tavalyi évet.

– Véleménye szerint a gazdálkodók hosszabb távon is előnyben részesítik a hazait, vagy a veszélyhelyzet megszűnésével idővel csökken a magyar gyártmányok előnye?

– Akit személyesen is érzékenyen érintett a 2008-as pénzügyi válság, az soha nem felejti el. Akkor úgy változtak meg emberéletek, ami hátralévő életüket és a pénzügyi világhoz való hozzáállásukat is befolyásolja. A jelenlegi járványhelyzethez hasonlóval sem találkoztunk még: olyan nyomot hagy bennünk, ami által hosszú távon is sokan részesítik előnyben a hazai gépeket. Szerencsére a hazai gépgyártás tág szegmenset fed le. A járvány hatására idővel akár meg is erősödhet a magyar mezőgépgyártás.

 

Indulásra készen állnak a pótkocsik
Indulásra készen állnak a pótkocsik

A gyártóüzemben készülnek a tartálykocsik
A gyártóüzemben készülnek a tartálykocsik

 

MEGOLDÓDOTT A MUNKAERŐHIÁNY

– Milyen hatást gyakorolt a járvány a humánerőforrásra?

– Itt sem vonatkoztathatunk el a járványtól, ami óriási változást eredményezett nálunk humánerőforrás területen. Ha valaki januárban azt mondja nekem, hogy hamarosan munkaerőtöbblet lép fel, nem hiszem el. Februárig nagy létszámban alkalmaztunk messzebbről, külföldről is érkező munkavállalókat akár alvállalkozók bevonásával is, hogy biztosíthassuk a szükséges létszámot. Napjainkra viszont a teljes létszámot hazai munkavállalókkal láthatjuk el, s az alvállalkozóktól saját állományba vettük a dolgozókat.

Tavaly kezdtünk egy beruházásba, ami keretében új irodaház, mellette pedig olyan szerviz- és vizsgabázis valósul meg, amivel még színvonalasabb szolgáltatást nyújthatunk partnereink számára. A jelenlegi szervizcsarnokba pedig az export raktározását helyezzük át.

„GONDOLATBAN MINDIG ELŐBB JÁRUNK”

– Milyen fejlesztéseken dolgozik jelenleg a Fliegl abdai gyára?

– Természetesen a Flieglnél a gyártás tekintetében is folyamatos a fejlesztés. A jelenleg elérhetőknél kedvezőbb árú és kiváló technológiai megoldásokat tartalmazó rakományrögzítős pókocsi fejlesztésén dolgozunk. Ezeket a pótkocsikat a jövő év bálaszezonjára már piacra kívánjuk juttatni.

A globális felmelegedés és klímaváltozás miatt pedig olyan fejlesztésbe kezdtünk, mellyel hígtrágyát juttathatunk ki már álló állományban (például kukorica vagy napraforgó) is. Az új termék állítható szélességű futóműrendszert és olyan kijuttatórendszert rejt magában, mellyel a sorok közé juttathatunk műtrágyát, szárazabb időszakban tápanyagot és egy kis nedvességet is. Ezt az innovációt az AgrárgépShow-n szerettünk volna bemutatni, ami sajnos 2021-ben a járványhelyzet miatt elmarad.

 

MIND TÖBB FIATAL VÁLASZTJA A VIDÉKET ÉS AZ AGRÁRIUMOT

– Napjainkban sokat hallani a mezőgépészhiányról. Várható-e pozitív irányú elmozdulás?

– Már napjainkra is óriási változás történt e tekintetben. Korábban például az autóipar csábította el a műszaki érdeklődésű fiatalokat a városokba, akik ott látták a jövőjüket. A járvány egyik hozadéka viszont, hogy veszélyhelyzet idején a vidékihez képest a városi lét kiszolgáltatottabbá vált: az autógyárak vagy leálltak – s dolgozókat is bocsátottak el – vagy gyártási kapacitásukat nagymértékben csökkentették.

 

Exportra indul a tartálykocsi
Exportra indul a tartálykocsi

Az automata magasraktárba 3-4 havi alapanyagkészlet betárolható
Az automata magasraktárba 3-4 havi alapanyagkészlet betárolható

 

A mezőgazdaság viszont – például az említett autóiparral szemben – a járványhelyzet kezdetén és azóta is stabilan működik. Emiatt sok fiatal számára újra felértékelődött a vidék, s egyre több műszaki érdeklődésű fiatal választja a mezőgazdaságot. Szükség is van rájuk, hiszen a mai gépek üzemeltetése gyakran kíván informatikai ismeretet is, amivel a jelenlegi, főként idősebb generáció nem feltétlenül rendelkezik. A fiataloknak viszont már a „vérükben” van az informatikai alapképzettség, ők oldhatják meg a mezőgépész munkaerő problémáját is.

A Fliegl abdai gyárában is azt tapasztaljuk, hogy míg 5-10 évvel ezelőtt nagyon kevés fiatal hegesztő vagy például lakatos jött hozzánk, addig most jóval nagyobb számban jelentkeznek. Mind többen látják a mezőgazdaságban a biztos megélhetést maguk és családjuk számára.

A mezőgépész szakma jövője azon is múlik, hogy a fiatalok visszafordulnak-e az elmúlt időszakban eldobott múlthoz, a mezőgazdasághoz.

Csomor Zsolt