Gumihevederes traktorok A TESZTPADON

Nebraskában még mindig próbapadra és tesztpályára küldik a traktorokat – bár a teszt jelentősége egyre kisebb. 2019‑ben már csak a Challenger MT700 sorozatának új gumihevederes példányai voltak napirenden.

A Nebraska Tractor Test Lab jelenleg pontosan 100 éve tesztel traktorokat. 1920‑ban alapították, és ettől kezdve Nebraska minden olyan traktorgyártót kötelezett a tesztben való részvételre, akik a gépeiket ebben az államban akarták eladni. Az első tesztelt traktor a John Deere legendás Waterloo Boy traktora volt.

SÁRGASÁG: Észak-Amerika azon kevés piacok egyike, ahol az AGCO megkapta a Challanger márkát

Idővel a szabályok enyhültek, valamint más nemzetközi tesztközpontok eredményeit is elismerték, többek között a DLG tesztközpontot is Groß-Umstadtban. A traktorok eladásakor ezek a tesztek már nem kötelezők Nebraskában, kedvező eredmény esetén azonban továbbra is megkönnyítik az értékesítést.

Évek óta egy összefoglalót jelentetünk meg az egyik lapszámunkban a legfontosabb teszteredményekről. 2020‑ban ez nagyon kicsire sikerült, mert tavaly csak az új Challenger MT700 gumihevederes traktorokat küldték a tesztpadra és a tesztpályára. Ezek felépítése megegyezik a Fendt 900 Vario MT traktorral. Azaz: a jól ismert 9,8 l hengerűrtartalmú héthengeres AGCO motort alacsony fordulatszámú koncepcióvá alakították át, hogy a Fendt 1000 Vario traktorból ismert fokozatmentes sebességváltóval összehangolják.


FOKOZATMENTES: Európában és néhány más piacon az MT700 Fendt 900 Vario MT néven kerül forgalomba.
A Fendt-gének elsősorban a hajtóműben és a vezetőfülkében találhatók

A régi és az új összehasonlítása

Az adatok különösen érdekessé válnak az előző sorozattal összehasonlítva. Ugyanazt a motort használták, de 2100 min-1 névleges fordulatszámon. A maximális teljesítmény felett ez nagyon szomjasnak bizonyult – amit az alacsony fordulatszámú koncepció meg tudott szüntetni, ahogy ezt az adatok összehasonlítása mutatja a táblázatunkban. A jelenlegi MT700 generáció névleges és maximális teljesítménye azonos, a forgatónyomaték alig 12 százalékos növekedése jellemző az ilyen típusú motorkoncepciókra.

Ezenkívül a motor teljesítményét az MT700E-elődök esetében mechanikus Powershift sebességváltón keresztül vezették tovább a hajtótengelyre, míg a jelenlegi MT700 modelleknél fokozatmentes, teljesítményelágazásos technikát alkalmaznak. Ez is hatással van a mérési eredményekre. A vontatási teljesítményt tekintve ez a teszt is megmutatja, hogy a mechanikus sebességváltók jobb hatásfokúak. Ezért tudják ilyen szempontból (maximális vontatási teljesítmény és faagos üzemanyag-fogyasztás) a „régi” gumihevederes traktorok – összehasonlítható teszttömeg mellett – az utódot legyőzni. A ballasztsúlyok használata a betonpályán végzett teszt során nem mutatott figyelemre méltó előnyöket.


EVOLÚCIÓ: A korábbi MT700E sorozat egy mechanikus Powershift sebességváltóra támaszkodott,
névleges fordulatszámon az AGCO Power héthengeres motorja nagy fogyasztású volt

Meg kell jegyezni, hogy a gyakorlat csak egy bizonyos időszakon túl követeli meg a maximális motor- és vontatási teljesítményt. A Nebraska tesztben az MT700 traktorok egyszer 1700 min-1 névleges fordulatszámon, egyszer pedig 1600 min-1 fordulatszámon végezték a vontatási teljesítményt vizsgáló tesztet. A mindennapi gyakorlatban azonban a motor fordulatszáma még tovább csökken, bizonyos munkákat csak 1200–1500 min-1 fordulatszámon végeznek. A nyomatékgörbe teljes mértékben lehetővé teszi az alacsony fordulatszámon végzett munkavégzést is. Ez csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, ami a Nebraska tesztben azonban még nem látható.

Ez a következőt jelenti: az eredményekből levezethető, hogy az új generációs MT700 a maximális vonóerő/maximális vontatási teljesítmény szempontjából valamivel rosszabb eredményt ért el, mint az előző generáció. A teszt során mért fajlagos fogyasztási értékek azonban nem tükrözik a gyakorlatot, mivel a magas motorfordulatszámok nem illenek az MT700 alacsony fordulatszámú koncepciójához. Ebben az esetben a DLG PowerMix objektívebb adatokat szolgáltatna.

Matthias Mumme

alacsony fordulatszámú challenger gumihevederes Nebraska technika teszt tesztpad traktor