fbpx

A gumiabroncs légnyomásának automatikus szabályozása

Írta: Gönczi Krisztina - 2021 október 27.

A korszerű mezőgazdasági gumiabroncsok optimális légnyomásértéke elsősorban az út- és talajviszonyok függvényeként változik. A gumiabroncs légnyomása automatikus szabályozásának jelentőségét felismerve a gumi- és a traktorgyárak saját központi gumiabroncs-légellátó rendszereket (CTIS) fejlesztenek ki.

 

A gumiabroncsok légnyomásának szabályozása

A gépkezelőnek ismernie kell a gumiabroncs adatait, a gép terhelését és haladási sebességét, az útviszonyokat, amelyek alapján meghatározhatja a gumiabroncs szükséges légnyomásértékét. A gumigyártók egy része digitális gumiabroncsfigyelő rendszert, TPMS-t (Tier Pressure Monitoring System) kínál a mezőgazdasági felhasználóknak, amely tájékoztatja a gép vezetőjét a mindenkori gumiabroncsnyomás és -hőmérséklet valós idejű értékéről. A körülmények változását nyomon követő abroncs abroncs légnyomásának kézi beállítása időigényes, és közben a gép munkavégzését is szüneteltetni kell.

A menet közbeni automatikus gumiabroncs-légnyomás optimális szabályozásának – a folyamatos munkavégzés biztosítása mellett – számos előnye van.

 

  • A mezőgazdasági területen a lehető legalacsonyabb abroncslégnyomás alkalmazásának főbb hozadéka szántóföldi munkáknál a nagyobb vonóerő és kisebb kerékcsúszás, a hajtóanyag-megtakarítás, a magasabb élettartam, illetve a talajtömörítő hatás mérséklődése mellett a termésátlag is növekszik.
  • A kemény útfelületen alkalmazott lehető legnagyobb abroncslégnyomás főbb előnye a kisebb gördülési ellenállás, az alacsonyabb hajtóanyag-fogyasztás, a kisebb abroncskopás, alacsonyabb hőmérséklet, nagyobb terhelhetőség, jóbb közlekedésbiztonság stb.
  • A hajtóanyag-fogyasztás mérséklése révén az optimális gumiabroncs-légnyomás betartása a traktor CO2-levegőszennyezésének mértékét is csökkenti.
  • Az automatikus gumiabroncs-légnyomás rendszerei közül a mezőgazdasági gépeknél az úgynevezett központi gumiabroncs-légellátó rendszer (Central Tyre Inflation System, rövidítve CTIS) van elterjedőben.

 

A központi gumiabroncslégellátó rendszer (CTIS)

A CTIS-rendszer a traktor levegőellátó rendszeréhez kapcsolódik, vagy ennek hiánya esetén a traktorra felszerelt, rendszerint hidraulikusan hajtott külső levegőkompresszoros egységhez. Az elektronikus vezérlőegység (ECU) feldolgozza a kezelőegységen keresztül küldött vezetői utasításokat, felügyeli a rendszer összes szenzorát, folyamatosan vagy 10 percenként utasítást küld a pneumatikus vezérlőegységnek, amely közvetlenül vezérli a kerekekhez menő csővezetékek levegőnyomását. Az egyes csővezetékekből a levegő az integrált forgó légtömítéssel rendelkező egységen és a kerékszelepeken keresztül jut a gumiabroncsba. Az egyes abroncsoknál egy kerékszelep található. Kettős kerekeknél is csak egy szelep van, a két kerékabroncs légtere együtt dolgozik. Az elektronikusan vezérelt kerékszelep lehetővé teszi az abroncs igény szerinti felfújását és leeresztését is. A CTIS tartalmaz egy sebességszenzort is, amely a jármű sebességét jelzi az elektronikus vezérlőegységnek. Ha a jármű meghatározott ideig tovább halad nagy sebességgel, akkor a rendszer automatikusan felfújja a gumiabroncsokat az adott sebességhez tartozó nyomásra.

 


Központi gumiabroncs-légellátó rendszer (CTIS) felépítésének vázlata (forrás:
www.danaoffhighway.com/ctis/)

 


Levegő eljuttatása a kerékszelephez belső csővezetéken keresztül (forrás:
www.danaoffhighway.com/ctis/)

 

John Deere új 8R310 traktor CTIS rendszerrel
Levegő eljuttatása a kerékszelepekhez külső csővezetéken keresztül (forrás:
https://www.ptg.info/ptg-tractors)

 

A levegő eljuttatása az integrált forgó légtömítéssel rendelkező kerékszelepekhez történhet belső (2. kép) integrált csővezetéken (esetleg tengelyfuraton) vagy külső (részben flexibilis) csővezetéken keresztül (3. kép). A szerkezeti megoldások ennek függvényében igen változatosak lehetnek. A külső rendszerek sérülékenyebbek, de olcsóbbak, és bármilyen traktortípusra utólag is könnyen felszerelhetők, sőt egy másik gépre át is telepíthetők. A mezőgazdasági gumiabroncs légnyomása automatikus szabályozásának jelentőségét felismerve a nagy gumigyártók és traktorgyárak társvállalatokkal együtt saját rendszereket fejlesztenek ki és kínálnak felhasználásra saját termékeikhez.

Ez a cikk az Agrárágazat novemberi számában olvasható teljes terjedelmében, ahol Dr. Varga Vilmos egyenként leírja a Trelleborg, a Michelin, illetve a John Deere CTIS-megoldásait.