Napjainkban már teljesen megszokott hétköznapi járműnek számít a Mercedes Unimog eszközhordozó járművek látványa az utakon, földeken, illetve egyéb polgári felhasználásban. Elsőként itthon a közutak karbantartásában, illetve az erdészetekben jelentek meg több mint fél évszázada, de az első mezőgazdaságban alkalmazott példányok is közel ötven éve álltak munkába. Cikkünkben felidézzük, melyik volt az a két gazdaság, ahol elsőként alkalmazták ezeket a sokoldalú, de egyben elég drága járműveket, és miért éppen ott álltak munkába.
Arra már a rovat több korábbi cikkében utaltunk, hogy a 70-es években termesztéstechnológiai forradalom ment végbe a hazai mezőgazdaságban a gombamód alakuló, különböző növénykultúrák termesztésére specializálódó termelési rendszerek jóvoltából. A Kalocsai Állami Gazdaságban például a fűszerpaprika-termesztés technológiai korszerűsítéséhez kezdtek új gépsorokat keresni, annak érdekében, hogy a jelentős élőmunka-ráfordítást gépesítéssel csökkentsék. Évről évre újabb erőgépeket kerestek, illetve próbáltak ki, amelyeket a technológia vezérgépének állíthatnának be. Ez a folyamat már öt éve tartott, amikor 1974-ben itthon, a polgári felhasználás más területein akkor már jelentős szerepet betöltő Mercedes Unimog 406 eszközhordozó jármű kipróbálására került sor.
Vasfüggöny ide vagy oda, de az Autóker ekkor már egy évtizede évente 30-40 darab Unimog 406 tehergépkocsit importált a hazai felhasználók számára a nyugatnémet járműgyártól (egy Unimog ára akkoriban félmillió forint körül mozgott). Ezek döntő része a Közúti Igazgatóságoknál állt munkába, de szép számmal dolgoztak erdészeti és fafeldolgozási területen, illetve a Magyar Államvasutak, továbbá egyéb közlekedési vállalatok szolgálatában. 1974-ben végül a mezőgazdaságban is munkába állt az első, a fentebb említett Kalocsai Állami Gazdaságban.
KALOCSÁRA KERÜLT AZ ELSŐ
Az FI-02-09, illetve FL-72-88 forgalmi rendszámú új Unimog 406 terepjáró autótraktor kifejezetten mezőgazdasági kivitel volt, leszerelhető fülketetővel, mellső és hátsó hárompont-függesztéssel, mezőgazdasági profilú kerékabroncsokkal. A 84 lóerős járművel együtt komplett gépsort is beszereztek, talajművelő, vető-ültető, növényápoló és permetező eszközökből összeállítva. Az Unimog alapgéphez olyan eszközcsaládot alakítottak ki, amely a jármű kerekei mellett jobbra, balra legfeljebb 5 centiméter távolságot hagyott, hogy a vetőgép nyomában, a növény épségére vigyázva járhasson a kultivátor, a permetező, majd a betakarító kombájn. Az Unimog 406-oson a különböző, fűszerpaprikatermesztéshez használt munkaeszközök cseréje 10-15 percet vett igénybe. Az Unimog 406-os 2 tonna teherbírású, három irányba billenthető felépítménnyel volt szerelve alapkivitelben, és 12 tonna terhet vontathatott, illetve 73-75 km/h maximális sebességre is képes volt.
RAU, HASSIA GÉPSOR
A járműhöz a gépsor nagy részét a szintén nyugatnémet Rau és Hassia munkaeszközök tették ki, többek között 4,4 méteres Rau Kombimat függesztett magágykészítő, 12 soros Rau Exacta szemenkénti vetőgép, azonos szélességű fronttömörítővel, front és hátsó függesztésre kapcsolható 12 soros Rau sorközművelő kultivátor, Hassia gyűjtőtartály, és szintén Hassia műtrágya-adagoló adapter.
Ezek mellett az új járművet beillesztették cukorrépa-betakarítási technológiába is. A cukorrépa vetésén, növényvédelmén, növényápolásán kívül a répa fejezését hazai gyártású CF-6RB vontatott fejezővel végezte az orosz KSZ-6 önjáró répakiásó-tisztító-rakodó előtt.
AZ ELSŐ GÉPBEMUTATÓK
Az Unimog népszerűsítése érdekében először 1974. szeptember 4-én Bács-Kiskun megyében, Tajón rendezett szőlőtermesztési bemutatón láthatta a közönség, hogyan szolgálhatók ki a Hassia gyűjtőtartállyal szerelt járművel a szőlő gépi betakarítása során a szüretelő kombájnok. Kereken egy hónappal később az Autókerrel és a jármű gyártójával karöltve egy nagyszabású gépbemutatót is tartott a kalocsai gazdaság, ahol a beszerzett Unimog 406 mellett újabb példány is bemutatkozott, amelyet igen mostoha körülmények között próbálhattak ki a potenciális felhasználók. Láthatták munkában magyar munkagépekkel, függesztett 4 fejes Lajta ágyekével, illetve Lajta Accord gabonavetőgéppel, melyet Amazone feltöltőtartályból szolgált ki. A bemutató után az újabb járművel is bővült a gazdaság Unimog parkja. A kis univerzális erőgép bár az akkori viszonyok között – a kicsivel több mint félmilliós árával – nagyon drága volt, de mivel szinte egész évben folyamatos kihasználtsággal, sokszor két műszakban dolgozott, hamar megtérült a beruházás.
KISKUNHALASON MEGREFORMÁLTA A SZŐLŐTERMESZTÉST
Talán nem is meglepő, hogy a sikeres bemutatkozást és a kedvező tapasztalatokat követően a megye másik kiemelt nagyüzemében, a Kiskunhalasi Állami Gazdaságban is munkába állt 1976-ban a Kalocsán alkalmazott Unimog 406 típusból, egyszerre három darab. Ezek már a katonai zöld fényezés helyett egy világos sárgás-zöld árnyalatban készültek, hasonló felszereltséggel, mint a kalocsai testvéreik. Forgalmi rendszámuk FO-06-01, FO-06-02 és FO-06-03 volt. A gazdaság által gesztorált, 2000 hektárt felölelő Halasi Szőlőtermelési Rendszerben kidolgozott technológia keretein belül egy komplett gépsort szereztek be a három Unimoghoz. Többek között Nobili nyesedékkitoló, Willibald venyigezúzó, 3,7 m3-es Hassia gyűjtőtartály, Vicon ásógép, Myers átfúvásos permetező, hazai növényvédőszertartály-felépítmény és Klaus 215 kotró voltak a gépsor Unimog munkaeszközei. A betakarítás Chisholm-Ryder szüretelőkombájnnal folyt. Ezt a gyűjtőtartályos Unimogok szolgálták ki, amelyek a termést Rába MAN nyergesvontatóból és speciálisan szőlőszállításra fejlesztett ALNYP-25 billenőfélpótkocsiból álló szerelvénybe ürítették. A kiskunhalasi rendszer technológiai sorában egy Unimogra 200 hektár szőlő jutott, és alkalmazásukkal a fajlagos élőmunka-szükségletet a korábbi technológia 20%kára csökkentették le. 1976. október 29-én egy nagyszabású gépbemutató keretein belül a gazdaság tajói kerületében mutatták be a széles hazai szakmai közönségnek az Unimogra alapozott gépsort.
A bemutató kapcsán a járműgyártó, a legújabb 120 lóerős Unimog modellt is bemutatta a magyar felhasználóknak. A halasi Unimogok közel egy évtizedes munka után, a 80-as évek közepén mentek végül nyugdíjba.
Farkas Imre