fbpx

A Tatra bemutatta a Phoenix modellsorozat új generációját

Írta: Farkas Imre - 2024 július 11.

Júniusban, a legrégibb cseh járműgyártó ünnepélyes keretek között bemutatta a Tatra Phoenix modellcsalád legújabb generációját. A Tatra Phoenix sorozat a cég gyártási portfóliójának pillérei közé tartozik, és elsősorban a polgári piacra szánták, de használják a mentők és tűzoltók, illetve a védelmi szférában is. A sorozatgyártás idén nyáron kezdődik, így már ősszel megkaphatják a vásárlók az első példányokat az új járművekből.

A Tatra Phoenix modellcsalád vadonatúj generációjának fejlesztése 2022 óta folyik, miközben a korábbi generációkhoz hasonlóan ez az új termék is egyesíti a Tatra tervezőinek szakértelmét és találékonyságát. A Tatra koncepció bevált alvázát, kabinjait és motorjait régóta a holland partner DAF Trucks, a sebességváltókat pedig a ZF vagy az Allison gyártja. „Az új Tatra Phoenixet úgy építettük meg, hogy megfeleljen a Tatra márkához köthető hírnévnek, és megfeleljen a Tatra mottójának. Elődeihez hasonlóan hosszú éveken át megbízhatóan szolgálja majd felhasználóit, mindig oda szállítja a rakományt vagy felszerelést, ahová kell, bármilyen körülmények között. Gazdaságilag hatékonyan és egyben biztonságosan, magas szintű kényelem és ergonómia mellett teszi ezt, valamint cégünk korszerű szerviztámogatási rendszere, illetve felszereltsége is rendelkezésére áll majd” – mondta Lukáš Andrýsek vezérigazgató. és a Tatra Trucks igazgatóságának elnöke.

Új Tatra Phoenix
A Tatra Phoenix modellcsalád vadonatúj generációjának fejlesztése 2022 óta folyik

Új kabin magas szintű biztonsággal, ergonómiával és kényelemmel

Az új Tatra Phoenix a DAF XDC vezetőfülkét (Construction sorozat) használja, amelyet a maximális biztonság, tartósság és kényelem jegyében fejlesztettek ki. Jobb rálátást, illetve áttekintést biztosít a teherautó körül, és aerodinamikailag a lehető legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztásra van optimalizálva. A LED-technológiás külső világítás, a modern kényelmi felszerelések sora, a tartozékok és dizájnelemek széles választéka opcionálisan elérhető lesz. „A kabin rövid (nappali) és meghosszabbított (alvó) változatban is elérhető lesz, de egy vagy két fekhelyes emelt tetős hálós változatban is rendelhetik. A sofőrt modern digitális műszerfal tájékoztatja, továbbfejlesztett ergonómiával és egyszerűsített kezelőszervekkel. Az utastérben új tervezésű anatómiai légrugós ülések is lesznek, amelyek biztonságos és egészséges ülést biztosítanak” – magyarázta Radomír Smolka, a Tatra Trucks fejlesztésért és kutatásért felelős igazgatósági tagja.

A bevált Tatra koncepció alváza és továbbfejlesztett gazdaságos motorok

A Tatra Phoenix modellsorozat új generációja megőrzi a Tatra koncepció vázát egy központi gerinccsővel, amelyben a hajtótengelyek és a differenciálművek tárolódnak. Az alvázat hagyományosan kizárólag az önállóan légrugós lengő féltengelyek jellemezték, ami egyedülálló a nehéz összkerékhajtású teherautók szegmensében. Az új generációs járművekhez kínált alapvető futómű-konfigurációk 4×4, 6×6, 8×8 és 8×6, míg négytengelyes változat is elérhető 1+3-as (azaz három hátsó tengellyel) kivitelben. A többtengelyes kivitelek opcionális számú kormányozható és hajtott hátsó tengellyel azonban szintén rendelhetők lesznek, a felhasználói igényeknek megfelelően.

A Tatra koncepció alváza számos előnnyel jár – magyarázta Petr Buršík, a Tatra Trucks ügyvezető igazgatója és alelnöke: „Ez elsősorban a merev tengelyű járművekhez képest jelentős rezgéscsökkenést jelent, ami nagy menetkomfortot nyújt a vezető számára. Kisebb a felépítmény sérülésének kockázata és terepen magasabb a sebesség. Hozzáadott érték a magas vezetési stabilitás kanyarokban vagy kitérő manőverekben – vagyis olyan tulajdonságok, amelyek különösen hasznosak közúton vagy kombinált forgalomban (úton és nehéz terepen). A központi gerinccső és a hegesztett segédváz kombinációjának köszönhetően az alváz megkönnyíti a különböző felépítmények adaptálását a szükséges kiegészítő elemek és a segédváz nélkül is – a járművek így alacsony súlyponttal és nagyobb hasznos teherrel rendelkeznek.”

A Tatra alvázkoncepció garantálja a jármű hosszú élettartamát is, amely még a legnehezebb terepen történő közlekedés során sem szenved torziós és hajlítási igénybevételtől. Az a tény, hogy a központi gerinccső emellett megvédi a hajtáslánc tengelyeit a sérülésektől és a környezeti feltételek hatásától, a hajtásrendszer megbízhatóságának, a minimális karbantartási igénynek és az alacsony szervizköltségnek a garanciája.

Motorok

A Tatra Phoenix teherautók új generációja az MX-11 és MX-13 sorozatú innovatív Paccar motorokkal van felszerelve, amelyek a legmodernebb technológiákat és dizájnelemeket alkalmazzák. Az MX-11 motorok 300 és 330 kW teljesítményű változatban, az MX-13 motorok, majd 315, 355 vagy 390 kW teljesítményű változatokban lesznek elérhetők. A ZF TraXon automata sebességváltók alapfelszereltségként állnak majd rendelkezésre, opcionálisan lehetőség lesz Allison teljesen automata sebességváltók beszerelésére is. Az új Tatra Phoenix teherautókat nem kínálják már kézi manuális sebességváltóval.

Új Tatra Phoenix
Még a legnehezebb terepen történő közlekedés során sem szenved torziós és hajlítási igénybevételtől

Modern segédrendszerek a biztonság és kényelem érdekében

Az új generációs Tatra Phoenix az elektronikai és segédrendszerek terén is újításokat hoz, amelyek a teherautók illetve haszongépjárművek általános szabványává válnak. „Kinál majd például automatikus ablaktörlő-vezérlő rendszert, automatikus külső világításkapcsoló rendszert vagy Corner View rendszert, amely megszünteti a holtteret, a vezető és az utas oldalán. A berendezés a jármű előtti akadályokat észlelő rendszerrel vagy opcionális Digital Vision rendszerrel is elérhető lesz, amely egy fő- és a nagylátószögű tükröt helyettesítő digitális kamerarendszer, amely a karokon elhelyezett kamerákból áll. a kabin oldalainak tetejére szerelve. A kamerák képét a belső A-oszlopokon elhelyezett kijelzőkre továbbítják” – tette hozzá Radomír Smolka. Lesz még sávelhagyásra figyelmeztető (LDWS) vagy gumiabroncsnyomás-figyelő rendszer (TPMS), amely minden keréken figyeli a tényleges abroncsnyomást és a hőmérsékletet.

Forrás: https://www.tatratrucks.com/