fbpx

Milyen lesz a jövő traktorfülkéje?

Írta: Kohout Zoltán - 2021 április 23.

Nem eszik olyan forrón a kását! – idézhető itt a bölcs magyar közmondás. A jelek szerint nem fog olyan gyorsan menni az önvezető traktorok és más mezőgazdasági erő- és munkagépek elterjedése. Így a fülke sem fog egykettőre eltűnni. De változni nagyon is fog!

 

traktor traktor

 

Hangsúlyt kap

A tavalyi Év traktora versenyen és válogatáson is már kiemelt hangsúlyt kaptak az új, minden korábbinál ergonomikusabb, jobban felszerelt, különféle vezérlési és kényelmi újdonságokat felvonultató traktorkabinok. Az abszolút győztes Massey Ferguson 8S.265-ös méltatásánál például kiemelték az új fülke csendes voltát, míg a Legjobban specializált traktorok kategóriában nyerő Fendt 211 V Vario a vezető munkakörnyezetét teljesen megújító fülkekoncepciójával (is) tűnt ki.

 

traktor

 

Csendesebb, sokrétűbb

A világ traktorgyártásában vezető német iparág egyik befolyásos tervezője úgy véli, a traktorkabinok mérete egyelőre nem lesz nagyobb. Az elektromos meghajtás terjedése révén viszont csendesebb lesz. Emellett tágasabb, ellentétben a jelenlegi fülkével, amely tele van tárcsákkal, vezérlőkapcsokkal és laza kábelekkel. És mindenekelőtt: a sofőr hamarosan mind több funkció szempontjából csatlakozik mobil irodájában a digitális farmhoz – jelzi előre Christian Huber. A Steyr traktorágazati alelnöke szerint sok időbe telik, mire a traktorkabin teljesen eltűnik. – A legtöbb országban évtizedekbe telik, amíg a kormányok és a biztosítók engedélyezik a nagy traktorok önálló vezetését. Tehát a vezetőfülke a traktor nélkülözhetetlen része marad – mondja Huber, aki szerint a modern traktorok már rendelkeznek az önálló vezetés technológiájával. – Ez több időt szabadít fel a sofőröknek, azon túl, hogy beavatkoznak, ha valami baj adódik. A kabin is hamarosan intelligensebben csatlakozik a traktorhoz.

 

 

traktor

 

Drón kíséri majd a mozgó irodát

A tervező már olyan – ma még futurisztikusnak ható – együttműködést is kivetít a jövőbe, amikor egy speciális érzékelőkkel ellátott drón van a tetőben. Amikor ezt a sofőr aktiválja, a gép előtt-felett-körül repülhet a levegőben, folyamatosan adatokat szolgáltatva a talaj és a növények állapotáról. Emellett a nagy külső tükrök helyett a karosszérián elhelyezett kis kamerák minden korábbinál teljesebb képet adnak a gépkezelőnek a traktor körüli viszonyokról. – A fülke egy virtuális mezőgazdasági iroda, amely minden csatlakozási lehetőséggel rendelkezik, teljes mértékben integrálva a precíziós gazdálkodási alkalmazásokkal – foglalja össze Christian Huber. Emellett az ülés is fokozza a kényelmes és egyben biztonságos munkavégzést azzal, hogy 360 fokban elfordítható lesz. Sőt, a Steyr koncepciótraktorán belépéskor nemcsak az ajtó nyílik automatikusan, hanem az ülés is a beszálló sofőr felé fordul…

 

Cui prodest…?

Mint nemrég írtunk róla, sok gazda azt gondolja, az önvezető, autonóm mezőgazdasági gépek terjedésének nem csak a különféle hatósági biztonsági előírások szigora az akadálya. A másik ok vélhetően a gazdasági érdek. A traktorgyártók nem okvetlenül érdekeltek abban, hogy autonóm traktorokat adjanak el, hiszen azokból kevesebb kell egy nagyobb gazdaságban.

 

Fotók: Steyr, Fendt, New Holland