Ma már semmi akadály sincs az önvezető gépeken alapuló szántóföldi munkavégzésnek – legalábbis technikailag. Azért még nem kell félniük a gépkezelőknek: egyelőre a jogszabályok és a költségszámítások nem gyorsítják az embermentes mezőgépek terjedését.
Bár a vezető nélküli gépüzemeltetés működés még több régióban nem (Európában sem) engedélyezett, azért a gyártók máris hatalmas szellemi és anyagi tőkét ölnek az önvezető-technológiák, a távvezérlés kifejlesztésébe.
Case IH, Kubota, John Deere: sci-fi – a jelenben
A Case IH például már 2016-ban bemutatta a még mindig izgalmas sci-fi-látványt nyújtó Magnum Autonomous Concept Vehicle-t. Ebben már fülkére sincs szükség, az összes automatika elfér a gépen. A FutureFarming összesítése szerint a John Deere elképzelése még mindig radikálisabb az önjáró traktorról: nincs dízel- és DEF-tartály, vezetőfülke, sőt, hagyományos sebességváltó sem. A gép egyetlen tengelyen fut az elméletileg 500 kW-os erőforrás révén, ami 250 kW teljesítményt oszt meg a traktor tengelye és a gép elektromos kereke vagy nyomtávja között. A fennmaradó 250 kW rendelkezésre állna az erőátvitelhez és a hidraulikához. Szintén látványos a Kubota ‘X Tractor – Cross Tractor’ koncepciója. Az X Tractor a különféle terményekhez és terepekhez illeszkedő magasságállítással, valamint a mesterséges intelligenciával is rendelkezik, ezzel képes tanulni az optimalizált navigációt a működtetés és a költségcsökkentés érdekében.
Több száz kilométerről is vezethető
A New Holland az NHDrive koncepciójával lépett be ebbe a versenybe. A traktor asztali vagy hordozható táblagépen keresztül figyelhető és vezérelhető. A távoli kezelőnek valós idejű traktor- és munkagépadatokat, útvonal-ábrázoló kijelzőt és akár négy valós idejű kameranézetet biztosít (kettőt-kettőt elöl és hátul). A munkaeszköz-érzékelők adatai (pl. vetőmagmennyiség, csoroszlya-leszorító) is elérhetők, hogy távolról valós idejű finomhangolásra legyen lehetőség. A távvezérlés az AGCO is követi a traktorfejlesztésben. A Fendt GuideConnect követőrendszere lehetővé teszi egyetlen gépkezelővel kétszeres termelékenység elérését – az 5G révén már akár több száz kilométeres távolságból is –, miközben mindkét traktor külön-külön is rugalmasan működik. A parancsok vezeték nélküli rádiós kommunikációval mennek át, a követő traktor visszajelzi például a motorfordulatszámot, a talajviszonyokat, a hibahelyzetet, az üzemanyagszintet, így a vezető folyamatos tájékoztatást kap. Az AGCO Valtra-egysége egyébként 5G-s kapcsolatot és 360 fokos kameraképet is nyújt.
Még nem való mindenkinek
Több kombájn és lehordókocsi egyidejű működtetésére képes a Kinze technológiája is. Amikor a kombájnnak menet közbeni tehermentesítésre van szüksége, a rendszer automatikusan kiválasztja a traktort és azt a kocsit, ami a leghatékonyabban képes elvégezni a feladatot. Ugyanakkor a FutureFarming szakújságírója szerint a Kinze szünetelteti a fejlesztést „a gyenge mezőgazdasági piaci körülmények és azon nagyszámú gazda miatt, akik nem egészen készek a teljesen autonóm technológiára”.
Az önvezető gépek fejlesztését egyébként világszerte a munkaerőköltségek csökkentése – sőt, Kínában például néha a munkaerőhiány – mellett a precízebb munkavégzés motiválja. Az automata irányítású gépek, bár egyelőre költségesebbek, nem igényelnek fizetést és pihenőidőt, továbbá a munkavégzés minőségét minden pillanatban a beállítás szerinti módon látják el. Az elterjedésük nem, csak az áttörés időpontja lehet kérdés ma már, ami elsősorban a jogszabályokon és a megtérülési időn múlik.