Az Agritechnica 2023 nyitónapján, november 12-én került sor a legfontosabb eseményre, a „Tractor of the Year” díjátadóra. Ez a szakmai elismerés idén ünnepelte 25. évfordulóját. Az esemény nemcsak a figyelemre méltó gyártói eredményeket díjazta, hanem új díjkategóriákat is felfedett, jelezve a verseny jövőjének átalakulását. Az ünnepség, amely a legmodernebb mezőgazdasági technológiák bemutatója volt, bizonyította az iparág töretlen elkötelezettségét a kiválóság iránt.
Az iparág prominens személyiségei, köztük Malene Conlong, a DLG nemzetközi sajtókapcsolati menedzsere, Jelte Wiersma, a CEMA főtitkára és Lucia Salmaso, a BKT Europe ügyvezető igazgatója szóltak a közönséghez. Beszédjeikben hangsúlyozták az innováció és a fenntarthatóság létfontosságú szerepét a modern mezőgazdaságban.
Új díjkategóriákat vezet be a következő évekre, igazodva a mezőgazdasági gépek folyamatosan fejlődő jellegéhez. Ezek a kategóriák a fenntarthatóságot, a hatékonyságot és a specializációt előtérbe helyező innovációk elismerését célozzák.
A GYŐZTESEK A ZSŰRI INDOKLÁSA ALAPJÁN
„AZ ÉV TRAKTORA 2024” GYŐZTESE – CLAAS XERION 12.650 TERRA TRAC
A Mercedes-Benz OM 473 motor által leadott 653 lóerővel a CLAAS XERION 12.650 TERRA TRAC a világ legerősebb, fokozatmentes sebességváltóval szerelt traktora. A konstrukció megtartja a XERION traktorok fő jellemzőjét, a két kormányzott járóművön az 50:50 arányú elosztást, maximalizálva a vonóerőt és minimalizálva a talajtömörödést. A rendelkezésére álló komoly teljesítmény és méretek ellenére a XERION nagyon könnyen kezelhető.
Ez köszönhető a négy mechanikus tartománnyal működő, legújabb generációs CMATIC fokozatmentes sebességváltónak (ZF Eccom 5.5), amelyet a CEMOS tanulási alapú rendszere és az információbevitel segít a vontatási és a ballaszt-optimalizálásban. Mindez egyértelmű előnyökkel jár a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás tekintetében. Természetesen az új XERION modellek az ISOBUS alkalmazásokhoz és a precíziós mezőgazdasághoz testre szabható csomagoknak köszönhetően sokkal okosabbak is. Az ügyfelek választhatnak a különböző korrekciós jelekkel ellátott GPS Pilot automatikus vezetés, valamint az online és offline tevékenység-irányítás, valamint a precíziós mezőgazdasági alkalmazások között a szakaszvezérléssel és a változó adagolású kijuttatással (VRA). Mindez egy 12 colos CEMIS 1200 terminálon jelenik meg a jól ismert CEBIS vezérlési koncepciót használva.
„A LEGSOKOLDALÚBB 2024” – MCCORMICK X5.120 P3-DRIVE
Kompakt, robusztus, sokoldalú és rendszerbe csatlakoztatható: a McCormick X5.120 P3-Drive ideális gép a gazdaságok mindennapos munkáiban. A 4 hengeres FTP F36 Stage V 3,6 literes motor 114 lóerős, önsúlya 4000 kilogramm, maximálisan megengedett terhelhetősége pedig akár 7000 kilogramm. Az automatizált powershift sebességváltó lehetővé teszi az automatikus kapcsolást, akár 12 fokozatban, mind terepen, mind közúton.
A fedélzeti technológiai csomag része a fejlett kormányzási funkciókat támogató Advanced Driving System (ADS) is, beleértve a kerekek elkormányzásának automatikus módosítását és az iránytartást egyenetlen terepen. A tengely és a fülke felfüggesztése minden esetben maximális kényelmet biztosít és gyári kivitelű homlokrakodó-szerelék is rendelhető. A digitális felszereltség szintén kiemelkedő, az ISOBUS csatlakoztathatóság, a precíziós kormányzás, a flottakezelés és a távdiagnosztika integráltfunkcióival.
„A LEGCÉLIRÁNYOSABB 2024” – LANDINI REX 4-120 GT ROBOSHIFT DYNAMIC
Az Argo Tractors, a Landini Rex4 120 GT Roboshift Dynamic modellel magasra tette a mércét a speciális szőlő- és gyümölcsültetvény-traktorok között. Kiemelkedő jellemzője a RoboShift sebességváltó, amely elektronikus kapcsolású, mind a három terhelés alatt kapcsolható sebességfokozat használható, mind a négy fokozatcsoportnál. Mindezt kiegészíti az APS funkció – Auto Power Shift – az automatikus sebességváltás, amelynek érzékenysége, kapcsolási pontjai szabályozhatóak.
A többfunkciós SmartPilot joystick egyidejűleg vezérli a sebességváltót, a PTO bekapcsolását, a motor fordulatszámát és az elektrohidraulikus elosztót. A fejlett vezetési rendszert (ADS) már gyárilag úgy kalibrálják, hogy integrálható legyen a precíziós gazdálkodási műveletekhez szükséges segédirányító rendszerekkel. A rendszert a Fleet & Diagnostic Management csomag felügyeli.
A Zero Shock System fülkefelfüggesztés, a tengelyfelfüggesztéssel kombinálva, a szántóföldi traktorokhoz hasonló komfortot biztosít.
„A FENNTARTHATÓSÁG GYŐZTESE 2024” – FENDT E 107 V VARIO
A Fendt e107 V Vario az első 60 lóerő feletti teljesítményű, tisztán elektromos hajtású, célirányos traktor a piacon. Az akkumulátor kapacitása100 kWh, ami körülbelül 4-7 órás üzemórát jelent az olyan részterheléses alkalmazásokhoz, mint a soraljgondozás, kaszálás vagy úttisztítás. A nulla károsanyag-kibocsátású e107 V Vario a hagyományos gépekkel megegyező méretekkel rendelkezik, így a gazdálkodók a traktorral továbbra is használhatják meglévő eszközeiket. Ugyanez vonatkozik a négyoszlopos fülkére is, amely kipufogócső nélkül jobb kilátást biztosít a hagyományos modellhez képest.
Mivel a gyorstöltő egyenáramú (Supercharger) csatlakozók még nem terjedtek el a mezőgazdaságban és az önkormányzati szektorban, a Fendt e107 V Vario CCS2 aljzattal van felszerelve, amely 22 kW-ig lehetővé teszi a váltakozó áramú töltést, vagy egy 22 kW-os mobil töltővel együtt használva, egy 32 amperes ipari aljzaton keresztül tölthető. Ezzel a töltőteljesítménnyel az akkumulátor 5 óra alatt teljesen feltölthető.
Kiss Bertalan