fbpx

10 tipp az ideális pótkocsi kiválasztásához

Írta: GÉPmax-2024/V. lapszám cikke - 2024 szeptember 21.

A mezőgazdasági pótkocsi kiválasztásakor számos különböző körülményt és lehetőséget kell figyelembe venni. A végső választás előtt mérlegelnünk kell több funkciót, és gondoljuk át a pótkocsival kapcsolatos elvárásainkat. Végül is ez egy hosszú távú befektetés, és azt szeretnénk, ha a kiválasztott jármű tartós lenne, és maximális hasznot hozna a gazdaságunknak.

A legjobb pótkocsi kiválasztásának nagyon sok különböző szempontja van, amelyeket mérlegelni kell, mielőtt döntést hozna. Egyes nyerges vontatóink nagyon szűk felhasználási lehetőségekkel rendelkeznek, mások pedig különféle célokra használhatók.

Például egy hagyományos, két vagy három irányba billenthető felépítményű terményszállító pótkocsi a bálatartók hozzáadásával és az oldalsó panelek eltávolításával könnyen átalakítható platformszállító pótkocsivá széna- és silóbálák vagy műtrágyazsákok szállításához. Nem is beszélve a többcélú lehordóhevederes vagy letolófalas pótkocsikról, amelyeknél hátfalcserével percek alatt átrakócsigás kocsi vagy szervestrágyaszóró születik a szállítóeszközből.

Pótkocsi billent
Más raktérkapacitás/teherbírás arányú pótkocsit igényel a szecskázott termény vagy aprított szálas anyag és mást a gumós növények vagy az ömlesztett szemes termény szállítása
– fotó: https://palmsetrailer.eu/en/

A KIVÁLASZTÁSAKOR A KÖVETKEZŐ KÉRDÉSEKET KELL FELTENNI:

– Milyen traktorral fogják vontatni a pótkocsit? Mekkora a motor teljesítménye, és ahhoz viszonyítva a tömeg-teljesítmény aránya? Milyen vonószerkezettel, illetve hidraulikus csatlakozással van szerelve, utóbbiból hány van, és mekkora az olajszállítási képessége, illetve hidraulikaolajtartály-kapacitása?

– Milyen anyagokat szállítanak elsősorban? Itt leginkább a térfogat-tömeg arányra kell gondolni. Más raktérkapacitás/teherbírás arányú pótkocsit igényel a szecskázott termény vagy aprított szálas anyag és mást a gumós növények vagy az ömlesztett szemes termény szállítása.

– Milyen hosszúak lesznek a távolságok, és mekkora lesz a kiépített út, illetve a földút aránya. Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy szántóterület milyen talajú; sűrűbbek vagy ritkábbak a nedves, sáros időszakok. Ezek a kritériumok nagyban befolyásolják az alvázkonstrukció kiválasztását, a tengelyfelfüggesztést, illetve az adott modell kerékméretét, abroncsozását is.

– Hogyan lesz feltöltve a pótkocsi? Zömmel magtári szállítószalagos, előkészítő garatos feltöltés lesz, vagy rakodógépekkel történik a rakodás? Mekkora a rakodási magasság? Mekkora arányban lesz jelen a betakarítógépekkel, kombájnokkal silózókkal való megrakodás?

– Vannak speciális feltételek? Ha igen, mik ezek (például a raktárajtó magassága, amelyen keresztül a pótkocsinak be kell férnie, vagy a mennyezet magassága abban a helyiségben, amelyben a pótkocsit használni fogják, amikor billentett helyzetben van)?

Tandem tengely
Jól ismert beszállítók minőségi alkatrészeiről van szó, vagy ismeretlen gyártótól származó elemekkel szerelik fel a járművet? – https://palmsetrailer.eu/en/

A GYÁRTÁSON ÉS AZ ALKATRÉSZEKEN IS SOK MÚLIK

A döntés a vontató pótkocsi minőségétől is függ. Sok mezőgazdaságipótkocsi-gyártó alacsony áron kínálja járművét, de minőségük az árral arányban van.

Ha valaki hosszú élettartamú és erős pótkocsit szeretne, érdemes több részletet figyelembe venni:

– Mennyi a szállítási idő? 1 év vagy 2-3 hónap? Egy betakarítási szezonra való beszerzés esetén nem elhanyagolható tényező ez sem, hiszen ettől függ, mikor kezdhető a tervezett munka az új pótkocsival.

Tandem tengely
A tengelyfelfüggesztés kiválasztását befolyásolja, hogy mekkora lesz a kiépített út, illetve a földút aránya – fotó: https://palmsetrailer.eu/en/

– Honnan vannak az alkatrészek? Jól ismert beszállítók minőségi alkatrészeiről van szó, vagy ismeretlen gyártótól származó elemekkel szerelik fel a járművet? Ezen belül a fékrendszer, a hidraulika, a kerékfelnik és gumik gyártója kiemelten fontos.

– Mekkora a felépítmény lemezeinek és keretének a vastagsága? Az olcsóbbak általában vékonyabbak, és nem bírják az ütéseket sem, így egy ilyen pótkocsi nagy valószínűséggel rövidebb élettartamú lesz.

– Hogyan készült a pótkocsi? Változó odafigyeléssel, kézi hegesztéssel, kisipari módszerekkel vagy robothegesztéssel, ellenőrzött, tanúsítvánnyal rendelkező környezetben?

hegesztés
Hogyan készült a pótkocsi? Változó odafigyeléssel, kézi hegesztéssel, kisipari módszerekkel vagy robothegesztéssel – fotó: https://palmsetrailer.eu/en/

– Mennyire egyszerű a pótalkatrészek beszerzése a következő években? Mivel egy ismeretlen járműgyártó kisvállalkozás bármikor bezárhatja a kapuját, amikor terméket választunk, érdemes megfontolni a nagy múlttal rendelkező cégek ilyen jellegű előnyeit. Természetesen a mai világban ez sem garancia semmire, de azért utóbbiaknál sokkal megnyugtatóbban rendelkezésre állnak a szükséges alkatrészek, valamint a megfelelő műszaki támogatás.

Forrás: palmsetrailer.eu/en

Összeállította: Farkas Imre