Csúcsokat döntenek a gyártói bevételek, de…

Írta: GÉPmax-2022/V. lapszám cikke - 2022 szeptember 27.

A mezőgazdasági gépgyártók féléves eredményeiről szóló jelentéseket böngészve érdekes és egyben ellentmondásos kép rajzolódik ki. Az Agrarzeitung elemzéséből kiderül, hogy nemrég például a Kubota konglomerátum a mezőgazdasági és ipari gépgyártás területén 16,5 százalékkal, 8,3 milliárd dollárra, a Kuhn pedig 9,8 százalékkal, 810 millió euróra tudta növelni forgalmát. Ez azt jelenti, hogy mindkét vállalat eredményei illeszkednek a gyártók többségének trendjéhez, és ezek egybehangzóan a forgalom növekedéséről tanúskodnak – néha nagyobb, néha kisebb mértékben.

Úgy tűnik tehát, hogy a mezőgazdasági gépek boomja változatlanul folytatódik. És szándékosan használjuk a „tűnik” igét, mivel a forgalom csak egy paraméter, a gyakran idézett érme egyik oldala. A gyártók árbevétel-növekedése mellett a nyersanyagárak is eszeveszetten emelkednek a globális világban, elég csak az acéláruk és a gumiabroncsok áremelkedését megnézni. Miután a szomszédunkban elindult a háború, az acél ára például egy hónapon belül 40 százalékkal emelkedett. Ami a gumiabroncsokat illeti, legalább 40 százalékkal többet kell az előző évhez képest fizetni értük. Ennek okai nyilvánvalóak: a gumitól a koromig és a konténerárak mértéktelen emelkedéséig a gumiabroncsgyártóknak nem volt más választásuk, mint az árak ilyen szintű felfelé módosítása. Így érthető, hogy a gyártási lánc végén a mezőgazdasági gépgyártók is kénytelenek voltak megemelni gépeik árát.

Kombájngyár
A szakképzett munkaerő hiánya megnehezíti a rekordmenynyiségű rendelésállomány feldolgozását – fotó: John Deere

KELL A KÉTSZÁMJEGYŰ FORGALOMNÖVEKEDÉS…

Ha 2021 első félévének árlistáit a gyártók aktuális árlistáival összehasonlítjuk, a legtöbb vállalat esetében a gazdálkodóknak legalább 20 százalékkal többet kell fizetniük ugyanazért a gépért. Ez persze azt is jelen- ti, hogy az a gyártó, amelyik nem számol be kétszámjegyű forgalomnövekedésről a 2022-es negyedéves jelentéseiben, rosszabbul fog teljesíteni a piacon, azaz kevesebb gépet fog eladni, mint az előző évben. Ami viszont nem lenne igazán meglepő az ellátási szűk keresztmetszeteket tekintve… Nem lehet általános kijelentést tenni arról, hogy a gyártó veszít-e piaci részesedést, mert minden egyes szegmenst külön-külön kell vizsgálni. Úgy tűnik azonban, hogy vannak olyan gyártók, ahol a beszerzések esetleg jobb kezekben vannak – ha például végigautózunk Németországon, és megnézzük a szakkereskedők telephelyeit, hatalmas különbségeket vehetünk észre! Hogy csak egy példát mondjunk, a John Deere-forgalmazók ott mindenütt komoly készlettel várják az érdeklődőket, és továbbra sincs ok arra, hogy a mannheimi gyárban 2022-re tervezett 42 000 traktor ne készüljön el.

Az egyes vállalatok sikerétől függetlenül azonban már most egyértelmű, hogy 2021-hez képest 2022-ben kevesebb mezőgazdasági gépet szállíthatnak a gyártók a gazdálkodóknak és a vállalkozóknak világszerte.

Traktorgyár
Továbbra sincs ok arra, hogy a mannheimi gyárban 2022-re tervezett 42 000 traktor ne készüljön el – fotó: John Deere

A GYÁRTÓK NEM A ZSEBÜKET TÖMIK…

Sokak hiedelmével ellentétben a gyártók nem a zsebüket tömik. Ha megnézzük a közzétett működési eredményeket, egy teljesen más világot fogunk látni, mint amit az eladások növekedése mutat. A Kubota üzemi eredménye például 18 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, az adózás előtti eredmény pedig 11,9 százalékkal esett vissza. Hasonló a helyzet a legtöbb más gyártó esetében is. Az ellátási szűk keresztmetszetek okozta költségnövekedést – nem utolsósorban a futószalagról lekerülő, teljesen el nem készült gépek utólagos befejezése miatt – a gyártók tehát nagy valószínűséggel nem tudták ellensúlyozni az áremelésekkel. Erre utal az egyik piaci szereplő jelentéséből is a mellékelt idézet: „A kivételesen magas rendelésállománynak köszönhetően a kapacitások továbbra is nagymértékben ki lesznek használva. A beszerzési és logisztikai nehézségek egyelőre valószínűleg fennmaradnak. A szakképzett munkaerő hiánya megnehezíti a rekordmenynyiségű rendelésállomány feldolgozását. Az ebből adódó termelésihatékonyság-csökkenés, valamint az általában növekvő költségalap növelni fogja a haszonkulcsokra nehezedő nyomást. Emellett bizonytalanságok vannak az ukrajnai háborúval és a kínai COVID 19-intézkedésekkel kapcsolatban. Ezek a kihívások minden divíziót érintenek.” Nem egyszerű tehát a gyártók helyzete sem, mint ahogy a vásárlóknak is érdemes a fejlesztéseiket időben átgondolni, és a megrendeléseket elindítani. A korábbi évek kiegyensúlyozottabb készlete, a tervezhető(bb) szállítási határidők és árak egy ideig még nem térnek vissza.

Fodor Mihály