A menetirány megfordíthatósága egyedülálló felszereltségi szintet jelent a mezőgazdasági traktorok, vontatók világában, ami ráadásul növeli a termelékenységet. A dizájn mellett az ergonómia előretörésével olyan fontos tervezési szempont került a gyártók fókuszába, amely a gépet használó embert helyezi a középpontba. A menetirány megfordítása számtalan előnnyel jár: kényelmes üléspozíció, kevesebb nyak- és hátfájás, ideális rálátás és kontroll a munkagépekre, a traktor pontos irányíthatósága.
A kisebb teljesítményű vagy speciális felhasználású ültetvénytraktoroknál általában a kormány és az ülés fordítható meg a sebességváltó karokkal együtt, a többi kezelőszerv nem feltétlenül érhető el azonos módon; ez főként az egyszerű építési elvekből fakad.
Az univerzális középnehéz traktoroknál az ülés a karfába integrált kezelőszervekkel együtt megfordítható, amit egy kisebb hátrameneti kormánnyal és hátsó pedálsorral egészítenek ki. A korábbi kiviteleknél gyakori probléma volt a hátsó lábtér szűkössége, amit az áttervezett, átépített padlólemezekkel és hátsó fülkefalakkal orvosoltak. A következő lépcsőfokot a komplett, megfordítható fülkék jelentik, ezekkel főleg eszközhordozóknál találkozhatunk, azok tervezett sokoldalúsága miatt. Ezt főleg ott alkalmazzák, ahol fontos, hogy a gép és a fülke egymástól függetlenül mozgatható legyen.
ÜLTETVÉNYESEK
A keskeny nyomtávú szőlő- és gyümölcsültetvény-traktorairól ismert olasz Antonio Carraro termékei kínálták az egyik legelső, egyszerű menetirány-fordítási lehetőséget a fülke nélküli kiviteleknél. Ezeknél az ülés felhajtása és egy mechanikus reteszelőkar meghúzása után a vezetőplatform 180 fokkal átfordítható, majd ezt követően a gép tolt üzemű gépek működtetésére is alkalmas. A fülkével szerelt változatoknál néhány mozdulattal többre van szükségünk, de ezeknél is variálható a menetirány, amiről gyakran árulkodik a traktorok gumizása, azok jellegzetes futófelülete. A négy azonos méretű kerék és az optimális súlyeloszlás főként a dombos, hegyes terepen előny.
A jugoszláv érában sokáig az IGT és Tomo Vinkovič, majd 1990 után Antonio Carraro traktorok forgalmazójaként is működő szlovén Agromehanika a saját gyártású, kisebb teljesítményű AGT hegyi mindenes és szőlőművelő traktorainál alkalmazza az ülés és műszerfal együttes megfordítását, ezáltal a hátsó függesztésű munkagépekből néhány mozdulat alatt tolt üzemű gép válik. A konstrukció nagyon hasonlít az Antonio Carraro megoldásához.
Az itthon kevésbé ismert és elterjedt, az Argo Tractorshoz tartozó olasz Valpadana (7000-es, 9000-es szériák) ültetvénytraktorai szintén megfordítható üzemű gépek. A felhajtható pedálokkal készülő rendszer szintén a kormány és az ülés együttes elfordításával tehető hátramenetben is komfortossá. A cél itt sem csak a gépkezelő munkájának megkönnyítése. A tolt üzem a traktort is védi, kíméli, emellett számos művelet munkaminőségét növeli a gyakran speciális eszközöket igénylő zöldségtermesztés, gyümölcs- és szőlőművelés területén. A szőlőtermesztésnél például a gyakran ismétlődő soraljművelés és csonkázás nagyságrendekkel optimálisabban végezhető, főleg meredek, géppel kimondottan nehezen művelhetőültetvényeknél.
A nagy, kényelmes fülkék tolt üzemben is elegendő helyet biztosítanak a gépkezelő számára. Az ergonomikus dizájn egészségmegőrzési szempontból sem elhanyagolható, a nyak- és hátfájás megelőzése ráadásul javítja a koncentrálóképességet, lehetővé teszi a hatékony munkavégzést. A teljes értékű, párhuzamos kormányzási és kezelési rendszernek köszönhetően a traktor mindkét irányban ugyanúgy használható. A szántóföldi növénytermesztés során főként a szártépőzés, a mulcsozás és a kaszálás során mutatkoznak meg a megfordított menetirány nyújtotta előnyök, de a kisebb gazdaságok egy-két soros kukoricasilózói is jobban üzemeltethetők így, a különleges növények (pl. gyógy-, fűszer- és aromanövények) betakarításának gépesítéséről már nem is beszélve. Jól jöhet a változtatható haladási irány a telepi munkáknál ugyanúgy, mint az erdészeti vagy a kommunális felhasználási területeknél.
UNIVERZÁLIS ERŐGÉPEK
A Valtra választható opcióként gyári hátrameneti kezelőszervcsomagot kínál az N, T, Q és S modellcsaládjai számára, ami jobb fordulékonyságot és összehasonlíthatatlanul jobb rálátást biztosít a tolt üzemben használt gépek esetében, mindezt jelentős idő- és üzemanyag-megtakarítás mellett. A Valtra rendszere több mint 35 év tapasztalatára épít. Az átgondolt rendszer egy kiegészítő, kisebb méretű, elektronikus irányváltóval szerelt kormánykerékből, kiegészítő kuplungból, fék- és gázpedálból áll.
A kiegészítő kormány állítható pozíciójú, használaton kívül egy sínen mozgatva könnyedén a fülke sarkába húzható. A karfába integrált kezelőszervek az üléssel együtt 180 fokban átfordíthatók. Az EHR (elektrohidraulikus emelőmű-szabályozás) vezérlésű hidraulikakörök és a szimmetrikus váltóképletek igazán univerzálissá teszik a Twin Trac rendszert. A Valtra rendszeréhez nagyon hasonló kiegészítő berendezéseket gyártanak és szerelnek be osztrák, német, valamint svájci cégek. Általában egyegy cég az adott gyártó traktoraira specializálja magát. Az ausztriai Kneidinger Steyr és CASE IH traktorok és erdészeti munkagépek kereskedőjeként kínál saját beszerelésű menetirány-fordító rendszereket, amelyek jó rálátást biztosítanak a hátsó hárompont-felfüggesztésű adapterekre. A kabin padozatát és hátsó falát átépítik, a megnövelt lábtér biztosít helyet a kiegészítő pedáloknak és kényelmet a gépkezelőnek.
A klímát és a szellőzőket szintén módosítják, hogy a megfordított menetirányban ugyanúgy optimálisan működjön a páramentesítő funkció, és a vezető számára se legyen zavaró a hideg levegő áramlása. Az átalakítás nem érinti a pótülést. A vezetőülés szintén 180 fokban, a kartámasszal és a kezelőszervekkel együtt megfordítható, a motor leállítása vagy az ülésből történő felállás nélkül. A menetirány módosítása ellenére minden funkció használható marad. A Steyr gyárilag is kínált a 80-as,90-es években megfordítható irányú kezelőszervekkel rendelkező eszközhordozót, a Steyr 8300, 8320, 9320 típusok közül a 8320-asból itthon is szép számmal dolgoztak gépek.
A németországi Kotschenreuther megfordítható menetirány-rendszereket gyárt és integrál a John Deere 6M, 6R, 7R, 8R és 9R traktorszériáiba. Ami a már említett rendszerekhez képest újdonság, hogy a hátsó kiegészítő kormánykerék helyett joystick is választható. Az eredeti kormánykereket le kell venni, hogy a vezetőülést elfordítsuk, a kiegészítő kormány oszlopa a hátsó ablaküveg közepéhez került, amit a használat előtt le kell hajtani, majd feltenni rá a kiegészítő kormánykereket. Az egész folyamat két percet igényel, a használhatóságot a néhány kiegészítő mozdulat nem befolyásolja. Ennél a rendszernél is szériafelszereltség a hátsó, elegendő helykínálatú növelt lábtér a kiegészítő pedálokkal, a hátsó, integrált irányváltó és a 180 fokban fordítható ülés. A traktorok gyári funkciói szintén kivétel nélkül elérhetők a megfordított menetirány esetében is.
Az egyik legmeghatározóbb képviselői a megfordítható menetirányú kezelőszervekkel szerelt erőgépeknek az itthon is jól ismert és népszerű MB Trac erőgépcsalád felső modelljei. Az 1300, 1500, 1600 és 1800 Turbo Intercooler modellek a 80-as években kerültek be a hazai piacra. Ezekben a típusokban egy mozdulattal 180 fokban megfordítható volt az üléssel, műszerfallal egybeépített kezelőegység. Itthon ezeket tartós hátramenetben végzett munkában, főként függesztett silózókkal és cukorrépa-betakarító adapterekkel alkalmazták.
MEGFORDÍTHATÓ FÜLKÉSEK
A megfordítható menetirány következő lépcsőjét, luxuskategóriáját a megfordítható fülkék jelentik. Nincs új a nap alatt; a fordítható fülkével már a magyar agrár-műszaki emlékek között is találkozhattunk. Az MB Trac kiváltására szánt Varitrak M63 fejlesztésénél felhasználták a Rába 180-as többcélú erőgép tapasztalatait, a traktor továbbfejlesztett prototípusai (K2, K3) sajnos azonban a sorozatgyártásig nem jutottak el, de innovatív megoldásaikkal, az M63 a fordítható vezetőfülkéjével, illetve a K2 és K3 a megfordítható kezelőszerveivel sok elismerést kapott.
A CLAAS XERION a kategória egyik alapító klasszikusának számít; a Trac VT (Variable Cabin) kivitele hátramenetben ugyanolyan kényelmes, mint előremenetben. A teljes fülke a vezérlésekkel együtt néhány másodperc alatt fordul át középről a hátsó híd fölé, ezáltal minden funkció logikusan alkalmazható. A munkavégzés után vonuláskor, közúti közlekedéskor visszafordított középállású fülke első osztályú kényelmet és utazási komfortot biztosít. A gép precíz manőverezhetőségét és sokoldalúságát ötféle kormányzási mód teszi teljessé. Nem véletlen, hogy ez az egyik legkedveltebb, nagyobb szériában gyártott eszközhordozó, amit az egyedi gépesítést igénylő betakarítási feladatok elvégzésére szívesen választanak alapnak egyedi gépgyártással és személyre szabott átalakítással foglalkozóvállalkozások. A gyári kivitelek mellett a megfordítható fülkék szegmensében is találunk utólagos átalakítással foglalkozó céget.
A német Paul Nutzfahrzeuge fülkéje nemcsak forgatható, hanem emelhető is; 2017-ben mutatkoztak be a hannoveri Agritechnicán a 200 fokban fordítható megoldásukkal, a LiftKabinnal. A cég egy Deutz-Fahr Agroton TTV 9340 traktort épített át fülkefordító rendszerével. A forgás iránya megegyezik az óramutató járásával. A mozgathatóság azt jelenti, hogy mindig az adott munkafolyamatnak megfelelő, legoptimálisabb, legergonomikusabb és legbiztonságosabb fülke- és munkapozíció vehető fel a traktorral, nem csak a rálátás szempontjából.
Az eredeti fülkefelfüggesztéssel együtt a gyári fülkerugózás is megmaradt, a hidraulika- és a fékrendszert azonban módosították. Az elektromos vezetékek, hidraulikus csatlakozások mozgathatóságát megoldották, a forgási tartományon belül a gép tetszőleges pozíciójú fülkéből üzemeltethető. A hidraulikus keretrendszer felfelé 35 cm-t, hátra 75 cm-t tud elmozdulni, a rendszer egy kapcsolóval aktiválható, és joystickkel vezérelhető. Hátrányai közé főként a legfeljebb10 km/h-s sebesség tartozik. A daruzási, csörlőzési és rakodási munkák közötti manőverezésekhez azonban nincs szükség nagyobb sebességre, így főleg a statikus munkákban csúcsosodnak ki a tetszőleges fülkeállítás előnyei. Ennek megfelelően a tolt üzemű gépek működtetése a fejlesztéskor nem számított elsődleges szempontnak.
Söjtöri Andor