fbpx

Dél-amerikai egyedi eszközhordozó, import silózóhoz

Írta: GÉPmax-2023/III. lapszám cikke - 2023 június 07.

Az Ipacol egy brazil gyártó, amely igen széles portfóliót kínál hazájában immár 47 éve. Beföldi értékesítése mellett exportál Dél-Amerika több országába, Közép-Amerikába és az afrikai kontinensre is. Széles kínálattal rendelkezik a szállítás, tápanyag-visszapótlás és az állattartás gépeiből. Viszont a kínálatban csak két önjáró gépük van, az egyik egy kerekes törzscsuklós homlokrakodó, illetve egy önjáró eszközhordozó. Utóbbi sorfüggetlen silózókkal kombinálva lényegében önjáró szecskázógépként funkcionál, de más tolt rendszerű gépek, mulcsozók, frontkaszák is üzemeltethetők vele.

Az Ipacol CFA magajáró eszközhordozó-család háromtagú. Elsőként immár több mint egy évtizede, 2011-ben a CFA-2000 S2, majd rá négy évre a CFA-2000 S3 született meg, utóbbiból dolgozik a több. Az egész gép egy 90-es évekbeli méretű, illetve konstrukciójú önjáró silózó felépítését követte, annyiban eltérően, hogy itt értelemszerűen az aprító-anyagtovábbító rendszer hiányzott a gépből.

NYUGAT- ÉS KELET-EURÓPAI FŐEGYSÉGEKBŐL

A CFA-2000 S2-ben még egy 6,3 literes, 260 LE teljesítményű Mercedes Benz OM 906 LA dízelmotort használtak meghajtás gyanánt. A CFA-2000 S3 generációban már biztosra mentek erőforrás tekintetében, hiszen a nemzetközi piacon más konkurens silózókban jól bevált MB OM 926 LA típusú, 7,2 literes, hathengeres, 326 lóerős, német dízelmotort választották. Ez alacsony, 14001600 f/min fordulatszám-tartományon egészen magas, 1250 Nm nyomatékot nyújtott. A gép motorburkolatán külön fel is hívják a figyelmet a „Merci” motorra, a „Powered by Mercedes-Benz” felirattal.

MWM motor
A CFA-1000 típus 7,2 literes MWM dízel erőforrása

A járószerkezet meghajtása hidromechanikus megoldással történt, a mellső hídra szerelt 4 fokozatú váltóval és a váltót hajtó hidromotorral, utóbbi a motorra szerelt szivattyúról kapta a kiszolgálást. A hátsó kormányzott tengely alapkivitelben nem hajtott, de kérhető 4×4 hajtással. Kényelem és ergonómia tekintetében a fülke szintén egy ezredforduló környéki önjáró szecskázó vagy arató-cséplőgép komfortját, illetve felszereltségét nyújtja. Kiváló a kilátás a négyoszlopos fülkéből a mellső munkagépre, minden elektronikusan kapcsolható, kapunk egy manuális klímát, pótülést, multifunkciós irányváltókart, állítható kormányoszlopot, tolatókamerát 7 hüvelykes monitorral. Viszont kárpitozást, szövetborítást ne várjunk, mindent kemény műanyag borít: ez brazil gép, nem az európai igényekhez van igazítva.

CFA-1000
A szerelőcsarnokban készül egy újabb CFA-1000 silózógép

A KISEBB OLYAN, MINTA NAGYOBB, CSAK GYENGÉBB

A kisebb CFA-1000 modell is a 2000-eshez hasonló műszaki tartalmú, de alacsonyabb teljesítményű, lényegében a 2000 S2-vel azonos 260 lóerős, de nem Mercedes-Benz motor hajtja, hanem egy 7,2 literes MWM dízel erőforrás. Külsőben a fülke azonos, de más árnyalatú a fényezés, és az eltérő motor miatt a hátsó motorház is különbözik kissé. Viszont itt már irányváltós, két pozícióba állítható lapátokkal szerelt 600 mm átmérőjű Flexxaire hűtőventilátorral van szerelve az önjáró gép hűtőrendszere, és automatikusan átváltva tartja folyamatosan tisztán a hűtőradiátorokat. Ezzel biztosítja a mindig optimális hőfokot a motornak és hidraulikus rendszernek.

Ha már az elejénél járunk, a kisebb és a nagyobb teljesítményű modell egyaránt 5 tonna emelőképességű hárompont-függesztéssel, 1000 f/min fordulatszámú TLT csonkkal biztosítja a munkaeszköz csatlakoztatást és üzemeltetést.

CFA-2000
A CFA-2000 típuson a motorburkolaton felirat hirdeti a Mercedes motort

MÁSOLT SILÓZÓ FEHÉROROSZORSZÁGBÓL

A gyártó egy 3,0 méteres munkaszélességű, sorfüggetlen függesztett silózót kínál, amely lényegében a Kemper Champion 3000 típus klónja. Mielőtt megvádolná valaki őket a lopással, nem ők az elkövetők. A silózó a fehérorosz Gomselmash KPK-3000 függesztett szecskázója, Ipacol márkanév alatt álcázva. Ezt a szériát a fehérorosz gyár eredetileg a saját UES2-250 eszközhordozójára gyártotta. Az eredeti Kemper Champion modellhez képest sok különbséget nem nyújt, de mivel egy jól bevált, hosszú évtizedekig gyártott, professzionális konstrukcióról van szó, aprítási minőségben és egyenletességben hozza az eredetivel azonos színvonalat. Adapterek tekintetében a sorfüggetlen, háromméteres vágásszélességű Kemper klónadapter – bár orosz vér csörgedezik benne – az eredetitől megszokott magas színvonalon végzi a dolgát. A rendfelszedő és direktvágó adapter pedig a Gomselmash régi silózóiról ismert Fortschritt alapkonstrukciók. Természetesen az Ipacol színeiben kínálják a függesztett silózót, és mindössze az alkatrész katalógusa árulkodik arról, mi is a betakarítógép eredeti származása.

Fülke
A fülke a 90-es évekbeli európai silózók ergonómiájának színvonalát nyújtja

FELFELÉ BŐVÜL MAJD A SZÉRIA

A brazil gyártó ismertetője szerint a silókukoricában 3 méteres munkaszélesség mellett 50-60 t/h betakarítási teljesítményt nyújt a gép, míg a 4,2 méteres Fortschritt alapú direktvágó adapterrel 25-35 tonna óránkénti teljesítménye van, rendfelszedővel pedig 30-35 t/h az áteresztőképessége. Természetesen attól függően, hogy a 260 vagy a 326 LE erőtartalékkal rendelkező modellre van szerelve.

Aprított siló
Aprítási egyenletességben és szecskahosszban jó minőséget produkál

A gyártó egy még komolyabb teljesítményű 4,5 méteres sorfüggetlen silózóval és 12,7 literes 450 lóerős turbo-intercooler Scania motorral szerelt, CFA-4500 típusú modellt is készített, de ennek még folyik a tesztelése, a sorozatgyártása nem indult be. Ez a gép már külsőre is jóval nagyobb, mint testvérei, komolyabb ergonómiájú fülkét és alapból összkerékmeghajtást kapott. A fenti paramétereket ismerve nem meglepő, hogy óránként 75 tonnás silózási teljesítményre képes kukoricában.

Farkas Imre

Fotók: ipacol.com.br