Dél-amerikai kaland

Több mint 15 000 kilométer Brazília, Argentína és Chile fontos mezőgazdasági régióin keresztül: a két mezőgazdaságifilm-készítő, Jörn és Tammo Gläser beutazta Dél-Amerika három országát, amelyek aligha lehetnének különbözőbbek egymástól. Bepillantást nyerhettünk a forgatási munkájuk kulisszái mögé.

HELYI MATADOR: a Pauny traktorokat gyárt Dél-Amerikában. A gyártó 2002-ben alakult a csődbe került Zanello vállalatból

Tammo és Jörn Gläser, valamint Marcos Lübke (balról jobbra) 2017 végétől többször utaztak Argentínán, Chilén és Brazílián keresztül

Malária, kígyók és vám – mindössze három kulcsszó a témák hosszú listájából, amelyet még a délamerikai forgatás előtt tisztázni kellett. Mezőgazdasági témakörben 2016-ban és 2017-ben hat alkalommal filmeztünk Oroszország különböző régióiban – de Dél-Amerika teljesen más lesz, ez egyértelmű volt számunkra. Végül az hozta mozgásba a dolgokat, hogy felvettük a kapcsolatot Marcos-szal. A brazil Mato Grosso szövetségi állambeli 500 hektáros családi vállalkozás fiatal gazdája volt a „jackpot” számunkra, nemcsak a fordítás, hanem a helyi kapcsolatok szempontjából is. 2017. január végén aztán végül São Paulón keresztül Cuiabába repültünk. Innen a BR-163-as főút vezetett minket a világ legfontosabb szójatermesztési területére. Híres, hírhedt és több mint 4500 km hosszúságával egy végtelennek tűnő ütőér az Amazonas-medencében.

SZÓJA(KINCS)KERESŐ HANGULAT

A világon betakarított szója nyolc százaléka Mato Grosso államból származik, amely kétser olyan nagy, mint Németország. Nova Mutum és Sinop városai között található a megművelt föld „szíve”. Alig van errefelé olyan város, ame lyik 50 évesnél idősebb. A tízezrek számára, akik ma itt élnek, a mezőgazdaság munkahelyeket és perspektívát adott egy korábban ritkán lakott szavanna régióban.

Kicsi terepjárónkkal törünk magunknak utat a forgatási helyszíneinkre. Meglátogatjuk a GMS-Agro családi vállalkozást is, amely összesen 50 000 hektár mezőgazdasági területet kezel. Itt kizárólag John Deere S670 és 9670 STS típusú rotoros kombájnokat használnak.

A hatalmas betakarítógép-park elveszik a szójabab-betakarítás porában a több mint 700 hektáros parcellán.

Dél-Amerika a direktvetésre használt gépek egyik legfontosabb globális piaca. Ennek fő oka valószínűleg a hatalmas éves csapadékmennyiség, amely 1000-től több mint 2000 l/m2-ig terjed. Mivel a talajnak alig van szerkezete, így a szél és a víz óriási károkat okozhat. Ezért Ázsia és Afrika mellett Dél-Amerika az egyik leginkább problémás területe a világnak az erózió szempontjából.

A direktvetés Mekkája

A direktvetésre alkalmas gépeket gyakran olyan helyi gyártók szállítják, mint például a Semeato vagy a Stara, de például a Massey Ferguson és a Valtra is a szállítók közé tartozik. A traktoriparban a Massey Ferguson és a Valtra a piacvezető olyan márkák előtt, mint például a John Deere, a New Holland, a Case IH, a Landini és mások. A regionális traktorgyártók, mint például a Pauny és Agrale Argentínából meglehetősen alárendelt szerepet játszanak.

A méreteket csak a levegőben lévő drónunk segítségével tudjuk rögzíteni. A szójabab hektáronkénti hozama rossz években 3 tonna, de optimális körülmények között 4 t/ha felett is lehet. Az esős évszak és a száraz évszak miatt a hatalmas, több mint 2000 milliméteres csapadékmennyiség nagyon egyenetlenül oszlik meg az év során. A forgatási munkák alatt a hőmérséklet a nap folyamán gyorsan 30 fok fölé emelkedik, és a magas páratartalom miatt nyomasztó.

Junior, a GMS-Agro egyik menedzsere egy kicsit később üdvözöl minket a városi irodájában. Hazánktól tízezer kilométerre érdekes és szívélyes beszélgetésben van részünk az északi és a déli féltekén folytatott mezőgazdasági termelés különbségeiről és kihívásairól.

33 MÉTERES MUNKASZÉLESSÉG!

A következő napokban tovább haladunk észak felé. Sorriso először 1986ban bukkan fel a térképen, és ma már közel 90 000 embernek ad otthont. A műholdképekre pillantva láthatjuk a régió hatalmas mezőgazdasági területeit és a mezőgazdaság intenzitását ebben a régióban. Alig van 250 hektárnál kisebb tábla errefelé. Néhány nagy öntözőberendezéssel évente három betakarítás lehetséges. Nem messze a várostól találkozónk volt azzal a mezőgazdasági termelővel, akinek akkoriban a legnagyobb szemenkénti vetőgépe volt Dél-Amerikában. Az argentin Crucianelli gyártó vetőgépe 60 sort tud vetni egy menetben, 55 cm sortávolsággal. Összességében ez 33 méter munkaszélességet eredményez, melyet egy Quadtrac 550 vontat! Az infrastruktúra továbbra is hatalmas probléma Brazíliában. Például a további kereskedelem érdekében a terményeket Sinoptól északra vagy délre kell szállítani teherautóval, több mint 2000 km távolságra. A fazendák egy része, így hívják a nagy farmokat portugálul, akár 200 km távolságra is eshet a legközelebbi aszfaltos úttól. Heves esőzések idején ezek a földutak nehezen átjárhatók, és gyakran elönti őket a víz. Vasút csak kevés helyen van. Az 1970-es és 1980-as években épített fontos BR-163-as főútvonalon észak felé az Amazonas folyóig és a kikötőkig 250 kilométeren hiányzik az aszfalt.

Az egyik első állomás a szójabab betakarítása volt Argentínában

Ez a Case IH Quadtrac 550 egy 33 m széles direktvető gépet húz az óriási mezőkön

A szállítókocsikat Dél-Amerikában helyben gyártják, az egyik gyártó például a Stara

Dél-amerikai gyártású New Holland T8 típusú ikerkerekes traktor, vontatott direktvetőgéppel munka közben

ARGENTÍNA: RIZSFÖLDEK ÉS MARHACSORDÁK KÖZÖTT

Egy hónappal a brazil forgatási munkák után megkezdjük utazásunkat Argentínába. Carlos nyugdíjas korú, évekig a szarvasmarha-kereskedelemben dolgozott, és ma egy kis farm tulajdonosa. Ő is tökéletes idegenvezető és „ajtónyitogató” a régió gazdálkodói felé. 700 kilométernyi autóút egy nap alatt, ez nem jelent problémát egy argentin számára, ezért már megérkezésünk napján az északi pampa területén találjuk magunkat. A forgatás első éjszakáját és első két napját egy 40 000 szarvasmarhával rendelkező farmon töltjük, ahol elsősorban Braford fajtájú állatokat tartanak, ez az angliai származású Hereford szarvasmarha, valamint az Egyesült Államok déli államaiból származó Brahman fajta keresztezése.

Rizsbetakarítás Argentínában madártávlatból

A rizsföldek a betakarításkor még nem teljesen száradtak ki

Argentína világhírű a marhahúsáról

A helyi gyártásból származó régi Zanello törzscsuklós kormányzású traktorok sok helyen továbbra is használatban vannak

A silókukorica betakarítását egy Claas Jaguar és egy VW teherautó végzi

A szemes kukorica betakarítása régi technológiával történik

Az állatok nagyon igénytelenek, nincsenek problémáik a rovarokkal, és ebben az éghajlati övezetben meglehetősen könnyen tarthatók. Az extenzív legelőkön az állatok egyedül csak a heves esőzések után megemelkedő vízszintet nem kedvelik. Különösen a jó vízellátást használja ki itt, Argentína északi részén néhány rizstermelő. A kameránkkal ellátogatunk például a Ceagro farmra. Március végén teljes erővel folyik a rizsbetakarítás, és számunkra ez azt jelenti a forgatás napja után, hogy meg kell tisztítani a felszerelést. A tizenegy kombájn, köztük öt Claas Lexion 760-as, két csapatra oszlik, sárban és iszapban ásva. Ritka felvételek készülnek. Megmutatják, hogyan lehet a kombájnt a terhelhetőségének határára hozni. A Ceagro családi tulajdonban van, és 5000 hektárnál nagyobb területen termeszt rizst. Ez a legfontosabb termesztett kultúra ezen a telephelyen. A gazdaság 50 000 tonna raktározási kapacitással rendelkezik, és a feldolgozott termékeket közvetlenül zsákokba töltik be, melyek exportra kerülnek. Érdekes módon a rizs nem játszik szerepet az argentin étrendben.

TE VEZETED A SZECSKÁZÓT, ÉS VISZEM A REPÜLŐGÉPET!

Néhány nappal később Buenos Airestől 300 km-re nyugatra Duckas bérvállalkozót látogatjuk meg. Az ügyvezető igazgató, Patricio, a szülei farmján nőtt fel Észak-Argentínában. Már fiatal kora óta gyűjtötte a tapasztalatait a szecskázás technológiájáról, méghozzá kisegítő gépjárművezetőként egy kaliforniai bérvállalkozónál. Az 1980-as években felismerte a járvaszecskázás lehetőségeit saját országában, és lépésről lépésre felépítette a bérvállalkozását. Lucerna és kukorica, ez a két növény, amelynek betakarítására Patricio szakosodott. Ez az amerikai álmot megvalósító emberek egyik tipikus története, akinek a gyors tempójú vezetési stílusához hozzá kell szoknunk a nagy Dodge Ram terepjáróban. Patricio gyakran a saját repülőgépén is utazik, hogy meglátogassa a betakarítócsapatait – a kifutópálya közvetlenül a telephelyen, a gépcsarnok mellett kezdődik. Igen, a főnök sokat van úton, csakúgy, mint a hat Claas Jaguar járvaszecskázó. A legtávolabbi ügyfélhez Duckas legénységének 1500 km távolságot kell utaznia. Ez azt is megmagyarázza, hogy miért csak teherautókat tartanak szállítási eszközként. Mellesleg, a járvaszecskázók évente 3000 és 4000 üzemóra között teljesítenek – ez elképzelhetetlen az európai körülmények között. A korlátozott betakarítási idő miatt jóval kevesebb üzemóra gyűlik össze évente Németországban!

CHILE: A VILÁG EGYIK LEGTERMÉKENYEBB MEZŐGAZDASÁGI TERÜLETE

A repülő száll és száll. Közel 13 órás utazás után az Andok látványa a közelgő leszállást jelzi a chilei fővárosban, Santiago de Chilében. A mezőgazdasági termelés Chile számos része között oszlik meg, az Atacama-sivatag kivételével, amely a fővárostól távol eső északi területeket borítja, és a mezőgazdasági termelés szempontjából kevés jelentőséggel bír. Keletre az Andok és a nyugatra az óceán között azonban a világon alig található jobb feltételekkel rendelkező növénytermesztési terület. Ehhez jön még a híres Trumao, valószínűleg a világ legjobb mezőgazdasági talaja, amely számos területen megtalálható. Már a tervezés során kapcsolatba léptünk az Agua Buena farmmal.

Közel 5 óra műsoridő 3 DVD-n

SZINTE AZ EGÉSZ FÖLD

Európa, Észak-Amerika, Oroszország és Ausztrália után Jörn és Tammo Gläser 2017től a dél-amerikai kontinenst járják be a DVD-sorozatukhoz. Mi hiányzik még? Persze, Afrika! Erre már mindketten többször is gondoltak, és valószínűleg meg is valósítják valamikor a tervüket. A három dél-amerikai DVD, amelyek mindegyike 85-100 perc időtartamú, külön-külön vagy 3 az 1-ben csomagként megrendelhető a www.landtechnikvideos.de weboldalon. Alternatív megoldásként mind a három videó online streamelhető. A szükséges linkek szintén a fent nevezett honlapon találhatók.


A Gläser testvérek a levegőből, a talajról vagy a terepjáró rakodófelületéről filmeznek

A gazdaság 3400 ha szántóterületéből 1500 hektárt öntöznek a körforgó rendszerű öntözőberendezések. Az árpát tizenegy tonna/hektár hozammal, a repcét öt tonna, a burgonyát 75 tonna, a cukorrépát rekordszintű 130 tonna (!) hozammal takarítják be. A gépflotta modern, és hasonló egy Szász-Anhalt tartományban található mezőgazdasági üzem flottájához. A panoráma viszont egyedülálló: több 3000 méter magas vulkán, amelyek még mindig aktívak, számos felvételünk hátterét képezi. A Chile alatti szeizmológiai tevékenységről néhány nappal később még meg is tudtunk győződni egy kis földrengés során, amely a kora reggeli órákban felébresztett minket a szállodában.

BRAZÍLIA: CUKORNÁDBAN UTAZOM

Aki a brazil mezőgazdasággal foglalkozik, nem hagyhatja ki a cukornádat. Az elsősorban cukornádból előállított etanol és ennek az alkoholnak az üzemanyag-ágazatban betöltött jelentősége az utóbbi években számos nagy és szakosodott üzemet hozott létre. Sok meggyőző munka és sok rábeszélés előzte meg, míg végül találtunk egy üzemet, amely a kameránkkal beengedett minket a területére. Vendégek voltunk a világ második legnagyobb cukornád-termelőjénél, a Biosevnél.

Tíz cukornádgyár, 16 000 alkalmazott és 346 000 ha terület, ezek a legfontosabb adatok, amelyek a vállalatot leírják. A beütemezett forgatási tervünk három betakarítási csapat meglátogatását írja elő. Egy apró pillantás a Biosev teljes járműparkjára, amelybe 220 cukornádbetakarító kombájn, 700 traktor és 400 teherautó tartozik. Még soha nem találkoztunk filmkészítéskor egy ekkora flottával egy mezőgazdasági üzemben!

A kerek 360 lóerős három legnépszerűbb munkagép, a John Deere, a Valtra és a Case IH cukornád betakarító kombájnja technikailag nagyon hasonló. A betakarítás három műszakban zajlik, a nap 24 órájában, a hét minden napján. A betakarítás március elején kezdődik, és október végéig tart. A hosszú betakarítási kampány során a betakarítógépek 3000-4000 üzemórát teljesítenek: ez rekordgyanús a mezőgazdasági gépek mezőnyében! Különösen látványos a kameráink számára, ahogy a nagy, akár öt tengellyel is rendelkező szállító teherautókkal a „billeteket” – ahogyan a rövidre vágott cukornáddarabokat nevezik – a mező szélére szállítják.

A cukornád körüli forgatási munkákkal véget ért negyedik dél-amerikai látogatásunk. Néhány tucat nagy és kicsi gazdaságot látogattunk meg, amelyek alkalmazottai szinte mindenütt barátságosak és segítőkészek voltak. Annak ellenére, hogy a cikkben említett turné sok helyen kimerítő és bosszantó volt, nagyon jól tudunk egy dolgot: nem ez volt az utolsó látogatásunk ezen a kontinensen!

A csapat látványos hajtűkanyarokat fedezhetett fel, amikor átutazott Chilén, ilyen például a 29 kanyarból álló Cuesta Juncal hágó

Szintén Chilében készült felvétel a paradicsom betakarításáról ezzel az MTS-Sandei önjáró betakarítógéppel

Egy Dammann önjáró, vulkáni háttér előtt Chilében

Az egyetlen Grimme Tectron Chilében, amely ipari burgonyát takarít be burgonyachips előállításához

Brazíliában elsősorban a cukornád betakarításáról készültek felvételek, mint itt egy TMA átrakókocsival

Tammo Gläser

cukornád járvaszecskázó John Deere kukorica lucerna

Összes rovatunk