fbpx

Honey Bee traktor – A 425 lóerős méhecske

Írta: GÉPmax-2023/V. lapszám cikke - 2023 október 22.

A kanadai Honey Bee Manufacturing rendrevágó adapterei itthon is ismertek, többször találkozhattunk már velük az AGROmashEXPO kiállításon is. Azt már kevesen tudják, hogy a Saskatchewan állambeli Brackenben lévő farmjukon indult kisvállalkozás nem adaptergyártással indult. A testvérek, Greg és Glenn Honey 1979-ben először a saját gazdaságuk részére egy 425 LE-s, egyedi tervezésű traktort építettek. A projektjükkel történelmet írtak, mert a Honey Bee névre keresztelt első alkotásuk a mai napig a világ legnagyobb kétkerék-meghajtású erőgépe.

Honey Bee traktor
A megépítéshez bevált, amerikai gyártású részegységeket használtak fel

Korábbi munkámból szereztem némi tapasztalatot a gépgyártás területén, ezért úgy döntöttünk, hogy nekivágunk a saját kétkerék-meghajtású traktorunk megépítésének” – mondta egy interjú kapcsán Greg Honey. Nem szerettek volna törzscsuklós traktor vásárolni, viszont ebben a teljesítménykategóriában akkoriban csak a csuklós kormányzású konstrukciókból lehetett válogatni. Éppen ezért döntöttek egy saját ötlet megvalósítása mellett. Az egyedi traktornál arra törekedtek, hogy a hátsókerékhajtással a lehető legnagyobb vonóerő-kifejtést tudják elérni. A megépítéshez bevált, amerikai gyártású részegységeket használtak fel.

12 HENGER, 425 LÓERŐ

A nyomatékot sem bízták a véletlenre: azt egy 12 hengeres, V elrendezésű, 28 literes Cummins VTA 1710 típusú dízelmotor garantálta, amelyet 425 LE teljesítményre hangoltak be. Ma már a számítógép-vezérelt, hathengeres motorokból simán kinyernek ekkora teljesítményt, de akkoriban ez még csak ekkora méretű és hengerűrtartalmú dízel erőforrásoktól volt stabilan elvárható.

honey Bee váltó
A nyomatékot a hátsó hajtott tengelyhez dupla tengelykapcsolón keresztül egy 13 sebességes Eaton váltómű továbbította.

A nyomatékot a hátsó hajtott tengelyhez dupla tengelykapcsolón keresztül egy 13 sebességes Eaton váltómű továbbította. A hajtott hátsó futómű sem mindennapi, pláne nem egy traktorban. A Clark 85000 típusú tengely egy hatalmas összkerekes bányadózerből került átépítésre. Így a „home made” traktor a szintén dömperben alkalmazott kerekekkel duplán szerelve majdnem hat méteres szélességű. Nem meglepő ez a méret, hiszen hátul a kerékméret 37,5 × 33” (amiből kettő-kettő van), elöl a kormányzott kerék pedig egy közepes méretű mellső kombájnabroncs nagyságú (23,1 × 26”).

Honey Bee traktorok
A két példány egyszerre munkában

5 CM VASTAG LEMEZBŐL

A 21,7 tonnás erőgép ezekkel az erőátviteli egységekkel 21 km/h maximális sebességre képes, és zsebbe kell nyúlnia annak, aki teletankolja, az üzemanyagtankja ugyanis 835 liter kapacitású. Ekkora méretű egységeket csak egy erős vázszerkezet tud egyben tartani, és az képes a terheléseket viselni. Nem is spóroltak ezzel a Honey testvérek, akik 5 cm vastag acéllemezből (amennyiben ezt még lemeznek lehet hívni) készítettek hordozókeretet. A traktor csak vontatott munkagépeket tudott üzemeltetni, a hidraulikus rendszereket pedig 4 darab szivattyú szolgálta ki a majdnem hat méteres hosszúságú, 365 cm magas erőgépben. A táblavégi fordulókat jó előre meg kellett tervezni, mert a tekintélyt parancsoló traktor külső körön mérve 17 méteres sugárban fordult. A vezetőfülke elsőre nagyon retrónak tűnhet. Leginkább az akkori amerikai törzscsuklós traktorok kabinjának hangulatát idézi a fautánzatú fóliával bevont, az elülső teret körbeölelő műszerfal a Steigerből származó kormánykerékkel. A fülke helykínálata hatalmas, rendkívül tágas, maximális a por- és zajszigetelése, légkondicionált, az üzemi sebességet és a megművelt hektárok számát pedig digitális kijelző közvetíti.

Honey Bee fülke
Retró környezet a tágas fülkében

ÓRÁNKÉNT 16 HEKTÁR

A Honey Bee traktor területteljesítménye önmagáért beszél. Egy 18 méteres szántóföldi nehézkultivátorral, 9–10 km/h munkasebességgel 16 hektárt művel meg óránként, 1800 f/min motorfordulat mellett. A projekt megvalósítása összesen 40 000 dollárba került akkor, míg egy azonos teljesítményű új törzscsuklós erőgépért 100 000 USD-t kellett volna fizetni.

Az egyedi építésű traktort 1979-ben a Farm Progress Show-n is bemutatták, és készült még egy példány, 450 lóerős Cummins KTA dízelmotorral, amelyet 10 évvel később egy 425 LE-s 3406B Cat motorral váltottak fel. Az első évben az 1-es példány 10 ezer hektárt művelt meg, és 1995-ben történt nyugdíjazásáig összesen 6000 üzemórát teljesített pályafutása alatt. Nyolc éve, felújítva, eredeti fényében, újra bemutatták a Farm Progress Show-n.

Farkas Imre