fbpx

Gumiabroncs-újdonságok

Írta: GÉPmax-2023/III. lapszám cikke - 2023 június 17.

A Föld lakosságának növekedése miatt, az élelmiszerellátás biztosítása érdekében, a mezőgazdaság gépesítése tovább fog növekedni. A mezőgazdasági kerekes önjárógépek egyik igenfontos szerkezeti eleme a kerekeken lévő gumiabroncs. A gép ezen keresztül kapcsolódik a talajjal vagy az úttal, hordja a jármű tömegét, és létrehozza a haladáshoz, a munkavégzéshez szükséges vonóerőt (kerékerőt). A mezőgazdasági gumiabroncsok fejlesztése folyamatos, és mindig találkozhatunk újdonságokkal.

A mezőgazdasági gumiabroncsok fejlesztésénél általánosságban a talajvédelem, a hajtóanyag-megtakarítás, a tartósság, a környezetvédelem és a költséghatékonyság játszik központi szerepet.

ASCENSO: EGY ÚJ GUMIABRONCSMÁRKA

A kerekes gumiabronccsal ellátott gépekhez többen készítenek abroncsokat, és a nagy múltú gyártók mellett időnként új márkák is születnek, ilyen például az Ascenso Tyres. Az indiai Ascenso egy új terepjáró-gumiabroncs márka, amelynek tulajdonosa a Mahansaria Tyres Private Limited (MTPL). A családi vállalkozásnak ez a harmadik gumiabroncsmárkája. Az elmúlt két évben az Ascenso a leggyorsabban növekvő márkává vált, jelenleg több mint 380 méretet gyárt 5 felhasználási területre, a mezőgazdaságnak, az építőiparnak, az anyagmozgatásnak, a talajrendezésnek és az erdészetnek. 2023-ban ez a növekedés folytatódik új mintázatokkal és méretekkel, valamint a VF gumiabroncsok széles választékának bevezetésével.

Az MTPL két évvel ezelőtt 127 hektáron zöldmezős korszerű gyártó üzemet hozott létre Panoliban, Gujaratban (India), amelynek gyártási kapacitása teljes kiépülés után évente 70 000 tonna Ascenso gumiabroncs lesz. A kedvező árú és kiváló minőségű Ascenso gumiabroncsok értékesítése a világ több országában, beleértve Magyországot is, megkezdődött.

Az Ascenso AgRowCrop (TDR-900) termékpalettája 2022. júniusában bővült több mint 14 méretben (1. kép). A radiál kivitelű, egyedi sártörővel ellátott, keskeny TDR-900 abroncssorozatot kifejezetten a nagy teherbírású, sorközművelésre használt traktorokhoz, permetezőgépekhez tervezték.

Ascenso keskeny gumiabroncs
1. kép. Ascenso 230/95R32 méretjelű, TDR-900 sorozatú keskeny, radiál abroncs (forrás: www.ascensotyres.com)

CONTINENTAL LEGNAGYOBB TRAKTORABRONCSA

A Continental év elején piacra vitte az eddigi legnagyobb VF TractorMaster VF900/60R42 jelölésű traktorabroncsát (2. kép). Ez a gumiabroncs 2147 mm átmérőjű, tömege 450 kg, terhelési indexe 189 (10 300 kilogramm). A Continental ezzel az abroncsmérettel kifejezetten a 300 lóerő feletti mezőgazdasági gépek igényét kívánja kielégíteni.

Continental VF TractorMaster
2. kép. Hátul a traktoron a Continental VF TractorMaster VF900/60R42 abroncsa (forrás: www.continental.com/en/press)

A nagy mezőgazdasági gépek irányába mutató fejlesztések elsődleges célja a még hatékonyabb és költségtakarékosabb munkavégzés. A gépek fejlesztését a gumigyártóknak is követniük kell, ezért a Continental 2022-ben már öt, új méretű, korszerű VF TractorMaster gumiabroncsot (650/60 R 34; 650/65 R 42; 710/75 R42; 650/65 R 34; 710/60 R 34) kínál a felhasználóknak. A VF technológiának köszönhetően ezek az új gumiabroncsok 40 százalékkal nagyobb terhelést viselnek el ugyanolyan abroncsnyomás mellett, mint egy normál gumiabroncs, vagy 40 százalékkal kisebb guminyomás engedhető meg azonos terhelés mellett. A VF abroncsok üzemanyag-hatékonyabban működnek, mint a hagyományos traktorgumik. A VF technológia azt is lehetővé teszi, hogy a szántóföldről az útra történő átmenet esetén az abroncs légnyomását nem kell módosítani.

MICHELIN EVOBIB GUMIABRONCSOK ÚJ VERZIÓJA

A Michelin 2017-ben a SIMA kiállításon mutatta be a forradalminak számitó „2-in-1” (kettő az egyben) mezőgazdasági abroncsát, a Michelin EvoBib gumiabroncsot (3. kép).

Michelin EvoBib gumiabroncs
3. kép. Az első generációs Michelin EvoBib gumiabroncs traktoron (forrás: https://michelinmedia.com)

A Michelin EvoBib sajátos adaptív kialakításának köszönhetően egyesíti a nehéz mezőgazdasági talajmunkáknál kiváló tulajdonsággal rendelkező abroncsot az országúton is nagyon jó képességekkel rendelkező abronccsal. Ez az első mezőgazdasági abroncs a piacon, amelyet kifejezetten a központi abroncsfelfújó rendszerekkel (CTIS) való együttműködésre terveztek.

A Michelin EvoBib gumiabroncs új változatával jelent meg a piacon egy évvel ezelőtt a vállalat (4. kép).

Michelin EvoBib gumiabroncs
4. kép. Michelin EvoBib gumiabroncs új változat (forrás: https://michelinmedia.com)

A frissített változatot a futófelületről lehet felismerni, amelyet úgy alakítottak át, hogy optimalizálja a hosszú élettartamot, és kiváló tapadási képességet biztosítson az abroncs élettartamának végéig. Az új verzió burkolata és felépítése megfelel a PFO (Pressure Field Operation) szabványnak, amely lehetővé teszi az abroncsgyártók számára, hogy terepi, szántóföldi használatra növeljék abroncsaik terhelhetőségét.

A Michelin az új abroncs tesztelése során megállapította, hogy az EvoBib lábnyoma (felfekvő felülete) 47% eltérést mutat az út és a szántóföld között, ami kétszerese a CTIS-szel általában használt VF abroncsokénak, például a Michelin AxioBib 2-nek (24%). Továbbá normál terepi körülmények között 15%-kal nő a tapadás egy versenytárs, hibrid futófelület-mintázatú, VF abroncshoz képest. Az új EvoBib alkalmazásakor a hajtóanyag-fogyasztás közel van a szabványos útprofil abroncs értékéhez. A Michelin ezzel az új abronccsal óránként 2 literrel csökkentette a fogyasztást a versenytárs hibrid VF abroncsához képest, és 1 literrel a CTIS-szel felszerelt Michelin AxioBib 2-höz képest, adott nagy teljesítményű traktorral végzett munka esetén. A továbbfejlesztett Michelin EvoBib 2022 április 1-től kapható VF 710/70 R 42 és VF 600/70 R 30 méretekben, amelyek alkalmasak 200 és 300 LE közötti traktorokhoz, és rövidesen a nagyobb teljesítményű gépekhez újabb méretekkel is elérhető lesz.

MICHELIN X TWEEL SSL 2 AT ÉS MICHELIN 26X11N14 TWEEL ÚJ ABRONCSOK

A Michelin nemrég mutatta be a Skid Steer Tweel (csúszó kormányzású levegőmentes abroncs) terméktípusban, a Michelin X Tweel SSL 2 AT családba tartozó abroncsot (5. kép).

Michelin Skid Steer Tweel levegőmentes abroncs
5. kép. Michelin Skid Steer Tweel levegőmentes abroncs alkalmazása ((forrás: https://tweel.michelinman.com)

Ez az abroncs a MICHELIN 10N16.5 X TWEEL SSL 2 AT típusjelzést viseli, és elsősorban a terepen dolgozó, kemény felületű alkalmazásokhoz, földmunkagépekhez, raktárakban dolgozó kanalas rakodókhoz tervezték. Az abroncs egy beágyazott, 8 csavaros, mechanikusan reteszelt agyat használ a könnyű felszerelés és a tartósság növelése érdekében. A külső gumi futófelület újra futózható a felhasználási költségek mérséklése érdekében.

A Tweel azt az előnyt kínálja, hogy nincs karbantartás, nincs állásidő, a defektkockázat megszűnt, a normál pneumatikus abroncsoknál hosszabb az élettartama.

A Michelin a haszongépjárművekhez (UTV-khez) is bővítette a levegőmentes abroncsok típusválasztékát. Az új Michelin 26X11N14 Tweel UTV típusjelzésű abronccsal a nagyobb teherbírású mezőgazdasági, tereprendezési, építőipari járművek igényét kívánják kielégíteni (6. kép).

Michelin 26X11N14 Tweel UTV levegőmentes abroncs
6. kép. Új, Michelin 26X11N14 Tweel UTV levegőmentes abroncs (forrás: www.tiretechnologyinternational.com)

Ez az abroncs 70 mm-rel szélesebb és a teherbírása 600 kg, ez 85%-kal nagyobb terhelés, mint a korábbi 26X9N14 méretű modellé. A Michelin legújabb abroncsa öt különböző csavarmintával érhető el, hogy az UTV-k széles típusválasztékához felszerelhető legyen.

A Tweel UTV airless (levegő nélküli), radiál abroncsok a hagyományos pneumatikus gumiabroncsokkal azonos teljesítményszintet érnek el, és a teljes kerék gumiabroncs-szerelvény helyettesítésére szolgálnak. A defektmentes Tweel termékcsalád sikere egyre növekszik, és most már a nagysebességű személygépjárművekhez alkalmazzák (7. kép).

Michelin UPTIS defektmentes gumiabroncs
7. kép. Michelin UPTIS egyedülálló, defektmentes gumiabroncs-alkalmazása (forrás: https://michelinmedia.com)

A személy- és kisteherszállító járművekhez is használható, levegő nélküli radiál abroncsokat ma a Michelin UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System, magyarul egyedülálló defekt mentes gumiabroncs rendszer) prototípusai testesítik meg. Ezeknél az abroncsoknál a futófelületet üvegszál erősítésű műanyagból (GFRP) készült, rugalmas teherhordó szerkezet és az alumínium kerék hordja. A meglévő airless megoldások viszonylag kis sebességű használatra alkalmasak, míg az UPTIS tökéletesen megfelel a személygépkocsik nagy sebességű követelményeinek. Az autósoknak többé nem kell félniük a defektek bekövetkezésétől, és nem kell az abroncsokat idő előtt leselejtezni a helytelen abroncslégnyomás alkalmazása miatt.

ALLIANCE AGRI STAR II RÉTEGEZETT FUTÓFELÜLETŰ GUMIABRONCS

Az AGRI STAR II egyedülálló SLT (Stratified Layer Technology) „rétegezett futófelületű” technológiájával rendelkezik (8. kép).

Alliance AGRI STAR II gumiabroncs
8. kép. Alliance AGRI STAR II rétegezett futófelületű gumiabroncs (forrás: ataoffers.atgtire.com)

Az új techológiájú gumiabroncs futófelületének bordázata két rétegből van felépítve. Az alsó bordaréteg hagyományosan nagy szilárdságú, hajlításnak ellenálló kialakítású, és erre kerül rá a nagy kopásállósággal rendelkező felső poliészter burkolóréteg. A két bordaréteg nem egyforma hajlásszöggel rendelkezik, ez segíti az új gumiabroncs öntisztulását. A névleges bordakopás 40%-a után az alsó megmaradt borda talajjal érintkező felületének geometriája megnövekszik, és ez javítja a gumiabroncs kapaszkodóképességét. Az SLT-technológia alkalmazása tartós használat után is kiváló vonóerő teljesítményt biztosít.

CEAT SPECIALTY LOADPRO TERMÉKCSALÁD NÉGY TAGGAL BŐVÜLT

A CEAT Specialty most négy új kiegészítést (380/75 R20, 300/75 R18, 440/80 R24 és 460/70 R24) dobott piacra a LoadPro gumiabroncs-családban, kibővítve ezzel a teleszkópos rakodók számára rendelkezésre álló korábbi (400/70 R20-tól 440/80 R28-ig méretben meglévő) kínálatot (9. kép).

CEAT 460/70 R24 LoadPro gumiabroncs
9. kép. Új CEAT 460/70 R24 LoadPro gumiabroncs teleszkópos rakodókhoz (forrás: www.commercialtyrebusiness.com)

A LoadPro gumiabroncscsalád tagjait úgy tervezték, hogy erős peremekkel, nagy vázszilárdsággal, nagy teherbíró képességekkel rendelkezzenek. A radiál acélöves felépítés hosszú élettartamot biztosít nehéz agráripari használat esetén is.

A bordák nagy átfedése és a nagy számú borda alkalmazása biztosítja az egyenletes terhelés eloszlást a talajon.

GOODYEAR POWERLOAD GUMIABRONCSCSALÁD

A Goodyear nemrég forgalomba hozta a Powerload termékcsaládot, amelyet kifejezetten a kompakt kerekes rakodók és a kis gréderek igényeire terveztek. Ezeket a gépeket elsősorban az anyagrakodásban, építőiparban, mezőgazdaságban és a tereprendezésben használják. A Powerload gumiabroncscsalád jellemzője a sokoldalúság, az abroncsoknak a legkülönfélébb talajon, padozaton, úton kell jó tapadást és tartós munkavégzést teljesíteni.

Goodyear Powerload abroncs
10. kép. Goodyear Powerload abroncsok a Liebherr kerekes rakodón (forrás: https://news.goodyear.eu/goodyear-launches-powerload)

A Powerload jelenlegi méretválasztéka 365/80R20, 365/70R18, 405/70R18 és 405/70R20, további méretek 2023 végén várhatók. Az abroncsokat a Smooth Guard technológia támogatja, ezért jobb vágásállósággal, kiváló előre- és oldalirányú tapadással, jó öntisztító tulajdonságokkal rendelkeznek. A megerősített oldalfal szerkezete növeli a stabilitást, a manőverezhetőséget, és csökkenti a kanál kilengését a rakodási műveletek során.

Dr. Varga Vilmos ny. okl. gépész- és villamosmérnök